handdator

Visa fullständig version : Hantelpress


H.Emanuel
2006-03-15, 07:21
Jag tycker att det är "lättare" att köra övningen om jag håller handflatorna mot kinderna, om ni förstår? Och det bör väl inte ha någon som helst betydelse för själva övningen hur man håller hantlarna?

Sonny
2006-03-15, 09:03
Använder man inte mer triceps då, lr?

barda
2006-03-15, 09:57
att det är lättare är väl en bra anledning till att inte köra så? ;)

emmzan
2006-03-15, 10:07
att det är lättare är väl en bra anledning till att inte köra så? ;)

Beror på vad nu trådskaparen syftar på med "lättare". Att det är lättare rent tekniskt att genomföra övningen pga bättre balans t.ex, eller att vikterna känns lättare.

Hannes
2006-03-15, 10:27
Beror på vad nu trådskaparen syftar på med "lättare". Att det är lättare rent tekniskt att genomföra övningen pga bättre balans t.ex, eller att vikterna känns lättare.

Blev nyfiken nu.
Så det handlar om att man får bättre balans lr att triceps kopplas in mer?

FillilutteN
2006-03-15, 10:28
Menar du flyes eller?

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

För isåfall tar dom ju också bröst men jag vet inte om du syftade på något annat.

/ Jacob

emmzan
2006-03-15, 10:35
Blev nyfiken nu.
Så det handlar om att man får bättre balans lr att triceps kopplas in mer?

Mitt inlägg var egentligen en fråga till trådstartaren vad denne menade med att övningen blev lättare.

Är det balansen som är bättre, känner det som vikterna är lättare etc?

Sniggel
2006-03-15, 10:44
Jag brukar alltid köra så när jag kör hantelpress för jag tycker det är bekvämast.
Jag vill påstå att det inte blir någon skillnad då abduktionen i axelleden är lika stor oavsett om man kör supinerat eller pronerat grepp.
Det påverkar heller inte fästet på triceps så där borde det heller inte göra någon skillnad.

Om det ska göra någon skillnad så kan det vara så att när man håller supinerat så adducerar man omedvetet axelleden, och tvärtom när man pronerar så kanske man abducerar axelleden omedvetet.

H.Emanuel
2006-03-15, 12:43
Beror på vad nu trådskaparen syftar på med "lättare". Att det är lättare rent tekniskt att genomföra övningen pga bättre balans t.ex, eller att vikterna känns lättare.
Syftade på det rent tekniska. Övningen är tung och jobbig iallafall

H.Emanuel
2006-03-15, 12:45
Menar du flyes eller?

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

För isåfall tar dom ju också bröst men jag vet inte om du syftade på något annat.

/ Jacob
Nej,nej,nej. Jag menade sittande axelpressar med hantlar, fast att hålla hantlarna på ett annat sätt.

polaren
2006-03-15, 13:00
Jag trodde du menade hantelpressar, för bröst :)

Sniggel
2006-03-15, 13:08
Jag med :D

MilkmaN
2006-03-15, 13:09
Jag trodde du menade hantelpressar, för bröst :)

+1

H.Emanuel
2006-03-15, 16:06
ok, sorry, skulle ju vart mer tydlig med vilken övning jag syftade på.
Sittande hantelpress med handflatorna vända mot kinderna.
ok?