handdator

Visa fullständig version : De tre magiska timmarna efter träning.


Slartibartfast
2006-03-15, 20:26
Hur är det med den fjärde timmen? Är proteinsyntesen tillbaka på basnivåer igen då?

Purren
2006-03-15, 20:28
Nej, den är förhöjd 48 timmar efter träningen.

Slartibartfast
2006-03-15, 20:32
Nej, den är förhöjd 48 timmar efter träningen.

OK, men speciellt förhöjd under de tre timmarna direkt efter träningen, va?

Yankeee
2006-03-15, 20:33
Kommer svaret att påverka ditt liv nämnvärt?

RajtanTajtan
2006-03-15, 20:34
OK, men speciellt förhöjd under de tre timmarna direkt efter träningen, va?


Ja det bör den ju vara, iom att Grub nämnt den tidsintervallen såpass ofta.

jwzrd
2006-03-15, 20:39
Omgwtf, vad händer den FEMTE timmen? Hur optimerar jag den timmen?

Slartibartfast
2006-03-15, 20:46
Omgwtf, vad händer den FEMTE timmen? Hur optimerar jag den timmen?

HAHAHA! Jag tänkte just PM:a dig :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1409225&postcount=24

Jag optimerar inte den femte timmen. Inte ens den tredje. Orkar inge göra så mycket mat.

Ontopic: Så proteinsyntesen är alltså förhöjd i tre timmar och sen ögonblickligen ner till basnivåer?? :MrT: Låter skumt.

Slartibartfast
2006-03-15, 20:47
Kommer svaret att påverka ditt liv nämnvärt?

Seriöst. Vad är ert problem med mig?

jwzrd
2006-03-15, 20:48
HAHAHA! Jag tänkte just PM:a dig :D

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1409225&postcount=24

Jag optimerar inte den femte timmen. Inte ens den tredje. Orkar inge göra så mycket mat.

Ontopic: Så proteinsyntesen är alltså förhöjd i tre timmar och sen ögonblickligen ner till basnivåer?? :MrT: Låter skumt.

Mina 75kgs ökning ligger helt i min behandling av den femte timmen, jag skiter dig inte!

Slartibartfast
2006-03-15, 20:50
Hade det varit en ok fråga om nån annan hade frågat den?

Vet du Jwzrd, hur det ligger till? Kan du förklara för mig varför syntesen är förhöjd i just tre timmar och inte två och en halv eller fyra timmar?

King Grub
2006-03-15, 20:52
Ontopic: Så proteinsyntesen är alltså förhöjd i tre timmar och sen ögonblickligen ner till basnivåer?? :MrT: Låter skumt.

Nej, vem har påstått det?

"It appears that when muscle protein synthesis is measured by incorporation of tracer into the protein there is a latency of about 90 min after exercise when the synthetic rate is similar to that at rest, but afterwards there is a very substantial increase, possibly up to 4–5 times the basal rate by 12 h, this rate being maintained for a further 12 h before falling over the subsequent 48 h."

Experimental Physiology 90.4 pp 427-436

Det är vad styrketräningen åstadkommer; den uppreglerar din proteinsyntes över normala nivåer. EAA-intag stimulerar också proteinsyntesen över basnivåer. Timmarna närmast efter träning är det en 1+1=3 effekt, och EAA vid timme 1 och 3 efter träning stimulerar den likvärdigt. Därefter stimulerar EAA också proteinsyntesen, men inte lika mycket som i den akuta fasen efter träning.

Slartibartfast
2006-03-15, 21:00
Nej, vem har påstått det?.

Ingen. Det vara bara en hypotes som jag ville ha accepterad eller förkastad. ;)

Stimulerar EAA proteinsyntesen lika mycket t.ex. 7 timmar efter träning som t.ex. 5 timmar efter träningen?

King Grub
2006-03-15, 21:02
Inga jämförande studier gjorda.

jwzrd
2006-03-15, 21:05
Hade det varit en ok fråga om nån annan hade frågat den?

Vet du Jwzrd, hur det ligger till? Kan du förklara för mig varför syntesen är förhöjd i just tre timmar och inte två och en halv eller fyra timmar?

Nej det vet jag inte, det är väldigt många saker jag inte vet. Själv jobbar jag på att optimera det som antingen akut eller långsiktigt påverkar just min egen träning.

