handdator

Visa fullständig version : Testperson för läkemedel


Yankeee
2006-03-16, 20:00
I vilken tråd det nu frågan om det, tänk en gång extra? :)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=529186&previousRenderType=6

kneger
2006-03-16, 20:14
sålänge man inte dör så..

Baan
2006-03-16, 20:18
kan förstå att det är lockande för en studen att tjäna 30k på i princip inget jobb alls, förmodligen har det inte varit många som fått såna dramatiska bieffekter, men där ser man även risken av snabba pengar. stod iofs i artikeln att läkemedlet hade klarat alla djurtester (läkemedelsföretagen fuskar aldrig!), så man kan säga att det på är på ett sätt bra att vi har sex pers som är svårt sjuka istället för tiotusentals

Yankeee
2006-03-16, 20:19
Det händer väl inte speciellt ofta att något speciellt händer öht. Intressant nyhet bara, måste ha en anledning att posta den :D

Bobo
2006-03-16, 22:41
I vilken tråd det nu frågan om det, tänk en gång extra? :)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=529186&previousRenderType=6

Är du på något sätt kolos eget nyhetsankare? :D

Yankeee
2006-03-17, 05:52
Är du på något sätt kolos eget nyhetsankare? :D

Jag är allt som gör att jag får flera brudar?

no1fitness
2006-03-17, 06:11
Jag är allt som gör att jag får flera brudar?

Och jäklar vad det hjälper. :D :mallan:

Jense
2006-03-17, 06:40
2000pund..

John M
2006-03-17, 07:03
Jag skulle fått 35.000 för att ligga inne hos Astra Zeneca under 17 dagar å käka lite piller å ta blodprover, men jag kom tyvärr inte med, hade för låg puls :(

Melker
2006-03-17, 07:28
Jag skulle fått 35.000 för att ligga inne hos Astra Zeneca under 17 dagar å käka lite piller å ta blodprover, men jag kom tyvärr inte med, hade för låg puls :(

Du kunde ju ha fått ännu lägre puls -----------------så deppa inte över det. ;)

skaparn
2006-03-17, 07:33
I vilken tråd det nu frågan om det, tänk en gång extra? :)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=529186&previousRenderType=6

Oj! Jag ser stooora skadestånd i min kristallkula.

timoat
2006-03-17, 08:25
Undrar om de inte skriver på nåt som förhindrar dem att stämma innan. (spekulation!)

MacLeod
2006-03-17, 08:43
Klart det blir svårt att stämma. Man skriver ju på att dom i stort sett får döda dig för vetenskapen.

Grahn
2006-03-17, 08:44
Klart det blir svårt att stämma. Man skriver ju på att dom i stort sett får döda dig för vetenskapen.

Ja man måste nog påvisa något de gjort fel genom brister i rutiner eller slarv....

Kwon
2006-03-17, 08:47
Och jäklar vad det hjälper. :D :mallan:

LOL! :laugh:

http://img373.imageshack.us/img373/5571/internetargument4tf.png

Nitrometan
2006-03-17, 08:49
Ja man måste nog påvisa något de gjort fel genom brister i rutiner eller slarv....
Jag tror de gjorde rätt!

Medicinen skulle hjälpa mot reumatism och leukemi.
Sex personer fick massiv kollaps av inre organ. Nåt måste ju vara rätt.

Cilia
2006-03-17, 08:56
tror inte heller dom kan stämma dom som macen sa skriver man på papper innan.

Men ingen tjänar på att sånt här händer.
Läkemedelsföretagen får svårare att testa nya mediciner då folk blir rädda.

För dom som har drabbats av det här är det fruktansvärt. Jag mådde väldigt illa igår när jag läste det. Tänkte på hur rädda dom måste vara.

Guns n hoses
2006-03-17, 09:04
Dom ångrar nog att dom inte skrev på med falska namN :D

High1ander
2006-03-17, 09:18
Jag tror de gjorde rätt!

Medicinen skulle hjälpa mot reumatism och leukemi.
Sex personer fick massiv kollaps av inre organ. Nåt måste ju vara rätt.
Tror nog att fel som i "oj, ni fick visst arsenik insprutat istället för medicin" räknas som "fel", och "kanske" skulle kunna resultera i att man kan stämma.

Nitrometan
2006-03-17, 09:25
Tror nog att fel som i "oj, ni fick visst arsenik insprutat istället för medicin" räknas som "fel", och "kanske" skulle kunna resultera i att man kan stämma.
Jo. Men nu var det rätt preparat de fick. Det var bara effekten av preparatet som var lite "överraskande".

