handdator

Visa fullständig version : Datorberoende (bland tonåringar)


Snake
2006-03-16, 11:42
Vad har ni för erfarenhet av det?

Jag har en lillebror på 15 år, och för honom kretsar allt kring datorn. Morsan är ensamstående så hon har fullt upp att sätta regler men han bryter mot dem så ofta han kan "när hon inte ser". Det mesta blir lidande, han gör inte vad han ska, skolan skiter han oftast i, på slutet har han börjat hoppa över sina innebandyträningar - som han för övrigt är väldigt lovande i.
Allting, tror jag, kretsar kring Online-spelet World of Warcraft. Han måste hela tiden spela sin jävla skitgubbe så han inte hamnar efter sina kompisar som också sitter och nöter dagarna i ända. Allt det här gör att han blir riktigt riktigt otrevlig mot morsan (när hon säger att han inte får sitta mer vid datorn), vi snackar inga svordomar här, utan riktiga jävliga spydigheter som gör att hon blir ledsen och sen låtsas han inte förstå varför.

Jag har själv haft långa spelperioder så jag vet precis hur man blir, man sitter (ibland) dygnet runt, skiter i allting annat och blir helt nollad i skallen. Så det är knappast bara tonåringar som har beteéndet, men vi har ingen jobbig pubertet att gå igenom som motsvarar roid-rages så fort någon säger åt oss.


Har vi några tonårsföräldrar på brädan som känner igen betéendet mån tro?

Kwon
2006-03-16, 11:44
Boven idag för många ungdomar är ju WoW (satans påfund).

Alla (nästan) kids sitter ju o lirar det nuförtiden.

Farzan
2006-03-16, 12:19
Ja, jag är ingen förälder men jag var själv spelberoende förr och jag har en hel del elever som är spelberoende.

Tyvärr måste jag säga att din brorsa tar med beroendet till skolan också.

Det finns flera grupper människor i skolan som BARA pratar om Wow. Har de lektion? Wow, har de lunch? Wow med mat i munnen. Har de rast? så snackar de om wow. Kommer de hem så spelar de wow, sover de så kan jag nästan garantera att de drömmer om wow.

Jag har en elev som helt har gett upp i skolan och som bara spelar wow om dagarna. Han springer hem på långa raster för att spela.

Det är riktigt illa men de växer ur det... Förhoppningsvis.

Dumleman
2006-03-16, 12:27
Förut var diablo 2 den stora boven, det spelet har skördat många offer. Folk kan sitta och nöta ett datorspel i dagar, eller veckor, för att få känna att de är "bäst" på något och glömma vardagen. Tänk om skolan kunde bli som WoW är nu? Vilka studieresultat det skulle bli :D!

The_RobRoy
2006-03-16, 12:30
Min lillebror är likadan, han har i flera år vart fast i Tibia, nu har morsan och farsan satt upp gränser på hur mycket han får sitta om dagen.

Datorspelsberoende borde tas på större allvar.

grisbil3n
2006-03-16, 12:32
Sanslöst, känner en drös som är sålda på skiten. Jag spelade en jävla massa counter-strike förr men inte fan orkade man sitta längre än 2-3 timmar i sträck.

Nina L
2006-03-16, 12:33
Det där känner jag igen. Min lillebror har WoW som främsta intresse, och bodde han ensam så tror jag inte att han skulle göra något annat om dagarna. Det gör han knappt nu. Jag tycker det är för jävla sorgligt. Hela livet går ju dem förbi. Han fyllde 18 förra månaden. Jag är jätteorolig för honom. :( :(

grisbil3n
2006-03-16, 12:36
Fast dom mår ju inte dåligt av det, i regel. Tycker man att det är jävligt kul så gör man liksom...

Och plugg kan man ju skjuta upp, på gott och ont visserligen.

Lodiz2
2006-03-16, 12:36
brorsan satt med det spelet 12timmar i snitt per dag i 5 veckor han fick utbrott så fort nån sa till han att han var osocial eller spelade för mycket...

och nu har min minsta bror börjat med wow också ......sitter också grymt mycket ....


j-vla beroende framkallade spel det där mer än halva min vänskapskrets sitter konstant med det där j-vla spelet och allt kretsar kring det och dess uppdrag och karaktärer , dom borde skaffa sig ett eget liv istället för att spela.

Snake
2006-03-16, 12:41
Jag har (vuxna?) kompisar som också nöter och nöter dag ut och dag in, men dom gör ju ett val. LilleB inser nog inte vad han sysslar med, skolan är jävligt viktig men den verkar han skita mer och mer i. Jag tycker det hade varit OK att han sitter och spelar OM han skötte allting annat, mat, skola, träning etc etc. Men när allting krestar kring datorn och det dessutom går ut över morsan så är det inte bra.
Sen är han som sagt i puberteten och det underlättar inte, själv var jag en ängel när jag var i den åldern. *innocent*

Stoltz
2006-03-16, 12:44
De flesta lir där det handlar om att göra sin "karaktär" bättre än någon annans är beroendeframkallande på något sätt.

När jag var 14 var jag också väldigt fast i ett spel vi inte ens bör dra upp, och det var en hel sommar som försvann där. Det är hur skrämmande som helst.
Jag gick till och med till mina föräldrar och bad om ursäkt när jag var runt 18 för att jag hade varit ett sådant jävla as när jag var fjorton med allt mitt lir ;)
Det där med utbrott när någon säger till en att man bara sitter framför datorn känns igen, det är inte mer än förnekelseutbrott egentligen, pinsamt att veta att man en gång haft det så.

Jag växte som tur ut ur det och skaffade mig en rejäl stålvilja på köpet och skulle inte låta ett spel kontrollera mig så igen. Jag bara hoppas att det blir den ungefärliga utgången för alla som sitter i samma sits nu som jag gjorde då.

Där är ett helt liv att utforska!

Kwon
2006-03-16, 12:46
WoW skördar många offer bland dom unga (och även äldre) idag.

Frågan är hur man motiverar de unga att aktivera sig på annat sätt?

Kanske om man döper om ungdomsgårdar till "Taverns" och "Guildhalls" där de kan plocka upp olika kuvert med uppdrag i (Quests) och om de utför uppdragen i tid kan de komma tillbaka till ungdomsgården och prata med ansvarig och få en belöning "reward".

De kan också ha en anslagstavla i ungdomsgården "Leaderboard" där rankinglistan finns med olika nivåer "levels".

Örjan -"Ok,nu har emil gjort 10 uppdrag, skriv in han på lvl 10!" etc

Belöningarna kan vara paket av olika slag där det står "Phat Lewtz" på.

Det kan vara paintball-rustningar,ishockey-utrustning etc osv, allt betalat av staten då detta är en del av anti-dataspelsprogrammet.

Belöningarna kan komma stegvis, så för ett uppdrag kan man få tex en ishockey-hjälm. Nästa uppdrag kan ge en handske etc..

När man således har lyckats få ihop till full utrustning "fullt set", så får man rabatt på havreflarn och andra förmåner där "set-bonus".

Uppdragen i sig kan vara att städa/göra rent, kratta löv, samla skräp, panta burkar, döda drakar, flytta möbler och dylikt.

Äldre som ej orkar kan alltså använda denna service och komma in till de ansvariga och lämna information om olika uppdrag de behöver hjälp med, tex flytt eller assistering.

Flera av ungdomarna kan också göra dessa uppdrag tillsammans , antingen i mindre grupp ("party") eller större ("guild" eller "clan").

Sedan kan de också ha turnerningar antingen i paintball eller ishockey mot varandra ("PvP").

grisbil3n
2006-03-16, 12:53
lol på dig kwån :laugh:

olle lindblad
2006-03-16, 12:55
Vad kommer det sig att det nästan bara är killar som fastnar framför datorn på detta sätt?

östen
2006-03-16, 12:56
Det är inte WoW som är problemet, det är idioten till människa som sitter och spelar.

grisbil3n
2006-03-16, 12:57
Vad kommer det sig att det nästan bara är killar som fastnar framför datorn på detta sätt?

Finns damer som sätter sig o fraggar när ungarna är lämnade på dagis, nu antyder inte jag att alla kvinnor har barn men dom jag lirade med hade de och spenderade dagarna med att lira.

Kwon
2006-03-16, 12:57
Vad kommer det sig att det nästan bara är killar som fastnar framför datorn på detta sätt?

Det är det faktiskt inte!

Elin här på forumet var en riktig hardcore-player förr i tiden! :D

Tigerkotten
2006-03-16, 12:58
Jag har själv varit i spelträsket och sabbat upp min skolgång rejält.

Saken med mmorpg spel ( massive multiplayer online roleplaying game) är att man vill vara "bäst" och för att vara bäst så måste man spela rätt mycket, för att kunna konkurera med andra grupper. Eftersom om andra grupper spelar ihop mycket får dom bättre sammarbete.

Sedan finns det alltid saker man är efter nästan, speciellt i WoW har jag hört. Då jag inte gillade det spelet mycket pga att deras pvp ( player vs player )var dåligt uppbyggd.

Men om man spelar lite är det risk att man inte kan få vara med sina vänner, eller sitt "guild" (typ ett lag). Eftersom detk anske krävs att man ska spela vissa dagar osv. Vi hade själv sön-tors 19-23 som huvudtider. WoW kräver ännu mera tid har jag hört pga av alla raider dom gör.


Men folk som spelar mycket borde lägga ner det om dom inte sköter skolan, för tro mig ni vill inte behöva ta igen allt senare.

Hur man ska få bukt på problemet?

Se till att dom enbart får köra vissa timmar per dag, och att skolarbetet ska vara helt avklarat om dom ska spela. Försök att få dom att inse att dom inte kan sitta och spela spel hela sitt liv utan att man behöver tänka på sin framtid också, som inte ser så lovande ut om man skippar allt med skolan etc.


Mmorpg är extremt roligt men gud så mycket tid det tar.

Snake
2006-03-16, 12:58
Vad kommer det sig att det nästan bara är killar som fastnar framför datorn på detta sätt?

Det frågade sig min mor också. Hon har en bekant som har 2 dottrar och dooooom var minsann såååå duktiga och åt sin spenat var dag, gjorde sina läxor etc etc. och spenderade nästan ingen tid alls vid datorn.

Jag känner ingen tjej som spelar/har spelat dataspel. Tycker dom det är töntigt/tråkigt/omoget?

Kwon
2006-03-16, 13:01
Jag känner ingen tjej som spelar/har spelat dataspel. Tycker dom det är töntigt/tråkigt/omoget?

Jag känner en hel del som lirar/lirade faktiskt.

Från åldern 18-30.

Nina L
2006-03-16, 13:05
Jag känner ingen tjej som spelar/har spelat dataspel. Tycker dom det är töntigt/tråkigt/omoget?Jag har spelat lite Tetris, Pacman, Space invadors, Kings quest och Larry i mina unga dagar. Spelen är mycket bättre nu, så jag förstår att man fastnar, men jag vill absolut inte spela eftersom det känns meningslöst. Att börja spela är som att börja röka ungefär. Stenkorkat. Tjejer är smartare?

stenis
2006-03-16, 13:15
Det är riktigt illa men de växer ur det... Förhoppningsvis.

Det där tror jag är en väldigt viktigt grejj du sa! Oftast växer man ur dedär, men det är endå hemskt att dom blir spelberoende för det förstör ju skola m.m för dem =(

Hade jag varit din mamma, så hade jag ryckt datakabeln och skärmkabeln och gömt dem.. Visst fan kommer ungen vara förbannad, SÅ INNI HELVETTE, men bort med skiten i 1 månad eller nånting då jävlar anamma ska du se han hittar andra saker att göra ett tag.. Ibland måste man vara elak när de gäller ett barns bästa. Och allvarligt talat, think about it, ta en datakabel, är de så farligt? Nej det är de verkligen inte, folk har levt utan dator länge, de kan även din bror göra, så ryck kabeln nån månad, de gör honom gott!

Men som Farzan sa, beroendet går oftast över när man blir äldre, när man kommer ut o festar lite, träffar lite tjejer, kanske han börjar träna o sånt.. Då försvinner datorn mer o mer!

Men igen, vill hon verkligen att han inte ska sitta vid datorn mer, ja ryck kablarna på en gång! Tveka inte, det är för hans eget bästa.

mvh - Stenis, som inte är förälder men som själv satt äckligt mycket vid datorn som ung men växte ifrån det.

olle lindblad
2006-03-16, 13:15
Tjejer är smartare?
Det ligger nära till hands att tro det. De satsar ofta hårdare på det som är viktigt iaf.

mini
2006-03-16, 13:24
Generellt tror jag inte det är det värsta som kan hända, dataspel. Att femtonåringar skiter i skolan är tråkigt men inget unikt.
Kanske ska man börja från andra hållet? Han får tjäna in datatimmar, typ han spenderar en timma på läxor (någonstans där man ser honom) och får spela två timmar efter det. Flytta datorn från hans rum? Dra med honom till gymmet? Förhandla och kom överens om hur mycket han får spela innan det blir tjat och bråk?

Cilia
2006-03-16, 13:28
Generellt tror jag inte det är det värsta som kan hända, dataspel. Att femtonåringar skiter i skolan är tråkigt men inget unikt.
Kanske ska man börja från andra hållet? Han får tjäna in datatimmar, typ han spenderar en timma på läxor (någonstans där man ser honom) och får spela två timmar efter det. Flytta datorn från hans rum? Dra med honom till gymmet? Förhandla och kom överens om hur mycket han får spela innan det blir tjat och bråk?
det finns massor som skulle kunna vara värre men det är fortfarande synd när hela livet kretsar kring att spela ett datorspel.

Jag vet åtminstånde 2 trådar som har skapats på det här forumet av medlemmar som inte har ngt socialt liv alls för att dom har suttit framför datorerna. Hur startar du ett liv vid 20? Det är klart att du kan men du har missat massor av år som är till för att lära sig vara social och integrera med folk. Det måste naturligtvis påverka dom i hela livet inte bara privat utan även i arbetslivet.

stenis
2006-03-16, 13:33
det finns massor som skulle kunna vara värre men det är fortfarande synd när hela livet kretsar kring att spela ett datorspel.

Jag vet åtminstånde 2 trådar som har skapats på det här forumet av medlemmar som inte har ngt socialt liv alls för att dom har suttit framför datorerna. Hur startar du ett liv vid 20? Det är klart att du kan men du har missat massor av år som är till för att lära sig vara social och integrera med folk. Det måste naturligtvis påverka dom i hela livet inte bara privat utan även i arbetslivet.

Så rätt!

Som sagt så satt jag äckligt mycket, vi snackar hela dagar, nätter o lirade spelet counter-strike när jag var i mina unga år, 16-17.. Som tur var hade jag kompisar kvar när jag kom ur spelandet som jag kunde gå ut med osv. Kortfattat så hade jag mitt liv kvar.

Alla som kommer ur en sådann spelperiod i sitt liv har inte ett liv med vänner kvar, dom har försvunnit, man har "driftat" isär och då äre förbannat jobbigt kan jag tro att komma tillbaka.

Nej mitt tips kvarstår, få grabben att göra andra saker, han var lovande på innebandy sa du.. Ja vad tror du händer om ni rycker datakabeln för 1 månads tid? Jo troligen kommer han satsa på bandyn o sina vänner då, finns inte så mycket annat att göra lixom! Behöver han dator för skolarbete, ja ge honom tillgång till datorn för en stund så han får göra skolarbete, men detta under bevakning. Lirar han igen, ja då lägger ni på en månad. Han kommer vara mäkta jävla förbannad ibörjan asso, de kan jag lova er, men han kommer över det! =)

Idag spelar jag kanske spel ett par timmar i veckan, de får räcka. Finns andra saker att göra, och de kommer din bror så småning om upptäcka också :)

mvh

mini
2006-03-16, 13:34
det finns massor som skulle kunna vara värre men det är fortfarande synd när hela livet kretsar kring att spela ett datorspel.

Absolut, jag menade inte att förringa problemet, och jag ber om ursäkt om det uppfattades så.

Cilia
2006-03-16, 13:36
Absolut, jag menade inte att förringa problemet, och jag ber om ursäkt om det uppfattades så.
kräla mer!!!!!!!!!!!!

Snake
2006-03-16, 13:36
Generellt tror jag inte det är det värsta som kan hända, dataspel. Att femtonåringar skiter i skolan är tråkigt men inget unikt.
Kanske ska man börja från andra hållet? Han får tjäna in datatimmar, typ han spenderar en timma på läxor (någonstans där man ser honom) och får spela två timmar efter det. Flytta datorn från hans rum? Dra med honom till gymmet? Förhandla och kom överens om hur mycket han får spela innan det blir tjat och bråk?

Tro mig, allt det där och en massa andra saker har dom försökt med. Problemet är att morsan jobbar inom handikappomsorgen så hon har väldigt oregelbundna arbetstider. Så så fort hon inte är hemma, så sitter han där och skiter i allt annat, även fast dom kommit överens om att han bara har 3 timmar om dagen som han får sitta vid datorn.
Det funkar att förhandla fram saker, men efter ett tag är det samma visa igen. Han tummar mer och mer på reglerna sen kommer det raseriutbrott när morsan säger ifrån och tar nätverkskabeln som straff - som verkar vara den enda lösningen.

Griip
2006-03-16, 13:38
Gott råd till alla med barn/syskon som är sjuka i huvvet av datorn: Dra ut sladden till datorn å ge dem en propp! Förklara hur man ska vara ute å bränna saker å ****** flickor när man är liten, inte slösa bort all tid i en drömvärld.

jimcg
2006-03-16, 13:47
Har vi några tonårsföräldrar på brädan som känner igen betéendet mån tro?

Visst, äldsta grabben är 14 (15 om ett par månader) och vi håller som bäst på att styra upp hans dator-vanor, liknande de du beskriver fast i hans fall är det mest MSN-knattarande det handlar om.

Jag litade på att han gick och la sig skapligt som han sa (lägger mig själv oftast före) tills läraren ringde och gjorde mig uppmärksam på upprepade sena ankomster till skolan. Då kollade jag eventloggen i hans dator och såg att den stängts av mellan 00:30 och 02:30 flera dagar i rad. Detta trots att vi bara några dagar tidigare pratat om just nödvändigheten i att sova visst antal timmar per natt för att man ska må bra och orka med skolan.

Efter det har jag satt boot-lösenord på alla datorerna så de går inte att starta av någon annan än undertecknad eller min fru. Vi har nu en överkommelse om att datorn ska stängas av vid viss tid på kvällen och jag kollar det regelbundet eftersom jag låter routern hemma maila sin logg till mig varje dag (bara så du vet ifall du läser detta :D ).

Följs inte reglerna kommer jag att se till att datorn är avstängd när jag lägger mig och då vet jag att den inte kan startas igen.

Det kanske kan vara ett tips. Det är inte populärt precis, men överallt i samhället finns regler man måste följa trots att man inte alltid samtycker och detta är en av de regler som vi trist nog varit tvungna att sätta upp hemma.

//Jim

Griip
2006-03-16, 13:54
Det är inte en förälders plikt att vara populär och snäll, senare i livet kommer barnen förstå och tacka er ifall ni nu orkade kämpa på istället för å bara låta dem spela. Skit ifall det uppskattas, många ungar kan man faktiskt övertyga om att man vet vad som är bäst för dem.

Snake
2006-03-16, 14:07
Visst, äldsta grabben är 14 (15 om ett par månader) och vi håller som bäst på att styra upp hans dator-vanor, liknande de du beskriver fast i hans fall är det mest MSN-knattarande det handlar om.

Jag litade på att han gick och la sig skapligt som han sa (lägger mig själv oftast före) tills läraren ringde och gjorde mig uppmärksam på upprepade sena ankomster till skolan. Då kollade jag eventloggen i hans dator och såg att den stängts av mellan 00:30 och 02:30 flera dagar i rad. Detta trots att vi bara några dagar tidigare pratat om just nödvändigheten i att sova visst antal timmar per natt för att man ska må bra och orka med skolan.

Efter det har jag satt boot-lösenord på alla datorerna så de går inte att starta av någon annan än undertecknad eller min fru. Vi har nu en överkommelse om att datorn ska stängas av vid viss tid på kvällen och jag kollar det regelbundet eftersom jag låter routern hemma maila sin logg till mig varje dag (bara så du vet ifall du läser detta :D ).

Följs inte reglerna kommer jag att se till att datorn är avstängd när jag lägger mig och då vet jag att den inte kan startas igen.

Det kanske kan vara ett tips. Det är inte populärt precis, men överallt i samhället finns regler man måste följa trots att man inte alltid samtycker och detta är en av de regler som vi trist nog varit tvungna att sätta upp hemma.

//Jim

Problemet är att det är HANS dator. Man får nog trots allt ha lite känsla när det är personliga saker. Det är bra råd, men jag tror tyvärr inte att det löser problemet.

Fick en länk av Nina L. http://player1.idg.se/ArticlePages/200511/24/20051124212713_PL1/20051124212713_PL1.dbp.asp som kanske skulle kunna fungera OM han nu går med på att aktivera den där funktionen. Återigen - det är HANS (!!!) dator.

När jag åker hem till sommaren ska jag kika på routern dom har, där borde man kunna blocka skiten så det bara går att spela under vissa tider på dagen.

stenis
2006-03-16, 14:57
Problemet är att det är HANS dator. Man får nog trots allt ha lite känsla när det är personliga saker. Det är bra råd, men jag tror tyvärr inte att det löser problemet.

Skitsnack killen är 15år gammal det är din morsa som bestämmer. Bestämmer hon att de inte ska vara nått jävla knappande på en dator så ska det inte vara nått jävla knappande på datorn. End of story, fan din brorsa kan ju inte styra o ställa hur han vill, det är din mamma som är BOSS, PUNKT SLUT.

Snake
2006-03-16, 15:13
Skitsnack killen är 15år gammal det är din morsa som bestämmer. Bestämmer hon att de inte ska vara nått jävla knappande på en dator så ska det inte vara nått jävla knappande på datorn. End of story, fan din brorsa kan ju inte styra o ställa hur han vill, det är din mamma som är BOSS, PUNKT SLUT.

Absolut, men samtidigt så måste man ju förstå att hon vill både vara snäll och hård. Det är en svårt ballansgång det där.

Men du har helt rätt, morsan är lite väl fjollig. LilleB behöver någon manlig förebild som dessutom kan sätta gränser. Någon respekt för morsan har han inte alls...annat var det på min tid ;)

Tricklev
2006-03-16, 15:14
Vad fan, låt oss vara seriösa i 2 sekunder nu.

Tror ni verkligen att en 15årig grabb kommer satsa på skolarbetet för att ni tar datorn ifrån han? Klart som fan han inte kommer göra, med största sannolikhet kommer han göra som alla andra 15åringar, dricka folköl i centrum och snacka om moppar och tjejer som han inte har en arning om hur dom funkar, fast han låtsas självklart att han gör.

Seriöst; det är inte mycket värre med en 15årig grabb som spenderar 5timmar på kvällarna att spela spel, än en grab som spenderar 5timmar på kvällarna att röka och dricka.

Och detta säger jag understryket nu för att poängtera så ni verkligen fattar.

HAN KOMMER INTE BÖRJA PLUGGA FÖR ATT NI TAR IFRÅN HAN DATORN

Datorn är snarare ett sätt för ungdommar att umgås/socialisera också, oavsett om det är i ett spel eller över msn så används den till stor dels till det.

Griip
2006-03-16, 15:17
Seriöst; det är inte mycket värre med en 15årig grabb som spenderar 5timmar på kvällarna att spela spel, än en grab som spenderar 5timmar på kvällarna att röka och dricka.



Tycker du verkligen inte det? Mycket värre, om du frågar mig..

Tomten
2006-03-16, 15:23
Tricklev... riktigt korkad kommentar det där. Du menar med andra ord att vad man än gör så hjälper det inte?

Tricklev
2006-03-16, 15:24
Tricklev... riktigt korkad kommentar det där. Du menar med andra ord att vad man än gör så hjälper det inte?

Det du ger är en riktigt korkad kommentar.

Jag menar att problemet inte är så jävla stort, han kommer inte rycka upp sig i skolan före HAN vill det ändå.
Alternativen för vad ungdommar har att göra är inte så jävla mycket bättre än spel, seriöst.

sp33dy
2006-03-16, 15:28
Haft några beroendeperioder i mitt liv; var först djupt involverad i svenska iso-scenen som tog upp mycket tid och svårt att slita sig från. Nästa steg var Counter-Strike som nöttes 10-14h per dygn ungefär. Nu lever jag på onlinepoker.
Vet hur sjukt svårt och hur FUBAR man blir. Det enda som verkligen hjälper är sladden ur vilket mina föräldrar gjorde för mig. Fick flytta till sommarstugan, utan någon chans till uppkoppling. Blev deprimerad och fick börja gå regelbundet till BUP.

Internetberoende i alla dess former är sjukt.

Snake
2006-03-16, 15:29
Det du ger är en riktigt korkad kommentar.

Jag menar att problemet inte är så jävla stort, han kommer inte rycka upp sig i skolan före HAN vill det ändå.
Alternativen för vad ungdommar har att göra är inte så jävla mycket bättre än spel, seriöst.

Du har rätt till en viss del, men det handlar lika mycket om att han blir nollad i skallen när han sitter där. Skulle han skippa datorn och göra andra saker skulle han garanterat må mycket bättre och förhoppningsvis inte bete sig som ett litet kräk.
Ungefär som AAS-missbruk drar med sig en massa skit så drar hans datorberoende med sig en massa skit.

Tricklev
2006-03-16, 15:32
Du har rätt till en viss del, men det handlar lika mycket om att han blir nollad i skallen när han sitter där. Skulle han skippa datorn och göra andra saker skulle han garanterat må mycket bättre och förhoppningsvis inte bete sig som ett litet kräk.
Ungefär som AAS-missbruk drar med sig en massa skit så drar hans datorberoende med sig en massa skit.

Men allvarligt, det finns nog en hel del rökande/drickande tonåringar som nog inte heller är några föräldrars önskedröm.

Sedan så om vi kollar på vinga, där alla idiotjävlar i göteborg hamnar för dom har IG i grundämnerna, så är majoriteten där häftiga ungar som står vid centrum istället för att spelar. Så inte är alternativen så mycket bättre.

sp33dy
2006-03-16, 15:38
Men allvarligt, det finns nog en hel del rökande/drickande tonåringar som nog inte heller är några föräldrars önskedröm.

Sedan så om vi kollar på vinga, där alla idiotjävlar i göteborg hamnar för dom har IG i grundämnerna, så är majoriteten där häftiga ungar som står vid centrum istället för att spelar. Så inte är alternativen så mycket bättre.

Problemet är ju att dom flesta blir så fast i skiten att ingenting annat spelar någon roll, ingenting annat är roligt eller värt att göra/engagera sig i.
På ett sätt känner jag mig "död på insidan".. ingenting spelar någon roll. Är helt hundraprocentig på att detta bottnar i mina tusentals timmar spenderade framför datorn och alla nära & kära jag försummat och svikit.

Jtor
2006-03-16, 15:44
(bara så du vet ifall du läser detta :D ).


hahaha! :D

Mago
2006-03-16, 15:47
Din mamma kanske kan ha lite kontakt med skolan och få bli delgiven lite vad din bror behöver göra i skolan.
Efter han har gjort det som behöver göras så kan ha få spela eller göra vad han vill med sin tid och sen fortsätta så.. För att få sitta vid datorn så måste han ha gjort sitt skolarbete.

På så sätt behöver han iaf. inte slösa 3år på komvux efter att han har växt ifrån sitt spelande och kan lära sig lite om ansvar osv.

Three pigs
2006-03-16, 15:53
Jag är 15 och i princip alla jag känner spelar wow och pratar bara wow om dagarna, det går knappt att få dem att göra nåt annat. Tur att jag inte köpte WoW efter att jag spelade betan...

Zerom
2006-03-16, 15:53
Vad fan, låt oss vara seriösa i 2 sekunder nu.

Tror ni verkligen att en 15årig grabb kommer satsa på skolarbetet för att ni tar datorn ifrån han? Klart som fan han inte kommer göra, med största sannolikhet kommer han göra som alla andra 15åringar, dricka folköl i centrum och snacka om moppar och tjejer som han inte har en arning om hur dom funkar, fast han låtsas självklart att han gör.

Seriöst; det är inte mycket värre med en 15årig grabb som spenderar 5timmar på kvällarna att spela spel, än en grab som spenderar 5timmar på kvällarna att röka och dricka.

Och detta säger jag understryket nu för att poängtera så ni verkligen fattar.

HAN KOMMER INTE BÖRJA PLUGGA FÖR ATT NI TAR IFRÅN HAN DATORN

Datorn är snarare ett sätt för ungdommar att umgås/socialisera också, oavsett om det är i ett spel eller över msn så används den till stor dels till det.

Haha, så allt 15 åringar gör är aningen att spela datorspel eller supa, röka och åka moppe? :)

Bara för att han inte kan sitta framför datorn betyder inte det att han kommer börja röka och supa istället.

Tycker f.ö. att pull-the-plug är en bra lösning. Vi funderade ett tag på att göra det för en kompis som var totalt fast i FF online, vi såg honom inte på ett halvår. Han lyckades dock samla viljestyrka själv och deletade sin karaktär, vilket också är en bra lösning.

Trance
2006-03-16, 15:57
Jag kan se att det är ett rätt stort problem, jag har själv spelat WoW en hel del. Dock har jag aldrig fastnad så extremt, jag blir helt enkelt jäkligt uttråkad efter suttit 2-3 timmar(och det är rätt lite i samanhanget)

Däremot finns det flera som så mycket de kan, gillen som "raidar" ca 5-6 dagar i veckan mellan 19:00-00:00 och ofta behövs det tid innan det för att samla ihop saker till raids. Det finns folk som har spelat konstant 1/3-del av sin tid(på hela dygnet, alltså i snitt 8 timmar om dan) sedan det släpptes för över ett år sedan..och det är folk jag träffat så det finns garanterat de som är värre.

Jag spelade själv ett annat spel under gymnasiet, har alltid haft lätt för mig så hade aldrig någon skoldisciplin direkt. Tyvärr gick det hyfsat och lärde mig aldrig en läxa.

Mitt råd är detta: Sätt upp tider där de har Internet-uppkoppling. T.ex. mellan 18:00-23:00. Engagera er i skolgången, om han/hon konstant visar upp hur det går i skolan och visar vilka läxor de har så kan han/hon bli belönad med mer speltid på helgerna.

Angående tjejer som spelar, har stött på förvånansvärt många(som då är bevisat tjejer). Jag tror ett mmorpg kanske lockar tjejer mer eftersom det är mer socialt, men vad vet jag.

Greg
2006-03-16, 16:47
Heh, skoj, jag har alltid sett mig som en gamer. Men jag kan inte sitta längre än ett par timmar och spela ett spel, blir liksom så långtråkigt.

Nu är jag beroende av att surfa runt och lära mig och kost och träning. Sitter flera timmar per dag på kolo och andra siter.

Karkiainen
2006-03-16, 17:29
WoW skördar många offer bland dom unga (och även äldre) idag.


Uppdragen i sig kan vara att städa/göra rent, kratta löv, samla skräp, panta burkar, döda drakar, flytta möbler och dylikt.



Döda drakar! :laugh: :laugh: :laugh:

Den satt mitt i prick för min del, var som gjord för min sinnesstämmning denna dag.

Jense
2006-03-16, 18:14
Det där känner jag igen. Min lillebror har WoW som främsta intresse, och bodde han ensam så tror jag inte att han skulle göra något annat om dagarna. Det gör han knappt nu. Jag tycker det är för jävla sorgligt. Hela livet går ju dem förbi. Han fyllde 18 förra månaden. Jag är jätteorolig för honom. :( :(


ska pappa ta ut han och dricka sprit & ragga runt lite?



avinstallera spelet, byta lösen på hans burk. ge han en fet propp!

Cerberus
2006-03-16, 18:25
Jag har spelat lite Tetris, Pacman, Space invadors, Kings quest och Larry i mina unga dagar. Spelen är mycket bättre nu, så jag förstår att man fastnar, men jag vill absolut inte spela eftersom det känns meningslöst. Att börja spela är som att börja röka ungefär. Stenkorkat. Tjejer är smartare?

Att spela är inte lika korkat som att röka, visserligen håller jag med om att ett stillasittande liv e kasst(jag var ultimat spelnörd för några år sen, lira Final Fantasy X 6-9 timmar per dag eller vad det nu var för spel annars). Personligen lirar jag inte lika mkt spel längre, istället sitter jag framför kolozzeum för det mesta o glor på gilmore girls och kolozzeum när jag inte tränar.

Spel är grymt kul, skön verklighetsflykt men jag förstår att många lätt hamnar i spelberoende. Games ftw(i rimlig mängd)!

Fettecke
2006-03-16, 18:26
Kan tillägga att jag har tappat en av mina bättre fd. polare pga att han är så inne i WoW... det går inte föra ett vettigt samtal utan att WoW ska spela roll, på fritiden går det inte att hitta på nått... "WoW-Möte ikväll".... Vi delar internetuppkoppling också.... gissa reaktionen när jag laddar lite musik eller annat som sänker hans hastighet...

Det riktigt dåliga med det hela är att han överväger att skaffa eget bredband, pga den orsaken... vi delar nu kostnaden på 3 personer.... vilket blir runt 350:-/person i kvartalet.... Så, Bara för att ha lite bättre ping i WoW är han villig att betala 1400+ per kvartal (inkl. telefon osv) det är riktigt sjukt.!

*ARG!*

Tigerkotten
2006-03-16, 19:02
Dock så får man inte glömma, bara man sköter sitt liv så tycker jag man kan spela hur mycket man nu vill.

Bara man sköter skolan/jobbet, om man inte vill träffa andra personer, festa osv så är det deras val.

Det är fortfarande en hobby att spela, samma som träning, spela fotboll osv. Men inte lika nyttigt. Men man gillar att göra olika saker och ting i livet.

Vet massvis som är "hardcore" gamers, men som fortfarande sköter jobbet/skolan men spelar sedan vissa tider med samma personer vissa dagar osv.

mangemani
2006-03-16, 19:31
såsom festande/supande/över sociala mäniskor säger att spelande/dator intresse är korkat,säger jag att festande/supande/att vara över social är totalt korkat.
alla är olika,det vissa säger är totalt bortkastat med tid,tycker vissa är guld värt.
det som är en livs stil för vissa,kan verka helt idiotiskt för andra och vice versa.

Strongman
2006-03-16, 19:34
spelat det sketna jävla pissiga ***spelet cs i flera år bara suttit o nötit skiten hela dagarna, men äntligen för cirka 6mån tröttnade jag


har slängt allt som har med det spelet att göra

The_RobRoy
2006-03-16, 19:47
Fastnade någolunda i Starcraft/BroodWar, men det var svårt att sitta enorma mängder, eftersom man hade modem och mor&far gnällde som satan på telefonräkningen.

Sen kom isdn och flatrate uppkoppling, hade precis köpt ny dator i familjen, en värsting athlon 750 mhz med geforce 1, började lira Counterstrike 6.0 på nätet, sen tog det några månader och jäklar va fast man vart.

Sa upp hela livet och allt kretsade kring datorn. Klanmatcher, "pracs" osv.

Ni som har argument att "Det är inte värre än att stå nere vid korvmojjen och slira med moppen"

Skillnaden är att slira med moppen vid korvmojjen är inget tvångsmässigt behov.

Att spela ett spel väldigt mycket ger ett beroende, som gör att man "måste spela" fast man kanske egentligen inte ens tycker det är så roligt att spela just nu.

Det blir väldigt mycket, jag spelar nu för att bli bättre, inte för att det är roligt, tror det är ungefär samma tänk i WOW. Alla sitter där och "levlar" eller vad kallas, för att bli bättre, inte för att det är så kul egentligen att "levla".

Då tycker jag spelandet har nått en sjuklig nivå - när man är beredd att sätta sig att spela (fast det är tråkigt) för att nå ett "högre mål".

Cilia
2006-03-16, 19:50
Bara man sköter skolan/jobbet, om man inte vill träffa andra personer, festa osv så är det deras val.
frågan är om man verkligen som 15-åring eller yngre kan överskåda de konsekvenser det får att man går in i spelandet och väljer bort resten av livet?

Det finns ju en anledning till att vissa kallas för barn och andra för vuxna och att barn inte har samma rättigheter som vuxna. Jag anser att man som föräldrer måste kunna ställa krav på sina barn och sätta restriktioner.

beckman88
2006-03-16, 19:52
Känner mig själv, 17 år (18 i september) spelar wow minst 4h om dagen..

grisbil3n
2006-03-16, 19:54
såsom festande/supande/över sociala mäniskor säger att spelande/dator intresse är korkat,säger jag att festande/supande/att vara över social är totalt korkat.
alla är olika,det vissa säger är totalt bortkastat med tid,tycker vissa är guld värt.
det som är en livs stil för vissa,kan verka helt idiotiskt för andra och vice versa.

Du har ju en poäng där, och många sitter ju framför tv:n istället. Om man ser till ren fritid så är det helt klart värt att disskutera vad som är mer eller mindre meningsfullt.

Viveqa
2006-03-16, 19:56
Jag är tjej, 25 och älakar dataspel, speciellt roll/stratergispel och mmorpg.
Jag spelar "runescape", nördigt så i h-lvete *rolleyes* , men who cares..

Grejen är att belöningarna för ens jobb kommer så mycket fortare än i verkliga livet, typ levla upp sin gubbe, nya häftiga vapen och rustning :D :laugh:
högre plats i highscore.. också glömmer man bort tiden..

Men som sagt, blir spelet det viktigaste i ens liv, det som man lägger sin energi på, och inte bara ren fritid/rekreation så är det inte alls bra.. men bättre än ifall man stjäl och slåss på riktigt.

Spelen är typ både roliga och stressande, försök få honom att hålla i minnet att det saknar all reel betydelse hur pass bra hans gubbe är

mangemani
2006-03-16, 20:08
Du har ju en poäng där, och många sitter ju framför tv:n istället. Om man ser till ren fritid så är det helt klart värt att disskutera vad som är mer eller mindre meningsfullt.


men vem avgör vad som är mer eller mindre meningfullt?
om en person efter jobbet åker hem och börjar spela spel som han har längtat efter hela dagen och en annan åker och studerar nått eller whatever,vad är mest "meningsfullast"?vem avgör det?
det är väl personen själv som avgör vad som är mest meningsfullast i sitt eget liv?

Sällen
2006-03-16, 20:11
jag anser mig själv som databeroende, fast jag spelar inte spel utan hänger mest bara på kolozzeum;)

senast jag spelade ett spel var kanske för ett halvår sedan.

MilkmaN
2006-03-16, 20:20
Spelar väldigt sällan nuförtiden, dock sitter jag framför datorn 18-00:00 lik förbannat. Men vad gör jag? Jo, surfar forum.

Det är väl kanske marginellt bättre, men jag vettefan. Lärt mig en del har jag ju gjort.

arkebuzer
2006-03-16, 22:20
Jag sitter och nöter Tibia i snitt 10+ timmar per dag.
Rasterna är för :eating: , :sleep: och :bpump:

Visst är det lite extremt att spendera en så stor del av sin tid på ett spel, men skulle jag inte spela skulle jag supa, festa, glo på TV eller bara slappa...

Betar av alla jobbanonser på kanske 2 timmar, skickar iväg lite CVs, ringer rung... sen har jag inget bättre för mig i vilket fall :cool:

<väntar på att folk ska dissa mitt liv och säga att jag e slapp och värdelös>

rolf
2006-03-16, 22:27
Jag brukade nöta Baldurs Gate i oerhört många, långa timmar per dygn back in the days. Skolan blev aldrig lidande, men familj och vänner klagade på att jag bara lämnade datorn för att äta och pissa. Det värsta är ju att jag inte ens lirade online :D

The_RobRoy
2006-03-16, 22:53
Jag sitter och nöter Tibia i snitt 10+ timmar per dag.
Rasterna är för :eating: , :sleep: och :bpump:

Visst är det lite extremt att spendera en så stor del av sin tid på ett spel, men skulle jag inte spela skulle jag supa, festa, glo på TV eller bara slappa...

Betar av alla jobbanonser på kanske 2 timmar, skickar iväg lite CVs, ringer rung... sen har jag inget bättre för mig i vilket fall :cool:

<väntar på att folk ska dissa mitt liv och säga att jag e slapp och värdelös>

Du är slapp och värdelös.

Hade du valt något annat spel än tibia, så hade du kunna satt lite framför dom två orden.

Men snälla nån, TIBIA??? Spelet ser ut som det är gjort i paint - av mig.
Det finns fanimej ingen upphetsning alls i att spela det, man kan lika gärna lira ett textbaserat spel, så jäkla fult är det.

När har du någonsin på sista tiden satt dig vid Tibia och haft svinkul hela kvällen lång. Aldrig gissar jag på, allt går ut på ett evigt levlande - till ingen nytta.

Eller ja, du kan väl sälja din gubbe för 4000kr sen, dela det med antalet speltimmar så har du väl en timlön på ~50öre/h

n1tro
2006-03-16, 23:14
jag spealde cs konstant i 3 år.. jag hmm 14 när jag började och 17 när jag la av. grejen är den att jag var 14 och liksom spelade i mycke högre klaner än ja vad min ålder tillät... men man var fast ja, men ja körde ndå fotbll 3 ggr i veckan och var med kompisar o så o hade mkt bra betyg, ... det gäller o kunna planera

Perscitus
2006-03-16, 23:29
Visst, äldsta grabben är 14 (15 om ett par månader) och vi håller som bäst på att styra upp hans dator-vanor, liknande de du beskriver fast i hans fall är det mest MSN-knattarande det handlar om.

Jag litade på att han gick och la sig skapligt som han sa (lägger mig själv oftast före) tills läraren ringde och gjorde mig uppmärksam på upprepade sena ankomster till skolan. Då kollade jag eventloggen i hans dator och såg att den stängts av mellan 00:30 och 02:30 flera dagar i rad. Detta trots att vi bara några dagar tidigare pratat om just nödvändigheten i att sova visst antal timmar per natt för att man ska må bra och orka med skolan.

Efter det har jag satt boot-lösenord på alla datorerna så de går inte att starta av någon annan än undertecknad eller min fru. Vi har nu en överkommelse om att datorn ska stängas av vid viss tid på kvällen och jag kollar det regelbundet eftersom jag låter routern hemma maila sin logg till mig varje dag (bara så du vet ifall du läser detta :D ).

Följs inte reglerna kommer jag att se till att datorn är avstängd när jag lägger mig och då vet jag att den inte kan startas igen.

Det kanske kan vara ett tips. Det är inte populärt precis, men överallt i samhället finns regler man måste följa trots att man inte alltid samtycker och detta är en av de regler som vi trist nog varit tvungna att sätta upp hemma.

//Jim
Måste vara häftigt att ha en far med sån koll på grejerna. Fast man hade väl antagligen hatat det. :D De flesta brukar ju köra rätt friskt med sina föräldrar när det gäller datorer som för de är okänt område.

Tricklev
2006-03-16, 23:31
Det lustiga är att när det kommer upp en tråd om hur många timmar du spenderar på kolo varje dag så är halva tråden fyll med inlägg av samma karaktär som "6timmar om dagen, minst :smailey: :smailey: :smailey:. ".

Sedan när folk skapar en tråd om hur farligt tvspel är, och hur synd det är om alla som spelar i mer än 2 timmar om dagen så sitter samma personer och nickar o håller med.

Samtidigt som det kommer upp trådar som: "Tänker du på kolo i vanliga fall? jag gör" "Jag tänker på :insert random kolo snubbe: när jag hör någon säga pasta".

Perscitus
2006-03-16, 23:32
Datorn är snarare ett sätt för ungdommar att umgås/socialisera också, oavsett om det är i ett spel eller över msn så används den till stor dels till det.

Visst har du en poäng men hade mina eventuella barn umgåtts fram till 2 på natten när de ska upp till skolan nästa dag hade jag heller inte uppskattat det. Då hade det dragits gränser, kul att höra att det finns föräldrar som jimcg som visar var skåpet ska stå och inte retirerar inför sina barn av feghet!

Tricklev
2006-03-16, 23:33
Visst har du en poäng men hade mina eventuella barn umgåtts fram till 2 på natten när de ska upp till skolan nästa dag hade jag heller inte uppskattat det. Då hade det dragits gränser, kul att höra att det finns föräldrar som jimcg som visar var skåpet ska stå och inte retirerar inför sina barn av feghet!

Det håller jag ju självklart med om, sängtider borde alla barn/ungdommar ha till, till en viss del.

Perscitus
2006-03-16, 23:42
Det håller jag ju självklart med om, sängtider borde alla barn/ungdommar ha till, till en viss del.
Ja, det får ju inte gå till överdrift. Men i allt fler fall känns det som Gunnery Sergeant Heartman skulle göra en jävla nytta. Sätta in valfri svarthårad och målad rollspelsnörd, okammad busunge, bortskämd tjocks med flera på anstalt där de fick lära sig ett och annat. Just det där fria valet har drivits till absurdum idag. Enligt mina ideal ska det finnas en benhård stomme för vad som är accepterat, sen är individen fri att leva sitt liv utöver det. Så länge man uppfyller de grundläggande sakerna - vara trevlig, hålla vettig hälsa och dygnsrytm, sköta skola/jobb med mera.

Who said that? Who the fuck said that? Who's the slimy little communist shit, twinkle-toed cocksucker down here who just signed his own death warrant? Nobody, huh? The fairy fucking godmother said it. Out-fucking-standing. I will PT you all until you fucking die. I'll PT you until your assholes are sucking buttermilk.

Mitt leende hade aldrig upphört om jag sett en lärare säga så till en uppkäftig slyngel i högstadiet! :laugh:

arkebuzer
2006-03-16, 23:52
Du är slapp och värdelös.

Hade du valt något annat spel än tibia, så hade du kunna satt lite framför dom två orden.

Men snälla nån, TIBIA??? Spelet ser ut som det är gjort i paint - av mig.
Det finns fanimej ingen upphetsning alls i att spela det, man kan lika gärna lira ett textbaserat spel, så jäkla fult är det.

När har du någonsin på sista tiden satt dig vid Tibia och haft svinkul hela kvällen lång. Aldrig gissar jag på, allt går ut på ett evigt levlande - till ingen nytta.

Eller ja, du kan väl sälja din gubbe för 4000kr sen, dela det med antalet speltimmar så har du väl en timlön på ~50öre/h

hehe, tackar tackar xD
Grejen e den att ett bra spel handlar om så mycket mer än grafiken.
Ärligt talat så har jag skitkul i Tibia, grafiken e inte upphetsande, men spelmomenten är utmanande och man kan göra mycket kul i spelet med sina kompisar.
Ger man inte Tibia en chans utan dissar det direkt efter att ha sett grafiken så ja... snacka inte om ngt du inte vet ngt om helt enkelt *slap*
Nu ska jag lira lite mer :P

grisbil3n
2006-03-17, 00:14
men vem avgör vad som är mer eller mindre meningfullt?
om en person efter jobbet åker hem och börjar spela spel som han har längtat efter hela dagen och en annan åker och studerar nått eller whatever,vad är mest "meningsfullast"?vem avgör det?
det är väl personen själv som avgör vad som är mest meningsfullast i sitt eget liv?

Ja visst är det det, men per gängse definition så är ju studier mer meningsfullt än att spela dataspel. Om jag bara gjorde det jag kände för att göra så skulle jag äta pizza och dö av mina matvanor liggandes i sängen, kanske. Alltså det handlar ju om att man i regel har en naturlig drivkraft att göra saker fast det finns bekvämare och roligare alternativ. Eller så är jag ute o cyklar.

Chris
2006-03-17, 00:18
Fan jag känner igen mig i en del vad ni skriver. Skulle väl kunna påstå jag också är beroende av WoW men jag måste ändå försvara spelet lite. Sätter jag mig och spelar så är det mitt eget val, jag kanske föredrar det före att kolla på Big brother (eller vad fan annat skit som går på TV:n nuförtiden) eller gå på något meningslöst ställe och supa ner sig som tydligen är populärt bland dom flesta. Har man mycket fritid så varför inte spendera det med något man tycker är roligt?

Är en jäkla fin känsla att äntligen efter månaders slit slakta den där fetaste draken tillsammans med alla andra spelare som man lärt känna. Så länge man håller lite distans till det hela så ser jag inte varför det skulle vara negativt.

5 miljoner människor världen över lirar WOW just nu tror jag, det kanske är dags för er att acceptera datorspel kommer bli en mer vanlig form av underhållning. *innocent*

Tigerkotten
2006-03-17, 00:50
Eller ja, du kan väl sälja din gubbe för 4000kr sen, dela det med antalet speltimmar så har du väl en timlön på ~50öre/h

Jag gjorde en sak i ett spel som gjorde att jag kanske vi 2st fick ca 200kr timmen var i ett spel. Dödade slags monster, sedan sålde dom prylarna för cash ingame, sedan sålde ingame pengar på ebay.

Plus man fick saker och ting själva man var efter. Fick väl ca 4k på det.

Dipshit
2006-03-17, 02:02
Det lustiga är att när det kommer upp en tråd om hur många timmar du spenderar på kolo varje dag så är halva tråden fyll med inlägg av samma karaktär som "6timmar om dagen, minst :smailey: :smailey: :smailey:. ".

Sedan när folk skapar en tråd om hur farligt tvspel är, och hur synd det är om alla som spelar i mer än 2 timmar om dagen så sitter samma personer och nickar o håller med.

Samtidigt som det kommer upp trådar som: "Tänker du på kolo i vanliga fall? jag gör" "Jag tänker på :insert random kolo snubbe: när jag hör någon säga pasta".
tru dat!

Zafer
2006-03-17, 08:05
ja. vad kan man säga..been there done that :D

tex. varit rankad top 10 på ett flertal tibia servers och ett antal andra spel :em:

Officer
2006-03-17, 08:07
ja. vad kan man säga..been there done that :D

tex. varit rankad top 10 på ett flertal tibia servers och ett antal andra spel :em:


Fram tills att jag kom och räddade dig ur ditt miserabla sk liv!

Zafer
2006-03-17, 08:08
[QUOTE=AnabolicProtein]Fram tills att jag kom och räddade dig ur ditt miserabla sk liv![/QUOTE

*kissass*

timoat
2006-03-17, 08:36
ja. vad kan man säga..been there done that :D

tex. varit rankad top 10 på ett flertal tibia servers och ett antal andra spel :em:

Vad har du vunnit (inte pengar) på det? Jag undrar seriöst. Går det ett sus av förundran genom Tibia nördarna när ditt namn nämns, eller försvann du lika snabbt som du kom?

Zafer
2006-03-17, 09:49
Vad har du vunnit (inte pengar) på det? Jag undrar seriöst. Går det ett sus av förundran genom Tibia nördarna när ditt namn nämns, eller försvann du lika snabbt som du kom?

Var ett tag sen jag lirade, men finns en del gamla rävar som kommer ihåg en.

Man glöms bort väldigt fort i såna kretsar

Kwon
2006-03-17, 10:01
VIKTIGT!

Denna länk går till ALLA som undrar varför era småsyskon har fastnat i WoW!

Varför e dom hooked?

Klickiz (http://media.putfile.com/ony_wipe)

Det är alltså detta som tilltalar, stora raids med en Fuehrer (från finland?) som hojtar i Teamspeak! :)

timoat
2006-03-17, 10:19
Finns det ett liknande spel om star wars? eller är det på g?