Att optimera tillväxten av muskelprotein för mig med ett par procent vore toppen... om summan av allt jag gör samtidigt tillåter mig att träna på en i övrigt effektiv nivå (grundat på resultatförbättringar) under en Längre Period(tm). Det senaste jag korrigerat något bland annat min träningsfrekvens och hur långt jag pressar mig under passen, jag har backat på det mesta och trycker på ännu mer på ett fåtal övningar. Resultatet? Jag har hållit mycket längre och presterat ypperligt. Kosten har jag skött nästan som förut, jag har skärpt den något. Det har gjort att min vikt istället för att öka har legat nästan still, trots större portioner och en massa icke-tangerbara saker har förbättrats till det bättre. Tro mig, jag är oerhört noggrann med detaljer, men jag kunde inte bry mig mindre om att optimera på gram- och tim-nivå som du gör.. för det gör varken dig eller mig ett piss resultatmässigt. Det trimmar dina rainman-egenskaper precis som min detaljbryddhet trimmar mina.

Slartibartfast
2006-03-15, 21:08
Inga jämförande studier gjorda.

aha. Intressant.

Men man får väl anta att nivån hålls jämn under de 12 timmarna och att intag av EAA t.o.m 11 timmar efter träningen stimulerar syntesen lika väl som intag 5 timmar efter?

"but afterwards there is a very substantial increase, possibly up to 4–5 times the basal rate by 12 h, this rate being maintained for a further 12 h before falling over the subsequent 48 h."

Slartibartfast
2006-03-15, 21:12
Tro mig, jag är oerhört noggrann med detaljer, men jag kunde inte bry mig mindre om att optimera på gram- och tim-nivå som du gör.. för det gör varken dig eller mig ett piss resultatmässigt. Det trimmar dina rainman-egenskaper precis som min detaljbryddhet trimmar mina.

För du bok över vad du äter också? :D

Vem har sagt att jag tillämpar allt jag lär mig bara för att jag har ett intresse av att veta hur allt fungerar?

Det var roande ett tag att du gillade att störa dig på mig. Nu är det inte roligt längre. bara irriterande. Hitta nån annan att störa dig på.

jwzrd
2006-03-15, 21:13
För du bok över vad du äter också? :D

Vem har sagt att jag tillämpar allt jag lär mig bara för att jag har ett intresse av att veta hur allt fungerar?

Det var roande ett tag att du gillade att störa dig på mig. Nu är det inte roligt längre. bara irriterande. Hitta nån annan att störa dig på.

Nej jag för inte bok över vad jag äter.

RajtanTajtan
2006-03-15, 21:24
För du bok över vad du äter också? :D

Vem har sagt att jag tillämpar allt jag lär mig bara för att jag har ett intresse av att veta hur allt fungerar?

Det var roande ett tag att du gillade att störa dig på mig. Nu är det inte roligt längre. bara irriterande. Hitta nån annan att störa dig på.


Du ser väl att han inte för bok på vad han äter. Titta på hans profilfoto. Det är ju uppenbart att han förkastar en del viktiga detaljer. Detaljer som avsevärt förbättrar helheten.

jwzrd
2006-03-15, 21:26
Du ser väl att han inte för bok på vad han äter. Titta på hans profilfoto. Det är ju uppenbart att han förkastar en del viktiga detaljer. Detaljer som avsevärt förbättrar helheten.

Exakt. Det var en onödig fråga!

Beast
2006-03-15, 22:33
Killen ställer en fråga med en poäng, vilket dom flesta här inte gör.

Jwzrd: Återgå att klanka ner på dom som borde ha det, tack.

Sen kan jag tillägga att det visst kommer ge skillnad om han sköter kosten prickfritt dom 3 första timmarna och sen skiter i vilket mot om han skött det 5 timmar.

HenrY
2006-03-15, 22:53
Fan ere me dessa dryga kommentarer så fort Slarti ställer en fråga?

Har man ingenting att säga om ämnet kan man hålla käft istället.

jwzrd
2006-03-15, 23:19
Killen ställer en fråga med en poäng, vilket dom flesta här inte gör.

Jwzrd: Återgå att klanka ner på dom som borde ha det, tack.

