handdator

Visa fullständig version : DVD-filmer i datorn - undertexter för långt ner


Officer
2006-03-15, 07:45
När jag spelar DVD-filmer i datorn (original) i min NEC dvdbrännare/spelare som är väldigt ny så funkar allt perfekt förutom det att undertexterna i sig ligger lite för långt ner. Andra raden hamnar i den mörka kanten, vilket jag inte ser i min TV (via tv-utgång) när jag zoomar in till widescreen för att få bort kanterna.
Vi snackar alltså original, kommersiella filmer som t ex Sagan om Ringen och Matrix.

Har testat VLC, Windows Media Player och PowerDVD samt BSPlayer. Ser precis likadant ut hos alla.
VLC har en funktion för att flytta på undertexten men det går tydligen inte. Dessutom borde det ju inte se ut så här oavsett, eftersom det är en DVDfilm!?

Har testat flera olika DVD-filmer, så det är inte någon enstaka film det är fel på.

Hur löser jag detta?

MasterChief
2006-03-15, 07:56
. Andra raden hamnar i den mörka kanten, vilket jag inte ser i min TV (via tv-utgång) när jag zoomar in till widescreen för att få bort kanterna.



Hmmm...förklara lite tydligare vad du menar med "zooma in"? Vad har du för TV? Har du en 4:3 TV och skalar om bilden från orginal för att passa din TV så följer ju alltid texten med "utåt" och försvinner.

Officer
2006-03-15, 08:03
Maestro!


Jag har en widescreentv. Jag zoomar ut bilden så det blir perfekt fit så att säga, så den svarta över- och underkanten försvinner precis som det ska göra. Men undertexterna är lite för långt ner, andra raden av undertexter hamnar en bit in i det svarta området, jag ser alltså bara första raden undertext. Spelar ingen roll om jag zoomar ut eller inte, texterna borde ju vara 100% inne i bilden, men det är det inte, utan ligger 50/50 typ. Och jag kan inte flytta på de på något sätt.
Och det är som sagt inga bräna skitversioner, allt är original. Har testat flera filmer. Misstänker att det är något mjukvaruproblem, nån sorts VobSubgrejs? Men det behövs ju inte för original DVD'n då subs'en är inbyggda liksom?

Officer
2006-03-15, 08:12
Så här då ungefär (illustrationen visar bara positionen av texterna då, skit i fägerna, heh)

MasterChief
2006-03-15, 08:13
Många filmer har inte formatet 16:9 utan 2.35:1 . Det ska vara svarta kanter runtom om för att bilden ska visas i sitt ”rätta jag”. Om du zoomar bilden för att ta bort kanterna (det heter olika på olika apparater, på min heter det Cinemascope tror jag) så följer alltid texten med utåt eftersom du gör själva filmbilden större. Den hänger alltid med utåt! Om du kollar bak på dvd-fodralen så kommer du att se vilket format filmen är i. Välj en där det står 1.78:1 (16:9) eller 1.85.1 och se om problemet finns kvar (kolla även att du har 16:9 inställning på tv:n annars kommer hela texten försvinna om du har zoomningen kvar).

Alltså, dessa siffror anger förhållandet mellan längd och höjd och många storfilmer har 2.35.1 formatet.

Officer
2006-03-15, 08:15
Många filmer har inte formatet 16:9 utan 2.35:1 . Det ska vara svarta kanter runtom om för att bilden ska visas i sitt ”rätta jag”. Om du zoomar bilden för att ta bort kanterna (det heter olika på olika apparater, på min heter det Cinemascope tror jag) så följer alltid texten med utåt eftersom du gör själva filmbilden större. Den hänger alltid med utåt! Om du kollar bak på dvd-fodralen så kommer du att se vilket format filmen är i. Välj en där det står 1.78:1 (16:9) eller 1.85.1 och se om problemet finns kvar (kolla även att du har 16:9 inställning på tv:n annars kommer hela texten försvinna om du har zoomningen kvar.

