handdator

Visa fullständig version : Hur mycket bör jag äta?


MikeAlex
2006-03-15, 22:38
"Edit: Råkade posta i fel forum... vore snällt av moderator o flytta den till rätt forum, tack! :)"

Hej!

Har tränat i 5 månader nu, utan att öka det minsta i volym. Börjar tro att det beror på att jag äter för dåligt. Är nämligen livrädd för att gå upp i vikt, eftersom jag har varit överviktig tidigare, och fick kämpa för att gå ner...

Men jag tänkte att om jag vill se resultat får jag fan ta o börja äta!!! Får väl deffa sen om jag skulle bli för fet, har ju gått förr. :)

Men nu undrar jag hur mycket jag bör äta, vill inte släppa alla spärrar och börja överäta heller, så jag vill veta vad som är lagom...

Jag är 23 år gammal, 205 centimeter lång och väger strax över 80 kg. Jag är alltså mycket tunn, framförallt för jag har mycket lite muskelmassa.
Jag tränar 4 dagar per vecka.

Försöker äta hyfsat nyttigt, men orkar inte hålla på med en massa hälsofreak mat. ;)

Ungefär hur många kalorier skulle ni rekommendera att jag äter per dag?

Hittils har mitt matintag sett ut så här ungefär:

Frukost: 2 smörgåsar, 1 ägg, proteindrink

Mellanmål: Skinksmörgås

Lunch: Pasta el Ris med kött, tonfisk eller kyckling (ungefär 1 dl ris, eller motsvarande mängd pasta, en kycklingfilé lr motsvarande mängd kött lr tonfisk, kanske nån sås eller grönsaker till)

mellanmål: 1 Banan, proteindrink

Middag: Pasta el Ris med kött, tonfisk eller kyckling

Sen på helger har det blivit lite onyttigare, men så fort jag gått upp har jag reglerat det på vardagar med promenader och snålat på maten, så har pendlat mellan 80-83 typ.

Tänkte öka matintaget med 1 proteindrink, 1 banan, 1 mellanmål + 1 kvällsmål till. Tänkte även öka på lunch och middagsportionerna. Låter det bra?

Undrade även hur viktigt det är o äta frukt o grönsaker, är dålig på det.

Och så undrade jag en sak till... jag har hört att deet kan ta ett halvår till ett år innan musklerna börjar växa, kan det vara så, och att det inte har nåt med maten o göra att jag inte växer? (Blir trots allt starkare)
Gissar att jag har taskiga muskler för styrkebygge, så tunn som jag är. :D

Strongman
2006-03-15, 23:10
släng in gröt til frullen och 2: mellanmålet

MikeAlex
2006-03-16, 10:02
Tycker inte om gröt, tyvärr. :(

Embrace_the_end
2006-03-16, 14:39
Jag tycker att det matschemat ser bra ut, så du borde ju öka i muskler m.m.

Och riktigt ett havlår tar det väl inte om du vill bli större...går nog på 2-3 månader om du tränar hårt o äter bra och mycket:)