handdator

Visa fullständig version : ala och cla


Kotten
2006-03-15, 22:32
något att rekomendera eller är det bara bortkasttade pengar ?

Kotten
2006-03-15, 23:06
hade det gått att söka hade jag ju gjort det men den funktionen verkar ju vara borttagen.

nordland
2006-03-15, 23:18
bara bortkasttade pengar ?
.......

Har du kommit till den punkt i träningen då du klarar av att sköta kosten till 100% så kan det vara ide att lägga till ALA. För att ALA överhuvud taget skall fungera måste du kunna "tajma" kolhydraterna..

Är du en fjortis som är stenkåt på alla flashiga tillskott, som läser varenda tråd i kosttillskotts forumet, och sväljer allt med hull och hår. Som verkligen tror att ALA+kreatin is the only way to go. Som har tränat 3månader, och tror att det är ett måste att Deffa för att sedan kunna bygga. Som inte kan ett skit om kost och träning egentligen, men som tror att det går att rätta till genom att peta i sig miljontals olika tillskott.. Så ska du inte ens tänka på ALA..

Edit: CLA är totalt verkningslöst

Kotten
2006-03-15, 23:47
.......



Är du en fjortis som är stenkåt på alla flashiga tillskott, som läser varenda tråd i kosttillskotts forumet, och sväljer allt med hull och hår. Som verkligen tror att ALA+kreatin is the only way to go. Som har tränat 3månader, och tror att det är ett måste att Deffa för att sedan kunna bygga. Som inte kan ett skit om kost och träning egentligen, men som tror att det går att rätta till genom att peta i sig miljontals olika tillskott.. Så ska du inte ens tänka på ALA..



haha :), ne jag är ingen fjortis snarare snart 25 och jag har tränat i 5 - 6 år av och till, har bra koll på kosten nu och har gått ner 2kg på 3 veckor, så det verkar ju funka . Sen läste jag om det och vart lite nyfiken men tänkte lika bra att fråga någon som vet med tanke på att det är ju mycket som bara är skit av det som säljs

nordland
2006-03-16, 08:39
haha :), ne jag är ingen fjortis snarare snart 25 och jag har tränat i 5 - 6 år av och till, har bra koll på kosten nu och har gått ner 2kg på 3 veckor, så det verkar ju funka . Sen läste jag om det och vart lite nyfiken men tänkte lika bra att fråga någon som vet med tanke på att det är ju mycket som bara är skit av det som säljs

är du säker på kosten, så kan ALA vara ett vettigt köp. Men det du ska tänka på. Är att endast ta ALA till de stora målen (frukost, lunch, middag) som innehåller mycket kolhydrater. Ligger du på deff, så tycker jag att du ska undvika ALA då förutsättningen till att det ska fungera är att det ska finnas mycket kolhydrater tillgängligt..

Utan kolhydrater..
Ingen effekt
Blodsockerfall med dess följder (yrsel, illamående, risk för svimning mm)

King Grub
2006-03-16, 09:43
Helt verkningslöst verkar CLA absolut inte vara:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16531905&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15795434&query_hl=3&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15159244&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

Lindstein
2006-03-16, 10:32
är du säker på kosten, så kan ALA vara ett vettigt köp. Men det du ska tänka på. Är att endast ta ALA till de stora målen (frukost, lunch, middag) som innehåller mycket kolhydrater. Ligger du på deff, så tycker jag att du ska undvika ALA då förutsättningen till att det ska fungera är att det ska finnas mycket kolhydrater tillgängligt..

Utan kolhydrater..
Ingen effekt
Blodsockerfall med dess följder (yrsel, illamående, risk för svimning mm)

Viktigt att tilläga är att det ska tas ca 30 minuter innan mat. Tar du det i samband med mat minskar upptaget betydligt och det är typ bortkastade pengar.

userfriendly
2006-03-16, 10:58
jag svalde nyss ala :em:

jag tycker att jag blir mindre hungrig under dagen av ala, dock kan det bli ett problem då jag faktiskt behöver äta....
men jag har en extrem insluinkänslighet i vanliga fall, tycker det funkar men det finns för och nackdelar..
som sagt, det är nog bäst vid de stora målen, jag föredrar att ta det till frukost o lucnh/mellis då jag behöver insulintopparna på ett annat sätt efter träning..

eller jag kanske är ute o cyklar??? blir iaf mindre hungirg känns det som
, jag har rätt bra koll på vad jag äter o när

cez
2006-03-20, 00:45
eller jag kanske är ute o cyklar??? blir iaf mindre hungirg känns det som
, jag har rätt bra koll på vad jag äter o när

Jag har känt detsamma, jag har dock ätit ALA till varje mål mat utom efter-träningsmålet och det har fungerat bra för mig.