handdator

Visa fullständig version : Mobilfria zoner på tunnelbana och bussar


Yankeee
2006-03-15, 15:40
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=529042&previousRenderType=6

Vad är det för jävla pack som bombarderar sl med så otroligt löjliga klagomål? Är man på ett kollektivt färdmedel måste man väl ändå få ringa och prata i sin telefon utan att någon gnällig pensionär ska sitta och grina i ett hörn. Hur svårt kan det vara att byta vagn eller sätta sig på en annan plats i bussen om någon på något sätt stör en med sitt tal?

Piranha
2006-03-15, 15:43
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=529042&previousRenderType=6

Vad är det för jävla pack som bombarderar sl med så otroligt löjliga klagomål? Är man på ett kollektivt färdmedel måste man väl ändå få ringa och prata i sin telefon utan att någon gnällig pensionär ska sitta och grina i ett hörn. Hur svårt kan det vara att byta vagn eller sätta sig på en annan plats i bussen om någon på något sätt stör en med sitt tal?


Idiotfria områden är det nåt man kanske kan få det med.. jisses att folk alltid skall klaga på småsaker.

JJ
2006-03-15, 15:44
Löjligt. En parfym och tiggarfri zon kunde däremot vara något. ;)

Corpobal
2006-03-15, 15:47
Ett bra förslag, varför skulle det vara så hemskt upprörande att inte få odla sin kroniska mundiarré i en enda av vagnarna på ett tåg? Tror det finns tillräckligt många som vill ha det någorlunda lågmält på sin resa för att berättiga sådana zoner.

Yankeee
2006-03-15, 15:47
Jag har aldrig fattat grejen med mobilpratet heller, det är ju ingen skillnad på två st som snackar med varandra och en som pratar i telefon.

JJ
2006-03-15, 15:49
Jag har aldrig fattat grejen med mobilpratet heller, det är ju ingen skillnad på två st som snackar med varandra och en som pratar i telefon.

Det grundar sig säkert i att vissa skriker så fort de pratar i telefon.

Yankeee
2006-03-15, 15:49
Ett bra förslag, varför skulle det vara så hemskt upprörande att inte få odla sin kroniska mundiarré i en enda av vagnarna på ett tåg? Tror det finns tillräckligt många som vill ha det någorlunda lågmält på sin resa för att berättiga sådana zoner.

Du menar att du skulle vara störigt med folk som pratar med någon annan på telefon när man sitter där på sin 5-15 minuter långa resa i en trång, dunkande och illaluktande vagn / buss, som dessutom är sen?

Corpobal
2006-03-15, 15:50
Du menar att du skulle vara störigt med folk som pratar med någon annan på telefon när man sitter där på sin 5-15 minuter långa resa i en trång, dunkande och illaluktande vagn / buss, som dessutom är sen?

Ja.

Yankeee
2006-03-15, 15:50
Det grundar sig säkert i att vissa skriker så fort de pratar i telefon.

Då undrar man om de aldrig sett / hört 4 ungdomar entra ett kollektivt färdmedel.

Yankeee
2006-03-15, 15:52
Ja.

Om folk nu tycker att det är störande, varför inte ta tillfället i akt och träna sin skalle i ett par minuter och fundera på om det verkligen är något att hetsa upp sig för. Det är faktiskt så att det är gnällpacket som skapar problemet.

Piranha
2006-03-15, 15:52
Det var inte för så himla många år sen ett jävla rabalder om att få mobiltäckning i tuben ... och nu ?? då vill dem man inte skall snacka mobilt.

Vafan !!!

Corpobal
2006-03-15, 15:57
Om folk nu tycker att det är störande, varför inte ta tillfället i akt och träna sin skalle i ett par minuter och fundera på om det verkligen är något att hetsa upp sig för. Det är faktiskt så att det är gnällpacket som skapar problemet.

Varför kan inte folk träna sin skalle i att göra något annat än prata? Om tillräckligt många tycker som jag, vilket jag tror, så borde det finnas åtminstone en vagn med vissa etikettregler.

Officer
2006-03-15, 15:59
Jag har knuffat ner minst 5 blattar i t-banespåren som stod på perrongen och snackade skithögt i deras mobiler, oftast män kring 30 bast med sin första 3G-mobil i handen. Hatar såna.

The Somberlain
2006-03-15, 16:02
Dom som klagar på sånt tycker säkert det är häftigt att betala skatt också.

Yankeee
2006-03-15, 16:03
Dom som klagar på sånt tycker säkert det är häftigt att betala skatt också.

Jävla soussar :D

grisbil3n
2006-03-15, 16:05
Då vill jag förbjuda luffarjävlar och alkisar samt andra som jag inte vill färdas tillsammans med. Sen vore det najs med gratis fika också.

