handdator

Visa fullständig version : grillad kycking inte klar ?


goddess
2006-03-15, 16:49
Det är så att jag köpte en grillad kyckling nyss och upptäckte nu att den var rätt rosa innuti...vågar man äta eller ?

King Grub
2006-03-15, 16:59
"Det finns fortfarande inga belägg för att människor har smittas genom att äta smittad mat."

Men:

"Om du trots detta känner oro: i kött som stekts eller kokats så att ingen del av köttet är rött eller rosa samt i hårdkokta ägg finns inga levande virus. "

Sveriges Livsmedelsverk.

Är du orolig: låt bli.

goddess
2006-03-15, 17:02
okej..

Alla säger att man ska vara så försiktig med just kyckling, därför jag undrade.

King Grub
2006-03-15, 17:12
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=627035&postcount=24

Kyckling bör vara genomtillagad, för att du skall vara säker för alla sjukdomsbakterier.

Pingu
2006-03-15, 21:34
Det är så att jag köpte en grillad kyckling nyss och upptäckte nu att den var rätt rosa innuti...vågar man äta eller ?

Grillas kycklingen för länge så kan köttet bli rosa inuti

Pepz
2006-03-15, 22:11
Det viktigaste tecknen på att kycklingen är vältillagad är att den släpper lätt från benen och att köttsaften är klar och färglös!

emmzan
2006-03-15, 22:12
"Det finns fortfarande inga belägg för att människor har smittas genom att äta smittad mat."

Men:

"Om du trots detta känner oro: i kött som stekts eller kokats så att ingen del av köttet är rött eller rosa samt i hårdkokta ägg finns inga levande virus. "

Sveriges Livsmedelsverk.

Är du orolig: låt bli.


Det var nog fågelinfluensan det. Vi får ju inte glömma alla gosiga bakterier :)

Sverker
2006-03-18, 06:43
Grillas kycklingen för länge så kan köttet bli rosa inuti

:confused:


Torrt och grått blir det. Brunt i kanterna också men inte rosa :confused:

sissa
2006-03-18, 07:01
När jag köpt färdiggrillad kyckling så har den varit rosa många ggr. Har dock inte sett ut som det gör när den är fortfarande är rå inuti.

Vet inte varför. Det känns liksom som att de kör med rätt rejäla marginaler vad gäller grilltider. De vill ju inte sälja kyckling som inte är klar. Men jag vet inte...