Sen kan jag tillägga att det visst kommer ge skillnad om han sköter kosten prickfritt dom 3 första timmarna och sen skiter i vilket mot om han skött det 5 timmar.

Jag är inte säker på om jag förstår ditt inlägg, men jag tror inte du förstod min päng. Poängen är den att det är lönlöst att optimera på mikronivå hela tiden. Visst, det är skillnad på 17g vassle och 15g vassle.

Visst, du kommer kunna mäta skillnad hos en och samma individ givet att han antingen äter eller inte äter optimalt under de berömda 3 timmarna. MEN hur stor blir skillnaden om du seriöst skulle se över helheten för att leta efter dom stora "bovarna"? I mitt eget fall har jag en dålig ovana att träna skiten ur mig så att jag är borta från träningen i flera veckor regelbundet. De procent jag känar på diverse specialkost är ingenting mot vad som går om intet när jag ligger hemma och mår röv för att jag gått in i väggen för tusende gången.

Nu tror jag inte att alla är lika klantiga som jag, men det finns många som kör fest varje helg, halvmedioker "kolozzeumoptimal" kost bestående av kvarg och polarkraft och dyra pulver. Där finns det stora vinningar att göra på en genomtänkt och näringsrik kost. (Jag talar inte om dig Slarti - oroa dig inte). Eller för någon som aldrig rör sig förutom i och ur bilen till gymmet. På med cardio så slår jag vad om att i princip allting blir bättre. Mycket bättre.

Såna saker är dock töntiga, vem fan äter lagad mat? Vem fan rör på sig för att må bra i skallen? Vem vågar fundera själv vad som fungerar istället för att gå efter senaste balla programmet? Tja här på forumet känner jag mig ensam rätt ofta när det kommer till det sättet att angripa träning.

Fredrik_S
2006-03-16, 00:37
Tja här på forumet känner jag mig ensam rätt ofta när det kommer till det sättet att angripa träning.

För att inte tala om bland vänner. Varför ska alla börja i kosttillskottsändan när det är koständan som ofta är den stora anledningen till mediocra eller uteblivna resultat.

Jay-Z
2006-03-16, 09:36
Du är en gud. :sleep:



TM

Beast
2006-03-16, 15:41
Jag är inte säker på om jag förstår ditt inlägg, men jag tror inte du förstod min päng. Poängen är den att det är lönlöst att optimera på mikronivå hela tiden. Visst, det är skillnad på 17g vassle och 15g vassle.

Visst, du kommer kunna mäta skillnad hos en och samma individ givet att han antingen äter eller inte äter optimalt under de berömda 3 timmarna. MEN hur stor blir skillnaden om du seriöst skulle se över helheten för att leta efter dom stora "bovarna"? I mitt eget fall har jag en dålig ovana att träna skiten ur mig så att jag är borta från träningen i flera veckor regelbundet. De procent jag känar på diverse specialkost är ingenting mot vad som går om intet när jag ligger hemma och mår röv för att jag gått in i väggen för tusende gången.

Nu tror jag inte att alla är lika klantiga som jag, men det finns många som kör fest varje helg, halvmedioker "kolozzeumoptimal" kost bestående av kvarg och polarkraft och dyra pulver. Där finns det stora vinningar att göra på en genomtänkt och näringsrik kost. (Jag talar inte om dig Slarti - oroa dig inte). Eller för någon som aldrig rör sig förutom i och ur bilen till gymmet. På med cardio så slår jag vad om att i princip allting blir bättre. Mycket bättre.

Såna saker är dock töntiga, vem fan äter lagad mat? Vem fan rör på sig för att må bra i skallen? Vem vågar fundera själv vad som fungerar istället för att gå efter senaste balla programmet? Tja här på forumet känner jag mig ensam rätt ofta när det kommer till det sättet att angripa träning.

Varför är det meningslöst? Om alla andra bitar är på plats?
Att du själv inte lärt känna din kropp ännu är inte allas problem ;)
Men annars är jag helt med dig faktiskt (skumt detta), många på detta forum ligger på sina 50-70kg och oroar sig in i det minsta när det enda dom behöver är att träna skiten ur sig och sedan äta.

Yankeee
2006-03-16, 16:25
Seriöst. Vad är ert problem med mig?

