handdator

Visa fullständig version : Början på slutet


Chandler
2006-03-16, 15:13
Nu är jag beredd att sluta med träningen. Ultraljudet visade inget fel på knät, så följaktligen kommer jag inte att få någon hjälp med det. Läkaren tyckte att magnetröntgen är onödigt, men jag tjatade mig iaf till en remiss; vet dock inte om jag har råd att utnyttja den. Passade på samma gång på och röntga armbågen; samma sak, ingen synlig skada. Fick en kortisonpik i armbågen and that's it. Och anti-inflammatoriska. Ska till studenthälsovården imorgon och höra om de är bereda att betala. *cry*

Max
2006-03-16, 22:46
Tålamod! Jag är själv i en rehabiliteringsfas och fasen vilken tid det tar, vet precis hur du känner dig (tror jag). Men sakta sakta blir det bättre, men vi får hitta på något annat, finns alltid någon muskel man kan träna under tiden, själv köpte jag hem ett par hantlar och övar med. Långt ifrån normal träning men efter ett tag börjar man hitta på lite egna övningar och snart har man riktigt många att växla emellan.

Chandler
2006-03-17, 18:18
Tack för de uppmuntrande orden!

Tro det eller ej, men jag inbillar mig nästan att de anti-inflammatoriska hjälper litet! Nå, det är bara att försöka gå på sparlåga och hoppas på det bästa.

grabben i skogen
2006-03-17, 19:07
Tack för de uppmuntrande orden!

Tro det eller ej, men jag inbillar mig nästan att de anti-inflammatoriska hjälper litet! Nå, det är bara att försöka gå på sparlåga och hoppas på det bästa.


dina problem låter exakt som mina. Går jag på bio och måste sitta i mitten utan möjlighet att kunna räta benet ibland är jag halt i flera timmar efteråt. smärtan är total. kunde inte helelr köra böj riktigt i början. jag beställde ett gäng glukosaminburkar från usa, körde triggerpunktsterapi och började med djupa böj (lätta vikter). Det har tagit 1-2år men knäna är faktiskt riktigt bra nu. Det som jag också märker stor skillnad på är att om jag springer så mår de också bättre. En inaktiv livsstil mår de riktigt dåligt av.

grabben i skogen
2006-03-17, 19:10
Smärtan som värst gjorde att jag inte ens kunde sitta på huk. ca 2cm ovanför knäskålen satt smärtan då. Försök tjata dig till tuppkamsolja av ngn läkare. Det tar bort precis all smärta på några timmar. Från att inte ha kunnat sitta på huk på flera månader kunde jag en dag senare hoppa groda, en märklig känsla!

Slartibartfast
2006-03-17, 19:11
dina problem låter exakt som mina. Går jag på bio och måste sitta i mitten utan möjlighet att kunna räta benet ibland är jag halt i flera timmar efteråt. smärtan är total. kunde inte helelr köra böj riktigt i början. jag beställde ett gäng glukosaminburkar från usa, körde triggerpunktsterapi och började med djupa böj (lätta vikter). Det har tagit 1-2år men knäna är faktiskt riktigt bra nu. Det som jag också märker stor skillnad på är att om jag springer så mår de också bättre. En inaktiv livsstil mår de riktigt dåligt av.

Precis som mitt vänsterknä! Jag kan inte heller sitta på bio om jag inte får sträcka ut benet emellanåt. Det är bara vänsterknät, dock. Tror jag ska slopa benspark ett tag och se om det blir bättre.

Slartibartfast
2006-03-17, 19:12
Vad är tuppkamsolja? vad kostar och var får man?

grabben i skogen
2006-03-17, 19:15
Vad är tuppkamsolja? vad kostar och var får man?
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19920703000016&DocTypeID=5&UserTypeID=2

det är väl inget man får av någon vanlig läkare. jag gick till en skum privatläkare som hade billiga ampuller :)
men som sagt jag hade haft ont i flera månader, till slut blir man ju desperat. jag menar jag kunde inte ens sitta på huk, resa mig från en stol eller soffa utan smärta. Dock är det förenat med viss smärta att få det injicerat i leden. Men fyfan vilken effekt det hade sen.

