handdator

Visa fullständig version : Cablecrouches?


Alexlindgren
2006-03-16, 17:51
Halå
Jo jag testade övningen cablecrouches, körde på 40 kg, kändes inget, drog på fult mag (60kg), men kunde endå göra cirka 20 stycken utan större ansträngning. Har jag fel utförande? Kändes att det spände i magen, men situps med viktskiva på bröstet käns så otroligt mycket mer.

Jorgen
2006-03-16, 18:23
Rätt utförande: http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.gif

muffe85
2006-03-16, 18:41
jag brukar ha på 80kg.
Jag brukar dessutom ha en kompis som stabiliserar korsryggen så dess "isoleras", då kan man inte fuska, då tar det som själva fan! =)

Jorgen
2006-03-16, 18:44
Det vanliga felet folk gör är att vika i höften och på så vis inte arbeta med magen.

Sonny
2006-03-16, 18:55
Det vanliga felet folk gör är att vika i höften och på så vis inte arbeta med magen.Been there, done that, vilken aha-upplevelse det blev när man gjorde "rätt".

pragmatist
2006-03-16, 19:05
Sitt ganska nära viktmagasinet med knäna så får du inte lika mycket hjälp av överkroppens vikt. Och som Jorgen säger, var noga med att faktiskt dra med magen och inte bara vika dig framåt i höftleden.

jwzrd
2006-03-16, 19:07
Så jääävla många n00bs som tränar den rörelsen i dom mest spännande av varianter. Varför träna en övning som är mycket svårt att få rätt på, och som ens då bara ger ett mediokert resultat jämfört med vanliga jävla crunches?

Nizze_
2006-03-16, 19:13
Så jääävla många n00bs som tränar den rörelsen i dom mest spännande av varianter. Varför träna en övning som är mycket svårt att få rätt på, och som ens då bara ger ett mediokert resultat jämfört med vanliga jävla crunches?


Klart den ger bra resultat .. Tar riktigt bra enligt mig

Och sådär kan man ju säga om hälften av alla övningar man kan göra på ett gym .. Varför träna knäböj när det är mycket lättare att görarätt när man kör benpress ?

Jorgen
2006-03-16, 19:15
Varför träna knäböj när det är mycket lättare att görarätt när man kör benpress ?
Lättare ja.
Bättre resultat?

Fartman
2006-03-16, 19:18
En grundregel att tänka på är att om man som relativt färsk i gymmet kan köra på fullt mag i någon övning så fuskar man med stor sannolikhet.

Sen finns det givetvis endel undantag men väldigt ofta är det så.

Nizze_
2006-03-16, 19:25
Lättare ja.
Bättre resultat?

Båda övningarna rätt utförda så är självklart knäböj bätre..

Men tror inte att crunches ger bätre resultat än rätt utförda cablecrouches.

Han undra om vi trodde att han gjorde rätt men han fick veta att han troligen inte gjorde det .. Han ville troligen inte höra att jwzrd tycker han är en av dom [jävla noobsen] på gymmet ..

jwzrd
2006-03-16, 19:26
Klart den ger bra resultat .. Tar riktigt bra enligt mig

Och sådär kan man ju säga om hälften av alla övningar man kan göra på ett gym .. Varför träna knäböj när det är mycket lättare att görarätt när man kör benpress ?

Är det din magnifika buk vi ser i avataren?

jwzrd
2006-03-16, 19:29
Klart den ger bra resultat .. Tar riktigt bra enligt mig

Och sådär kan man ju säga om hälften av alla övningar man kan göra på ett gym .. Varför träna knäböj när det är mycket lättare att görarätt när man kör benpress ?

Det är exakt den poängen jag gör. Visst, du kan ligga och puffa i benpressen om du vill, men inte ens när du sätter benpress-rörelsen perfekt är den mer än ett halvdassigt komplement till knäböj. Samma gäller cable crunches (eller vill du att det ska heta crouches?). Det finns undersökningar gjorda med scanning som visar det jag säger.

Robban
2006-03-16, 19:30
Klart den ger bra resultat .. Tar riktigt bra enligt mig

Och sådär kan man ju säga om hälften av alla övningar man kan göra på ett gym .. Varför träna knäböj när det är mycket lättare att görarätt när man kör benpress ?
Det är nog vanligare att man ser "rövpressar" än "rövböj"...

Alexlindgren
2006-03-16, 19:32
En grundregel att tänka på är att om man som relativt färsk i gymmet kan köra på fullt mag i någon övning så fuskar man med stor sannolikhet.

Sen finns det givetvis endel undantag men väldigt ofta är det så.

Är inte sådär jättefärsk, men lade upp den eftersom att jag misstänkte att jag gjorde något fel.

Jag gjorde på en bänk, med knäna på bänken bredvid crossen, antagligen det som var fel. Har läst era tips nu. Tackar! Skall testas nästa magpass.

Robban
2006-03-16, 19:35
Crunches(underbenen vilandes på en bänk) med rep kopplat till viktmagasin är en jättebra övning! Den körs med fördel, som alla övningar, tungt!
Undrar varför nästan alla som styrketränar strävar efter att bli svagare i övningarna? *screwy* Jag förstår inte logiken i det. Själv håller jag på med styrketräning, det säger väl sig självt vad det går ut på!

Nizze_
2006-03-16, 20:07
Är det din magnifika buk vi ser i avataren?


Japps självklart jag på min avtar.. snygg som få hehe

Så fram med undersökningarna istället för att skriva massa dynga och tracka ner på folk ..