Jag har inga problem alls med dig. Det kändes som en berättigad fråga med tanke på vilken sorts trådar du skapar, och vilka frågor du frågar.

barda
2006-03-16, 16:44
vad är problemet med att vilja förstå sig på kroppen?
tycker också att det är riktigt intressant att veta när proteininlagringen är på topp osv, även fast det gör minimal skillnad i praktiken att äta efter dessa teorier.

jwzrd: vill se en bild när du har vikterna i luften istället :thumbup:

jwzrd
2006-03-16, 16:47
vad är problemet med att vilja förstå sig på kroppen?
tycker också att det är riktigt intressant att veta när proteininlagringen är på topp osv, även fast det gör minimal skillnad i praktiken att äta efter dessa teorier.

jwzrd: vill se en bild när du har vikterna i luften istället :thumbup:

http://www.jwzrd.se/media/movies/training/Patrik_pushpress_5x100.AVI

Duger?

backen
2006-03-16, 17:11
Mycket imponerande :bow:

hasse36
2006-03-16, 17:22
Kommer svaret att påverka ditt liv nämnvärt?Det kanske påverkar mitt. Så kryp du bara tillbaka in under den sten där du hör hemma.

Yankeee
2006-03-16, 17:32
Det kanske påverkar mitt.

På vilket sätt skulle det påverka ditt liv? Kommer du att klara 100 i bänk en vecka tidigare än vad du skulle ha gjort om du var ovetandes?

Slartibartfast
2006-03-16, 17:45
På vilket sätt skulle det påverka ditt liv? Kommer du att klara 100 i bänk en vecka tidigare än vad du skulle ha gjort om du var ovetandes?

På vilket sätt påvekar kunskapen om att klippdassen är nära släkt med elefanten ens liv? Inte nämnvärt. Men det är roligt att veta.

Yankeee
2006-03-16, 17:47
På vilket sätt påvekar kunskapen om att klippdassen är nära släkt med elefanten ens liv? Inte nämnvärt. Men det är roligt att veta.

Du måste väl ändå ha lite förståelse för varför jag frågade dig den frågan?

Slartibartfast
2006-03-16, 17:49
Du måste väl ändå ha lite förståelse för varför jag frågade dig den frågan?

Jag ser hur du resonerar, ja, men jag har ingen förståelse för det.

Yankeee
2006-03-16, 17:49
Jag ser hur du resonerar, ja, men jag har ingen förståelse för det.

Låt gå för det :thumbup: :love:

Slartibartfast
2006-03-16, 17:52
Låt gå för det :thumbup: :love:

:cheers:

RajtanTajtan
2006-03-16, 18:16
På vilket sätt skulle det påverka ditt liv? Kommer du att klara 100 i bänk en vecka tidigare än vad du skulle ha gjort om du var ovetandes?


Tänk om alla skulle komma med såna intelligenta motfrågor som du. Fan vad vi skulle komma långt då i alla trådar.

Det som är skitviktigt för ngn kanske är fullständigt oviktigt för dig. Eller mig. Men det betyder inte att det är mindre viktigt i sak för det.

MilkmaN
2006-03-16, 18:41
Jag ser inget fel i slartis frågeställning och jag förstår inte heller erat förakt för frågeställningen i sig. Precis som slarti säger så kanske han ger blanka fan i att äta ordentligt efter träningen, sveper sin gainer och skiter i resten. Vad vet vi?

Däremot ÄR det intressant att veta saker, jag gillar iaf kunskap, speciellt då det rör saker som intresserar mig, som exempelvis kost och framför allt den efter träningen. Ni kanske är annorlunda men sluta dryga då.

Yankeee
2006-03-16, 18:57
Tänk om alla skulle komma med såna intelligenta motfrågor som du. Fan vad vi skulle komma långt då i alla trådar.

Det som är skitviktigt för ngn kanske är fullständigt oviktigt för dig. Eller mig. Men det betyder inte att det är mindre viktigt i sak för det.

Eftersom att du inte har varit reggad speciellt länge (om du inte har varit här tidigare under annat nick) så har du förmodligen ingen aning om varför jag ställde den frågan.

jwzrd
2006-03-16, 19:14
Tänk om alla skulle komma med såna intelligenta motfrågor som du. Fan vad vi skulle komma långt då i alla trådar.

