handdator

Visa fullständig version : Blodgivare?


Melker
2006-03-16, 10:27
Idag har jag lämnat blod för 15 gången fördelat under 9år.

Jag tycker det är en utmärkt idé och ser det som en slags hälsokontroll samtidigt som jag brukar må bättre efter en tappning. Det rensar ur på något sätt.
Att det sedan bidrar till någonting gott är bra bara det. :thumbup:

Finns det fler blodgivare på Kollo?
Av vilka skäl lämnar ni eller lämnar ni inte blod?

Finns det någonting negativt med att lämna blod ur träningsperspektiv?

Mental
2006-03-16, 10:31
Tror både frågan, och diskutionen har florerat här massor av gånger nu, men med sökningne borta förstår jag att du missat det.

Om jag inte mins fel så ska det inte störa träningen, du kanske inte ska köra tokhårt de närmsta 24h efteråt. men annars är det bara att fortsätta.

Jag donerade blod tills mina ådror vart utdömda, för mycket ärrvävnad för att de skulle vilja fortsätta sätta jättenålen i armvecket på mig :) står kvar på någon inkallelselista i fall det skulle bli panik dock.
Klart man skall donera blod, tar kanske 20 min i kvartalet, det kan man offra på sina medmäniskor, även om man är jätteegoist kan man se det som en investering i fall man själv behöver blod en dag. Och det är världens bästa sätt att bli av med spruträdsla :)

Melker
2006-03-16, 10:37
Tror både frågan, och diskutionen har florerat här massor av gånger nu, men med sökningne borta förstår jag att du missat det.

Om jag inte mins fel så ska det inte störa träningen, du kanske inte ska köra tokhårt de närmsta 24h efteråt. men annars är det bara att fortsätta.

Jag donerade blod tills mina ådror vart utdömda, för mycket ärrvävnad för att de skulle vilja fortsätta sätta jättenålen i armvecket på mig :) står kvar på någon inkallelselista i fall det skulle bli panik dock.
Klart man skall donera blod, tar kanske 20 min i kvartalet, det kan man offra på sina medmäniskor, även om man är jätteegoist kan man se det som en investering i fall man själv behöver blod en dag. Och det är världens bästa sätt att bli av med spruträdsla :)


Hur många ggr lämnade du blod för att det skulle bli så mycket ärrvävnad?

Mental
2006-03-16, 10:40
Hur många ggr lämnade du blod för att det skulle bli så mycket ärrvävnad?

10-12 gånger tror jag, det är olika från person till person hur mycket ärrvävnad som bildas. det fins ju de som lämnat blod i 40 år utan att det syns

Kaboffastar
2006-03-16, 10:43
Jag har lämnat blod några gånger.

19 år.´<- intressant

Melker
2006-03-16, 10:45
10-12 gånger tror jag, det är olika från person till person hur mycket ärrvävnad som bildas. det fins ju de som lämnat blod i 40 år utan att det syns

Av nyfikenhet checkade jag av mina armar. Det syns betydlig mer i höger arm. Ser 6st märken. Ser ju ut som en pundare :em:
I den vänstra hittar jag bara ett märke. *screwy*

Melker
2006-03-16, 10:49
Jag har lämnat blod några gånger.

19 år.´<- intressant

Jag började vid 23 års ålder. Du vann! :D

Ser du ngn positivt effekt av det eller är du bara den "goda samariten"? ;)

oksiv1
2006-03-16, 10:58
Tycker det verkar vara kanon att bli blogivare. Tyvärr är jag sjukligt rädd för sprutor. Svimmade sist jag tog ett blodprov i fingret. :em:

Melker
2006-03-16, 11:05
Tycker det verkar vara kanon att bli blogivare. Tyvärr är jag sjukligt rädd för sprutor. Svimmade sist jag tog ett blodprov i fingret. :em:


:laugh: f´låt....men då är det nog en bra idé att inte lämna.

Jag har en moster som är likadan. En droppe blod och hon segnar ner i backen.

hangatyr
2006-03-16, 11:08
får inte: tatuerar mig då och då.

Davil
2006-03-16, 11:09
All heder till er blodgivare ! :bow: Det är jättebra !

Jag har inte gjort det, dels för att jag har lågt blodtryck och vill inte svimma och sedan har jag sprutskräck trots att jag tar spruta på mig själv ca 5ggr/dag. (diabetes).

Kaboffastar
2006-03-16, 11:09
Jag började vid 23 års ålder. Du vann! :D

Ser du ngn positivt effekt av det eller är du bara den "goda samariten"? ;)

Blir ju ett par gram lättare såhär i deffetider ;D
Skämt åsido så gör jag det nog bara för pengarna.. haha

Nej, gör det för att en polare å jag kom reggade oss på donationsregistret för att rädda livet på folk och få en egen dag( tex Kennydagen ) i den personens familj.. altare å hela kittet.

Men.. vi vet ju inte om det kommer bli så så det fick bli att lämna blod istället.

Melker
2006-03-16, 11:20
Blir ju ett par gram lättare såhär i deffetider ;D
Skämt åsido så gör jag det nog bara för pengarna.. haha.

Pengar är numera borttaget. Jag brukar skänka till cancerfonden annars...

Istället blev det en trisslott och en tialott. Vinst på den senare - hela 20 spänn!!!

