handdator

Visa fullständig version : är ni noga med att strecha?


propser
2006-03-15, 16:51
mina kompisar brukar inte strecha så mycket. men det verkar inte som de lider av det.

är det farligt att inte strecha ? vad händer isåfall ? :confused:

Callon
2006-03-15, 17:10
Erkänner att jag är dålig på att strecha, är stel som fan men jag har alltid varit det, ligger i släkten , far min är likadan han med. Har dock inte blivit mycket stelare sen jag började träna utan att strecha.

Tror det finns lite olika vetenskapliga teorier om att det båda ska vara dåligt och bra.

Tror själv att man inte tar så mycket skada att inte strecha bara man utför sina övningar på ett korrekt sätt :)

Erik__
2006-03-15, 17:12
Aaah måste typ, annars ser det rätt roligt ut när jag lyfter, främst röven, hamstring, ljumskar och pectoralis.

Pez
2006-03-15, 17:15
För en del.. ingenting.
Generellt kan man säga att stretching inte behövs i nån större utsträckning till en början såtillvida du:

Tränar i full ROM (Range Of Motion) - dvs tränar till fullt sträck och kontraktion.
Inte lider av någon obalans muskulärt/styrkemässigt (för svaga/starka bukmuskler, korsrygg alt. sned så att din ena sida är väldigt mkt starkare än andra).

Att stretcha är dock ett bra sätt att förebygga skador och småkrämpor som beror på för stela/korta muskler.. exempelvis så lider jag fn av att mina höftböjare, gluteus och baksida lår är alldeles för stela/korta vilket gör att min höft/bäcken trilskas och tiltar fel vilket i sin tur ger mig en jävla smärta och tidvis små "ryggskott". Hade jag stretchat bättre så hade jag förekommit det hela och sluppit denna skit. :)

Så stretching - man klarar sig oftast rätt bra utan, men det kan bita dig i röven senare.

Loke
2006-03-15, 17:17
Jag stretchar oftare än jag tränar, det kan jag säga. Stela ben leder till ryggproblem =(

Sonny
2006-03-15, 17:19
Jag brukar dra lite lätt i muskeln jag tränat efter passen, hänga lite i chinsräcket efter ryggpass och så. Den enda gången jag stretchar "på riktigt" är när jag tränat ben, annars kan jag knappt gå hem :D

Sniggel
2006-03-15, 18:49
Har inte stretchat på kanske 5 år, jag mår fint och känner mig inte stel :)
Jag är väl iofs noga med ROM som Pez tidigare nämnde.

Frippe_L
2006-03-15, 18:49
Nej

Bigsize
2006-03-15, 18:51
Stretchar inget och ännu känner jag inte av något :cool:

Slartibartfast
2006-03-15, 18:54
Stretchar inte alls.

Det är tråkigt.

BRÖÖÖÖD
2006-03-15, 19:11
Blir inte musklerna lite kortare varje gång man tränat och inte strechat?

Slartibartfast
2006-03-15, 19:12
Blir inte musklerna lite kortare varje gång man tränat och inte strechat?

nope.

Timme
2006-03-15, 19:29
Blir inte musklerna lite kortare varje gång man tränat och inte strechat?


Tvärtom, tränar du i full ROM dvs full range of motion dvs igen full rörelse längd så blir du inte alls stelare. Man kan nog bli vigare genom att träna.

GymTT
2006-03-15, 19:31
Nej, men måste dock bli nu.

cosmo
2006-03-15, 19:34
Stretchar aldrig.

Ninjasmurf
2006-03-15, 19:35
bara noga med korsrygg och ben pga skada

BRÖÖÖÖD
2006-03-15, 19:57
Tvärtom, tränar du i full ROM dvs full range of motion dvs igen full rörelse längd så blir du inte alls stelare. Man kan nog bli vigare genom att träna.

Det lär nog stämma, men blir effekten inte ännu bättre om man dessutom har strechat.

Slimfit
2006-03-15, 20:23
Är överrörlig så jag stretchar endast de muskler jag tycker jag behöver för att få en bättre hållning, bröst och hamstring speciellt. Sen är det rätt skönt att behålla lite smidighet i benen också.

