handdator

Visa fullständig version : Hjälp med upplägg för maximal utveckning av kondition


GymTT
2006-03-15, 12:07
Hejsan!

Jag behöver förbättra min kondition avsevärt (framförallt intervaller samt långdistanslöpning)
Under min deff så gick (och sprang 50% kanske av gå passen) varje dag, cirka 8 km.
Nu direkt efter deffens avslut känner jag mig väldigt sliten i benen och ganska trött överlag. Tänkte kanske vila några dagar för att sedan köra igång hårt igen.
Min fråga är hur samt hur ofta / hur långt jag skall löpa för att förbättra min kondition? Ska jag springa varannan dag samma sträcka för att försöka förbättra tiden varje gång eller hur skall jag gå tillväga? Är mycket tacksam för ett svar, helst kanske från någon löptränande person.

Med vänlig hälsning, Gustaf

Piranha
2006-03-15, 12:21
Hejsan!

Jag behöver förbättra min kondition avsevärt (framförallt intervaller samt långdistanslöpning)
Under min deff så gick (och sprang 50% kanske av gå passen) varje dag, cirka 8 km.
Nu direkt efter deffens avslut känner jag mig väldigt sliten i benen och ganska trött överlag. Tänkte kanske vila några dagar för att sedan köra igång hårt igen.
Min fråga är hur samt hur ofta / hur långt jag skall löpa för att förbättra min kondition? Ska jag springa varannan dag samma sträcka för att försöka förbättra tiden varje gång eller hur skall jag gå tillväga? Är mycket tacksam för ett svar, helst kanske från någon löptränande person.

Med vänlig hälsning, Gustaf


Skall du träna för maximal utveckling av kondition som du säger skall du nog lägga ner styrketränandet.

Fast du kanske egentligen menade att du behöver lite bättre kondis ?

...... Maximalt .. Optimalt .. snabbast stor etc .. ha ha ha ha

GymTT
2006-03-15, 12:23
Jag ska lägga mer tid på gymmet åt typ chins, dips och mer övningar som är utvecklade för tennisen, Ja.

TrasMannen
2006-03-15, 12:55
Jag ska lägga mer tid på gymmet åt typ chins, dips och mer övningar som är utvecklade för tennisen, Ja.

Skulle inte du lägga av med tennisen för att satsa på byggandet?

Mac
2006-03-15, 13:56
Kör på på gym 3dagar/vecka samt 2dagar/vecka med längre löpning och sen 1dag/vecka med intervallöpning!

Slartibartfast
2006-03-15, 14:13
Jag tror tvärt emot Piranha att styrketräning enbart är positivt för konditionsträning på samma sätt som konditionsträning enbart är positivt för styrketräning.

GymTT
2006-03-15, 17:28
Ingen som har tips på hur många ggr per vecka samt hur lång (distans eller tid) jag bör köra för att förbättra den som bäst?

MVH

BigForre
2006-03-15, 17:32
Jag vet ej, men om du vill forsätta leta lite kanske puls.se (www.puls.se) kan vara en länk för dig..

GymTT
2006-03-15, 17:34
Tack BigForre, perfekt!

krellik
2006-03-15, 17:59
Osäker på att puls är superbra, känns som den sidan mest är riktat mot långdistans aktiviteter och trådstartaren var ju ute efter att prioritera intervaller.

Ett tips skulle ju kunna vara att köra en eller 2 lite längre joggingrundor och 1-2 hårdare intervaller. Ett tips eftersom du inte ska träna för något specifikt är att variera sej, tex: intervaller, sprint, back-intervaller, tabata sprint intervaller, mm.

Ett bra ställe att börja är dock 400m intervaller, ohygliga är bara förnamnet. Men givande.

villemannen
2006-03-15, 18:41
En liten fundering. Kommer ett kaloriunderskott hämma konditionsutvecklingen likt den muskulärautvecklingen?

HenrY
2006-03-15, 18:49
Ska du börja satsa på tennisen igen GymTT?

