handdator

Visa fullständig version : Flytande margarin


Milia
2006-03-16, 15:47
Hur bra/dåligt är flytande margarin egentligen?
Jag vet att det är bättre än hårt margarin och sämre än vanlig olja, men är det ändå okej att använda det ibland? Det har ju trots allt en ganska god smak.
Jag undrar eftersom det står på innehållsförteckningen att det innehåller tranfettsyror och jag vet inte hur dåligt det är - ska man sky det som pesten eller är det okej i små mängder?

rbn
2006-03-16, 16:28
Jag lånar tråden lite och passar på att fråga hur pass bra Milda Culinesse (Eller hur det stavas) är? :D

Jag steker nämligen oftast i det och på förpackningen står det att det ska vara:

Fett 82g/100g, varav mättat 9g, enkelomättat 49g och fleromättat 24g.

Låter det ok?

pragmatist
2006-03-16, 17:03
Som jag ser det är margarin en sorts lösning på ett problem som inte existerar. Smör och olivolja har varit naturliga och hälsosamma delar av mänsklig kost i tusentals år, varför ändra på ett vinnande koncept?

Milia
2006-03-16, 17:05
smör är mättat fett, alltså inte bra juh.
Varför jag frågar om flytande margarin är för att det ger trots allt en annan smak än olja och lite smakvariation ibland skadar ju inte...

fuckthepainaway
2006-03-16, 17:05
www.gunnarlindgren.com


av det jag kan om margariner. så skulle jag inte ens äta det om jag fick betalt.

läs och lär på www.gunnarlindgren.com

pragmatist
2006-03-16, 17:20
smör är mättat fett, alltså inte bra juh.
Varför jag frågar om flytande margarin är för att det ger trots allt en annan smak än olja och lite smakvariation ibland skadar ju inte...

Det mättade fettets farlighet har faktiskt väldigt dåligt stöd i forskningen och man börjar mer och mer omvärdera tidigare kostråd på den här punkten. Tunga epidemologiska studier har inte kunnat visa på några negativa effekter av mättat fett i normal kosthållning, snarare tvärtom. Vissa mättade fetter, t.ex. laurinsyra, är mycket hälsosamma.

Om du vill ha ett margarin i alla fall så skulle jag föreslå ett baserat på olivolja som innehåller så mycket enkelomättat fett som möjligt.

Sverker
2006-03-18, 06:41
Som jag ser det är margarin en sorts lösning på ett problem som inte existerar. Smör och olivolja har varit naturliga och hälsosamma delar av mänsklig kost i tusentals år, varför ändra på ett vinnande koncept?

Problemet är att mäniskan har börjat steka kött, fisk och grönsaker. Det är det som är problemet.




Det skvätter rejält när man steker i ren matolja. Margarinet uppträder inte alls så i stekpannan. Valet borde vara att steka eller att inte steka.

Baha
2006-03-18, 07:54
Verkar nuförtiden ju inte finnas ngn som rekomenderar margarin i ngn form,eller ja domsomsäljer och tillverkar margarin då.

man har lite smör eller lite smör och olivolja i stekpannan, är ju så pass små mängder ändå så jag skulle defenitivt valt det "naturliga" alternativet :)

hasse36
2006-03-18, 08:02
Det skvätter rejält när man steker i ren matolja. Margarinet uppträder inte alls så i stekpannan.Har du någon förklaring?

Sverker
2006-03-18, 08:15
Har du någon förklaring?


Visst.
Allt du steker släpper vatten. Vattnet är tyngre än fettet och sjunker ned till botten på stekpannan. Där stötkokar vattnet och skvätter ut oljan över spisen.

I margarin finns lechitin och andra emulgatorer som löser in vattnet i margarinet och hindrar det från att sjunka till botten och stötkoka.

hasse36
2006-03-18, 09:03
You rocks Sverker!

Vilket ämne fungerar som emulgeringsmedel i smör?

Sverker
2006-03-18, 13:25
Kolesterol :D



Ja, uppriktigt så är det kolesterol och fosfolipider ( lecithin ) tillsammans med lite av mjölkproteinerna.