handdator

Visa fullständig version : Äta snabbt - har det någon betydelse?


Guns n hoses
2006-03-16, 08:33
Tjo!
Ibland när jag käkar middag.. (Och allt annat) så blir de att jag äter väldigt snabbt.. finns det något negativt med detta? T.ex. minskat näringsupptag lr ngt? Jämfört med att äta lite långsamare då såklart :)

Tack på förhand

Milia
2006-03-16, 09:04
Jo, jag tror att näringsupptaget kan påverkas eftersom magen inte har tänder! Nej men skämt åsido, så blir det ju svårare för magen att bryta ner maten.
Men största aspekten om man äter snabbt är att man inte hinner tugga maten ordentligt, vilket påverkar hur känslan i magen efter en måltid är. Det tar ca 20 min innan hjärnan hinner registrera mättnaden, därför är risken stor att man äter för mycket om man äter snabbt för att man inte hinner känna att man är mätt.
Man kan se magsäcken som en påse. Om du sedan fyller den med isbitar (alltså otuggad mat) eller vatten(tuggad mat) så är ju känslan ganska annorlunda.
Det blir ju en massa luft i magen som kanske inte är så trevligt, när du äter snabbt.

Guns n hoses
2006-03-16, 09:16
Jo, jag tror att näringsupptaget kan påverkas eftersom magen inte har tänder! Nej men skämt åsido, så blir det ju svårare för magen att bryta ner maten.
Men största aspekten om man äter snabbt är att man inte hinner tugga maten ordentligt, vilket påverkar hur känslan i magen efter en måltid är. Det tar ca 20 min innan hjärnan hinner registrera mättnaden, därför är risken stor att man äter för mycket om man äter snabbt för att man inte hinner känna att man är mätt.
Man kan se magsäcken som en påse. Om du sedan fyller den med isbitar (alltså otuggad mat) eller vatten(tuggad mat) så är ju känslan ganska annorlunda.
Det blir ju en massa luft i magen som kanske inte är så trevligt, när du äter snabbt.

Oki tack för svaret :D

Dock har jag inget imot att sitta framför datorn efter middagen och vara helt proppmätt..aaah,. o sen lite sömn :sleep: :sleep:

gothen
2006-03-16, 12:51
Det finns enzymer i salivet som bryter ner kolhydraterna, skadar i alla fall inte att låta maten skvalpa runt i dom ett tag.

Tolkia
2006-03-16, 14:09
Tuggar man dåligt (vilket man ofta gör om man slänger i sig maten; det är svårt att tugga fort) blir det jobbigare för magsäcken att bryta ned maten än om man låter tänderna göra sitt jobb (jämför att lägga maten mellan tvåp kvarnstenar och att skaka den i en mjuk skinnpåse ...). Näringsupptaget blir nog inte sämre, men välbefinnandet kan bli det - och då syftar jag inte på att vara proppmätt, utan mer på att vara en gasballong. :D

King Grub
2012-05-29, 08:52
BACKGROUND AND AIM:

Eating slowly is a crucial concept in behavioural nutrition and is recommended for weight management as it is believed to have an important effect on satiety control. This study aimed to determine whether or not eating rate is associated with cardiometabolic risk factors.

METHODS AND RESULTS:

This was a cross-sectional study involving 8775 Korean adults, who visited the Center for Health Promotion of Korea University Anam Hospital in Seoul, Korea. In male study participants, weight and body mass index (BMI) were found to depend on eating rate after adjusting for age, alcohol consumption, smoking, exercise and total energy intake. When adjusted for age, alcohol consumption, smoking, exercise and BMI, differences were found between the eating rate groups with respect to high-density lipoprotein (HDL)-cholesterol, alanine aminotransferase (ALT) and alkaline phosphatase (ALP) values, white blood cell (WBC) count and total energy intake. Female participants were found to be different from males in that diastolic blood pressure and low-density lipoprotein (LDL)- and HDL-cholesterol values were significantly different between each eating rate group, while ALT and ALP values, WBC count and total energy intake were not. Compared with the slow eating rate group (>15 min), the fastest eating rate group (<5 min) had significantly increased odds ratios for cardiometabolic risk factors such as high glucose and low HDL-cholesterol levels in males, even after adjusting for BMI.

CONCLUSION:

Fast eating rates are associated with obesity and other cardiometabolic risk factors, particularly in men. Thus, eating slowly is recommended for weight reduction and to decrease cardiovascular risk factors.

Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2012 May 25. Eating rate is associated with cardiometabolic risk factors in Korean adults.

Eddie Vedder
2012-05-29, 09:14
Angående mättnaden och snabbheten i ätande så testades det i en nypublicerad studie. Förvisso med personer so uppgav "restriktivt ätande". Inte ätstörningar men personer som i alla fall, enligt egen utsago, var restriktiva med va de åt. Men å andra sidan finns det många som påstår det utan att ha minsta koll ändå.