Jay-Z
2006-03-15, 20:27
Att stretcha är dock ett bra sätt att förebygga skador och småkrämpor som beror på för stela/korta muskler.. exempelvis så lider jag fn av att mina höftböjare, gluteus och baksida lår är alldeles för stela/korta vilket gör att min höft/bäcken trilskas och tiltar fel vilket i sin tur ger mig en jävla smärta och tidvis små "ryggskott". Hade jag stretchat bättre så hade jag förekommit det hela och sluppit denna skit. :)


+1. Jag har blivit duktig sedan min naprapat bara skakade på huvudet åt hur stel jag var. :em:

Yankeee
2006-03-15, 20:29
Jag har på något sätt blivit sjukt rörlig av styrketräningen, känns rätt onödigt att stretcha. Dock gör det jag det nu för att slippa mitt löparknä, men det är en annan femma :D

Cerberus
2006-03-15, 20:29
Stretchar i princip aldrig...vad är det bra för egentligen? Tycker inte att jag lider av det egentligen.

virrelan
2006-03-15, 20:38
ser ingen anledning till att göra det.

delta_mats
2006-03-15, 21:23
Stretchar nästan aldrig, är ändå mjuk som en katt.

BRÖÖÖÖD
2006-03-15, 21:39
Om en kampsportstränare skulle höra er skulle han skratta. Precis som napprapaten :D :D

elan
2006-03-15, 21:40
Jag tycker att jag är ganska noga med att stretcha. Fast med tanke på hur rörelsehindrad jag varit idag efter måndagens benpass vet i tusan om det hjälper. ;)

Timme
2006-03-15, 21:45
Det lär nog stämma, men blir effekten inte ännu bättre om man dessutom har strechat.


njaaa, jag är redan överrörlig, och jag behöver absolut inte bli mer rörlig då det påverkar styrketräningen negativt. Stretching är bra om man vill bli rörligare vilket jag inte vill bli.

Timme
2006-03-15, 21:48
Om en kampsportstränare skulle höra er skulle han skratta. Precis som napprapaten :D :D


Somsagt, man kan stretcha undertiden man utför en tung övning. Tex gå så djupt man kan i knäböjen. I början kanske man inte kommer ner så djupt men desto mer man tränar och försöker komma djupare desto vigare blir man och tillslut så har man en fin ROM i knäböjen.

emmzan
2006-03-15, 21:49
Stretchar just nu bara häcken, är lite olika lång både häck och baksida lår och försöker rätta till det. I övrigt stretchar jag inte alls och naprapaten blir saligare för varje gång han träffar mig eftersom jag blir mindre överrörlig :)

King Grub
2006-03-15, 21:54
Jag stretchar alla muskler efter varje pass, inte därför att det är skadligt att inte göra det eller för att det skulle lindra träningsvärk (vilket det inte gör) eller något, utan därför att jag trivs med att vara rörlig och därför att det är skönt.

BRÖÖÖÖD
2006-03-15, 22:18
njaaa, jag är redan överrörlig, och jag behöver absolut inte bli mer rörlig då det påverkar styrketräningen negativt. Stretching är bra om man vill bli rörligare vilket jag inte vill bli.

Det är faktist helt sant. I styrketräning har man väll antagligen inte så stora fördelar av vighet som i kampsport respektive dans och gymnastik. Så man bestämmer faktiskt helt själv hur vig man vill bli

Fartman
2006-03-15, 22:57
Brukar strecha framförallt benen. Jag har varit lite småstel i dom tidigare och jag tycker att det hjälper att iaf inte vara stel när man har fet träningsvärk.
Annars strechar jag bröstet, detta då jag tidigare haft framåtskjutna axlar

Noodles
2006-03-15, 23:08
Brukar vara noga med att stretcha höftböjare och bröstmuskler. Har jag kört knäböj stretchar jag även fram- och baksida lår.

Efter löpning strechar jag fram- och baksida lår samt vader.

Don_Kocke
2006-03-15, 23:35
Brukar strecha framförallt benen. Jag har varit lite småstel i dom tidigare och jag tycker att det hjälper att iaf inte vara stel när man har fet träningsvärk.
Annars strechar jag bröstet, detta då jag tidigare haft framåtskjutna axlar


Hur gör man för att bli av med framskjutna axlar? har strechat bröst, tränat baksida axlar,traps osv men utan större framgång

Pez
2006-03-16, 00:41
Hur gör man för att bli av med framskjutna axlar? har strechat bröst, tränat baksida axlar,traps osv men utan större framgång
Tänk på hållningen konstant, stretcha framsida axel/bröst, träna baksida hårdare. Enda sättet att gå sas.

krellik
2006-03-16, 01:13
Om en kampsportstränare skulle höra er skulle han skratta. Precis som napprapaten :D :D

Iofs stämmer det nog bättre för den högsparkande rasen av kampsportare som du tillhör än den råbarkade mma generation som jag själv tillhör.. För lowkicks och doublelegs kan man vara lika vig som min mormor..;)

Sniggel
2006-03-16, 01:46
Blir inte musklerna lite kortare varje gång man tränat och inte strechat?