Det som är skitviktigt för ngn kanske är fullständigt oviktigt för dig. Eller mig. Men det betyder inte att det är mindre viktigt i sak för det.

Om det är just brist på hänsyn du tycker att jag och Yankeee visar i och med att Slarti tar illa upp, så undrar jag hur resonemanget bakom den här posten såg ut.

RajtanTajtan
2006-03-16, 19:21
Om det är just brist på hänsyn du tycker att jag och Yankeee visar i och med att Slarti tar illa upp, så undrar jag hur resonemanget bakom den här posten såg ut.

Är det bara brist på hänsyn när vederbörande tar illa upp? Åh fan.

Men timmarna efter träning spelar det ingen roll om du har brist på hänsyn, så länge du inte har brist på protein. Det tror jag alla är överens om :)

jwzrd
2006-03-16, 19:22
Är det bara brist på hänsyn när vederbörande tar illa upp? Åh fan.

Men timmarna efter träning spelar det ingen roll om du har brist på hänsyn, så länge du inte har brist på protein. Det tror jag alla är överens om :)

Läs igen.

RajtanTajtan
2006-03-16, 19:32
Om det är just brist på hänsyn du tycker att jag och Yankeee visar i och med att Slarti tar illa upp

Varför la du till "iom att han tog illa upp"? Det jag sa hade inget med Slartis reaktion att göra. För det är ju inte den som är avgörande för huruvida den motfrågan var onödig eller inte. Motfrågan är onödig, för han ska inte lägga ngn värdering i andras intressen.

jwzrd
2006-03-16, 19:34
Varför la du till "iom att han tog illa upp"? Det jag sa hade inget med Slartis reaktion att göra. För det är ju inte den som är avgörande för huruvida den motfrågan var onödig eller inte.

Lade till? Jag har inte ändrat något.

Ok, som om Slarti öht inte har med det att göra så förstår jag inte vad som skiljer dig från mig och Yankeee nu när du ifrågasätter vårt frågande.

RajtanTajtan
2006-03-16, 19:35
Lade till? Jag har inte ändrat något.

Ok, som om Slarti öht inte har med det att göra så förstår jag inte vad som skiljer dig från mig och Yankeee nu när du ifrågasätter vårt frågande.

Med "la till" så undar jag vad hans reaktion har med detta att göra. Du hade alltså kunnat hoppa över de orden i den meningen.

jwzrd
2006-03-16, 19:36
Med "la till" så undar jag vad hans reaktion har med detta att göra. Du hade alltså kunnat hoppa över de orden i den meningen.

Vad är det du vill RajtanTajtan?

RajtanTajtan
2006-03-16, 19:38
Vad är det du vill RajtanTajtan?


Inget mer än det som framgår.

hasse36
2006-03-16, 19:44
På vilket sätt skulle det påverka ditt liv? Kommer du att klara 100 i bänk en vecka tidigare än vad du skulle ha gjort om du var ovetandes?Jag förutsätter nu att vi alla vill förbättra eller behålla våra resultat. Frågan huruvida 100 kg i bänken medför högre livskvalitet får du ta i en annan tråd.

Det är väl uppenbart att det är bättre att ha proteinsyntesen kraftigt förhöjd i 4 timmar istället för 2 timmar.

För tillfället håller jag diet och koncentrerar energi- och proteinintaget till tiden efter styrketräningen. Det rör sig om 1500 kcal och 130 g protein som jag utan problem kan äta på en gång.

King Grub har refererat till studier som visar att proteinsyntesen är beroende av hur mycket EAA man äter men även att det finns en övre gräns där ytterligare intag är bortkastat. Gränsen går vid kanske 30 g EAA (min tolkning) vilket är mängden EAA som finns i 65 g bra protein (återigen min tolkning).

För mig är det då självklart att dela upp maten i två portioner med ett par timmars mellanrum. Hade detta medfört någon olägenhet för mig, hade jag naturligtvis inte gjort så.

Jag köper heller inte jwzrds resonemang om MyggOchKameler(tm). Om man slarvar med något annat som är värre, blir vardagsoptimering ännu viktigare.