Gahh jag försöker kväva nuurden i mig, men han e stark...

blekfet2
2006-03-17, 10:46
ja. vad kan man säga..been there done that :D

tex. varit rankad top 10 på ett flertal tibia servers och ett antal andra spel :em:


sånt berättar man bara inte, :D

Snake
2006-03-17, 10:46
Fan jag känner igen mig i en del vad ni skriver. Skulle väl kunna påstå jag också är beroende av WoW men jag måste ändå försvara spelet lite. Sätter jag mig och spelar så är det mitt eget val, jag kanske föredrar det före att kolla på Big brother (eller vad fan annat skit som går på TV:n nuförtiden) eller gå på något meningslöst ställe och supa ner sig som tydligen är populärt bland dom flesta. Har man mycket fritid så varför inte spendera det med något man tycker är roligt?



Självklart är det ett val man gör men är man en finnig tonåring så ser man inte vad man försakar. Det blir ett beroende, man måste hela tiden bli bättre och "levla" sin skitgubbe för att annars drar de andra ifrån.

Lite svårt att jämföra det med att gå ut och supa ner sig - pest eller kolera. Jag hade hellre sett honom sitta och programera Java och göra någonting vettigt än att slösa bort alla dagar på WoW. Visst, nog lär han sig saker även där, men det går ut över för mycket viktigare saker för att det ska vara försvarbart.

Är en jäkla fin känsla att äntligen efter månaders slit slakta den där fetaste draken tillsammans med alla andra spelare som man lärt känna. Så länge man håller lite distans till det hela så ser jag inte varför det skulle vara negativt.

Klassiker. Och vad händer efter du slaktat den där stoOOoOOora monstret? Ja då börjar nästa jakt på ett nytt monster.

Jag skrev till en polare på MSN vid 18-tiden igår...klockan 00.30 fick jag svar, han hade varit med i <vad det nu kallas när man är 50pers> och gjort något uppdrag. Spelat konstant i 6.5 timmer alltså och det är vad jag förstår väldigt vanligt. Men han erkände å andra sidan att han hade ett litet beroende också...

ugglan
2006-03-17, 10:50
Ja, man känner ju igen sig lite grann. Började med EverQuest när jag var 14-15, var i bästa europeiska(~3e i världen) guilden runt åldern ~16. SKITHÄFTIGT tyckte man då, alla andra nördar såg upp till en då och man fick känna sig som man var KUNG. De regelsatta speltiderna i guilden var då 17:00-01:00 på vardagar, 14:00-Infinity på lördagar & söndagar. Fredagen var ledig, då var man ute och söp. Sedan i både WoW och EQ2 fick man "creds" för vem man var.

Anyway, för att komma till saken: hade uppehåll på några månader utspritt över åren, då dator eller internet havererade. Då kunde man ägna sig åt något annat, men vad gjorde man då? Låg som en jävla idiot och kollade på TV eller drog hem till en polare och låg där och tittade på TV / lyssnade på musik. Det finns helt enkelt inte så mycket annat att göra i den åldern.

Som tur var hade jag förhållandevis lätt för skolan, så det vart ingen katastrof med undantag för årskurs 1 i gymnasiet som havererade och jag fick gå om - då var det som mest intensivt, då var vi 2a eller 3a i världen beroende på vilken tidszon man gick efter.


Men jag ångrar inget, om jag kollar på de andra i min ålder som inte spelade någonting alls så kan jag ju inte påstå att de verkar lyckligare. Jobbar något okvalificerat jobb och sitter på krogen med ytliga vänner varje fredaglördag - grattis. De som däremot satt och spelade är betydligt mer "lyckade" idag.

Vad jag har lärt mig inför mitt framtida "barninnehav" är att ingen av extremerna är att föredra, jag hade brutalt kul när jag spelade och skulle inte vilja att mina barn gick miste om det för att istället ränna runt på stan. Men blickandes tillbaka så kan jag ha önskat att föräldrarna visste mer om vad som skulle göras i plugget och tvingat en att göra det innan man fick spela.

goodie
2006-03-17, 11:07
Jag går på Portalen som är ett data-it-inriktat gymnasium.

Skulle tro att cirka en tredjedel av elverna spelar wow. Många spelar det rent av i skolan.

Själv har jag lyckats hålla mig ifrån det fast många av min kompisar spelar det. Iofs så spelar jag ganska så mycket ändå, fast betydligt mindre än för något år sedan.


Ska vi ta och kapa alla servrar så dom måste sluta spela spelet?


:D

Tricklev
2006-03-17, 12:03
VIKTIGT!

Denna länk går till ALLA som undrar varför era småsyskon har fastnat i WoW!

Varför e dom hooked?

Klickiz (http://media.putfile.com/ony_wipe)

Det är alltså detta som tilltalar, stora raids med en Fuehrer (från finland?) som hojtar i Teamspeak! :)

:laugh: :laugh:

Haha, snacka om seriösa problem :laugh:

Tigerkotten
2006-03-17, 12:14
Ugglan sa väldans bra saker.

En liten rolig WoW video http://video.google.com/videoplay?docid=261276434686687930&q=leroy+wow då ska dom köra ett litet raid och en person som är afk kommer tebax och sabbar allt :)


Jag har säkert mera den totalt 1år i total ingame tid i spelet jag lirade. Inte så smidigt.

Man ville vara först att nå högst level i spelet, iaf på servern man lirade. Men blev 3a för min del.

blekfet2
2006-03-17, 14:55
Ugglan sa väldans bra saker.

En liten rolig WoW video http://video.google.com/videoplay?docid=261276434686687930&q=leroy+wow då ska dom köra ett litet raid och en person som är afk kommer tebax och sabbar allt :)


Jag har säkert mera den totalt 1år i total ingame tid i spelet jag lirade. Inte så smidigt.

Man ville vara först att nå högst level i spelet, iaf på servern man lirade. Men blev 3a för min del.


Men ahahaha....fyfan så jävla bäst! Leroy mmnmnmnmnm :laugh: :laugh:

aldrig spelat skiten men håller fan på att skratta ihjäl mig...hahaha :laugh:

Trident
2006-03-17, 15:46
Haha, vilket jävla kul vrål =)

Fan, visste inte man höll på å snacka sådär i spelet..Trodde det var typ "text-baserat".

Tigerkotten
2006-03-17, 15:50
Haha, vilket jävla kul vrål =)

Fan, visste inte man höll på å snacka sådär i spelet..Trodde det var typ "text-baserat".


Det går ju skriva också, men det är lättare om man pratar med mic.

Ge direktiv osv, detta är ett måste senare i PVP, hur ska man annars kunna sammarbeta bra om man måste skriva samtidigt ;)

Trident
2006-03-17, 15:54
Vad var det han skrek förresten? Haaiiii Guuurgglll? Är det något warcraft-språk eller? :D

Zafer
2006-03-17, 16:51
sånt berättar man bara inte, :D

du anar inte hur våta brudarna blir när man berättar sånt :D

Trance
2006-03-17, 17:00
Vad var det han skrek förresten? Haaiiii Guuurgglll? Är det något warcraft-språk eller? :D

Leeroy Jenkins, hans "namn". Videon är tyvärr uppgjord. Den är gjort för att driva med folk som är för seriösa. Dock var den rolig när den kom.

Chris
2006-03-17, 17:14
Lite svårt att jämföra det med att gå ut och supa ner sig - pest eller kolera. Jag hade hellre sett honom sitta och programera Java och göra någonting vettigt än att slösa bort alla dagar på WoW. Visst, nog lär han sig saker även där, men det går ut över för mycket viktigare saker för att det ska vara försvarbart.

Vad exakt är det för viktiga saker dom går miste om?

Kwon
2006-03-17, 17:27
Vad exakt är det för viktiga saker dom går miste om?

Studierna gissar jag! :)

Snake
2006-03-17, 18:01
Vad exakt är det för viktiga saker dom går miste om?

Tyckte Cilia fick till det ganska bra: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1410639&postcount=25

Om jag ser tillbaka på min egen uppväxt så är jag väldigt glad att ha spelat både fotboll och hockey. Det är något jag ofta ser tillbaka på med glädje, hade så jävla mycket kul då och lärde känna sjukt mycket bra folk.

Nog kan man vara "social" över nätet, men det blir inte på långa vääägar likadant när man sen ska umgås face-to-face. Jag har kompisar som på nätet är kaxiga och roliga, sen när vi drar på en fest då sitter dom i ett hörn och törs knappt öppna käften.

JAJJAS
2006-03-17, 18:12
Uppdragen i sig kan vara att städa/göra rent, kratta löv, samla skräp, panta burkar, döda drakar, flytta möbler och dylikt.




:laugh: :laugh: :laugh:

Kwon
2006-03-17, 18:13
Måste påminna om denna igen...

Lyssna tills slutet..

Är det detta som tilltalar Kidsen att lira WoW?

Klickis for teh WoW-führer (http://media.putfile.com/ony_wipe)

blekfet2
2006-03-17, 19:46
Måste påminna om denna igen...

