handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Jag kan inte sluta äta godis!


Linnet
2002-10-18, 20:50
Jag har inte ätit en godisbit inte ett chipsflarn inget null zip på det senaste fem åren. Och så kom en dag för ca tre veckor sen då jag åt några rutor mjölkchoklad, det var gudomligt gott! Sen dess har det blivit chips, kakor, choklad och det ofta ca 4-5 gånger i veckan och i ganska stora mängder! Saken var den att när jag inte åt godis då var det inte svårt att motstå, men nu är det ett helvete, fem års avhållsamhet har gjort att jag inte kan säga nej till godis. Jag kan knappt gå förbi en godisaffär utan att handla! Kan någon hjälpa mig att dämpa suget?!

Grahn
2002-10-18, 21:12
chrom ska visst hjälpa, men det mest effektiva är nog att alltid ha en jämn och fin blodsocker kurva. Ät oftare och mer gröt eller ngt.

Det är inte så att du äter för lite kolhydrater?

Linnet
2002-10-18, 22:05
För lite kolhydrater, knappast! Det jag äter är för mycket godis, har precis käkat chips så det stod härliga till!:em: . Tror nog inte riktigt på krom heller mer ute efter bra och nyttiga ersättare. Äter redan ofta äter 5-6 gånger om dan. Grejen är att jag just nu inte tränar alls(förutom med mina nyinköpta grippers) så jag måste verkligen passa mig då jag har väldigt lätt att gå upp!

Grahn
2002-10-18, 22:07
menade iofs för lite kolhydrater bortsett från godiset.

emmzan
2002-10-18, 22:08
Testa ät mer kolhydrater ett tag ändå och testa då... Långsamma sådana alltså!

Eller kasta upp en lista på vad du stoppar i dig under en normal dag...

Linnet
2002-10-18, 22:36
Nej! Jag behöver inte! Äta mer kolhydrater ligger redan mycket högt på kolhydrater, lider snarare av att jag får jobba för att få i mig tillräckligt med protein. Det jag skulle behöva är något nyttigt och gott som jag kan äta tills det att jag känner mig mogen att köra helt seriöst med kosten igen. Tanken är att jag vill minimera skadan av mitt ätande. Att jag äter godis igen beror på att jag har varit sjuk, är skadad sen sju månader och har djävulusisk mycket att göra i skolan. :devil: Är inte kapabel att köra lika strikt som tidigare just nu men som jag äter nu går inte det heller!

Linnet
2002-10-18, 22:42
En normal godisfri dag eller en normal godisdag?


06:00 40 gr triple whey fuel, allbran, juice, kaffe

09:00 En banan eller en macka

lunch mellan 11 eller 12

Pasta/ris/potatis Fisk/Mycket bönor grönsaker

15:00 en burk lätt kesella med fun light

18:00 Några mackor eller en matlåda

22:00 Keso eller 20 gr triple whey fuel.

Godis som jag missbrukar är mest Choklad men även en hel del chips.

Grahn
2002-10-19, 08:03
det var inte mycket du åt inte.....

emmzan
2002-10-19, 08:14
Ät mer... it´s as simple as that...

Tjockisen
2002-10-19, 09:52
Fortsättningen på din signatur emmzan:

*Livet är ett sexuellt överförbart tillstånd med 100% dödlighet*

=)

Linnet
2002-10-19, 10:22
Varför? Jag frågar om något gott och nyttigt att ersätta godiset med. Svaren jag får är att jag ska äta mer kolhydrater, mer mat och fan och hans moster. Visst jag äter inte mycket just nu men det beror på att jag is stort sett är fysiskt inaktiv! Jag är ingen jätte heller, jag är 173 cm över marken! Så vi provar en gång till, är det någon som har ett tips på något gott och nyttigt som man kan äta istället för godis? Jag vill alltså inte få veta att jag ska äta mer fett eller ta något kosttillskott, jag vill bara veta om det finns någon därute som brukar fixa till något gott, nyttigt och enkelt när suget slår till?

Grahn
2002-10-19, 10:36
hum hum okej vi försökte hjälpa dig bli av med godis suget istället för att svara på din fråga, sorry.