Det får bli någonting fint till min sambo... *popcorn*

Skulle nog säga att min anledning ligger på 60/40 i fördelning för egen del. Hälsokoll och må bättre.

40%-samaritdel. Har man otur så kan man ju behöva blod någongång själv, eller nära anhörig. (inte för att man får sitt eget men ni förstår vad jag menar)
Under Anna Lindhs operation gick det åt 600 liter. Det tömde sjukhusets reserv direkt. (obs fikarast-källa)

Mental
2006-03-16, 11:23
Under Anna Lindhs operation gick det åt 600 liter. Det tömde sjukhusets reserv direkt. (obs fikarast-källa)

Det är 1200 påsar, ska nog tas med hela döda havet som någon sade :p

Det största blodtalet jag hört är 64 påsar, dvs 32 liter, till en cyklist som tokcrashat i tour de france... men som sagt. rykten rykten

Mental
2006-03-16, 11:24
Glömde den obligatoriska länken i dessa trådar. www.geblod.nu

Kaboffastar
2006-03-16, 11:25
Pengar är numera borttaget. Jag brukar skänka till cancerfonden annars...

Istället blev det en trisslott och en tialott. Vinst på den senare - hela 20 spänn!!!

Det får bli någonting fint till min sambo... *popcorn*

Skulle nog säga att min anledning ligger på 60/40 i fördelning för egen del. Hälsokoll och må bättre.

40%-samaritdel. Har man otur så kan man ju behöva blod någongång själv, eller nära anhörig. (inte för att man får sitt eget men ni förstår vad jag menar)
Under Anna Lindhs operation gick det åt 600 liter. Det tömde sjukhusets reserv direkt. (obs fikarast-källa)

Jag gör det inte för pengarna :)

Så att alla vet det. klarar mig utan 50 spänn.

Tomas W
2006-03-16, 11:25
Jag har nyligen anmält mig och har gjort testerna. Så ska börja lämna såfort jag har blitt godkänd och bussen är i närheten!

Melker
2006-03-16, 11:31
Det är 1200 påsar, ska nog tas med hela döda havet som någon sade :p

Det största blodtalet jag hört är 64 påsar, dvs 32 liter, till en cyklist som tokcrashat i tour de france... men som sagt. rykten rykten

ha ha...du skulle då ha hört ett annat exempel denna person gav. Det lät än mer osannolikt ! :laugh:

Som sagt - "fikarastkälla" :em:

Metal_boy_
2006-03-16, 11:45
Nej, jag törs inte.

k66a
2006-03-16, 11:50
O´hoj
Lämnar också blod sedan 7år tillbaka. Var sjukligt rädd för sprutor och svimmade ett par gånger.Bytte sedan jobb och där var flera blodgivare och arbetsgivaren uppmuntrade blodgivning, träning etc.
Informerade personalen på blodcentralen att jag var en fegis så jag fick ligga kvar ett tag extra de första gångerna då de öppnade fönstren och gav mig lite juice att dricka. Inga problem längre med sprutor kan dock ej titta på när de sticker in nålen(strumpstickan tycker jag) för då blir jag yr.
De första åren tyckte jag att det blev mindre förkylningar för mig men märker ingen skillnad nu. Har börjat fått lite ärrbildningar så jag skall byta arm ett tag nu.Tränar bara på sjukgymnastik basis för att hålla krämpor och förfall borta så någon effekt på träningen har jag inte märkt av bortsett från lite slö dagen efter blodgivning.

-K

Melker
2006-03-16, 12:53
Det är 1200 påsar, ska nog tas med hela döda havet som någon sade :p

Det största blodtalet jag hört är 64 påsar, dvs 32 liter, till en cyklist som tokcrashat i tour de france... men som sagt. rykten rykten


Jag var helt enkelt tvungen att kolla upp hur det låg till.

Flera presstidningar påstår att det låg omkring 40-45 liter. En avsevärd skillnad.

Nitrometan
2006-03-16, 13:37
Den största blodmängd jag har hört talas om ver en motorcyklist i Chicago (har jag för mig?) som kraschade utan skinnställ. Han var sönderslagen och punkterad. Det gick åt 105 blodpåsar. De pumpade i honom blod för att hålla blodtrycket upp så att han skulle överleva samtidigt som det pös ut som ur en badboll som en igelkott har lekt med.

Han överlevde.

wintersnowdrift
2006-03-16, 14:00
Nej, tyvärr är jag inte blodgivare, men jag skulle hemskt gärna vilja!

Dock har jag väldigt låga järnvärden + lite andra "blodrelaterade" problem som gör att jag inte tror att de skulle låta mig ge blod just nu. Kanske att jag kommer göra det i framtiden.

//Kristin

Bao-Bao
2006-03-16, 14:04
Jag blir illamående och yr bara av att läsa om sprutor och blod, så nej tyvärr. Jag är lite för feg för det.

polaren
2006-03-16, 14:12
Jag började vid 23 års ålder. Du vann! :D

Ser du ngn positivt effekt av det eller är du bara den "goda samariten"? ;)

jag var 18 när jag började! :D

vet inte varför jag gör det, men jag tänkte "varför inte?", och så får man så snygga t-shirts :)

EDIT: Tog pengar sist (30kr) för jag hade inte tillräckligt för att ta mig hem med bussen

Tricklev
2006-03-16, 14:16
Har inte gjort det, men skulle lugnt kunna tänka mig att göra det.