GymTT
2006-03-15, 19:00
Ska du börja satsa på tennisen igen GymTT?


Jag funderar på att överväga en comeback, inofficiellt än, ja.

GymTT
2006-03-15, 19:02
Osäker på att puls är superbra, känns som den sidan mest är riktat mot långdistans aktiviteter och trådstartaren var ju ute efter att prioritera intervaller.

Ett tips skulle ju kunna vara att köra en eller 2 lite längre joggingrundor och 1-2 hårdare intervaller. Ett tips eftersom du inte ska träna för något specifikt är att variera sej, tex: intervaller, sprint, back-intervaller, tabata sprint intervaller, mm.

Ett bra ställe att börja är dock 400m intervaller, ohygliga är bara förnamnet. Men givande.


Klart givande tips, Tack! Kan du ge mig lite mer info om de olika momenten du beskrev? kan inget om löpning eller teknik.
OBS: hur skall jag göra på morgonen? Är ju van att gå upp och promenera, springa 7 dagar i veckan, så nu om man bara glider upp till frukosten känner man sig ju skit konstig *screwy*

Tacksam TT

krellik
2006-03-15, 19:03
En liten fundering. Kommer ett kaloriunderskott hämma konditionsutvecklingen likt den muskulärautvecklingen?

Nej. Om du inte håller på att svälta dej själv till döds.

GymTT
2006-03-15, 19:04
En liten fundering. Kommer ett kaloriunderskott hämma konditionsutvecklingen likt den muskulärautvecklingen?

Den behöver inte hämma den muskulära utvecklingen?

Ninjasmurf
2006-03-15, 19:39
Klart givande tips, Tack! Kan du ge mig lite mer info om de olika momenten du beskrev? kan inget om löpning eller teknik.
OBS: hur skall jag göra på morgonen? Är ju van att gå upp och promenera, springa 7 dagar i veckan, så nu om man bara glider upp till frukosten känner man sig ju skit konstig *screwy*

Tacksam TT

Inte för att jag är löpexpert men jag tror resultaten av löpningen blir bättre om du har ätit innan, ialla fall om målet är att förbättra kondisen.

GymTT
2006-03-15, 19:44
Inte för att jag är löpexpert men jag tror resultaten av löpningen blir bättre om du har ätit innan, ialla fall om målet är att förbättra kondisen.


Okej! frågan är hur man skall göra med morgonen, antingen kör man på, men då är man ju kanske tröttare sedan på eftermiddagen när det är dags för pass igen *screwy*

Helena B
2006-03-15, 20:00
Jag har en pulsklocka som skräddarsyr ett träningsprogram beroende på vad jag har för mål, fettförbränning eller kondition. Den säger den till mig (eller piper för att vara specifik) när jag ska göra vad och hur många gånger under veckan jag ska göra det och i vilka pulsintervaller jag ska ligga i under träningspassen.

Ninjasmurf
2006-03-15, 20:05
Okej! frågan är hur man skall göra med morgonen, antingen kör man på, men då är man ju kanske tröttare sedan på eftermiddagen när det är dags för pass igen *screwy*
hur trött du blir på eftermiddagen tror jag mest beror på hur mycket du äter efter du sprungit

GymTT
2006-03-15, 20:21
hur trött du blir på eftermiddagen tror jag mest beror på hur mycket du äter efter du sprungit


Okej, men hur tycker du jag ska göra på morgonen? hur gör du off season?
Man pallar ju fan inte som jag gör nu, gå upp varje morgon även vid "off"

GymTT
2006-03-15, 20:22
Jag har en pulsklocka som skräddarsyr ett träningsprogram beroende på vad jag har för mål, fettförbränning eller kondition. Den säger den till mig (eller piper för att vara specifik) när jag ska göra vad och hur många gånger under veckan jag ska göra det och i vilka pulsintervaller jag ska ligga i under träningspassen.

Låter bra iofs, vad kostar den?

Ninjasmurf
2006-03-15, 20:41
Okej, men hur tycker du jag ska göra på morgonen? hur gör du off season?
Man pallar ju fan inte som jag gör nu, gå upp varje morgon även vid "off"
när jag var "off" i höstas gick jag 5 dagar i veckan mest för att hålla jenny sällskap det funkade bra... ser man bara till att äta en ordetlig frukost sen så..

men springa varje morgon skulle jag inte klarar, skulle köra 2 löppass under veckan sen lugn promenad á 45min dom andra 3 dagarna sen vila på helgerna...kanske ett intervall pass nån gång under helgen

Helena B
2006-03-15, 20:43
Låter bra iofs, vad kostar den?

Det finns billigare alternativ jag som gillar tekniska prylar bara. Men min klocka kostade 1500 kronor. Första steget är väl egentligen bara att ut och springa och ligga på en högre puls så förbättrar du konditionen. Linda Fodor har intervallprogram på hennes hemsida, kanske något att kolla upp.

Lycka till!

GymTT
2006-03-15, 20:43
när jag var "off" i höstas gick jag 5 dagar i veckan mest för att hålla jenny sällskap det funkade bra... ser man bara till att äta en ordetlig frukost sen så..

men springa varje morgon skulle jag inte klarar, skulle köra 2 löppass under veckan sen lugn promenad á 45min dom andra 3 dagarna sen vila på helgerna...kanske ett intervall pass nån gång under helgen


Hm okej, sant, man pallar nog inte springa varje morgon.
Angående ordentlig frukost är det inga problem, jag har en fruktansvärt bra aptit:)

Don_Kocke
2006-03-15, 21:27
Jag tror tvärt emot Piranha att styrketräning enbart är positivt för konditionsträning på samma sätt som konditionsträning enbart är positivt för styrketräning.



Hur många timmar om året tror du en somalisk långdistanslöpare spenderar på gymmet =)

Ulf A Big
2006-03-15, 21:33
Jag ska lägga mer tid på gymmet åt typ chins, dips och mer övningar som är utvecklade för tennisen, Ja.
Hej!
Den här länken är bra för en tennisspelare som du om du vill förbättra ditt spel med racketen eller flexa biceps på beachen... *popcorn*

http://www.i.kth.se/i00_mrp/periodisering.htm

Hoppas att jag hjälpte dig litet med det grå pappret....

GymTT
2006-03-15, 21:57
bra länk, tack.

Ulf A Big
2006-03-15, 22:00
Hej!
Den här länken är bra för en tennisspelare som du om du vill förbättra ditt spel med racketen eller flexa biceps på beachen... *popcorn*

http://www.i.kth.se/i00_mrp/periodisering.htm

Hoppas att jag hjälpte dig litet med det grå pappret....

Den här länken är ganska bra också:
http://www.sok.se/publikationer/rapporter.4.18ea16851076df63622800012107.html

no1fitness
2006-03-17, 05:48
Man måste inte alltid löpträna för att förbättra konditionen.
Jag har byggt upp min kondis mestadels med intervaller på trappmaskin och roddmaskin.
Variation förnöjer. :)

GymTT
2006-03-22, 15:33
Man måste inte alltid löpträna för att förbättra konditionen.
Jag har byggt upp min kondis mestadels med intervaller på trappmaskin och roddmaskin.
Variation förnöjer. :)


Det har du rätt i ! Tack.

arnold2k5
2006-03-22, 22:53
Dom tips jag fått är hårda intervaller (typ backe eller trappor) 1-2 ggr i veckan
och samma sak med långdistanslöpning. .

När jag hade som bäst kondition körde jag 1 intervall pass i veckan + 2 långdistans (typ 7-8 kilometer)
Ett tips om du ej har nån slinga att sprínga. . bestäm en tid (säg typ 25 minuter) jogga så snabbt du kan, så långt du kan. . sen vilar du 3-5 min och joggar sen hem igen. . och så försöker du komma längre varje gång. .gillade de som fan förut!