Alltså, dessa siffror anger förhållandet mellan längd och höjd och många storfilmer har 2.35.1 formatet.


Hmm, nu börjar saker och ting klara upp sig för mig.
Många av filmerna jag har verkar vara just det andra formatet :/ Detta betyder att jag är dömd att se de med halvtext och lita på mina amerikanskakunskaper eller finns det något sätt att flytta subsen uppåt? Som sagt VLC kan inte flytta det, förutom vanliga VobSubs..

hahavaffan
2006-03-15, 08:17
I mjukvaran kan du med största sannolikhet flytta upp texten.

Officer
2006-03-15, 08:18
I mjukvaran kan du med största sannolikhet flytta upp texten.



Just det, VLC har en sån funktion, men enligt utsago samt egen erfarenhet så kan man inte flytta på texten, vad man än sätter "force subtitle position"-värdet till så händer inget.


EDIT - Master, kolla min bild och se om du förstår hur jag menar. Texten är alltså ute halvt i det svarta där nere, det borde den ju föffan inte vara - vilken nytta gör det?

MasterChief
2006-03-15, 08:19
Hmm, nu börjar saker och ting klara upp sig för mig.
Många av filmerna jag har verkar vara just det andra formatet :/ Detta betyder att jag är dömd att se de med halvtext och lita på mina amerikanskakunskaper eller finns det något sätt att flytta subsen uppåt? Som sagt VLC kan inte flytta det, förutom vanliga VobSubs..


Vänta nu....menar du 2.35:1 formatet nu? I så fall...varför zooma ut bilden? Varför inte ha svarta kanterna kvar? Det är ju då du faktiskt ser bilden som den är tänkt. All förändring gör att information försvinner och bilden blir förvrängd.


Vet inte om det finns någon "undertextförflyttare". Kanske går det att manipulera i FFD Show och dylika avancerade scalerprogram.

Officer
2006-03-15, 08:23
Vänta nu....menar du 2.35:1 formatet nu? I så fall...varför zooma ut bilden? Varför inte ha svarta kanterna kvar? Det är ju då du faktiskt ser bilden som den är tänkt. All förändring gör att information försvinner och bilden blir förvrängd.


Vet inte om det finns någon "undertextförflyttare". Kanske går det att manipulera i FFD Show och dylika avancerade scalerprogram.


Hmm, börjar bli lite spaghetti här.
Kort sagt så ser bilden skitbra ut zoomat och klart, men undertexten sjunker in för långt ner, som på bilden. Hela bilden är med på min tv, men svarta kanterna är bortskurna, och pga att texten flyter in där nere så kan jag inte se hela subsen. Det har inte med min tv att göra - utan själva uppspelningen då det ser likadant ut på min datorskärm (som inte är widescreen)

MasterChief
2006-03-15, 08:43
Hmm, börjar bli lite spaghetti här.
Kort sagt så ser bilden skitbra ut zoomat och klart, men undertexten sjunker in för långt ner, som på bilden. Hela bilden är med på min tv, men svarta kanterna är bortskurna, och pga att texten flyter in där nere så kan jag inte se hela subsen. Det har inte med min tv att göra - utan själva uppspelningen då det ser likadant ut på min datorskärm (som inte är widescreen)

Hmmm...Det här blev bökigt. :MrT:

Jag får nog säga pass och ge lite länktips istället:

http://forum.divxsweden.net/

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shfo

Här finns de riktiga experterna.

MasterChief
2006-03-15, 08:47
Hmm, börjar bli lite spaghetti här.
Kort sagt så ser bilden skitbra ut zoomat och klart, men undertexten sjunker in för långt ner, som på bilden. Hela bilden är med på min tv, men svarta kanterna är bortskurna, och pga att texten flyter in där nere så kan jag inte se hela subsen. Det har inte med min tv att göra - utan själva uppspelningen då det ser likadant ut på min datorskärm (som inte är widescreen)

En sak bara. När det gäller TV:n så måste själva utzoomningen ställa till det. De flesta filmer är anamorpha och de skall inte zoomas ut. Man ska ha de svarta kanterna. Allt annat är förvrängning. Olika program och dvd-spelare använder olika teknik när det kommer till undertexter. Undertexten ligger ju som ett "overlay" och hur detta lager läggs till skiljer mellan olika maskiner/program. Men när du nämnde datorskärmen blev det lite bökigare eftersom jag antar att du inte zoomat något där. I så fall ska ju texten "målas upp rätt".