Har inte blivit av bara.

haiduc
2006-03-16, 14:42
Jag uppfyller inte kraven, men skulle gärna velat annars.

arkebuzer
2006-03-16, 15:15
Ofta brukar dom bjuda på kaffe + macka :eating: , och ibland en trisslott. Så varför inte? ;)
:thumbup:

Dissector
2006-03-16, 15:24
Nej jag lämnar inte blod. Främst för att jag inte känner något behov av det.

AFanatic
2006-03-16, 15:28
Jag har tänkt bli blodgivare flera gånger, men av någon anledning så har det inte blivit mer än just en tanke. Kanske dags att ta och göra något åt det...igen.

andeN.
2006-03-16, 15:33
Nej, är för ung. I framtiden kan jag tänka mig att göra det men är inte säker.

Sniggel
2006-03-16, 15:52
Hur länge kan man förvara blod i blodpåsar, när går "bäst före" ut? :D

gothen
2006-03-16, 15:58
Ja, skadar ju inte.
Sen tycker jag att det är viktigt att människor faktiskt kan skänka saker frivilligt utan att vi blir tvingade av staten, vi kanske inte behöver ha procentsatser på at si och så mycket ska vi skänka dit, människor borde själva få bestämma vad de ska ge sina surt fördärvade slantar till (i viss mån)

grisbil3n
2006-03-16, 16:12
Om dom kör hit blodbussen så kan jag ställa upp, sen ska jag ha en trisslott me, eller en mumsig smörgås.

HellCat
2006-03-16, 16:17
Jag skulle gärna ge blod, men får inte pga jag har haft lungemboli o är APC-resistent (ökad risk för att få blodproppar)

Yankeee
2006-03-16, 16:17
Jag har lämnat en gång för att se om jag var godkänd, sen har jag inte tagit tag i det, tyvärr.

mela
2006-03-16, 16:18
Jag får inte (nej jag har inte aids)

Bönne
2006-03-16, 16:56
Klarar inte av sprutor, sedan har jag en liten skräk för att sprutan (trotts att den ska vara steril) ska vara använd eller så, litar inte på dem.

mathor
2006-03-16, 17:06
Jag får inte.

Kary
2006-03-16, 17:19
Jag har aldrig riktigt haft tillfälle.

andeN.
2006-03-16, 17:27
Hur länge kan man förvara blod i blodpåsar, när går "bäst före" ut? :D

Efter blodtappningen centrifugeras blodet och delas upp i röda blodkroppar och blodplasma.
De röda blodkropparna är en färskvara och kan förvara upp till 6 veckor vid + 4 grader.
Plasma kan i frysas och har en hållbarhet på flera år.


// Landstinget Östergötlands informations sida

Fartman
2006-03-16, 18:06
Det har aldrig blivit av helt enkelt.

hum
2006-03-16, 18:12
Mitt blod är för dåligt. Skulle gärna dela med mig annars.

Spiffy
2006-03-16, 18:22
Nej, är för lat helt enkelt.


Varför kör man inte ut blodbussarna till militäranläggningarna och tvångstar på hela bunten?

tossefar
2006-03-16, 18:38
Det är tyvärr inte så många som kan använda mitt blåa blod, så det går inte.

tenshi
2006-03-16, 19:40
i do, men träningen går piss flera dar eferåt. Pulsen höjs en massa. Men man ställer ju upp för sina medmänniskor :)

kneger
2006-03-16, 20:17
får inte: tatuerar mig då och då.
VAA? får man inte lämna blod om man är tatuerad? eller snackar du om att om man tatuerar sig så får man inte lämna blod på en viss tid eller?

polaren
2006-03-16, 21:23
VAA? får man inte lämna blod om man är tatuerad? eller snackar du om att om man tatuerar sig så får man inte lämna blod på en viss tid eller?

Tror man måste vänta 6 månader efter att man tatuerat sig.

olle lindblad
2006-03-16, 21:29
Har lämnat en 30 gånger, men nu var det ett tag sedan. Har flyttat runt så mycket och så ofta att blodgivande inte varit prioritering nummer ett.

Tolkia
2006-03-16, 21:39
Anmmälde mig en gång, men blev ratad p.g.a. för lågt Hb. Det börjar dock onekligen bli dags att försöka igen.

Acke
2006-03-20, 23:23
Klart man ska ge om man kan tycker jag, snackade med personalen där senast och dem sa att blodpåsarna aldrig kastas utan tvärtom, det är alltid ett behov av dem och vid större operationer så går det åt 20-40påsar utan problem.

Helgon1
2006-03-22, 19:42
Jag lämnar blod ett par gånger per år, jag har en rätt ovanlig blodgrupp så ibland får jag hem buntar med såna där kallelser.

När man har lämnat blod är man ju lite yr samma dag, dagen efter går träningen sådäär.. . man bör väl dricka en del vatten och ta det lungt, men efter det har man ju nytt blod i kroppen och det är bara att köra på som om man var ny människa! Brukar faktiskt må mkt bättre någon dag efter blodgivning, men jag vet inte om det är psykiskt :)

Det handlar verkligen inte om pengar.. jag brukar skänka dom.