Det finns ingen implikation:
VardagsOptimering->MåsteSupaVarjeLördag

Yankeee
2006-03-16, 19:48
Jag förutsätter nu att vi alla vill förbättra eller behålla våra resultat. Frågan huruvida 100 kg i bänken medför högre livskvalitet får du ta i en annan tråd.

Det är väl uppenbart att det är bättre att ha proteinsyntesen kraftigt förhöjd i 4 timmar istället för 2 timmar.

För tillfället håller jag diet och koncentrerar energi- och proteinintaget till tiden efter styrketräningen. Det rör sig om 1500 kcal och 130 g protein som jag utan problem kan äta på en gång.

King Grub har refererat till studier som visar att proteinsyntesen är beroende av hur mycket EAA man äter men även att det finns en övre gräns där ytterligare intag är bortkastat. Gränsen går vid kanske 30 g EAA (min tolkning) vilket är mängden EAA som finns i 65 g bra protein (återigen min tolkning).

För mig är det då självklart att dela upp maten i två portioner med ett par timmars mellanrum. Hade detta medfört någon olägenhet för mig, hade jag naturligtvis inte gjort så.

Jag köper heller inte jwzrds resonemang om MyggOchKameler(tm). Om man slarvar med något annat som är värre, blir vardagsoptimering ännu viktigare.

Det finns ingen implikation:
VardagsOptimering->MåsteSupaVarjeLördag

Hasse, jag förstår precis vad du menar. Vad jag menar är att folk på den här brädan fokuserar för mycket på detaljer istället för att se hela bilden. Därför känns alla dessa trådar om det ena och det andra som möjligtvis kan göra någon procentuell skillnad rätt onödiga när de dyker upp 10 st varje dag.

jwzrd
2006-03-16, 22:31
Jag förutsätter nu att vi alla vill förbättra eller behålla våra resultat. Frågan huruvida 100 kg i bänken medför högre livskvalitet får du ta i en annan tråd.

Det är väl uppenbart att det är bättre att ha proteinsyntesen kraftigt förhöjd i 4 timmar istället för 2 timmar.

För tillfället håller jag diet och koncentrerar energi- och proteinintaget till tiden efter styrketräningen. Det rör sig om 1500 kcal och 130 g protein som jag utan problem kan äta på en gång.

King Grub har refererat till studier som visar att proteinsyntesen är beroende av hur mycket EAA man äter men även att det finns en övre gräns där ytterligare intag är bortkastat. Gränsen går vid kanske 30 g EAA (min tolkning) vilket är mängden EAA som finns i 65 g bra protein (återigen min tolkning).

För mig är det då självklart att dela upp maten i två portioner med ett par timmars mellanrum. Hade detta medfört någon olägenhet för mig, hade jag naturligtvis inte gjort så.

Jag köper heller inte jwzrds resonemang om MyggOchKameler(tm). Om man slarvar med något annat som är värre, blir vardagsoptimering ännu viktigare.

Det finns ingen implikation:
VardagsOptimering->MåsteSupaVarjeLördag

Det sista vet jag inte hur det är relaterat. Det näst sista handlar om prioritering SOM ÄR EN INTEGRERAD DEL AV OPTIMERING. Läs om det om du missade den. En spoiler på en fiat 500 är liksom ingen spoiler, det är ett prydnadsföremål. Cykeldäck på en dragster tar bort precis allting annat du gjort, din optimering av bränslet, överladdning och allt annat är... bortkastat.

Du kan inte bara ta summan av allting du gör som förbättrar din prestation och dra bort allting du gör som försämrar den där du grupperar allting som antingen förbättrande och försämrande utan att förlora en viktig dimension. Nämligen hur metoderna hänger ihop och kompletterar varandra. En frisk och fit individ reagerar på ett visst sätt givet t ex styrketräning, en A-lagare lär inte reagera lika. Samma stimuli, olika resultat. Den personens resultat hjälps öht inte av att onanera med hans EAA-nivåer 1 och 3 timmar efter ett träningspass. Det är ett extremt exempel men jag försöker illustrera faktumet att du inte bara kan klumpa ihop allting som är positivt för din prestation som om det vore balansräkning.