High1ander
2006-03-17, 11:43
Jo. Men nu var det rätt preparat de fick. Det var bara effekten av preparatet som var lite "överraskande".
Jo, men tror ju inte att de kan stämma dem för eventuella biverkningar pga. medicinen, så länge det inte är ett "fel" som man borde sett? Just nu verkar det dock bara som människor reagerar helt jävla knas på medicinen. Men om det nu visar sig att de blandat fel eller nått, då kanske skulle de kunna stämma, eftersom då är det ett "klant-fel" och de brukar man kunna stämma för verkar det som. Men vad vet jag, de har säkert någon klausul för det också...

Solros
2006-03-17, 12:24
Vart kan man anmäla sig som testperson?

jakke
2006-03-17, 12:30
Vart kan man anmäla sig som testperson?
forsoksperson.nu

Tricklev
2006-03-17, 12:32
Woho, langa hit pengar.

Pez
2006-03-17, 12:41
Jo, men tror ju inte att de kan stämma dem för eventuella biverkningar pga. medicinen, så länge det inte är ett "fel" som man borde sett? Just nu verkar det dock bara som människor reagerar helt jävla knas på medicinen. Men om det nu visar sig att de blandat fel eller nått, då kanske skulle de kunna stämma, eftersom då är det ett "klant-fel" och de brukar man kunna stämma för verkar det som. Men vad vet jag, de har säkert någon klausul för det också...
Du har ju ingen aning. Eller hur? :)
Känns som att du sitter i "Lalalawsuitland" och är lite lätt påverkad av det..

Hades
2006-03-17, 12:43
Vart kan man anmäla sig som testperson?
Blev du sugen? :D

skaparn
2006-03-17, 12:50
forsoksperson.nu

Anmälde mig just. Lite makabert med tanke på den aktuella händelsen men det är väl som med alla katastrofer, man är som säkrast efter något eländigt har hänt eftersom alla då stramar upp rutinerna. Dessutom så talar statistiken nu till min fördel.

grisbil3n
2006-03-17, 12:50
Otäckt.

Tolkia
2006-03-17, 14:14
Dessutom så talar statistiken nu till min fördel.
Var det inte du som påpekade missbruk av och mytbildning kring statistik i en annan tråd för inte så länge sedan ...? :D

Nitrometan
2006-03-17, 15:54
Läste lite på DN nyss om utvecklingen för dem. Verkar inte så lovande.

Föräldrarna till en 21-årig testperson fick enligt BBC besked av läkarna att sonen kan, om han överlever, bli liggande i koma mellan sex månader och ett år.
Damn. Och han som bara skulle vara försöksperson.

Preparatet, som för första gången testades på människor, kan enligt forskare som The Times talat med stanna kvar i männens kroppar i veckor, om inte månader.
Verkar som om det är nåt fettlösligt.

Snabb effekt och stannar länge. Härligt.

skaparn
2006-03-17, 16:25
Var det inte du som påpekade missbruk av och mytbildning kring statistik i en annan tråd för inte så länge sedan ...? :D

Jepp! Nu är det min tur att missbruka, och där kan jag få hjälp av Mark Twain's The Danger Of Lying In Bed. Byt ut tåg mot läkemedelstest.


San Francisco is one-eighth as populous as New York; there are 60 deaths a week in the former and 500 a week in the latter - if they have luck. That is 3,120 deaths a year in San Francisco, and eight times as many in New York - say about 25,000 or 26,000. The health of the two places is the same. So we will let it stand as a fair presumption that this will hold good all over the country, and that consequently 25,000 out of every million of people we have must die every year. That amounts to one-fortieth of our total population. One million of us, then, die annually. Out of this million ten or twelve thousand are stabbed, shot, drowned, hanged, poisoned, or meet a similarly violent death in some other popular way, such as perishing by kerosene-lamp and hoop-skirt conflagrations, getting buried in coal-mines, falling off house-tops, breaking through church or lecture-room floors, taking patent medicines, or committing suicide in other forms. The Erie railroad kills from 23 to 46; the other 845 railroads kill an average of one-third of a man each; and the rest of that million, amounting in the aggregate to the appalling figure of 987,631 corpses, die naturally in their beds!

You will excuse me from taking any more chances on those beds. The railroads are good enough for me.

Nitrometan
2006-03-20, 15:15
Tydligen så fanns det inblandade experter som visste att det kunde vara farligt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=530179

Men, vafan, vi kör ändå... Vad är väl några dödsfall...

Nina L
2006-03-20, 16:00
I fredags kom min pojkvän hem och såg ut som en anka. Käften hade svullnat upp till 5 ggr storleken, eller nått. Vi fick dra direkt till akuten, och hela tiden satt jag och tittade på honom och var rädd och tänkte på den här artikeln.

*skrämmande fy fan*