Davido
2008-08-18, 09:52
Anmmälde mig en gång, men blev ratad p.g.a. för lågt Hb. Det börjar dock onekligen bli dags att försöka igen.

det finns alltså en lägsta gräns!! jag har börjat fundera över det, vart ligger denna gränsen någonstans?? jag är ganska trött över att mina värden ligger omkring 130, ibland över ibland under.. de säger alltid att det inte är någon fara :confused:

AFanatic
2008-08-18, 09:55
Under 120 får nog anses som lågt. Allt mellan 130 - 145 är normalt i båda könsgrupperna.

Jax
2008-08-18, 09:58
Njet, jag får inte eftersom jag har haft malaria.

GurraGo
2008-08-18, 10:08
det finns alltså en lägsta gräns!! jag har börjat fundera över det, vart ligger denna gränsen någonstans?? jag är ganska trött över att mina värden ligger omkring 130, ibland över ibland under.. de säger alltid att det inte är någon fara :confused:

Under 120 får nog anses som lågt. Allt mellan 130 - 145 är normalt i båda könsgrupperna.

Beror på om du är kvinna eller man. Jag fick inte ge för att jag hade för lågt hb-värde. Tror att gränsen gick vid 135 för män och jag hade mellan 130-134 har jag för mig. För kvinnor gick gränsen vid 125 har jag för mig.Det står någonstans på deras hemsida hur somhelst.

sunkan
2008-08-18, 10:11
Njet, jag får inte eftersom jag har haft malaria.

fick ni inget malariaprofylax?

Jax
2008-08-18, 10:16
fick ni inget malariaprofylax?
Jo, men de är inte 100%-iga. I min vända var det tre som fick och under tidigare missioner tror jag att det var 10 och flest av dem under 01:an (då man sov i tält hela missionen). Dock fick ingen Falciparum som är den värsta typen och även den som profylaxet skyddar bäst mot.

sunkan
2008-08-18, 10:23
Jo, men de är inte 100%-iga. I min vända var det tre som fick och under tidigare missioner tror jag att det var 10 och flest av dem under 01:an (då man sov i tält hela missionen). Dock fick ingen Falciparum som är den värsta typen och även den som profylaxet skyddar bäst mot.

okey, ja du får känna dig "stolt" som är en av ca140/år som får det;)

Davido
2008-08-18, 10:39
Beror på om du är kvinna eller man. Jag fick inte ge för att jag hade för lågt hb-värde. Tror att gränsen gick vid 135 för män och jag hade mellan 130-134 har jag för mig. För kvinnor gick gränsen vid 125 har jag för mig.Det står någonstans på deras hemsida hur somhelst.

då skulle jag alltså inte fått lämna i så fall!! sist jag var, var första testet på 128 och några minuter senare hade jag 129 i värde.. det verkar vara olika på blodcentralerna då ju?? sjukt, kanske beror på att man är 0 negativ?! och så säger de att det inte är någon fara *screwy*

GurraGo
2008-08-18, 10:51
Konstigt för : http://geblod.nu/general.aspx?PageId=1593

Timmi
2008-08-18, 10:57
Lämnade för första gången för typ 3 månader sen så snart borde en ny kallelse droppa ner i brevlådan.

Davido
2008-08-18, 11:07
Konstigt för : http://geblod.nu/general.aspx?PageId=1593

Okej, då fick jag det "svart på vitt".. Tack så mycket, ska nämna det till dem och se vad de säger..

Poxeman
2008-08-18, 11:14
Jag har lämnat regelbundet sen jag fyllde 18, men nu är det av förklarliga skäl inte aktuellt på ett tag.
Hade ett uppehåll pga tatuering också.

C.E.J.
2008-08-18, 11:16
Ej kommit mig för...

Nitrometan
2009-05-28, 14:14
* bump *

Nu är det dgas igen. TV och tidningar rapporterar om blodbrist.

Masa er iväg och lämna blod.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/brist-pa-blod-stoppar-operationer-1.873693

Landets sjukhus har skriande brist på blod. På Akademiska sjukhuset i Uppsala tvingades man på tisdagen ställa in en rad operationer på grund av blodbrist.

- Vi har ingen aning om upplösningen av det här, säger Johan Rönnelid, överläkare inom Klinisk immunologi och transfusionsmedicin.

Att sjukhuset tvingas ställa in operationer är mycket sällsynt och har inte hänt på flera år. Under tisdagen var det omkring 15 patienter med blodgrupp 0 eller B som inte kunde opereras.

Den främsta orsaken till situationen är att alltmer avancerade ingrepp kräver mer blod.






---------------
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103507
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110322
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99929

Shakemynuts
2009-05-28, 14:25
Det är inte för att jag är rädd eller så. Utan det har väl med blodtrycket att göra tror jag?
Men jag svimmar efter varje gång jag tar ett blodprov, räcker med ett sånt där jättelitet rör, så slocknar jag ett tag och blir sjukt illamående.

Vart går jag för att lämna blod? Vet om blodbussen, men det verkar inte finnas nå sånt.
Är det lasarettet som gäller då? Eller vårdscentralen? Eller är det speciella ställen.

Jag vill även donera sperma, men jag vågar inte det. :D

Timmi
2009-05-28, 14:27
Har en månad kvar innan jag får lämna igen.

Att bryta benet är inte poppis för att få lämna blod, behövde vänta ett helt halvår innan jag fick ge igen efter brottet...