Lyssna tills slutet..

Är det detta som tilltalar Kidsen att lira WoW?

Klickis for teh WoW-führer (http://media.putfile.com/ony_wipe)


åhh fyfan. Trodde inte det existerade sådana nördar...nackskott! *cry*

Miiix
2006-03-17, 20:47
Tills för 2-3 månader sen var jag rejält datorberoende. Gjorde inte mycket på fritiden förutom läxor och datorn. Kompisar träffade jag en gång i veckan ungefär, och vad gjorde vi då tror ni? Spelade tvspel. (Hellre det än att supa hursomhelst)

Fast sen började jag träna, och det förändrade mycket. Fick bättre självförtroende och började umgås med folk mer. Tog mer initiativ att göra saker. *flex* :)

NiklasR
2006-03-17, 20:57
De är svårt de där, var själv fast i cs träsket en lång tid, sen blev det quake , hl. Men växte ifrån det, men det tog mig 4 år. Fet och kassa betyg, nu har jag pluggat upp allt och tränar för fullt, och är inte spelberoende längre.

Nu spelar jag enbart för att döda tid, men de är max 1-2/h per vecka, de är sist i mina prioriteringar

Vad du skall göra om det inte redan är för sent, vilket jag tror:

*Sätt tider han/hon kan spela.
*Berätta hur viktig skolan är.
*Inte kul med hög fetma och dålig hygien. :cool:

Olof Herlin
2006-03-17, 21:09
Jag har nyligen lagt ett professionellt datorspelande på hyllan efter 2 år av resande och ständiga träningar. Även om det gav en del (rätt lite cash men hårdvara fick man gott om) så tröttnade jag på spelens låga kvalité (mest spelat battlefield 1942/2) när det rör tävlande. Även om jag har mer tid till annat nu så var jag precis lika social och så under tiden då jag tävlade. Jag tränade nästan precis lika mycket också. Skillnaden kanske ligger nog i att wow ungarna sitter hemma och ugglar framför skitspelet medan jag ständigt förde dialog med spelare och sponsorer och utvecklade vårt företag (ja vi är ett företag : *grr27*). WoW är ju inget man lirar på LAN eller på tävlingar direkt....

Tigerkotten
2006-03-17, 21:21
battlefield är så jäkla mycket tråkigare att spela den mmorpg spel.


Jag körde spelet Daoc, det går att tävla i dom spelen också. Man tävlar mot dom andra grupperna man möter om att vinna mot dom.

Så visst är det en tävling, men däremot är det inte tävlingar om pengar.


Det är en extrem kick att vara 8 personer och döda grupp efter grupp efter grupp, pga man spelar så extremt bra. Eller att döda kanske 24st samtidigt.

Här är en film som visar lite känsla osv från det spelet
http://f.nu/madition/daoc/jajamael/maelstrom_cluster1.avi


Och inget man lirar på lan? Du kan ju inget om spelet märker jag, spelar man med lan så gör det t.om saker ännu bättre för sammarbetet.

blekfet2
2006-03-17, 22:15
vilken gullig liten tråd det här har svängt om till... Någon mer som har lust att berätta om sina problem som dom har övervunnit tack vare träning och rätt kost... fniss

r3mpuh
2011-04-21, 00:13
http://forum.catiewayne.com/images/smilies/mindblown.pngWoW skördar många offer bland dom unga (och även äldre) idag.

Frågan är hur man motiverar de unga att aktivera sig på annat sätt?

Kanske om man döper om ungdomsgårdar till "Taverns" och "Guildhalls" där de kan plocka upp olika kuvert med uppdrag i (Quests) och om de utför uppdragen i tid kan de komma tillbaka till ungdomsgården och prata med ansvarig och få en belöning "reward".

De kan också ha en anslagstavla i ungdomsgården "Leaderboard" där rankinglistan finns med olika nivåer "levels".

Örjan -"Ok,nu har emil gjort 10 uppdrag, skriv in han på lvl 10!" etc

Belöningarna kan vara paket av olika slag där det står "Phat Lewtz" på.

Det kan vara paintball-rustningar,ishockey-utrustning etc osv, allt betalat av staten då detta är en del av anti-dataspelsprogrammet.

Belöningarna kan komma stegvis, så för ett uppdrag kan man få tex en ishockey-hjälm. Nästa uppdrag kan ge en handske etc..

När man således har lyckats få ihop till full utrustning "fullt set", så får man rabatt på havreflarn och andra förmåner där "set-bonus".

Uppdragen i sig kan vara att städa/göra rent, kratta löv, samla skräp, panta burkar, döda drakar, flytta möbler och dylikt.

Äldre som ej orkar kan alltså använda denna service och komma in till de ansvariga och lämna information om olika uppdrag de behöver hjälp med, tex flytt eller assistering.

Flera av ungdomarna kan också göra dessa uppdrag tillsammans , antingen i mindre grupp ("party") eller större ("guild" eller "clan").

Sedan kan de också ha turnerningar antingen i paintball eller ishockey mot varandra ("PvP").Om du vill Kwon, så kan jag framföra detta som en motion i Piratpartiet.
http://forum.catiewayne.com/images/smilies/goodtogo.png

Jens.Andersson
2011-04-21, 00:24
Kul att läsa kwons första inlägg i tråden när man vet vilken Rift nörd han är nu hihi :-)

Hatwalker
2011-04-21, 06:35
Har under hela uppväxten varit totalt datorberoende, inte bara för spel utan musik, chatt (i synnerhet), youtube, porr (hoho) och ja, vadsomhelst. För mig var det bara ett sätt att komma undan "verkligheten" då saker å ting sög back then, å jag har haft ett par ganska rejäla depressioner under uppväxten. Ända upp till första tiden i gymnasiet var jag helt nöjd med att komma hem, sätta mig vid datorn och sitta där tills 2-3 på natten, sova, gå till skolan, repeat. Lever fortfarande "vid datorn", men ej i samma skala som innan. Dock aldrig spelat WoW, dels för jag tycker det verkar tråkigt och dels för att jag vet hur beroende jag hade blivit efter ett tag :D

När jag var 13-14 hade morsan å en ny sambo idén om att vi får ha internet max en timma i sträck och inte alls om vi misskött detta för att få pli på detta. Installerades ett program som stängde av datorn efter en angiven tid och fyfan så arg jag var. Alltifrån att bli sur till att få små ångestattacker av att ha så tråkigt eller inte kunna ha koll på vad som hände med några internetkompisar eller forum. Detta ledde snarare till att jag blev mer fast, snarare än att hjälpa dock.

Lite av min historia, men råd angående din brorsa (eller bekant, hur det nu var), så kommer det krävas mycket arbete mer än att dra ut internetsladden. Kommer kanske vara uppmot en månad av rent helvete innan han börjar lugna ner sig å kan BÖRJA tänka efter. Tänk er själva om ni haft en aktivitet där ni har press från polarna att vara lika bra/bättre, att ni måste spela tillsammans vid vissa tillfällen och en aktivitet som faktiskt låter er komma bort från verkligheten totalt - och någon helt plötsligt tar bort den. Blir ju fan withdrawals^2. Känner en kille som var helt inne i WoW ett tag, och han sa åt mig att aldrig börja spela. Man spelar för att man är beroende å inte för att det är kul efter ett tag å är skitsvårt att sluta, enligt honom. Aja... mäktig wall of text.

Grimmer
2011-04-21, 06:48
Du inser att du svarade på en tråd som startades 5 år sedan?
Brorsan har med lite tur kommit över det där nu.

Men å andra sidan kanske någon annan kan ta till sig :thumbup:

Asdf
2011-04-21, 09:40
Jag spelade enormt mycket dator/tvspel under min uppväxt, kunde gå upp tidigt på helgmorgonen och spela hela dagen, när jag tänker tillbaka handlade det dock om att "vinna" spelet och gå över till nästa. Det var ett fåtal spel jag gillade mycket som man kunde köra om och om.

Men jag såg det aldrig som ett beroende, kunde gärna göra annat kul om det kom upp ( sommaren var jag ute hela tiden) men spelen var underhållande och kul och blev därför en vanlig sysselsättning

I gymnasiet började jag springa/lyfta vikter en hel del, det gav en annan dimension i vardagen, sen började man jaga tjejer också ;) Jag antar att det helt o hållet handlar om att testa nya saker och se att det finns mer än ett enda intresse där ute

Idag 25 år gammal har jag inte direkt spelat tv/datorspel på ett par år, prövat något ibland men det är sällan jag fastnar. Det kan nog vara att man förändras med åldern och ser andra saker som mer intressanta än innan

Kwon
2011-04-21, 18:42
Kul att läsa kwons första inlägg i tråden när man vet vilken Rift nörd han är nu hihi :-)

haha! :D