När det blev instruerade att äta långsamt angavs mättnadsgraden lite högre, men de åt inte mer. När de dock fick äta i sin egen takt var man inte mättare om man åt långsamt. Och lika mycket åt de också. Så det är ju knappast hela sanningen. :) Men för överviktiga personer kan det kanske vara en annan femma. Om inte annat för att lära sig äta en normal portion och ändå äta klart samtidigt som övriga runt bordet. Bara en sån sak tror jag kan ha effekt.

Abstract
Background

Studies show inconsistent results with regards to whether eating slower can enhance satiety and reduce intake in a meal. Some methodological differences are apparent and could potentially explain why results are not consistent across studies.
Objective

To determine whether eating slower can enhance satiety and reduce intake when rate of eating is manipulated and not manipulated in a kitchen setting using a sample of participants who exhibit high dietary restraint (HDR).
Design

Two samples of college students who exhibit HDR, which is a group likely to use behavioral strategies to manage intake, were selected in a prescreening session. Participants were told how fast or slow to eat (Variation 1) or allowed to eat at their own pace (Variation 2). Self-reported satiety during the meal and amount consumed was recorded. The types of foods, macronutrient intakes, weights of foods, order of food intakes, and the dimensions of foods were held constant between groups to control for group differences in the sensory and hedonic qualities of the meals.
Results

Eating slower enhanced mid-meal satiety ratings, but only when instructions were given to eat fast or slow (Variation 1). In both variations, eating slower did not reduce amount consumed in the meal, although each variation had sufficient power to detect differences.
Conclusion

Eating slower is not likely to be an effective strategy to control intake in a meal among those exhibiting HDR.

Privitera, G et al. The influence of eating rate on satiety and intake among participants exhibiting high dietary restraint. Food Nutr Res. 2012; 56: 10.3402/fnr.v56i0.10202.

Holabandola
2012-05-29, 11:06
Du "stressar" kroppen av att äta snabbt, och särskilt om du äter och går.
Hjärnan blir smått överstimulerad. Vissa psykologiska profiler mår inte bra av att äta snabbt eller på stående fot.
Om du mot slutet av dagen känner, satan va trött och sönderstressad jag känner mig, så kan det vara en del av pusslet.

Sitt ner lugnt, tugga, njut. Livet blir mer harmoniskt också.

..men framförallt, är du en nervös, stressad eller orolig typ som inte kan sitta stilla, utan en sån som måste vicka på foten hela tiden etc. Så är snabbätande det sämsta du kan göra för dit psykiska välbefinnande.

King Grub
2012-07-18, 09:01
BACKGROUND & AIM:

The aim of the study was to assess the relationship between eating speed and the risk of type 2 diabetes mellitus.

SUBJECTS AND METHODS:

A case-control study included 234 cases with newly diagnosed type 2 diabetes and 468 non diabetic controls. A specifically designed questionnaire was used to collect information on possible risk factors of type 2 diabetes. The speed of eating was self-reported by study subjects compared to other subjects, with whom they were eating at the same table. The odds ratios (OR), and 95% confidence intervals (95% CI) for type 2 diabetes were calculated by a conditional logistic regression.
RESULTS:

Variables such as a family history on diabetes, body mass index, waist circumference, educational level, morning exercise, smoking and plasma triglycerides level were retained in multivariate logistic regression models as confounders because their inclusion changed the value of the OR by more than 5% in any exposure category. After adjustment for possible confounders more than two-fold increased risk of type 2 diabetes was determined for subjects eating faster (OR = 2.52; 95% CI 1.56-4.06) vs. subjects eating slower.

CONCLUSIONS:

Our data support a possible relationship between faster eating speed and the increased risk of type 2 diabetes mellitus.

Clin Nutr. 2012 Jul 14. Fast eating and the risk of type 2 diabetes mellitus: A case-control study.

tjing
2012-07-18, 10:15
Du "stressar" kroppen av att äta snabbt, och särskilt om du äter och går.
Hjärnan blir smått överstimulerad. Vissa psykologiska profiler mår inte bra av att äta snabbt eller på stående fot.
Om du mot slutet av dagen känner, satan va trött och sönderstressad jag känner mig, så kan det vara en del av pusslet.

Sitt ner lugnt, tugga, njut. Livet blir mer harmoniskt också.

..men framförallt, är du en nervös, stressad eller orolig typ som inte kan sitta stilla, utan en sån som måste vicka på foten hela tiden etc. Så är snabbätande det sämsta du kan göra för dit psykiska välbefinnande.

...källor på det här?

På vilket sätt blir hjärnan överstressad och vilka psykologiska profiler åsyftas?

Att man känner sig sliten kan ju annars också bero på stress och dålig sömn, tänker jag.