handdator

Visa fullständig version : Säsonga i alperna...tips/råd/diskutera


egge
2006-03-16, 12:51
Hej.
Jag går nu sista året på gymnasiet och står inför en del val om vad jag ska göra med mitt liv. En sak som jag har kommit fram till är att jag vill spendera en säsong i alperna, helst nästa vinter. Har ingen kompis med liknande intresse så det blir nog så att jag drar ner själv eller hittar nåt sällskap över internet. Har varit i alperna 3 ggr med familj när jag var yngre men en veckas semester är ju inte direkt detsamma som att bo där nere. Jag har minst 100 frågor och hoppas att några här kan hjälpa mig svara på vissa av dem. :)

Ska jag söka boende/jobb hemifrån eller ska jag bara åka och hoppas på det bästa?

Frankrike oder Österreich? (Skoltyskan sitter inget vidare men franska kan jag inget alls.)

Ska man satsa på ett klassiskt "svenskställe" som St. Anton eller Chammonix eller söka sig till de lite mindre byarna? Finns det några bra nybörjarställen? Har åkt sammanlagt 10 veckor i mitt liv och anser mig ändå vara en bra åkare, men det finns ju dem som är bättre om man säger så .;)

Lavinkurs hade jag tänkt gå på, finns det bra sådana därnere på engelska, alternativt någon i närheten av Karlskrona (*rolleyes* )?

Hur ska jag ta mig ner? Buss blir troligtvis lättast om man åker ensam men att han en bil därnere är ju inte fel.

Någon som har koll på vad ett säsongskort kan kosta på ett ungefär? Ska jag satsa på att köpa all utrustning därnere (transciever, skyffel osv.)?

Hoppas det finns någon gammal "bummare" som är villig att dela med sig av sina erfarenheter.
Jag är villig att lära mig. :)

oksiv1
2006-03-16, 13:05
Hej.
Jag går nu sista året på gymnasiet och står inför en del val om vad jag ska göra med mitt liv. En sak som jag har kommit fram till är att jag vill spendera en säsong i alperna, helst nästa vinter. Har ingen kompis med liknande intresse så det blir nog så att jag drar ner själv eller hittar nåt sällskap över internet. Har varit i alperna 3 ggr med familj när jag var yngre men en veckas semester är ju inte direkt detsamma som att bo där nere. Jag har minst 100 frågor och hoppas att några här kan hjälpa mig svara på vissa av dem. :)

Ska jag söka boende/jobb hemifrån eller ska jag bara åka och hoppas på det bästa?

Frankrike oder Österreich? (Skoltyskan sitter inget vidare men franska kan jag inget alls.)

Ska man satsa på ett klassiskt "svenskställe" som St. Anton eller Chammonix eller söka sig till de lite mindre byarna? Finns det några bra nybörjarställen? Har åkt sammanlagt 10 veckor i mitt liv och anser mig ändå vara en bra åkare, men det finns ju dem som är bättre om man säger så .;)

Lavinkurs hade jag tänkt gå på, finns det bra sådana därnere på engelska, alternativt någon i närheten av Karlskrona (*rolleyes* )?

Hur ska jag ta mig ner? Buss blir troligtvis lättast om man åker ensam men att han en bil därnere är ju inte fel.

Någon som har koll på vad ett säsongskort kan kosta på ett ungefär? Ska jag satsa på att köpa all utrustning därnere (transciever, skyffel osv.)?