Så förbannat svårt att komma med konkreta tips när det är så många parametrar med i problemet.

Officer
2006-03-15, 09:13
En sak bara. När det gäller TV:n så måste själva utzoomningen ställa till det. De flesta filmer är anamorpha och de skall inte zoomas ut. Man ska ha de svarta kanterna. Allt annat är förvrängning. Olika program och dvd-spelare använder olika teknik när det kommer till undertexter. Undertexten ligger ju som ett "overlay" och hur detta lager läggs till skiljer mellan olika maskiner/program. Men när du nämnde datorskärmen blev det lite bökigare eftersom jag antar att du inte zoomat något där. I så fall ska ju texten "målas upp rätt".

Så förbannat svårt att komma med konkreta tips när det är så många parametrar med i problemet.


Tack chefen, jag ska ta och posta där också, nördarna på SweC verkar inte särskilt aktiva numera, så jag får ta till din hjälp! :bow:
Tack igen

Officer
2006-03-15, 09:21
Äsch förbannat, DVDforumet kräver manuell kontroll av registreringen bla bla.. tar nån dag innan jag kan posta.
Jag är frustrerad nu :devil:


Åter till ämnet - Varför skulle man ha kvar de svarta kanterna när man har widescreentv? är det inte lite det som är meningen med widescreen, de svarta kanterna ska försvinna, man ska se hela bilden och bara bilden, samt undertexterna inne i bilden och inte nere i svarta ramen som när man har en 4:3 tv.

MasterChief
2006-03-15, 09:23
TheaterTek verkar tydligen kunna flytta undertexter såg jag nu. Dock är det ett rätt "bökigt" program och man måste knöla med codecs-pack och dylikt.

Rent teoretiskt är det inga problem att flytta undertexten och det finns faktiskt stationära dvd-spelare som kan göra det, det borde då inte vara ett problem för datorn. Men tydligen så har de stora inte implementerat det i sina spelare (Powerdvd, Winddvd) och de små "specialbyggda" av bildentusiaster såsom Zoomplayer har tydligen inte access pga av avtal och skit.

Men som sagt...Med din TV borde du behålla den naturliga inställningen och med din datorskärm har jag inga förslag.

MasterChief
2006-03-15, 09:28
Äsch förbannat, DVDforumet kräver manuell kontroll av registreringen bla bla.. tar nån dag innan jag kan posta.
Jag är frustrerad nu :devil:


Åter till ämnet - Varför skulle man ha kvar de svarta kanterna när man har widescreentv? är det inte lite det som är meningen med widescreen, de svarta kanterna ska försvinna, man ska se hela bilden och bara bilden, samt undertexterna inne i bilden och inte nere i svarta ramen som när man har en 4:3 tv.


Njae....alltså widescreentv:n som vi känner idag är en kompromiss. Det format som körs på bio är ÄNNU bredare. Så för att behålla rätt proportioner och inte förlora i kvalitet så ska det vara kanter uppe och nere. Det har alla som kör plasma/projektor osv.

Tänkte inte på deras registreringskrav..

Kolla in www.minhembio.com istället.

Här kan du läsa mer om olika format:
http://www.hembioforum.com/hembioskolan.php?view=bildformat
http://www.hembioforum.com/hembioskolan.php?view=bildformat2
http://www.hembioforum.com/hembioskolan.php?view=anamorfisk

Mycket lättläst och bra att kunna!

Officer
2006-03-15, 09:29
Tack Chief, ska läsa. Har postat i VLC's forum nu med om problemet.


:eating: