handdator

Visa fullständig version : for lite kroppsfett?


elvira
2006-03-15, 15:03
Hej!

Jag laste nyligen detta pa internet:

"Den idela fettprocenten för kvinnor ligger mellan 20-25% och för män 17-20%. Det är vid den gränsen som man kan bygga maximalt med muskler. Ligger du under de fettprocenterna så prioriterar kroppen normalt fettinlagring i stället för att bygga muskler. Kommer du under 13 i fettprocent så är det nästan omöjligt att bygga muskler"

Jag har matt fettrpcent med kalipermatare och impedansmatare och har kroppsfettprocent pa ca 16%. Innebar detta att ja nu inte kan bygga muskler eller? Ja har tranat styrketraning ganska rejalt nu sedan arsskiftet och tycker ja fatt storre muskler, lite iallafall. Anledningen till att ja har lite kroppsfettprocent ar sakert att jag kor mycke koditionstraning som cykling, lopning, spinning osv + ja har en ganska "killig" kropp, eller atletisk kanske man ska saga.

Sa iallafall, min fraga ar: Har jag for lite fett pa kroppen for att kunna bygga muskler?

Ska tillaggas att ja ater en bra kost.

Tacksam for svar!

Slartibartfast
2006-03-15, 15:08
"Den idela fettprocenten för kvinnor ligger mellan 20-25% och för män 17-20%. Det är vid den gränsen som man kan bygga maximalt med muskler. Ligger du under de fettprocenterna så prioriterar kroppen normalt fettinlagring i stället för att bygga muskler. Kommer du under 13 i fettprocent så är det nästan omöjligt att bygga muskler"

Ytterligt skitprat!

Lyssna på nån som vet vad han snackar om: http://bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodycompositionn.html

Yankeee
2006-03-15, 15:08
17-20% för en man är rätt mycket, 10-15% lär vara betydligt mer optimalt.

Perscitus
2006-03-15, 15:09
Hej!

Jag laste nyligen detta pa internet:

"Den idela fettprocenten för kvinnor ligger mellan 20-25% och för män 17-20%. Det är vid den gränsen som man kan bygga maximalt med muskler. Ligger du under de fettprocenterna så prioriterar kroppen normalt fettinlagring i stället för att bygga muskler. Kommer du under 13 i fettprocent så är det nästan omöjligt att bygga muskler"

Jag har matt fettrpcent med kalipermatare och impedansmatare och har kroppsfettprocent pa ca 16%. Innebar detta att ja nu inte kan bygga muskler eller? Ja har tranat styrketraning ganska rejalt nu sedan arsskiftet och tycker ja fatt storre muskler, lite iallafall. Anledningen till att ja har lite kroppsfettprocent ar sakert att jag kor mycke koditionstraning som cykling, lopning, spinning osv + ja har en ganska "killig" kropp, eller atletisk kanske man ska saga.

Sa iallafall, min fraga ar: Har jag for lite fett pa kroppen for att kunna bygga muskler?

Ska tillaggas att ja ater en bra kost.

Tacksam for svar!
Jag är okunnig amatör men tycker det låter helt befängt. Av flera anledningar. 17-20% är rätt mycket, jag "vet många" som bygger muskler fast de har mindre, jag själv t.ex. Nu har jag förvisso inte mätt min kroppsfettprocent men det är fullkomligt omöjligt att jag har över 17%. Har du nån källhänvisning annat än "läst på internet"?

Slartibartfast
2006-03-15, 15:12
Har man 20 % kroppsfett är man rejält FET och det är direkt hälsovådligt att ligga på en sådan nivå. Tror knappast det underlättar muskelbyggandet heller.

elvira
2006-03-15, 15:13
Sorry, kanske skulle sagt att jag ar tjej :) vilket innebar att man generellt satt har hogre andel kroppsfett an killar.....

Cerberus
2006-03-15, 15:17
20% är väl i princip hyfsad övervikt. Förutom att man ser ut som skit så mår man säkert som skit och jag tror inte den onödiga fettvikten ökar potentialen att bygga på sig mer massa.

tossefar
2006-03-15, 15:17
Sorry, kanske skulle sagt att jag ar tjej :) vilket innebar att man generellt satt har hogre andel kroppsfett an killar.....

Det är lugnt, vi såg igenom ditt maskulina namn ;)

King Grub
2006-03-15, 15:22
Sorry, kanske skulle sagt att jag ar tjej :) vilket innebar att man generellt satt har hogre andel kroppsfett an killar.....

20% är en normal och bra siffra för kvinnliga idrottare. Siffror för kvinnliga elitidrottare ligger vanligtvis mellan 12 och 20%, men siktar du på muskelbygge är det nog en fördel om du ligger närmare den högre siffran under uppbyggnadsperioden. 12-15% räknas som minimum essentiell fettnivå för kvinnor.

elvira
2006-03-15, 15:28
Tack King Grub! Kikade pa lite andra tradar och du verkar ha koll pa grejerna :)