handdator

Visa fullständig version : Tips på schyssta badrum


B-jay
2006-03-15, 18:29
Har köpt en bostadsrätt och innan jag flyttar in så kommer dom göra ett stambyte och därmed får jag ett helrenoverat badrum.

Nu har jag inte tänkt på att kolla sånt tidigare, men har fått lite alternativ på kakel och klinker.

Har funderingar på att lägga ett golv med små klinkers och sen helvitt på resten.

Nån som har lite schyssta tips eller inspiration?

Zedo
2006-03-15, 18:37
Du kan gå in på www.byggahus.se, där finns också ett forum, med en badrumsundergrupp.
Har för mig att man kan hitta en del schyssta bilder där om man söker lite. Vi ska också få
stambytt snart, men eftersom vi bor i hyresrätt så misstänker jag att vår värd inte kommer
låta oss bestämma så mycket utan låta plånboken styra :furious:

grisbil3n
2006-03-15, 18:38
HSB och dom där brukar väl ha egna butiker man kan gå å kolla i, HSB har en butik i området här nämligen? Kanske vore nåt.

rQx
2006-03-15, 18:38
Hm, första tanken var "Vitt = tråkigt". Välj någon roligare färg tycker jag

hahavaffan
2006-03-15, 18:43
Jag har ett mörkgrått golv av små plattor, typ 3x3cm. Sen går de upp 4,5cm på väggarna, där större benvita plattor möter dem. Sen sitter där några små plattor helt på måfå utplacerade i väggarna. Sen vitt, målat tak med spotlights i. Det är snyggt ;)

Fed up
2006-03-15, 18:48
Har köpt en bostadsrätt och innan jag flyttar in så kommer dom göra ett stambyte och därmed får jag ett helrenoverat badrum.

Nu har jag inte tänkt på att kolla sånt tidigare, men har fått lite alternativ på kakel och klinker.

Har funderingar på att lägga ett golv med små klinkers och sen helvitt på resten.

Nån som har lite schyssta tips eller inspiration?

Vitt är visserligen lite tråkigt som någon redan nämnt men jag tycker du ska ta det ändå, för det håller i alla år. även om du tycker det är skitsnyggt med tegelimitation eller nåt så kommer antagligen den som sen ska köpa lägenheten av dig senare inte tycka det=minskat värde...

Jag tycker inte heller du ska gå på niten att göra en bård eller nåt annat skabbigt för att "pigga upp".

Jag tycker, som proffstyckande hobbyinredare, att du ska satsa på vitt på väggarna och vitt eller svart/mörkgrått på golvet. om du vill ha det lite mer intressant kan du ju köra på mosaik som finns i lite "glittriga" utföranden (låter lite fjolligt kanske, men är snyggt), eller kakel i typ 3x3 cm eller typ 7x4 eller nåt sånt. Alltså, man kan ju exprimentera så mycket man vill så länge man har en diskret färgskala. Beige funkar väl också och grått om det INTE är melerat liksom)

Sen kan du ju piffa upp med ärtiga handdukar och sånt i färg liksom.

Nya hus&hem som kommer ut om nån dag eller två har badrumstema, så den kan du ju kika i. Sen finns nån tidning som heter typ kök&bad också.

Lycka till, yo! :thumbup:

B-jay
2006-03-15, 18:54
Tackar för tipsen.

Tror jag gör som fed up säger och kör heltvitt, för jag tror också det håller i längden, men man vill ju ändå ha något som bryter av det vita på väggarna, men det går kanske att fixa till med lite handdukar och annat.

Sen tänkte jag köpa ett långskåp så småningom men funderar lite på vad som passar bra till de färger jag tänkt mig.

Om man ska köpa ett neutralt vitt eller kanske ett träskåp.
Jag är så kass på såntdär, men snyggt vill man ju ha det ! :)

Edit: glömde ju skriva att jag tänkt mig svart golv med matta klinkers

hahavaffan
2006-03-15, 19:12
Edit: glömde ju skriva att jag tänkt mig svart golv med matta klinkersMitt är mörkgrått matt också. Smuts syns rätt lätt bara. Iaf ljust smuts :D mörkt smuts slipper du ju.

Fed up
2006-03-15, 19:21
Tackar för tipsen.

Tror jag gör som fed up säger och kör heltvitt, för jag tror också det håller i längden, men man vill ju ändå ha något som bryter av det vita på väggarna, men det går kanske att fixa till med lite handdukar och annat.

Sen tänkte jag köpa ett långskåp så småningom men funderar lite på vad som passar bra till de färger jag tänkt mig.

Om man ska köpa ett neutralt vitt eller kanske ett träskåp.
Jag är så kass på såntdär, men snyggt vill man ju ha det ! :)

Edit: glömde ju skriva att jag tänkt mig svart golv med matta klinkers

Vad gäller skåp och sånt så passar ju allt till vitt svart. om du vill ha lite mer färg kan du ju köpa/måla ett skåp i knallgrönt eller rött eller nåt. vill du har snyggt trä så är ek oftast snyggt, finns ett trä som heter zebrano också som jag tycker är himla snyggt, väldigt randigt sådär. jag ogillar skarpt träslag som är för rödaktiga typ ikeas bok, körsbär och sånt. björk kan vara lite väl mesigt ibland, men funkar ju också.
Annars kan du ju köra på vita skåp också och så ha typ ljus, duschdraperi,papperskorg, handdukar och tvålpump och allt i nån knallig färg.

välj en eller två färger (som passar bra ihop) och försök ha det på allt, gör att det ser snitsigare och mindre rörigt ut.

kommer nog bli skitsnygg, tror jag. :thumbup:

Krokodil
2006-03-15, 23:11
Grön sjösten, golvvärme och bubbelbadkar så har du ett kalasfint badrum... som mitt. :)

Bao-Bao
2006-03-15, 23:18
Man kan väl välja nån nyans av vit som inte är kritvit, det känns lätt lite sterilt och kallt tycker jag. Mamma har snygga gräddfärgade kakelplattor på väggen i sitt badrum, tex.