Alone_in_the_dark
2009-05-28, 14:32
Vart går jag för att lämna blod? Vet om blodbussen, men det verkar inte finnas nå sånt.
Är det lasarettet som gäller då? Eller vårdscentralen? Eller är det speciella ställen.

Här (http://www.geblod.nu/buss.aspx?PageId=274)hittar du det.

O svaret på den andra frågan finns här (http://www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Spermadonator/):naughty:

Nitrometan
2009-05-28, 14:32
Vart går jag för att lämna blod? Vet om blodbussen, men det verkar inte finnas nå sånt.
Är det lasarettet som gäller då? Eller vårdscentralen? Eller är det speciella ställen.
http://www.geblod.nu/blc.aspx?PageId=45

Där kan du hitta närmaste ställe.

frambogir
2009-05-28, 14:34
Jag hade gärna givit blod, men jag är så beklämmande nålrädd och blir dessutom helt vimsig av ett vanligt blodprov. Kan man inte sövas ned under själva givandet?

Frost
2009-05-28, 14:37
Är man förhindrad att själv lämna blod av en eller annan anledning kan man kanske ändå ställa upp i www.blodomloppet.se för den goda sakens skull. :)

coxie
2009-05-28, 14:37
Får inte pga medicinering.

teargaz
2009-05-28, 14:41
Om man är rädd för nålar eller för att man ska dö för att man ger lite av sitt blod så kanske det hjälper att tänka sig att den som har nytta av ens blod, med stor säkerhet har det värre... Särskillt om dom inte skulle få nåt blod.

Jag har aldrig läst om nån som har dött av att ge blod i alla fall.

Shakemynuts
2009-05-28, 15:02
Sådär, ringer på måndag och kollar om man behöver boka tid eller så. Sen tar jag en promenad bort till lasarettet och fixar detta för en gångs skull.

Har struntat i det tidigare eftersom jag bara svimmar när jag ska ta blodprov och så och blir obehagligt illamående. Antar det är blodtrycket.

Lär väl inte ens få ge. :(

Är inne i en bra period i livet och känner att jag vill bidra lite mer. :D

teargaz
2009-05-28, 15:16
Shakemynuts det kommer gå kanon! Svårt att hitta trevligare människor än på tapparna. Du behöver inte boka tid. Bara kolla öppettiderna på www.geblod.nu

jakke
2009-05-28, 15:27
Synd att öppettiderna passar så dåligt för någon som är upptagen 08:30-19 varje vardag. Ska försöka slinka in på Lördag f.m.

Shakemynuts
2009-05-28, 15:41
Det var bara öppet till 10.45 idag, så jag går på måndag och kikar. Ringer och frågar om jag behöver boka tid ändå bara för att det tar 45min att gå bort dit härifrån där jag bor. :D

Räckte med 1 gång i veckan när man gick till psykkliniken fram och tillbaka. Samt för pissprov och blodkoll då och då med alla mediciner man blev ittryckt.

Coxie, är det för att du tar mediciner just nu som du inte får? För jag minns att du pratat om att du käkar/käkade antidepp och sånt skit som jag också tryckt i mig. Fast det värsta för mig nu för tiden blir en treo eller lite hostmedicin då jag varit sjuk liksom.

Kryss
2009-05-28, 15:55
Här tar det ca 3v att ens få tid för att få komma och lämna blod, de har riktigt mycket folk som lämnar blod i Växjö.

Skulle själv lämnat idag för andra gången, men kände inte helt frisk tyvärr.

rockbell
2009-05-28, 17:06
Varit tillsammans med en tjej som varit tillsammans med en bisexuell kille tidigare så jag får inte.

Commando1980
2009-05-28, 17:08
nä vågar inte. rädd att bli smittad.

Timmi
2009-05-28, 17:19
Hurdå blir smittad när man ger blod? I ren nyfikenhet här.

<Mike>
2009-05-28, 18:10
Har inte ens tänkt på att ge blod förut men när man tänker efter så är det ju ett ganska enkelt sätt att bidra till samhället och hjälpa andra människor på! Lätt att jag tänker göra det nästa vecka :)

Squirrel
2009-05-28, 19:45
Gav för fjortonde gången förra veckan (av max 17 vid min ålder). :thumbup:

Aimbert
2009-05-28, 19:56
Skrev upp mig idag, faktiskt! :)

Icefire
2009-05-28, 20:01
Jag skulle gärna vilja ge, men får inte pga antikroppar. Försöker iaf uppmuntra andra att ge.

Gör de förresten några tester innan eller hur tar de reda på om man är lämplig? Det finns ju en ganska stor teoretisk möjlighet att man själv inte har 100% koll på vad som simmar runt i sitt blod.

Aimbert
2009-05-28, 20:09
Jag skulle gärna vilja ge, men får inte pga antikroppar. Försöker iaf uppmuntra andra att ge.

Gör de förresten några tester innan eller hur tar de reda på om man är lämplig? Det finns ju en ganska stor teoretisk möjlighet att man själv inte har 100% koll på vad som simmar runt i sitt blod.

Ja, dels frågor, dels tester.

"När givningen är avslutad tas ett par rör med blod för fem olika tester:
# Hb-värde (blodvärde)
# HIV
# Hepatit B
# Hepatit C
# Syfilis"

Frost
2009-05-28, 20:09
Jag skulle gärna vilja ge, men får inte pga antikroppar. Försöker iaf uppmuntra andra att ge.