Jay-Z
2006-03-16, 21:00
Nu vill jag se jwzrds magnifika buk.

Timme
2006-03-16, 21:17
Nu vill jag se jwzrds magnifika buk.

:D

Förresten Jay Z, Vem är den coola snubben i din avatar?

MilkmaN
2006-03-16, 21:18
Nu vill jag se jwzrds magnifika buk.

:D

Jag tycker det är en bra övning, däremot så är den som sagt skitsvår att få till, men när jag av misstag fått det så gillar jag den.

Jay-Z
2006-03-16, 21:19
Förresten Jay Z, Vem är den coola snubben i din avatar?


Stanley 'Tookie' Williams.
http://www.msnbc.msn.com/id/4694828/

Finns en tråd här på Kolo om honom.

Daniel Mattusch
2006-03-16, 23:04
Kör de sittande, svårare att fuska då tycker jag.

Sonny
2006-03-17, 00:15
Är det din magnifika buk vi ser i avataren? :D :thumbup:

negative
2006-03-17, 13:41
Inte konstigt att du/ni kan köra fullt mag när den utförs i cablecrossen. Testa o lägga på 60-80kg i en maskin utan utväxling typ där du kör lats

jwzrd
2006-03-17, 13:43
Inte konstigt att du/ni kan köra fullt mag när den utförs i cablecrossen. Testa o lägga på 60-80kg i en maskin utan utväxling typ där du kör lats

Exakt. Grabbarna hänger/slänger sig bara framåt och drar sig sen bakåt, konstigt att viktpaketet rör sig.

Beast
2006-03-17, 13:55
Problemet med cablecrunches är som många sagt här att folk kör helt sjuka rörelser i övningen. Gör man rätt tar den riktigt bra enligt mig, men vanliga crunches är också väldigt bra samt en jävla massa andra övningar, variation som sagt.

Akilles
2006-03-17, 14:27
Så jääävla många n00bs som tränar den rörelsen i dom mest spännande av varianter. Varför träna en övning som är mycket svårt att få rätt på, och som ens då bara ger ett mediokert resultat jämfört med vanliga jävla crunches?

Vill du inte göra en insats för oss n00bs, och använda din långa erfarenhet av träning till att förklara hur man gör cablecrunches på rätt vis? Vad man ska tänka på så att det inte blir en övning för höftböjare, korsrygg och lats? Själv har jag mycket svårt att få till vanliga crunches, det känns som om den enda träning jag kan få av dem är statisk träning. Tja, när du ändå är igång kan du gärna få förklara hur man gör vanliga jävla crunches också, så att de "tar". När du är klar finns det förhoppningsvis en n00b mindre på gymmen som du behöver irritera dig på.

jwzrd
2006-03-17, 14:59
Vill du inte göra en insats för oss n00bs, och använda din långa erfarenhet av träning till att förklara hur man gör cablecrunches på rätt vis? Vad man ska tänka på så att det inte blir en övning för höftböjare, korsrygg och lats? Själv har jag mycket svårt att få till vanliga crunches, det känns som om den enda träning jag kan få av dem är statisk träning. Tja, när du ändå är igång kan du gärna få förklara hur man gör vanliga jävla crunches också, så att de "tar". När du är klar finns det förhoppningsvis en n00b mindre på gymmen som du behöver irritera dig på.

Tycker du att det fungerar bra här på kolozzeum när jag försöker förklara min syn på saker och ting? Jag skiter väl i hur dom tränar så länge dom inte ber mig om hjälp eller om det är någon jag tycker om, t ex en polare. 1 av 10 jag ser träna gör det på ett sätt som inte kräver upprandning och "Men för fan, vad pysslar du med?", jag låter dom vara.

Akilles
2006-03-17, 16:21
Tycker du att det fungerar bra här på kolozzeum när jag försöker förklara min syn på saker och ting? Jag skiter väl i hur dom tränar så länge dom inte ber mig om hjälp eller om det är någon jag tycker om, t ex en polare. 1 av 10 jag ser träna gör det på ett sätt som inte kräver upprandning och "Men för fan, vad pysslar du med?", jag låter dom vara.

Jag vet inte om du missuppfattade mig nu, men jag bad alltså om hjälp. Men om du inte vill så ska jag inte insistera, du bidrar med vad du själv vill.

jwzrd
2006-03-17, 16:51
Jag vet inte om du missuppfattade mig nu, men jag bad alltså om hjälp. Men om du inte vill så ska jag inte insistera, du bidrar med vad du själv vill.

Bilden som Jörgen publicerat visar rörelsen utförd korrekt. Blås ut luften helt påväg in i kontraktionen, fyll ut "magen" med luft nära toppläget.

Ant
2006-03-17, 16:57
Det är exakt den poängen jag gör. Visst, du kan ligga och puffa i benpressen om du vill, men inte ens när du sätter benpress-rörelsen perfekt är den mer än ett halvdassigt komplement till knäböj. Samma gäller cable crunches (eller vill du att det ska heta crouches?). Det finns undersökningar gjorda med scanning som visar det jag säger.


Har hört att det finns fins undersökningar ang. scanning, jag har sökt en del men inte hittat, har du ngn länk till en sådan sida? Skulle vara grymt intressant!

jwzrd
2006-03-17, 17:00
Har hört att det finns fins undersökningar ang. scanning, jag har sökt en del men inte hittat, har du ngn länk till en sådan sida? Skulle vara grymt intressant!

Allan eller arne snackade om det för något år sedan nu. Sökfunktionen är nere dock.