Math
2006-03-15, 23:25
Har precis gjort om i mitt badrum, har typ ljusblå och blå som tema (ja d blir mkt blått).. Tycker själv att det blev snyggt o så.

Känns som det är bättre att ha mörkare färg på golvet o sen ljusare på väggarna.

Piranha
2006-03-15, 23:31
Ett matereal som jag tycker är snyggt i badrumm är glasbestång ( helst blåtonad ).

Fast det kanske är en fluga och inte så kul efter 5 år.

JJ
2006-03-16, 08:26
Jag valde nyligen ut 3 badrum, det snyggaste hade lite större liggande plattor, mjölkvita, matta. Golvet vad 5x5, sten, lite åt grafit hållet.

Calleman
2006-03-16, 09:13
Vi har kört på ett svart stengolv (oregelbunden yta åt grafithållet) och vita klinkers. Träskåp, rundad vask och designade kranar och dusch. Blev helt ok, och kommer garanterat hålla tills man säljer sin brf framöver.

B-jay
2006-03-16, 10:10
Vi har kört på ett svart stengolv (oregelbunden yta åt grafithållet) och vita klinkers. Träskåp, rundad vask och designade kranar och dusch. Blev helt ok, och kommer garanterat hålla tills man säljer sin brf framöver.


Det lutar åt något åt det hållet och ett mörkt träskåp till det.


Pirre: Hur ser glasbestång ut?

Trassel
2006-03-16, 10:18
Det lutar åt något åt det hållet och ett mörkt träskåp till det.


Pirre: Hur ser glasbestång ut?

Är du dum nu ;)?

Glasbetong.. väldigt fint, tror dock inte att man vill ha det på hela väggar.. inte ens det kaklet som finns som ska se ut som glasbetong.

B-jay
2006-03-16, 10:21
Är du dum nu ;)?

Glasbetong.. väldigt fint, tror dock inte att man vill ha det på hela väggar.. inte ens det kaklet som finns som ska se ut som glasbetong.

Nä jag var bara trög!
Fattade inte att det skulle va glasbetong! får skylla på 30-års firande igår! :)

Den kan va rätt snyggt som en duschvägg, fast det blir nog en snygg duschkabin istället!

Fed up
2006-03-16, 10:22
Blev helt ok, och kommer garanterat hålla tills man säljer sin brf framöver.

Ska du sälja hela bostadsrättsföreningen? (hoho, jag är så himla rolig :laugh: )

För att återgå till badrummen:
Glasbetong är ju snyggt, men det går väl inte att sätta PÅ väggarna i ett badrum. man bygger ju snarare väggar AV glasbetong. men det är klart, om du vill ha nån liten vägg inne i badrummet som tex. duschhytt är ju glasbetong en hit tycker jag.

Ser ut såhär ungefär. finns i olika färger också:

http://www.byggahus.se/images/skanelanga_badrum.jpg

B-jay
2006-03-16, 13:43
Hittade ett som var riktigt snyggt!

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1137833505

Kommer ha ungefär likadana klinker och kakel och toaletten och duschkabinen är likadan som jag tittat på, men rummet är något mindre

Mr Zero
2006-03-16, 18:55
Här (http://www.konradssons.com/inspiration/kakel/badrum/index.html) har du lite som du kan titta på.
Även om du ska ha vitt så har du en hel uppsjö olika varianter att välja på i form av storlek, struktur, nyans etc.
Mitt tips är att inte köpa det vanliga släta standardkaklet 15x15 utan istället titta på någon annan variant.

Larsson
2006-03-16, 19:11
En sak att tänka på är att glasdörren till duschkabinen kommer att behöva rengöras ofta för att det inte ska skabbigt ut. Hade rökfärgad duschkabin förut och den fick man rengöra titt som tätt.

Sniggel
2006-03-16, 19:32
http://users.student.lth.se/f96jv/turkminator/badrum.html

kneger
2006-03-16, 20:22
har precis beställt en sånhära:
Hafa Steamer 90,108 och ser ut såhär: http://objects.hadab.se/picture/colour/original/k21000/k21268_1.jpg

riktigt häftig, ångbastu och allt möjligt skit, tom telefon :)

huldz
2006-03-16, 20:53
Jag skulle rekommendera ett ljust golv i alla fall. Ett mörkare golv + kalkrikt vatten = Inte snyggt

Fed up
2006-03-16, 22:25
Hittade ett som var riktigt snyggt!

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1137833505

Kommer ha ungefär likadana klinker och kakel och toaletten och duschkabinen är likadan som jag tittat på, men rummet är något mindre

ja det var snyggt. skäpsluckorna var inte de snyggaste jag sett men helt ok och så hade de fula såna insynsskydd i fönstret (men det verkade de inte så nöjda med själva heller...), annars riktigt fint. :thumbup:

hoppas vi får se bilder när ditt badrum är klart!