Det finns andra exempel som är samma konstiga matematik alla kaloriräknare pysslar med. T ex: ponera att du äter 100kcal per dag i 6 dagar, sen 6400kcal dag 7. Är det samma sak som att äta 1000kcal per dag hela tiden? Om du tänker dig att någon slarvar/svälter sig som faen under veckan MEN han vardagsoptimerar med 20g EAA efter träningspassen varje dag... ja, jag orkar inte fortsätta.

RajtanTajtan
2006-03-16, 22:47
Det sista vet jag inte hur det är relaterat. Det näst sista handlar om prioritering SOM ÄR EN INTEGRERAD DEL AV OPTIMERING. Läs om det om du missade den. En spoiler på en fiat 500 är liksom ingen spoiler, det är ett prydnadsföremål. Cykeldäck på en dragster tar bort precis allting annat du gjort, din optimering av bränslet, överladdning och allt annat är... bortkastat.

Du kan inte bara ta summan av allting du gör som förbättrar din prestation och dra bort allting du gör som försämrar den där du grupperar allting som antingen förbättrande och försämrande utan att förlora en viktig dimension. Nämligen hur metoderna hänger ihop och kompletterar varandra. En frisk och fit individ reagerar på ett visst sätt givet t ex styrketräning, en A-lagare lär inte reagera lika. Samma stimuli, olika resultat. Den personens resultat hjälps öht inte av att onanera med hans EAA-nivåer 1 och 3 timmar efter ett träningspass. Det är ett extremt exempel men jag försöker illustrera faktumet att du inte bara kan klumpa ihop allting som är positivt för din prestation som om det vore balansräkning.

Det finns andra exempel som är samma konstiga matematik alla kaloriräknare pysslar med. T ex: ponera att du äter 100kcal per dag i 6 dagar, sen 6400kcal dag 7. Är det samma sak som att äta 1000kcal per dag hela tiden? Om du tänker dig att någon slarvar/svälter sig som faen under veckan MEN han vardagsoptimerar med 20g EAA efter träningspassen varje dag... ja, jag orkar inte fortsätta.


Det enda du aldrig kan komma ifrån, är att det är bra/bäst att inta protein vid vissa tidpunkter runt träningen. Bara för att man lägger vikt vid detta, så innebär ju INTE det att man inte sköter sig för övrigt. För det ena utesluter ju inte det andra. Om du har två individer som äter bra kost och tränar bra och regelbundet, men den ena av dem är dessutom väldigt noga med att pricka in allt protein (och kolhydrater) runt träningen, så kan ju en sån sak visa sig vara väldigt avgörande i längden.

jwzrd
2006-03-16, 23:35
Det enda du aldrig kan komma ifrån, är att det är bra/bäst att inta protein vid vissa tidpunkter runt träningen. Bara för att man lägger vikt vid detta, så innebär ju INTE det att man inte sköter sig för övrigt. För det ena utesluter ju inte det andra. Om du har två individer som äter bra kost och tränar bra och regelbundet, men den ena av dem är dessutom väldigt noga med att pricka in allt protein (och kolhydrater) runt träningen, så kan ju en sån sak visa sig vara väldigt avgörande i längden.

Läser du några av mina inlägg? Jag försöker inte säga att den typen av optimering inte fungerar utan att det är pärlor till svin för någon som inte sköter saker i övrigt.

RajtanTajtan
2006-03-17, 00:07
Läser du några av mina inlägg? Jag försöker inte säga att den typen av optimering inte fungerar utan att det är pärlor till svin för någon som inte sköter saker i övrigt.


Även om man nu skulle missköta sig för övrigt, så kan det aldrig bli sämre av att optimera proteinintaget runt träning.

jwzrd
2006-03-17, 11:14
Även om man nu skulle missköta sig för övrigt, så kan det aldrig bli sämre av att optimera proteinintaget runt träning.