Gör de förresten några tester innan eller hur tar de reda på om man är lämplig? Det finns ju en ganska stor teoretisk möjlighet att man själv inte har 100% koll på vad som simmar runt i sitt blod.

Första gången du kommer tar de bara prover där de kollar att allt är som det ska, bra Hb, bra vener etc. Är allt bra skickas en kallelse till blodgivning en tid därefter. :thumbup:

Icefire
2009-05-28, 20:11
Ja, dels frågor, dels tester.

"När givningen är avslutad tas ett par rör med blod för fem olika tester:
# Hb-värde (blodvärde)
# HIV
# Hepatit B
# Hepatit C
# Syfilis"

Första gången du kommer tar de bara prover där de kollar att allt är som det ska, bra Hb, bra vener etc. Är allt bra skickas en kallelse till blodgivning en tid därefter. :thumbup:

Tack för info!

Rahf
2009-05-28, 20:11
Kommer inte få lämna blod mer :(. 6 månader karens om man vistats i Afrika, och när den tiden gått ut så bor jag förhoppningsvis inte i Sverige längre.

Poxeman
2009-05-28, 20:20
Jag ska lämna i början av Juli igen, tråkigt att behöva vänta 6 mån pga en tatuering...

Lellan
2009-05-28, 23:04
Jag ville, men blev ratad pga att det är ett helvete att få nåt ur mig. "Sega kärl som rullar iväg" lät omdömet. Skit it då. :(

Lellan
2009-05-28, 23:05
Bara en fundering, får lesbiska lämna blod? (jag är inte lesbisk)

Shakemynuts
2009-05-28, 23:20
Hur mycket blod ger man?
Är lite orolig över det då jag mår illa och svimmar av att lämna såna där små provrör. :(

LoTiX
2009-05-28, 23:35
Bara en fundering, får lesbiska lämna blod? (jag är inte lesbisk)

Googlade "ge blod homosexuell", som jag trodde gällde frågan enbart homosexuella män, kvinnor lär således inte ha de minsta problem.

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1419

Even better:

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1447

ManuelIT
2009-05-28, 23:45
Skulle ge blod om jag fick.

Squirrel
2009-05-28, 23:49
Hur mycket blod ger man?
Är lite orolig över det då jag mår illa och svimmar av att lämna såna där små provrör. :(
Ca 450ml som standard.

En gång var det en tjej som höll på att svimma när jag låg bredvid, och då avslutade de givningen och nämnde att eftersom hon redan hade gett 400ml redan så var det ändå en godkänd påse. Minnet kanske sviktar, men ungefär så.

Lellan
2009-05-29, 00:25
Googlade "ge blod homosexuell", som jag trodde gällde frågan enbart homosexuella män, kvinnor lär således inte ha de minsta problem.

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1419

Even better:

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1447

Men vadå, om man har haft sex med en kille som har haft sex med en kille så får man inte? Om man har sex som killar har sex, fast man är tjej då? Jaja, nu är det ju mig det är fel på å inte mitt ev sexuella förflutna, dessutom är jag trött och borde va tyst och sova.

Men du googlar bättre än mig.. *innocent*

Lellan
2009-05-29, 00:26
Förresten, jag har för högt hb, skulle det sjunka el troligtvis stimulera till högre hb om jag gav?

(ok, ska va tyst i klassen nu)

teargaz
2009-05-29, 06:48
>Lellan. Det handlar om hur nära man har eller historiskt sett, har haft beröring med riskgrupper.
Tydligen är det vanligare att homo/bi män har HIV än homo/bi kvinnor eller straight'a killar antar jag. Därav kan du ha sex hur du vill med än straight snubbe så länge det är gratis för båda parter.

Vad gäller hb så har mitt värde varierat lite varje gång. En gång när jag förmodligen hade vätskebrist så va det ganska mycket högre än vanligt, så om du dricker svinmycket vatten så kanske det sjunker;)

Nitrometan
2009-05-29, 07:29
Förresten, jag har för högt hb, skulle det sjunka el troligtvis stimulera till högre hb om jag gav?
Det sänker Hb-värdet direkt efter givningstillfället. Men på sikt har det ingen effekt.

Det finns ett fåtal sjukdomar som ger riktigt höga värden och de behöver behandlas på olika sätt. Men det finns hematologer (experter på blodsjukdomar) dit man kan få remiss om det behövs.

>Lellan. Det handlar om hur nära man har eller historiskt sett, har haft beröring med riskgrupper.
Tydligen är det vanligare att homo/bi män har HIV än homo/bi kvinnor eller straight'a killar antar jag.
Tyvärr har inte ansvariga inom blodgivning/smittskydd kunnat visa att det är så. Bland de "nysmittade" i HIV de senaste åren är det en stor andel som är heterosexuella män. Hepatit är inte heller vanligare bland homsexuella. Jag tror att det är bara är gamla fördomar som hänger kvar.

teargaz
2009-05-29, 08:39
Jo dom byter ju inte rutiner som en annan byter småbyxor direkt. Har en kompis som bodde 5 år i afrika för 35 år sen. Hon har inga smittor i blodet men hon ansågs inte som lämplig i alla fall...

jakke
2009-05-29, 08:48
Hur spelar dåligt blodtryck in? Mitt blodtryck är ganska dåligt, ngt som jag borde tatag i.