Bananer kanske...apelsin juice....popcorn är ett hyffsat "nyttigt" godis då de är så himmla lätta i förhållade till volym.
Iofs tror jag inget av de ovanstående "dödar" godis suget totalt....

Linnet
2002-10-19, 10:54
Tror att jag har kommit på enn drink, vad sägs om en bana, 2 dl lättmjölk och en portion triple whey?

ddt blir 180 kcal på proteinet och mjölken, hur mycket ska man räkna bananensom?

Då jag älskar banandrinkar borde en eller möjligvis två av denna per dag göra susen!

Filthy
2002-10-19, 11:17
hmmm.. du kunde iofs köpt med banansmak :P

Pecca
2002-10-19, 11:45
Frukt är ju allmänt gott så varför inte byta ut godiset mot det!? Själv så käkar jag i det stora hela aldrig godis. Brukar vara när jag ska åka upp till fjällen några gånger/år. Då så brukar det bli över 1kg på resan så efter det är suget inte så stort:D . Choklad är dock djävulens verktyg... det går verkligen inte att säga nej till!!!:devil:

Kjellstroem
2002-10-19, 12:08
Men herregud människa.
Lite vilja och disciplin har du väl i kroppen?

Kan du inte gå förbi en godisaffär utan att handla godis får du ju gå till en avväjningsklinik för godismissbrukare alternativt tala med en psykolog.

Sen en liten rättelse. Du frågade inte efter något gott och nyttigt att ersätta godiset med utan efter hjälp och dämpa suget.

Grahn och emmzan som har sagt till dig att äta mer har sagt precis rätt och svarat på din fråga. Ät mer, framför allt kolhydrater så dämpar du suget.

johan-cr
2002-10-19, 12:17
Originally posted by Linnet
Tror att jag har kommit på enn drink, vad sägs om en bana, 2 dl lättmjölk och en portion triple whey?

ddt blir 180 kcal på proteinet och mjölken, hur mycket ska man räkna bananensom?

Då jag älskar banandrinkar borde en eller möjligvis två av denna per dag göra susen!

120g banan (1 normal banan) är 116kcal (mycket kolhydrater o hyffsat snabba också)

Linnet
2002-10-19, 12:19
Så rätt så,:em: . Tyvärr var det jag som uttryckte mig klumpigt, det jag ville var höra om ersättare. Emmzan och Grahn jag ber båfa om ursäkt, jag borde givetvis ha varit klarare i min fråga:em:!
Angående självdisciplin så har jag den normalt i mänder, men just nu har det varit svårt! Kjellström har du haft total avhållsamhet från sött i fem år? Om du inte har haft det så tror jag inte du vet vilka djävulska sug man får när man väl börjar igen:devil:. Eftersom jag just nu är i princip fysiskt inaktiv vill jag inte äta mer, vet inte om det bara är benrangel här på forumet men jag har extremt lätt att öka i vikt! Givetvis äter jag mer när jag tränar men eftesom så inte är fallet nu håller jag igen. Jag hade även ätit såhär under en period innan jag började äta godis utan att känna sug så då borde rimligen det inte vara kolhydraterna som är problemet. Om det är någon mer jag kan ha trampat på tårna genom min klumpighet ber jag er om ursäkt också!

Mallan
2002-10-19, 13:04
Hej Linnet!

Först maste jag säga att jag haller med Grahn och Emmzan. Att man äter för "lite" eller "fel" gör ofta att man far ett onödigt sug efter just fett och socker.
Fraga mig inte varför, men jag upplever själv samma sak.
Alltsa börja med att lägga upp ett kostschema med rätt mängd protein, kolhydrater och fett. Självklart ska det stödja vad du eftersträvar med träningen och vikten m.m.

Tips när suget "sätter in":

-Cola light
-Fun light
-Grönsaker..frukt, nja. Kan även göra dig mer sugen pga fruktoset (tror jag)
-Proteindrink m lite fett och kolhydrater (CompleteII, VP2, Optimum tror jag har ngn)
-Dietorelle (passa dig för större mängder...)

Hoppas det blir bättre!! Ibland handlar det ocksa om karaktär..ta en annan väg där du inte gar förbi godisaffären, köp inte hem gottsaker om du inte kan halla dig, ta en promenad..

