handdator

Visa fullständig version : lite kul


ryssen
2006-03-15, 19:58
Folk som är födda mellan 1960 och 1970 borde statistiskt vara döda!


Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på 60- och 70 talet inte ha överlevt. Våra barnsängar var målade med blybaserad färg, vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, ej heller barnspärrar på lådor eller skåp. Vi hade aldrig hjälm på oss när vi cyklade och vi drack vatten direkt från trädgårdsslangen..

Vi åt bröd med smör på och drack saft med socker i, men vi blev inte överviktiga barn för det - därför att vi var ute och lekte. Vi delade gärna en läsk med en kompis och drack ur samma flaska, utan att rengöra den innan - och inte en enda unge dog!

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, cykelhjul och barnvagnshjul, gamla snören från garaget, en pall från köket som man sågade av benen på. Sen susade vi nedför backen i en hiskelig fart, bara att lite senare upptäcka att vi glömt montera bromsar. Efter några vändor i diket lärde vi oss att lösa problemet utan att söka på Alta Vista.

Vi gick ut tidigt på morgonen för att leka. Vi lekte hela dagen till dess gatubelysningen tändes. Då skulle man visst äta! Vi åt i 200 km/h för att sedan åter springa ut och leka. Det var i stort sett omöjligt att få tag på oss för det fanns inga mobiltelefoner. I bästa fall hade vi sagt åt vilket håll vi for, men det var oftast helt inkorrekt.

Vi hade inget Playstation eller Nintendo, ingen X-Box - i det hela taget inga TV-spel alls. Vi hade inte 99 TV-kanaler, inget surround-system eller några DVD-spelare, inga mobiltelefoner eller chattrooms på Internet.

Vi hade vänner.. Vi gick själv ut och fann dom. Fick inga inlägg på Lunarstorm eller SMS på telefonerna.
Vi ramlade ned från träd, skar oss med knivar, bröt både armar och ben, fick bulor i huvudet och slog ut tänder, men ingen blev stämd för dess olyckor eftersom det var olyckor. Ingen annan fick skulden - bara vi själva. Kommer du ihåg olyckorna?

Vi slogs så vi blev gula och blåa, men lärde oss att komma över det.

Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar, kottar och gamla spikar, vi åt jord, gräs och snö. Trots alla varningar var det inte så många ögon som blev utstuckna, och gräset vi åt växte inte i magen tills vi dog, och vi fick inte maskar i magen av snön.

Vi cyklade hem till varandra, bankade i bästa fall på, gick rakt in och blandade oss i samtalet.

Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom och fick gå om ett år.

Denna generation har fostrat några A:n - de mest riskvilliga investerare, de kreativaste ingenjörerna, och de bästa problemlösarna som världen skådat.

Vi hade frihet och ansvar, men även succéer och fiaskon, och vi lärde oss att förhålla oss till samtliga.

tossefar
2006-03-15, 20:56
Men kunde ni panga hs då? Nej just det.

nemd
2006-03-15, 21:01
Men kunde ni panga hs då? Nej just det.

Hahahahha...

Slimfit
2006-03-15, 21:06
Vi cyklade hem till varandra, bankade i bästa fall på, gick rakt in och blandade oss i samtalet

Just den där grejen var nog så viktig. Idag känner jag flera föräldrar som inte ens vet vad deras barns bästa vänner heter i efternamn eftersom de aldrig ringer på dörren längre utan alltid bestämt tid via msm/icq/sms/mms osv.

Vissa (jag säger inte alla) ungdomar har väldigt svårt att prata med någon vuxen idag, det funkar liksom bara inte eftersom de inte fått någon naturlig övning.

Synd.

Spiffy
2006-03-15, 21:09
Det mesta där gjorde jag och mina vänner också, och jag växte upp under 80 talet. Men nu har det ju gått utfört riktigt ordentligt.

Dumleman
2006-03-15, 21:15
Sådär var även min barndom och jag är jue född i mitten av 80-talet.

Gurk-Burk
2006-03-15, 21:28
Jepp, sådär var även min barndom, född på 80-talet jag med...

Metal_boy_
2006-03-15, 21:33
Känner igen mig i allt och jag är född -82.

JAM
2006-03-15, 21:44
Känner igen mig i allt och jag är född -82.
Precis samma här! :)

Jag tror att den stora skillnaden kommer när födelseåret börjar närma sig -90.

hahavaffan
2006-03-15, 21:48
Känner igen mig i allt och jag är född -82.Samma här, fast jag är ännu yngre. 1986a.

Wayfaerer
2006-03-15, 21:49
Många barn gör det där fortfarande. Men visst går det utför. Barndomen, vilka tider :thumbup:

Metal_boy_
2006-03-15, 21:49
Precis samma här! :)

Jag tror att den stora skillnaden kommer när födelseåret börjar närma sig -90.


Tror jag också. Visst det kom Nintendo 8bit och det fanns Commodore 64, 128 och Amiga i hemmet, men framför tvn fick vi inte sitta länge och det ville vi inte heller. Sånt gjorde man ibland efter att man hade varit ute och blött ner sig i ösregnet, en stund på kvällen när man inte fick vara ute längre och när man var hemma från skolan och var sjuk.

Edit: när jag var sjuk så byggde jag en egen skyttegrav och körde Duckhunt! :hbang:

olle lindblad
2006-03-15, 21:50
Jodå, så var det. Fast inte fan käkade jag jord.

kimonque
2006-03-15, 21:53
ni låter som ett gäng gamla kärringar, jag tror varje generation har sagt detsamma som ni nu säger, grattis :)

Alexlindgren
2006-03-15, 21:57
Men kunde ni panga hs då? Nej just det.


Hahah klockren.

HjulaMedMig
2006-03-15, 22:00
Barnaåren är den bästa tiden.

egge
2006-03-15, 23:13
Men kunde ni panga hs då? Nej just det.

:bow:





Ot: What's up med dina nakenavatarer?

Tricklev
2006-03-15, 23:17
Det där gjorde ju jag också, född 87...