Yip_man
2009-05-29, 09:09
får inte

AFanatic
2009-05-29, 16:36
Förresten, jag har för högt hb, skulle det sjunka el troligtvis stimulera till högre hb om jag gav?

(ok, ska va tyst i klassen nu)

Jag hade HB på 144 en gång och jag har en tendens att dricka ganska lite vätska. Fyller jag dock på med rätt vätskemängd så hamnar jag runt 133-137 i hb-värde.

Gigabyte
2009-05-29, 21:20
Lämnade lite grann idag. Blev ett nytt pb på hb med ett värde på 153 :)

kohai
2009-05-29, 22:15
får inte: tatuerar mig då och då.

Är inget hinder, när du tatuerat dig så är det 6 månaders karens.

Har bägge armarna och delar av bröst och rygg tatuerade. Jag har lämnat blod i 10 år...

smisk
2009-08-06, 00:40
jag har lämnat blod sen jag fyllde arton dvs i ca 1½ år och jag tänkte på hur det påverkar kroppens övriga tillväxt om det har stor påverkan på muskeltillväxten??

visst det är klart att det går sämre i början men hur påverkar de efter de första veckorna??

Snobbe
2009-08-06, 01:55
Aldrig lämnat blod. Måste man veta sin blodgrupp för o lämna? fan lite pinsamt men vet faktist inte min blodgrupp:D. Iaf anmälde jag mig nu vetefan varför jag inte gjort det innan.

Poxeman
2009-08-06, 06:27
Aldrig lämnat blod. Måste man veta sin blodgrupp för o lämna? fan lite pinsamt men vet faktist inte min blodgrupp:D. Iaf anmälde jag mig nu vetefan varför jag inte gjort det innan.

Nej, du behöver inte ha koll på någonting... det fixar dom! Jag har lämnat blod i 7 år och kommer fortfarande inte ihåg min blodgrupp.

Bra beslut att anmäla dig, kostar ingenting och gör stor nytta!

Den tyngaste
2009-08-06, 07:46
Lämnar inte blod. Aldrig gjort och tänker aldrig göra heller.

Q: Hur sover du med rent samvete om nätterna då?
A: Skänker pengar till både Cancerfonden och Röda korset varje månad.

Frumpish
2009-08-06, 08:04
Har gett blod en gång, var dock i Kina i juni och det är 3 månaders "karaktän" tills jag får ge blod igen pga. ställena jag var på. *gah!*

Snobbe
2009-08-06, 08:09
Lämnar inte blod. Aldrig gjort och tänker aldrig göra heller.

Q: Hur sover du med rent samvete om nätterna då?
A: Skänker pengar till både Cancerfonden och Röda korset varje månad.

Man kan väl iofs leva me rent samvete utan att göra något sånt där.

Den tyngaste
2009-08-06, 08:11
Man kan väl iofs leva me rent samvete utan att göra något sånt där.

Absolut.

Ica Lady
2009-08-06, 09:08
Skulle vilja, och har tänkt på det många gånger, men inte vågat ännu. Tycker faktiskt också, som nån skrev, att nålen påminner mer om en strumpsticka än en nål :em: Och är rädd för att bli yr och svag efteråt.

Men jag ser det inte som nån omöjlighet. Det är nog mer en fråga om när, och inte om jag gör det. Det har bara "inte blivit av". Borde ta sig i kragen och gå och ge. Försöka få med nån kompis kanske, och göra det till en kul grej :). Det behövs ju faktiskt, och jag skulle ju också önska att det fanns att ta av åt mig, ifall jag skulle behöva nångång.

Karvig
2009-08-06, 09:54
Klart man lämnar blod. Alla som får göra det och inte lider av svår fobi för sprutor borde göra det. Krävs så lite men gör stor skillnad.

jakob
2009-08-06, 09:57
Några stolpskott har frågat mig varför jag lämnar blod, såna idioter borde fan skämmas. *grr*

Timmi
2009-08-06, 10:06
Några stolpskott har frågat mig varför jag lämnar blod, såna idioter borde fan skämmas. *grr*

Har en kompis som frågade mig samma sak första gången jag lämnat, då blev jag paff och undrade varför jag egentligen var vän med henne...

kaer
2009-08-06, 10:08
Nja har varit blodgivare förut, men det finns väl någon regel om att man inte får lämna om man haft ny sexualpartner senaste 6 månaderna, även om man använder kondom.
Eller om det var tre månader?

Madame
2009-08-06, 11:34
pga mina allergier vill de inte ha mitt annars så högklassiga blod *cry*

Snobbe
2009-08-06, 12:14
Har en kompis som frågade mig samma sak första gången jag lämnat, då blev jag paff och undrade varför jag egentligen var vän med henne...

hehe började prata me 2 polare efter att jag anmält mig. Dom typ vadå varför ska man göra det du slösar ju 30min av ditt liv. Vilket jag blev stum och vet inte riktigt hur jag skulle svara på en sån dum kommentar.

Angående ny partner så är det 3månader.

EDIT: Det pinsamma med detta är att det jag hatar mest av allt med blodprov är fan plåstret. Vet ej varför har alltid hela mitt liv varit jävligt äcklad av plåster samt hatar att dra bort skiten.

Skäggmiffot
2009-08-06, 12:46
EDIT: Det pinsamma med detta är att det jag hatar mest av allt med blodprov är fan plåstret. Vet ej varför har alltid hela mitt liv varit jävligt äcklad av plåster samt hatar att dra bort skiten.