Baan
2006-03-15, 16:06
kanske lite onödigt på kortdistandsfärdmedel men längre distanser skulle jag tycka tat det är befogat med t ex en tågvagn med mobilförbud, och behöver man ringa något kort samtal kan man alltid gå kort till den andra vagnen eller liknande. kan tänka mig att det skulle vara störande med någon person som sitter bredvid och snackar skit i mobilen på en längre resa ändå tills batteriet tar slut eller jag/han/hon kliver av bussen/tåget.

på kortare resor vilket verkar avses så låter det rätt onödigt med förbud, snarare att folk sansar sig lite när dom pratar i mobilen, som AP säger så finns det en del människor, tyvärr många invandrare, som verkar ha taskigt batteri och hoppas att personen dom talar med kan höra deras gapande

Pez
2006-03-15, 16:15
Varför kan inte folk träna sin skalle i att göra något annat än prata? Om tillräckligt många tycker som jag, vilket jag tror, så borde det finnas åtminstone en vagn med vissa etikettregler.
Eftersom det inte finns en sådan vagn.. så tycker antagligen inte tillräckligt många som dig då. :)

Nåja.. dom har beslutat om det i fullmäktige. Wopdido! Kan dom tänka sig att ta tag i tiggare, pundare och annat löst patrask som försöker skramla ihop till alltifrån härbärge till nästa sil istället så vore det skiiiiitfint. *rolleyes*

Metal_boy_
2006-03-15, 16:18
Jag har aldrig fattat grejen med mobilpratet heller, det är ju ingen skillnad på två st som snackar med varandra och en som pratar i telefon.


Är väl strålningen som vanligt. Skulle gamla tanter och andra "traditionella" svenssons bara veta hur många dolda master det finns så skulle varenda jävel ha huvudvärk och allergi.

Loke
2006-03-15, 16:45
Jag har aldrig fattat grejen med mobilpratet heller, det är ju ingen skillnad på två st som snackar med varandra och en som pratar i telefon.

Men då förstår man ju inte konversationen lika bra! Det är grymt irriterande för nyfikna människor att bara höra halva diskussionen :)

skaparn
2006-03-15, 17:44
Mobilfria zoner har jag sett på SJ's tåg flera år nu, och aldrig hört någon protestera mot dessa. Kanske för att det blir så intensivt när man sitter en längre resa och för höra flera timmars affärssamtal på X2000, och förbuden därför blir lättare att förstå.

Angående landstingsfullmäktiges påfund känner jag direkt aversion mot ytterligare en detaljstyrning av vårt beteende. Det går snabbt inflation i förbud och pålagor när vi i varje moment anser oss behöva berätta för folk hur man ska leva i relation till andra. De som gnäller kan jag inte heller riktigt förstå, som många andra skrivit är det säkert folk som hetsar sig själva till att bli extra irriterade över telefonsamtal på ett sätt de inte blir av vanliga samtal.

Kanske införa helt samtalsfria, tysta vagnar?

Corpobal
2006-03-15, 17:51
Kanske införa helt samtalsfria, tysta vagnar?

På de lokalt gående Pågatågen (Skåne), så finns det en vagn där det är skyltat mot mobiltelefoner, prat, starka dofter, mat och annat. Tolkar det som att man åtminstone ska försöka vara lite lågmäld.

Piranha
2006-03-15, 17:55
På de lokalt gående Pågatågen (Skåne), så finns det en vagn där det är skyltat mot mobiltelefoner, prat, starka dofter, mat och annat. Tolkar det som att man åtminstone ska försöka vara lite lågmäld.

Mao en Turkfri zon ?

Frippe_L
2006-03-15, 19:38
Mao en Turkfri zon ?

hahahaha :laugh:

Cilia
2006-03-15, 19:43
Mobilfria zoner har jag sett på SJ's tåg flera år nu, och aldrig hört någon protestera mot dessa. Kanske för att det blir så intensivt när man sitter en längre resa och för höra flera timmars affärssamtal på X2000, och förbuden därför blir lättare att förstå.
sen är det ju så att man knappt har täckning alls på tågen.
Jag har åkt några gånger från stockholm till göteborg och man har bara täckning precis vid stationerna vilka inte är så många och inga långa uppehåll så det är överhuvudtaget inte så stort problem på tågen.

t-banan har jag ingen åsikt om eftersom jag åker så sällan.

Corpobal
2006-03-15, 20:06
Mao en Turkfri zon ?

Ja, vagnen är redan fylld av nasalt bräkande uppländska studenter efter stoppet på Lunds central så turkarna från burlöv får sitta i vanliga vagnarna.