Chandler
2006-03-17, 20:32
Smärtan som värst gjorde att jag inte ens kunde sitta på huk. ca 2cm ovanför knäskålen satt smärtan då. Försök tjata dig till tuppkamsolja av ngn läkare. Det tar bort precis all smärta på några timmar. Från att inte ha kunnat sitta på huk på flera månader kunde jag en dag senare hoppa groda, en märklig känsla!

Jag är helt träffad! Precis så är det! Allt från det med stelt knä efter stillasittande till smärtområdet! Tack för tipset; jag skall försöka få tag på det på något vis!

Chandler
2006-03-17, 20:56
Precis som mitt vänsterknä! Jag kan inte heller sitta på bio om jag inte får sträcka ut benet emellanåt. Det är bara vänsterknät, dock. Tror jag ska slopa benspark ett tag och se om det blir bättre.

Men du kan träna benen helt normalt ändå?

Slartibartfast
2006-03-17, 23:37
Men du kan träna benen helt normalt ändå?

Efter passet senast konstaterade jag att jag måste slopa åtminstone bensparken. Böj är inget problem och benpress går hyffsat.

grabben i skogen
2006-03-18, 06:31
Efter passet senast konstaterade jag att jag måste slopa åtminstone bensparken. Böj är inget problem och benpress går hyffsat.

benspark är inget bra. Om man nu inte kör de sista 20-30 graderna bara.

grabben i skogen
2006-03-18, 06:32
Jag är helt träffad! Precis så är det! Allt från det med stelt knä efter stillasittande till smärtområdet! Tack för tipset; jag skall försöka få tag på det på något vis!

Ja jag lovar du är inte ensam :)
Det är nog svårt att lyckas få tuppkamsoljan, men den är definitivt hälsosammare än kortisonsprutorna!

Chandler
2006-03-18, 10:20
Efter passet senast konstaterade jag att jag måste slopa åtminstone bensparken. Böj är inget problem och benpress går hyffsat.

Det tar sjukt på samma ställe för dig då? Litet ovanför knäskålen? Du känner av det vid benpress?

Chandler
2006-03-18, 10:23
Ja jag lovar du är inte ensam :)
Det är nog svårt att lyckas få tuppkamsoljan, men den är definitivt hälsosammare än kortisonsprutorna!

Jo, kortison vill jag nog inte ha. Tog en i armbågen mest i test-syfte, men det är nog inget som blir en rutin.

Det kan det säkert vara, men om det är värt det så :thumbup:. Men först av alla ska jag ge Diklomexarna en chans. De verkar faktiskt hjälpa! Jag har inte vågat träna benen, sedan jag började äta dem, men det tar iaf inte sjukt att "böja" med kroppsvikten längre! :bow:

grabben i skogen
2006-03-18, 18:16
Det tar sjukt på samma ställe för dig då? Litet ovanför knäskålen? Du känner av det vid benpress?

för mig gjorde det ont runt/under knäskålen när jag tränade. men sedan satte sig smärtan ovanför som jag beskrev. Där satt den väldigt länge.

Strongman
2006-03-18, 19:41
ja du ska inte lipa du, här har jag äntligen blivit rehabiliterad efter nästan 4 månader, (fanns inget på röntgen)

och nu har jag fått en ny känga, på nästan samma ställe, och jag har ännu mer ont nu än förut

grabben i skogen
2006-03-18, 19:52
ja du ska inte lipa du, här har jag äntligen blivit rehabiliterad efter nästan 4 månader, (fanns inget på röntgen)

och nu har jag fått en ny känga, på nästan samma ställe, och jag har ännu mer ont nu än förut

vad gör du då? Alltså vilka övningar eller rörelser förvärrar tillståndet.