Deras plåster river alltid av tre lager hud på mig, så jag ber alltid om en binda istället. Funkar klockrent och kan tas bort efter ngn timme.

Ljuvligt
2009-08-06, 19:17
Nja har varit blodgivare förut, men det finns väl någon regel om att man inte får lämna om man haft ny sexualpartner senaste 6 månaderna, även om man använder kondom.
Eller om det var tre månader?

Det är tre månader som gäller:)

aggression
2009-08-06, 19:46
Har givit blod (och annat) till en forskning som handlade om hur fertiliteten påverkas när man bor i en storstad. Men givit blod som andra människor ska få i sin kropp har jag aldrig gjort, kanske blir en ändring på det snart.

Metral
2009-08-06, 20:13
Jag lämnar inte blod för att jag inte är tillräckligt gammal än, men planerar att göra det.

LindaS
2009-08-06, 21:25
Nej. Hade gärna gjort, men mina blodvärden är för dåliga så jag behöver det själv(dvs dom ville inte ha det).

Aight
2011-09-19, 20:31
Bump, precis anmält mig. Får se om dom vill ha mitt blod ;)

emcalu
2011-09-20, 09:24
japp, är 18 år och blodgivare. why not? :)

Nitrometan
2011-09-20, 09:32
japp, är 18 år och blodgivare. why not? :)

Klart man ska ge blod. Det behövs vid operationer och annat inom sjukvården. Jag anser att den som inte ger ska inte få. (Sen kan det finnas undantag såklart.)

Gurkyngel
2011-09-20, 10:41
Att ge blod är en självklarhet för mig, ett enkelt sätt att hjälpa med människor på. Har även beslutat att donera mina organ när jag inte behöver dem längre.

cero
2016-06-05, 20:44
Kan man ge trombocyter och plasma om man går på antidepressiva läkemedel?

Tolkia
2016-06-05, 20:48
Det beror nog på vilket läkemedel det är fråga om. Fråga på din Blodcentral, de brukar ha listor på vad som är OK och inte.

cero
2016-06-07, 19:22
Det beror nog på vilket läkemedel det är fråga om. Fråga på din Blodcentral, de brukar ha listor på vad som är OK och inte.

Mm, får göra det.

Någon som vet hur det är med cannabis? Jag ringde faktist till blodcentralen och frågade detta, men dom visste inte. ;)

PureWhey
2016-06-07, 19:29
Mm, får göra det.

Någon som vet hur det är med cannabis? Jag ringde faktist till blodcentralen och frågade detta, men dom visste inte. ;)

Hon hade kollat upp allt och det visade sig att myndigheten som sätter upp bestämmelser för när man får lämna blod (minns inte vilken det var) har helt tagit bort karenstiden för marijuana.

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/2dfvr9/i_stora_delar_av_landet_råder_stor_brist_på_blod/

cero
2016-06-09, 19:57
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/2dfvr9/i_stora_delar_av_landet_råder_stor_brist_på_blod/

Tackar. Hoppas de inte testar blodet för thc och sedan kommer och knackar på dörren bara. :D

PureWhey
2016-06-09, 21:05
Tackar. Hoppas de inte testar blodet för thc och sedan kommer och knackar på dörren bara. :D

Är det något otillåtet skit i slänger dom ba blodet, typ.

Tolkia
2016-06-09, 21:43
Man kan ju också helt enkelt välja att inte gå och lämna precis efter att man rökt på, eller tagit vad det nu är man gillar att ta. Den som får påsen just du lämnade kanske är kritiskt sjuk, och behöver inte ditt experimenterande. Att lämna blod/etc som måste slängas sedan är slöseri med skattemedel och med Blodcentralens tid, och ganska oförskämt. Lämna när du kan och bör, eller låt bli. Trots allt lämnar man ju (hoppas jag?) för att det skall finnas blod till de som behöver det, inte för att få känna sig generös som lämnar.

J.V
2016-06-10, 02:24
Man kan ju också helt enkelt välja att inte gå och lämna precis efter att man rökt på, eller tagit vad det nu är man gillar att ta. Den som får påsen just du lämnade kanske är kritiskt sjuk, och behöver inte ditt experimenterande. Att lämna blod/etc som måste slängas sedan är slöseri med skattemedel och med Blodcentralens tid, och ganska oförskämt. Lämna när du kan och bör, eller låt bli. Trots allt lämnar man ju (hoppas jag?) för att det skall finnas blod till de som behöver det, inte för att få känna sig generös som lämnar.+1.

Varfor ens ga dit om du tror ditt blod kan innehalla skit?

cero
2016-06-10, 11:50
Man kan ju också helt enkelt välja att inte gå och lämna precis efter att man rökt på, eller tagit vad det nu är man gillar att ta. Den som får påsen just du lämnade kanske är kritiskt sjuk, och behöver inte ditt experimenterande. Att lämna blod/etc som måste slängas sedan är slöseri med skattemedel och med Blodcentralens tid, och ganska oförskämt. Lämna när du kan och bör, eller låt bli. Trots allt lämnar man ju (hoppas jag?) för att det skall finnas blod till de som behöver det, inte för att få känna sig generös som lämnar.

Skämt åsido så håller jag givetvis med. Det jag tänkte på var spårämnen som inte kommer påverka patienten.