Hoppas det finns någon gammal "bummare" som är villig att dela med sig av sina erfarenheter.
Jag är villig att lära mig. :)

Själv har jag aldrig kommit iväg för en hel säsong nere i alperna men har spenderat en hel del tid där.
Likasinnande hittar du på www.freeride.nu och dess forum. Allt blir ju billigare om ni är fler. Så att försöka fixa en lägenhet hemmifrån tillsammans med andra är förmodligen att föredra.
Den gången jag själv ska åka ner kommer jag inte att jobba utan istället försöka ha så pass gott ställt att jag slipper det. Detta kanske blir knivigt för dig som precis gått ut gymnasiet?
Men jobben är enligt polare lättare att få när du väl är på plats. Tyvärr får du se till att vara på plats så tidigt som i slutet av november, början av december för att vara först till kvarn. Enklare jobben går som smör i solsken.
Vad det gäller utrustning skulle jag köpa allt jag behöver på plats. Oftast är det någon som känner någon som kan fixa lite bättre priser och utbudet är överlägset det du hittar hemma.
Räkna även med att göra åt ett par skidor/en bräda på en säsong. Bra att kalkylera med det iaf.
Bil ner är att föredra. Särskilt då du oftast kan handla billig mat bara några mil från själva orten som ofta kan ha riktigt sviniga priser. Så är ni ett gäng så satsa på bil.
Själv hade jag utan att tveka valt Val d’Isère för en säsong.

olle lindblad
2006-03-16, 13:06
http://www.syoguiden.com/artiklar/avdelningslista.asp?Page=2&ID=1197
http://www.langleytravel.com/jobba/default.asp?sp=1
Jag känner folk som jobbat hos Langley. Det var lite olika erfarenheter, en del hade fått jobba väldigt mycket och bara dagtid, andra hade mycket bra villkor. Som säsongare vill man förstås ha mycket åkning, så se till att få mycket kvällstid.

JJ
2006-03-16, 13:07
Alla jag känner som åkt ned har fått jobb därnere, ibland tog det några veckor med till slut fick de ett. Det svåra är kanske att få ett jobb som inte inverkar på skidåkningen. Men kolla på freeride, de har nog svar på det mesta.

oksiv1
2006-03-16, 13:08
http://www.syoguiden.com/artiklar/avdelningslista.asp?Page=2&ID=1197
http://www.langleytravel.com/jobba/default.asp?sp=1
Jag känner folk som jobbat hos Langley. Det var lite olika erfarenheter, en del hade fått jobba väldigt mycket och bara dagtid, andra hade mycket bra villkor. Som säsongare vill man förstås ha mycket åkning, så se till att få mycket kvällstid.

Men hos Langley jobbar du väl som resledare?
Om, så innebär det som färsking att du får ta bussresorna. Inte så kul att spendera två dagar i veckan på en buss.
Nä, bartender är det enda rätta att jobba som om man gör säsong ;)

emmphiil
2006-03-16, 13:10
Om valet står mellan Frankrike och Österrike tycker jag du åka till Österrike. Fast det är klart... jag är partisk...

olle lindblad
2006-03-16, 13:12
Men hos Langley jobbar du väl som resledare?
Om, så innebär det som färsking att du får ta bussresorna. Inte så kul att spendera två dagar i veckan på en buss.
Nä, bartender är det enda rätta att jobba som om man gör säsong ;)
Kolla länken till Langley. De jag känner har jobbat som kockar och diskare.
Och, inte minst, hör av dig till dem i tid. Jobben går åt fort. Ett sätt att komma in kan vara att jobba på ett av deras sommarhotell.

oksiv1
2006-03-16, 13:25
Kolla länken till Langley. De jag känner har jobbat som kockar och diskare.
Och, inte minst, hör av dig till dem i tid. Jobben går åt fort. Ett sätt att komma in kan vara att jobba på ett av deras sommarhotell.

Ok, mer än vad jag visste. My misstake.
Något sådant kan helt klart vara aktuellt. Men som sagt, enligt mig får det inte snyltar för mycket på åkningen.

egge
2006-03-16, 13:32
Tack för tipsen. Keep 'em coming!

Har läst på en del på freerides forum. Tyvärr så har vissa samma inställning mot nybörjare där som här. Däremot så har de en avdelning för att hitta resesällskap som verkar utmärkt för oss som saknar kompisar med samma intresse.

