handdator

Visa fullständig version : Stör två nätters vakenhet hela dygnrytmen för hela veckan


Fredrik_S
2006-03-16, 14:32
Jag går upp 7 fem dagar i veckan, och skulle vilja somna mellan 11 och 12 på kvällen dagen innan.
Varje fredag och lördag är jag upp till 4-5 på morgonen och jobbar, dricker inte alkohol, sover till kanske 12 på dagen.
detta gör att jag får svårt å somna på söndag kväll och är trött på måndagen men har ändå svårt att somna på måndag kväll.

Jag svara ju kanske på min egen fråga med det jag precis skrev, men:
Är det omöjligt att få en bra vecko dygnsrytm med 7-8 timmars sömn per kväll (sön natt- tors natt) om man stannar uppe till 4-5 timmar extra fredag och lördag kväll??

timoat
2006-03-16, 21:53
Ja

Allan
2006-03-16, 22:08
Är det omöjligt att få en bra vecko dygnsrytm med 7-8 timmars sömn per kväll (sön natt- tors natt) om man stannar uppe till 4-5 timmar extra fredag och lördag kväll??

Nej. Definitivt inte.

allan

timoat
2006-03-16, 22:23
Var det bara jag som kollade på programmet om sömnbrist igår? Där sa de att 8 timmars sömngrejen bara var en kvarleva från våra förfäder och vi kanske behöver mycket mindre, och man kan definitivt klara sig utan några som helst men om man är uppe ett par dygn i sträck under vissa perioder.

Och är det bara jag som inte läser inlägg ordentligt?

Fö. är mitt vara uppe utan sömn 76 timmar eftersom jag hade en deadline. Inget jag rekomenderar dock, eftersom jag började hallucinera mot slutet. Det var så svårt att vara vaken de sista 10 miuterna på tuben innan jag kom hem till min lya att jag sov från och till under promenaden.

Allan
2006-03-16, 22:24
Jag tror att vårt sömnbehov är flytande - att det skulle vara konstant vecka efter vecka utan att ta minsta hänsyn till arbetsbörda låter otroligt. Det rimligaste är ju att det styrs av ljuset.

allan

timoat
2006-03-16, 22:28
Jag kommer ihåg en dokumentär om några forskare som spenderade långa perioder under jorden. De experimenterade med ljus och dygnslängder, och personerna där nere hamnade på 30-35 timmars dyng utan problem. De ökade dygnets tid under en lång period, så att det inte var märkbart. Personerna hade inte tillgång till klocka eller sol/stjärnor. Det var tom så att tjejernas menstruationscykler anpassades efter detta, och blev längre. Det var ett intressant program.

olle lindblad
2006-03-16, 22:54
Var det bara jag som kollade på programmet om sömnbrist igår? Där sa de att 8 timmars sömngrejen bara var en kvarleva från våra förfäder och vi kanske behöver mycket mindre, och man kan definitivt klara sig utan några som helst men om man är uppe ett par dygn i sträck under vissa perioder.


Och är det bara jag som inte läser inlägg ordentligt?

Fö. är mitt vara uppe utan sömn 76 timmar eftersom jag hade en deadline. Inget jag rekomenderar dock, eftersom jag började hallucinera mot slutet. Det var så svårt att vara vaken de sista 10 miuterna på tuben innan jag kom hem till min lya att jag sov från och till under promenaden.
På kort sikt klarar vi oss alldeles utmärkt på 5-6 timmars sömn. Så hade jag det i tre månader när jag jobbade vansinnigt mycket. Dock var det svårt att få vettiga resultat av träningen, och jag märkte att tankeförmågan inte var som den borde. Under den mörka tiden på året behöver jag runt nio timmar, under den ljusa sju-åtta. Visst finns det individuella variationer, och för ren överlevnad behöver vi inte så mycket sömn, men min egen erfarenhet säger mig att om jag vill ett för mig normalt liv, så ska jag hålla mig inom ett visst spann.

Wennerberg
2006-03-16, 22:56
Om ingen väcker mig sover jag hur jävla länge som helst.

blekfet2
2006-03-16, 23:00
själv så får man tvinga sig själv att sova. Hatar att sova, slösa bort dyrbar tid

Catstyle
2006-03-16, 23:06
Finns ju inget bättre än att, när man är riktigt trött och jobbat hårt, få lägga sig i en skön säng och veta att man är ledig dagen därpå.

Fredrik_S
2006-03-16, 23:31
Jag kommer ihåg en dokumentär om några forskare som spenderade långa perioder under jorden. De experimenterade med ljus och dygnslängder, och personerna där nere hamnade på 30-35 timmars dyng utan problem. De ökade dygnets tid under en lång period, så att det inte var märkbart. Personerna hade inte tillgång till klocka eller sol/stjärnor. Det var tom så att tjejernas menstruationscykler anpassades efter detta, och blev längre. Det var ett intressant program.

Jag har problem med det korta 24 timmars dygnet. Jag skulle gladeligen utöka dygnet till 30 timmar om ingen har något emot det?

Thewind
2006-03-16, 23:31
Softast är att vakna vid åtta totalt utvilad, vara ledig och gå upp till en brakfrukost.

Tricklev
2006-03-16, 23:38
Jag har problem med det korta 24 timmars dygnet. Jag skulle gladeligen utöka dygnet till 30 timmar om ingen har något emot det?

Nejdå, det har jag inget emot, sätt igång.

Rock'nRoll
2006-03-17, 00:02
Softast är att vakna vid åtta totalt utvilad, vara ledig och gå upp till en brakfrukost.

Det låter härligt, hoppas jag får uppleva det nån gång.

Batman
2006-03-17, 02:07
Jag kommer ihåg en dokumentär om några forskare som spenderade långa perioder under jorden. De experimenterade med ljus och dygnslängder, och personerna där nere hamnade på 30-35 timmars dyng utan problem. De ökade dygnets tid under en lång period, så att det inte var märkbart. Personerna hade inte tillgång till klocka eller sol/stjärnor. Det var tom så att tjejernas menstruationscykler anpassades efter detta, och blev längre. Det var ett intressant program.

Jag vet att jag såg en början av detta program på TV för bra många år sedan, har kommit o tänka på resultaten som jag aldrig såg vid flera tillfällen o nu kommer du med en sammanfattning.
TACK
Den var efterlängtad.

btw, kvinnors menstruation kan även påverkas om dom spenderar väldigt mycket tid med varandra, tex kvinnor i armen har en tendens att få mens synkroniserat.

Edit: justdet, dokumentären som gick häromdagen sa att kroppen tar igen sömnbrist med att hoppa över steg 1&2 och gå snabbare in i en djupare sömnfas för optimalast återhämtning.

timoat
2006-03-17, 08:34
Ja, haha det är galna grejer det där med menstruationen!
Också det att man efter viss tid uppe kan ta en powernap och de verkligen funkar! Jag kommer ihåg när jag gjorde mitt slutprojekt, så var jag upp 35-48 timmar sen sov jag 3-5 timmar sen forstatte jag så ingefär i en 6 veckor. (ändå hann jag knappt klart, hehe) men det coola var att efter en sån vila på ett par timmar kände jag mig helt utvilad, som om jag hade sovit 8 timmar bra! Men cyklerna man kunde vara uppe med normal tankeförmåga blev mindre och mindre, så till sist behövdes såna naps efter 24 timmar. Men det är bra att veta att man kan köra som fan, för att kunna unna sig ett par timmar och veta att det har nästan samma effekt som att sova "normalt" iallafall under en kortare period.