:thumbup:

Linnet
2002-10-19, 13:07
Vad skulle ni ändra på i mitt kostschema eftersom det tydligen är för lite enligt de flesta? Menat som en seriös fråga själv ser jag inte riktigt vad som fattas, kom med förslag bara, allt är välkommet!

Grahn
2002-10-19, 13:33
Mer havregryns gröt(eller pasta, ris, grovt bröd etc) och mer bra fett.

Linnet
2002-10-19, 13:38
En grötfrukost typ, En dl havregryn, 40 gr triple whey, juice kaffe eller?

Vart ska man lägga in bra fett och vad skulle det vara?

Kjellstroem
2002-10-19, 14:00
Nej jag har inte haft hel avhållsamhet från godis, däremot äter jag det väldigt sällan. Köper aldrig godis men ibland kommer man till någon som har en skål framme och då händer det att man sätter ner näven.:eating:

Men det är fortfarande godis vi snackar om, inte extremt beroendeframkallande droger :smokin:

Linnet
2002-10-19, 14:32
För dig kanske! Vill också ta tillfället i akt att berätta att choklad kan ses som en beroendeframkallande drog! För mig dessutom har jag och har alltid haft ett mycket spänt förhållande till sötsaker, från det att jag var fem fram tills det att jag var 14-15 var jag överviktig trots att jag tränade mycket! Detta berode helt på att jag åt så mycket godis, glass, kakor och andra onyttigheter! För dig kanske det inte är så svårt att bemästra, men för mig så är det mycket svårt! Man ska aldrig berätta för andra vad som är svårt att hålla sig ifrån och vad som inte är svårt att hålla sig ifrån, det beror på att vi alla är individuella, det som gör något svårt att motstå är inte det fysiska begäret utan det psykiska! Du har säkert som alla andra en liten svaghet på något plan, du kanske har svårt att hålla dig ifrån TVn eller dricker mycket Kaffe eller nåt. Det jag vill säg är att det som någon tycker är lätt att bemästra kan för någon annan vara mycket svårt! I mitt fall är det godis som jag har ett spänt förhållande till

dared
2002-10-19, 14:36
Jag har inte haft en brud på 5år. Nu kan jag inte gå förbi en bordell utan att köpa mig en hooker. :cryout:

spinkoo
2002-10-19, 14:38
Jag säger som Homer....MMM...Beer....:cheers:

Grahn
2002-10-19, 16:55
Linnet: Bra fett är tex rapsolja och olivolja, rapsolja smakar knappt något.
Man kan dricka det separat eller ta ett par matskedar tex i gröten, hälla lite på pastan etc etc

Du behöver lite långsamma kolhydrater i dina mellanmål med, fullkorns bröd kanske.

Linnet
2002-10-19, 23:38
jag äter bara mörkt bröd med fullkorn så det borde inte vara något problem. Fysiologiskt varför tillsätta extra fett? Jag förstår om man försöker använda olivolja istället för margarin men varför extra fett separat?

Sverker
2002-10-20, 07:15
Fettet sänker GI på hela måltiden => mindre insulinpåslag = > mindre sänkning av blodsockret någon timme efteråt = > mindre hungerskänslor.
Fett dämpar rörelserna i tarmarna och sänker tömningen av matsäcken => längre mättnadskänsla = svårt att fylla på med godis !
Nyttigt Omega-3-fett ( fisk ) ökar din känslighet för insulin => mindre blodsockersvägningar.

Nu verkar ju inte blodsocker svägningarna vara ditt problem men det är ett generellt svar som täcker de flesta personerna.

Jag äter inte godis alls:) och är nöjd med det.

Unknown
2002-10-20, 10:31
3 råd.
Ät mer(Mindre godissug så det blir mindre kalorier totalt)
Ät frukt varje gång du tänker på godis
Skaffa dåliga tänder(Fungerar garanterat, jag vet =) )

Mallan
2002-10-20, 10:35
Ca 0,75g per kilo kroppsvikt fett bör du fa i dig varje dag.