Muskler blir kortare om de hålls förkortade över en längre period av tid.
När man har träningsvärk, kan man omedvetet undvika att sträcka på sina muskler på det sätt som man gör normalt i dagliga livet, eftersom det gör ont.
Detta innebär att om man konstant går och har träningsvärk i exempelvis bröst (men aldrig rygg) kan det hända att man hela tiden går med axlarna framåt (omedvetet) och på sikt får man dålig hållning.
Man kan undvika detta genom att inte träna ensidigt, samt att använda full ROM vid träning OCH om man är osäker på om det räcker, eller om man redan känner sig stel nånstans, stretcha...

BRÖÖÖÖD
2006-03-16, 07:22
Muskler blir kortare om de hålls förkortade över en längre period av tid.
När man har träningsvärk, kan man omedvetet undvika att sträcka på sina muskler på det sätt som man gör normalt i dagliga livet, eftersom det gör ont.
Detta innebär att om man konstant går och har träningsvärk i exempelvis bröst (men aldrig rygg) kan det hända att man hela tiden går med axlarna framåt (omedvetet) och på sikt får man dålig hållning.
Man kan undvika detta genom att inte träna ensidigt, samt att använda full ROM vid träning OCH om man är osäker på om det räcker, eller om man redan känner sig stel nånstans, stretcha...

Det där låter ju vettigt ju.

Trident
2006-03-16, 12:14
Stretchar bara efter längre löpningsturer/intervallpass.

Mer undantag efter ett styrkepass, isåfall axlarna, vadsen å brösten

Timme
2006-03-16, 13:56
Det är faktist helt sant. I styrketräning har man väll antagligen inte så stora fördelar av vighet som i kampsport respektive dans och gymnastik. Så man bestämmer faktiskt helt själv hur vig man vill bli


Precis, Då är vi överens :)

I gymnastik och i kampsport är det mycket viktigt att vara vig. Jag kan tillexempel redan gå ner i spagat nästan helt och hållet (fattas kanske 3cm men med lite stretching på det och jag kommer ner helt) och det har jag kanske inte så mycket nytta av i träningen. Men jag måste ju erkänna att det är roligt att vara vigare samtidigt som man är starkare än medelsvensson :)

Timme
2006-03-16, 14:00
ej grabbar, vi har ju kommit fram till mycket bra grejer i denna härliga tråd :) Tack för att ni alla är så snälla! Ja, jag är glad nu och jag tycker om er :)

He en underbar fortsatt dag och träna hårt nu!

P.S. Igår tog jag 140 i mark! inte illa för en liten 16åring som mig :D Snart blir det 150! Woooo! 200 här kommer jag!

Johan86
2006-03-16, 14:29
stretchar samtliga muskelgrupper jag kört efter passet.ben,höftböjare,vader stretchar jag flera ggr i veckan för att kunna komma ner djupare i böjen

stretchar ni nacken/trapz? vilka är fördelarna/nackdelarna med det? får man längre hals? blir man segare/orörligare när man vrider på huvudet om man inte stretchar?

BRÖÖÖÖD
2006-03-16, 21:16
P.S. Igår tog jag 140 i mark! inte illa för en liten 16åring som mig :D Snart blir det 150! Woooo! 200 här kommer jag!

Grattis ;)

Timme
2006-03-16, 21:19
Grattis ;)


Man tackar :)

Maverick
2006-03-17, 11:08
Jag stretchar inget i samband med träning, men en gång i veckan oftast på vilodag så stretchar jag hela kroppen ordentligt.

Fredrik_S
2006-03-18, 01:51
Försöker köra dynamisk strech för bål och ben i alla riktningar på morgonen samt senare på förmiddagen, tränar(om jag inte är skadad, vilket är typ jämt) isometrisk strech för hamstring och insida lår. Undviker göra armhävningar just för att bröstmusklerna inte arbetar inom full ROM i dom(viktigt för dom med framskutande axlar att tänka på).

barda
2006-03-18, 01:57
vad betyder ROM?

Yankeee
2006-03-18, 07:53
vad betyder ROM?

Range of Motion.

Fartman
2006-03-18, 13:43
Tänk på hållningen konstant, stretcha framsida axel/bröst, träna baksida hårdare. Enda sättet att gå sas.

Jag kan även lägga till hur jag fick mina framskjutna axlar från första början..
Dålig teknik i bänk och hantelpress, för mycket pressande med frontdeltat i ffa bänken och för kort rörelsebana i hantelpressen. Lägg därtill en enorm viktkåthet.
Även sittande axelpress med ryggstöd och lite för kort rörelse samt viktkåt.
Och sen tränade jag inte baksida axlar alls, stechade inte bröstet speciellt mycket heller.

Det var ungefär i takt med att jag började strecha mer, lära mig pressövningarna ordentligt, la ner merparten av träningen för frontdeltat och la till ordentlig träning för baksidan som det gick till sig.