Det är bortkastad möda som sagt. Det är att sätta en spoiler för att öka downforce i hastigheter runt 250km/t på en fiat 500. En annan analogi är att du sitter i på titanic och börjar veva med ett kryddmått för att ösa vatten. Istället för att använda dom 3 magiska timjävlarna till att bygga matlådor så att du får 3 dagar med asbra hemlagat käk så sitter du som en tonåring första gången han droppar syra och känner efter pirrande känslor och hallisar. Woohooo, minsann, är det inte proteinsyntsen som snurrade till lite kring mellangården nu? Jofan, 5kg mer i bänkpressen nästan vecka11

RajtanTajtan
2006-03-17, 12:49
Det är bortkastad möda som sagt. Det är att sätta en spoiler för att öka downforce i hastigheter runt 250km/t på en fiat 500. En annan analogi är att du sitter i på titanic och börjar veva med ett kryddmått för att ösa vatten. Istället för att använda dom 3 magiska timjävlarna till att bygga matlådor så att du får 3 dagar med asbra hemlagat käk så sitter du som en tonåring första gången han droppar syra och känner efter pirrande känslor och hallisar. Woohooo, minsann, är det inte proteinsyntsen som snurrade till lite kring mellangården nu? Jofan, 5kg mer i bänkpressen nästan vecka11


Med all respekt för dina otaliga jämförelser, men du får ju uppenbarligen inte till det ändå.

jwzrd
2006-03-17, 13:09
Med all respekt för dina otaliga jämförelser, men du får ju uppenbarligen inte till det ändå.

Ja alla vet ju att "nähä" är det starkaste argumentet Rajtan.

hasse36
2006-03-17, 13:44
Det är bortkastad möda som sagt.Det är ingen större möda det handlar om. I ditt fall kanske detta:

1
Minska ner något på lunchen och käka en ananaskeso kl 14.

2
Ät hälften så mycket vid middagen tillsammans med sambon och ät andra hälften efter Rapport.

jwzrd
2006-03-17, 13:49
Det är ingen större möda det handlar om. I ditt fall kanske detta:

1
Minska ner något på lunchen och käka en ananaskeso kl 14.

2
Ät hälften så mycket vid middagen tillsammans med sambon och ät andra hälften efter Rapport.

Jag ser över min kost (i tanken) ofta och har precis ändrat den något för att anpassa mig efter nya stängningstider på gymmet. Sen är jag inte säker på att du vet hur jag äter? Jag är optimal nog att göra mig själv generad med mitt BCAA-intag före/i början av träningen och kasein en timme efter.

Slartibartfast
2006-03-17, 16:23
Jag ser över min kost (i tanken) ofta och har precis ändrat den något för att anpassa mig efter nya stängningstider på gymmet. Sen är jag inte säker på att du vet hur jag äter? Jag är optimal nog att göra mig själv generad med mitt BCAA-intag före/i början av träningen och kasein en timme efter.

Sen bör du ta i beaktande att om man slevar i sig så mycket föda som du gör så behöver man knappast bry sig det minsta om allt vad näringstiming heter.

Ligger man bara på ett litet överskott, eller speciellt vid underskott, kan det vara vettigt att tänka lite extra på vad och när man äter.

jwzrd
2006-03-17, 17:01
Sen bör du ta i beaktande att om man slevar i sig så mycket föda som du gör så behöver man knappast bry sig det minsta om allt vad näringstiming heter.

Ligger man bara på ett litet överskott, eller speciellt vid underskott, kan det vara vettigt att tänka lite extra på vad och när man äter.

Slarti, du har ökat mer i kroppsvikt i år än jag har. Jag har ökat 1-3kg (min vikt fluktuerar en del), sen 4-5 januari. Så käre bulkiblartfast, bulkbroder, du får nog ta tillbaka det.

Slartibartfast
2006-03-17, 17:24
Slarti, du har ökat mer i kroppsvikt i år än jag har. Jag har ökat 1-3kg (min vikt fluktuerar en del), sen 4-5 januari. Så käre bulkiblartfast, bulkbroder, du får nog ta tillbaka det.

HAHA! OK. :D

jwzrd
2006-03-17, 17:25
HAHA! OK. :D

Ovanlig känsla att bulka om teh jwzrd? :laugh:

fonzie
2006-03-17, 17:37
Är det endast proteinsyntesen som får muskler att växa?

King Grub
2006-03-17, 17:40
Med "proteinsyntes" i det här fallet avses nybildning av muskelprotein. Den pågår konstant. Är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen under en viss mätperiod ökar man i muskelmassa. Det finns många faktorer som påverkar både proteinsyntes och proteinnedbrytning. Dom största faktorerna som uppreglerar proteinsyntesen är belastningsträning och essentiella aminosyror.