Givetsvis vill jag hitta ett jobb som inte tar någon tid alls från åkningen men det kan man nog inte räkna med. :(
Pengar har jag inte i överflöd direkt eftersom jag går på gymnsaiet så jobb blir nödvändigt.
Tack för länkarna.

Cilia
2006-03-16, 13:33
Jag bodde en säsong i alperna. Det var skitkul. Att åka själv är inga problem för det kryllar av lösa själar där nere. Åk ner i början av säsongen och sök jobb. Svenskar ses ofta som god arbetskraft för vi är lojala och jobbar hårt. Var inte för kräsen. Du kan byta jobb under säsongen med när du har arbetat upp kontakter.

Visst kan du jobba som reseledare eller så men jag vet inte om jag skulle föredra det.

Apropå att välja ort beror det på. Svenskorter kryllar av svenskar. Det kan vara kul och så själv är det inte min favis. Jag bodde i en liten ort men hade vänner i en Val d´Isere som låg nära och var uppe där mycket. Vi gick bara ut i dom byar där inte svenskarna var, mest bland engelsmännen iofs. Det där beror på hur man är som person.

Lycka till och gör det, stick!
det är en upplevelse för livet men var beredd på att jobba också.
Boende hittar du också där om du inte hittar ngt via nätet innan. Det brukar gå bra att hitta folk att dela med också.

Nejv
2006-03-16, 13:33
Jag tog studenten förra sommaren och är också väldigt sugen på att säsonga i Alperna. Hade varit sjukt kul. :) Jobbar och sparar pengar för tillfället :)

Nejv
2006-03-16, 13:36
Tack för tipsen. Keep 'em coming!

Har läst på en del på freerides forum. Tyvärr så har vissa samma inställning mot nybörjare där som här. Däremot så har de en avdelning för att hitta resesällskap som verkar utmärkt för oss som saknar kompisar med samma intresse.

Givetsvis vill jag hitta ett jobb som inte tar någon tid alls från åkningen men det kan man nog inte räkna med. :(
Pengar har jag inte i överflöd direkt eftersom jag går på gymnsaiet så jobb blir nödvändigt.
Tack för länkarna.

Vad för inställning pratar du om? :P Jag har inte märkt av något särskilt.

oksiv1
2006-03-16, 13:38
Tack för tipsen. Keep 'em coming!

Har läst på en del på freerides forum. Tyvärr så har vissa samma inställning mot nybörjare där som här. Däremot så har de en avdelning för att hitta resesällskap som verkar utmärkt för oss som saknar kompisar med samma intresse.

Givetsvis vill jag hitta ett jobb som inte tar någon tid alls från åkningen men det kan man nog inte räkna med. :(
Pengar har jag inte i överflöd direkt eftersom jag går på gymnsaiet så jobb blir nödvändigt.
Tack för länkarna.

Vilka orter har du tidigare besökt i Alperna?
Har du några frågor om specifika orter så fråga på, det har hunnit bil ett par ställen nu.
Jag skulle föreslå att du som 19-åring inte åker till Italien. För lite party vill du väl iaf ha?
Chamonix är överskattat. Visst några dagar kommer du få underbar åkning då nysnön kommit. Dock är du inte ensam om de åtråvärda lössönåken. I övrigt tycker jag skötseln av backarna är kass men visst är det en trevlig stad men mycket roligt folk.
St.Anton är riktigt bra. Bra backar, snösäkert och bra drag i allmänhet. Dock tycker jag att det på senare år blivit lite snobbigt och numer huserar snobbiga engelsmän tillsammans med fulla svenskar på Cracy Kangaroo.
Val Thorens är bra men för liten by för att stå ut en längre tid.

Dk1ng
2006-03-16, 14:04
När det gäller lavinkurs så är en sådan aldrig fel att ha gått. Dock är min egen och många med mig som åker mycket av den uppfattning att det finns viktigare saker att prioritera först.

1. Först och främst rekommenderar jag att du prioriterar att skaffa en bra tranceiver, sond och spade.

2. Du MÅSTE lära dig att använda utrustningen på ett effektivt sätt. Detta kan du göra genom att låta en kompis gräva ner en ryggsäck med sändare på ett öppet fält som är uppspårat. Sen använder du tranceivern för att ringa in ett så litet område som möjligt där sändaren finns, sen använder du sonden och "sticker" dig fram till den exakta punkten, sen gräver du. Denna övning bör helst genomföras i så varierande förhållanden som möjligt, variera hur djupt sändaren ligger osv. Sökmomentet ska sitta i ryggmärgen, har du otur är det en polare du ska gräva fram och inte en ryggsäck.
Du bör även testa spaden ordentligt och försäkra dig om att den håller måttet. Laviner är ofta hårt packade och det är tyvärr inte helt ovanligt att bladet inte pallar trycket och spricker/går av när man som bäst behöver det.

3. Visst kan man gå en kurs och lära sig om snöförhållanden etc. men oftast brukar det bästa vara att snacka med erfaret folk (pistörer, liftpersonal, locals m.fl.). Oftast är dessa personer väldigt behjälpliga och har koll på hur förhållandena är, hur vinden legat de senaste dagarna, vilka områden man bör vara extra försiktig i osv.

4. Då utrustningen ovan inte kommer rädda dig själv i en lavin utan räddar andra bör du alltid se till att ALLA du åker med har utrustningen och vet hur man använder den. Att du inte åker offpist ensam tar jag för givet.

5. Försök alltid planera ditt åk i förväg när du står uppe på berget. Sök efter säkra ställen att stanna på och ha en grundläggande plan för hur du agerar om det "släpper". Notera t.ex. att det inte går att försöka åka ur lavinen i en viss riktning då det skulle resultera i att du brakar ut för ett livsfarligt "drop" osv.

6. Åk efter egen förmåga och låt dig aldrig hetsas till något som inte känns bra. Känns det inte bra brukar det inte vara bra!

Nu låter jag givetvis som en morsa, men detta är lite av de grundläggande säkerhetsaspekterna du bör tänka på och är kortfattat vad du skulle lära dig på en enklare kurs. Som någon tidigare nämnt så finns det gott om information att läsa sig till på internet och du är ju ute i god tid! :thumbup:

egge
2006-03-16, 17:43
Dk1ng: Skitbra info! Tackar! Det där med ryggsäcken låter definitvt som nåt man måste prova.

oskiv1: Har varit i Chamonnix, Bad Gastein och Flimms. Dock var jag där med familjen så det blev ju inte så mkt party men bra uteliv trodde jag de hade i de flesta alpbyar? Vad jag har läst hittills så lutar det åt St. Anton vilket du verkade gilla. Har hört att det kan gå ganska vilt till där. :)

Tack för uppmuntran Cilia :)

Metal_boy_
2006-03-16, 18:04
Ta med en alphora hem till mig.

Pumpitup
2006-03-16, 18:34
Fan va skojj attd ra till alperna, varför har jag inte tänkt i dem banorna förut?

Australien, Alperna eller flytta till en egen lägenhet är valen som ska göras inom snar framtid....

Hades
2006-03-17, 09:28
Australien, Alperna eller flytta till en egen lägenhet är valen som ska göras inom snar framtid....
Vill du ha ett tips så är det att åtminstone dra utomlands ;)

Cilia
2006-03-17, 10:19
Australien, Alperna eller flytta till en egen lägenhet är valen som ska göras inom snar framtid....
jag skulle satsa på att resa innan jag satte bo.
det är en tid i livet som är svår att ta tillbaka.
tiden då man inte har några andra åtaganden än sig själv, utnyttja den.
bo själv kommer du göra ganska länge ändå senare.

oksiv1
2006-03-17, 10:38
oskiv1: Har varit i Chamonnix, Bad Gastein och Flimms. Dock var jag där med familjen så det blev ju inte så mkt party men bra uteliv trodde jag de hade i de flesta alpbyar? Vad jag har läst hittills så lutar det åt St. Anton vilket du verkade gilla. Har hört att det kan gå ganska vilt till där. :)



Japp St.Anton är riktigt bra enligt mig men har som sagt blivit ganska dyrt på sitståne. Dock finns det närliggande byar där du kan handla billigare mat samt även bo billigare. Men enligt mig så ska man bo i St.Anton.
Anton är väldigt snösäkert men har faktiskt ett ganska litet system iaf om man jämför med de stora franska orterna där du har många ihopbyggda system. Hur det är med offpisten i St.Anton vet jag inte men snön borde borga för goda möjligheter.
Visst kan det gå vilt till i St.Anton :cool:

hampaN
2006-10-15, 23:56
Tja!

Jag drar ner till Bad Gastein mellan 10-17 november.
Någon från kolo som också ska göra säsong i BG?

egge
2006-10-16, 11:17
Nope, men Österrike:)

Drar ner i januari med en kompis. Vi ska bo i hans kusins källare i Innsbruck medans vi åker runt i olika orter och söker jobb och boende. Förhoppningsvis hittar vi det i antingen St. Anton eller i Ischgl, annars ligger Zillertal också ganska nära, dock är det lite mindre.

Har fixat jobb o boende o så redan eller ska du fixa på plats?

hampaN
2006-10-16, 14:55
Nope, men Österrike:)

Drar ner i januari med en kompis. Vi ska bo i hans kusins källare i Innsbruck medans vi åker runt i olika orter och söker jobb och boende. Förhoppningsvis hittar vi det i antingen St. Anton eller i Ischgl, annars ligger Zillertal också ganska nära, dock är det lite mindre.

Har fixat jobb o boende o så redan eller ska du fixa på plats?


Vi har fixat boende, jobb letar vi när vi kommer ner.

egge
2006-11-15, 19:58
Snart bär det av...

Destination: Tignes
Resedatum: 4-6 dec (ej helt säkert vilken dag)
Mål: Pumpa så mkt puder det bara går, festa gärnet och jobba lite så jag inte blir helt bankrutt

Ngn som har erfarenhet av Tignes?

emmphiil
2006-11-17, 10:02
Nope, men Österrike:)

Drar ner i januari med en kompis. Vi ska bo i hans kusins källare i Innsbruck medans vi åker runt i olika orter och söker jobb och boende. Förhoppningsvis hittar vi det i antingen St. Anton eller i Ischgl, annars ligger Zillertal också ganska nära, dock är det lite mindre.

Har fixat jobb o boende o så redan eller ska du fixa på plats?

ahhh.. sluta du gör mig avundssjuk.. längtar så oerhört mkt tillbaka ner till Innsbruck nu är det börjar bli kallt!

Cilia
2006-11-17, 10:24
Ngn som har erfarenhet av Tignes?
Japp, jag jobbade i Bourg-Saint-Maurice som du åker igenom på vägen upp. Åkte alltså skidor i Les Arcs men hade kompisar som bodde i Tignes så jag var där en hel del och festade och bodde ett par veckor på slutet.

Jag gillar Tignes. Vi bodde ner i Le Lac, där var det mest engelsmän då vilket var riktgt kul. Svenskarna hängde uppe i Val Claret, där var vi nästan inte alls. Se bara till att du inte hamnar i byarna längst ner för där är kommunikationen mellan dom andra inge bra.

egge
2006-11-17, 12:12
Japp, jag jobbade i Bourg-Saint-Maurice som du åker igenom på vägen upp. Åkte alltså skidor i Les Arcs men hade kompisar som bodde i Tignes så jag var där en hel del och festade och bodde ett par veckor på slutet.

Jag gillar Tignes. Vi bodde ner i Le Lac, där var det mest engelsmän då vilket var riktgt kul. Svenskarna hängde uppe i Val Claret, där var vi nästan inte alls. Se bara till att du inte hamnar i byarna längst ner för där är kommunikationen mellan dom andra inge bra.

Bor <1min från liften så jag tror jag kom i rätt ända då. Du har inte lite mer insideinfo om Tignes, typ vart får jag lättast jobb, vilka ställen ska man undvika osv? Allt uppskattas.

ahhh.. sluta du gör mig avundssjuk.. längtar så oerhört mkt tillbaka ner till Innsbruck nu är det börjar bli kallt!

Haha, ingen fara då, blev ju inte innsbruck:)

RassK
2007-08-30, 20:01
Tja! Jag sticker ner denna säsongen, någon som ska med? :D

rosisbägen
2007-08-30, 21:03
Sure, jag kommer ner med _bägrocker.:naughty:

NP

*"LETS GOOOO" med niggaröst*

Tja! Jag sticker ner denna säsongen, någon som ska med? :D

egge
2007-08-30, 22:49
Tja! Jag sticker ner denna säsongen, någon som ska med? :D

Vart? Gissar på Anton;)

RassK
2007-08-31, 09:44
Vart? Gissar på Anton;)

Vad tycker du? *rolleyes*

teargaz
2007-08-31, 09:50
Jag gjorde 2 sässonger i Alperna 96-98

Mina tips:

* Åk ner i tid så att det finns jobb att få tag på. Många jobb kan bidra med bostad men inte alla.
* Jobba INTE som reseledare. Då får du inte åka skidor.
* Jobba INTE som skidlärare. Då får du heller inte åka skidor.
* Skidverkstad är optimalt. Du får köpa billigare grejjer och dina lagg kommer vara i toppform varje dag!
* Köp lavinprylarna först och bra skidor sist! Safety above all.
* Öva massor på att hitta sändaren. Dra ihop några polare. Öva i kraftigt lut. Kör fyllestafett på att hitta osv. Vi lyckades krympa tiderna jävligt bra med lite övning. Det ger bra benträning också!
* Känns det inte bra i magen så skippa åket. Hellre klättra tillbaka den jobbiga biten än vita döden. Jag har klättrat tillbaka många gånger och det har alltid kännts bra efteråt. Bara för att en eller två tar repan innan så betyder det inte att det är safe.
* Var öppen och social och sup som en jävla galning:)

Jag hamnade i Kitzbühel.
Nackdelen var att det var lite kasst med snö. Fördelen var att när det väl kom snö så fick man den för sig själv efter som det bara är massa sopiga britter i backarna som inte kan åka utanför. En annan fördel är ju helt klart Hahnnenkam veckan. DÅ är det ett jävla ös!

Nu var ju detta 10 år sen så saker kan väl ha förändrats. Hoppas du kan ha nytta av nåt tips i alla fall:)

egge
2007-08-31, 15:27
Vad tycker du? *rolleyes*

Jag tror du kommer ha sjukt kul vart du än hamnar. Blir vintern lika varm som den förra så är det ju alltid kul att välja en ort som ligger högt. När det spelades fotboll på gräs i Anton i våras hade vi mycket härlig glaciäråkning kvar.

Bra tips teargaz:thumbup:
Jag har gjort en säsong sen jag startade tråden, vi får se vad sim händer denna vintern:cool:

frong
2011-11-10, 17:18
Bumpar upp denna lite, finns det någon bra site att vända sig till om man vill säsonga?

egge
2011-11-10, 17:36
Bumpar upp denna lite, finns det någon bra site att vända sig till om man vill säsonga?
Freerides forum för att hitta skibumkompisar:http://www.freeride.se/forum/forum.php?f=4