Själv väger jag över 60kg och äter 40g fett varje dag -tistelolja, linfröolja, fiskolja, MCT-

När det gäller kolhydrater maste jag ha lite fler uppgifter för att kunna avgöra hur mkt du behöver per dag. Tex kan det se ut sa här (tar mig själv som exempel):

Totalt 250g Kolhydrater per dag, tillsammans med protein och fett ger det 2 500Kcal per dag.

Frukost: 50g Havregryn, ger ca 30g Kolhydrater
Mellanmal: 50g Ris/Pasta, ger ca 30g-40g Kolhydrater
Lunch: 50g Ris/Pasta, ger ca 30g-40g Kolhydrater
Efter träning: 50g Kolhydrater
Middag: 50g Havregryn, ger ca 30g Kolhydrater

Utöver detta far jag även i mig kolhydrater i frukt och grönsaker som jag äter med jämna mellanrum under dagen.

Det kanske är lättare om du bestämmer dig för att bara äta godis under en bestämd dag i veckan.

:thumbup:

Linnet
2002-10-20, 10:54
Om man började ta fiskolja, skulle det vara ok so extra fettkälla?
Sverker jag tror nog att tillslut kommer jag bli tvungen att gå tillbaka till att inte äta godis, alternativt försöka med mallans förslag och bara äta godis på en bestämd dag:eating: Mallan jag skulle tro att jag äter lika mycket kolhydrater som du under en dag, ev något mindre men inte mycket.

Peter
2002-10-20, 12:00
Enligt boken den "självläkande människan" av Susanna Edin är socker mer beroendeframkallande än heroin.

michael
2002-10-20, 14:24
alla kolhydrater är socker, bara med olika GI värden :)

Vill du verkligen sluta äta godis så ska du ha gjort det nu, anledningen till att du inte kan motstå suget är för att du vill helt enkelt inte tillräckligt illa och blint ignorerar konsekvenserna som kommer med det(ökad lagring av fett i din kropp). VILL du verkligen sluta äta godis så kommer du att sluta, så enkelt är det, du har redan bevisat det genom att vara godisfri i 5 år.

Linnet
2002-10-20, 15:35
Du har så rätt, grejen är att just nu orkar jag inte, kommer nog att tvingas bli absolutist igen så småningom. Kommer nog att ske när vikten börjat stiga igen.

Nate
2002-10-20, 16:19
Precis sådär blev det för mig med!! Höll mig borta från godis aslänge och blev inte ens sugen då andra satt o snaskade och klagade över valkarna som började sprida sig. Sen för en månad sedan fick jag den dumma ideen att smaka på lite godis och poff så var jag fast. Har dessutom lyckats lägga på mig fem-sex kilo sedan dess så nu är både rutorna o allt annat undangömt...

Tror att den enda lösningen är att bli absolutist... fan. All träning man lagt ned. Nu är det bara att börja från början igen....

Linnet
2002-10-20, 16:26
Precis, jag har väl inga rutor att bli av med men dom blir inte precis synligare! Kan bara inte vara balanserad som andra, man blev inte ett dugg sugen när andra satt och smaskade! Men nu bara vräker jag i mig!:eating: Tuggar just nu ritter sport med vit choklad och valnöt den är juvlig!:hbang:

Janna
2002-10-20, 21:23
Originally posted by Linnet
En normal godisfri dag eller en normal godisdag?


06:00 40 gr triple whey fuel, allbran, juice, kaffe

09:00 En banan eller en macka

lunch mellan 11 eller 12

Pasta/ris/potatis Fisk/Mycket bönor grönsaker

15:00 en burk lätt kesella med fun light

18:00 Några mackor eller en matlåda

22:00 Keso eller 20 gr triple whey fuel.

Godis som jag missbrukar är mest Choklad men även en hel del chips.

på tok för lite kolhydrater int undra på att du blir hungrig du behöver nog få i dig lite mer fett dessutom

heltzonicka
2002-12-02, 00:52
jag heter danne och jag är goderist..

A G möten, anonyna goderister

Linnet
2002-12-02, 11:58
Har lugnat ner mig nu. Äter en eller två små kakor om dan till kaffet när jag kommer hem, och kanske lite popcorn eller choklad på helgen. Det kanske inte är det bästa men jag tror inte att det skadar allt för mycket.