handdator

Visa fullständig version : Helkroppspass


Dipset_
2006-03-14, 22:34
Skulle gärna vilja höra lite åsikter utav er som testat att träna. Har ni fått bättre resultat av det än av att köra te.x 3 split ? Jag har svårt att tro att man kan belasta muskeln tillräckligt mycket på 4set. Fast jag är ändå väldigt sugen på att börja köra helkroppspass för att det verkar så mycket roligare.

oxenia
2006-03-14, 22:36
Skulle gärna vilja höra lite åsikter utav er som testat att träna. Har ni fått bättre resultat av det än av att köra te.x 3 split ? Jag har svårt att tro att man kan belasta muskeln tillräckligt mycket på 4set. Fast jag är ändå väldigt sugen på att börja köra helkroppspass för att det verkar så mycket roligare.

om du tycker det är mycket roligare så är det klart du ska testa det.

polaren
2006-03-14, 22:37
Skulle gärna vilja höra lite åsikter utav er som testat att träna. Har ni fått bättre resultat av det än av att köra te.x 3 split ? Jag har svårt att tro att man kan belasta muskeln tillräckligt mycket på 4set. Fast jag är ändå väldigt sugen på att börja köra helkroppspass för att det verkar så mycket roligare.

Om man kör helkroppspass 2-3 gånger i veckan så ska man inte gå till fail eller ta ut muskeln för mycket varje gång :) Och jag har endast hört positiva åsikter om helkroppspass. Men jag kör det inte själv för jag trivs med att dela upp kroppen på flera pass.

mangs
2006-03-14, 22:38
Sedan en månad tillbaka kör jag nu istället helkroppspass 3 gånger i veckan men med olika övningar på de olika passen. Huvudsakligen kör jag basövningar och ibland lägger jag till något finlir. Jag kör mest på känslan och lägger in de övningar som jag känner för. Jag försöker köra proggresivt och jag tycker det går rätt bra än så länge. Jag har ju provat helkroppspass tidigare och jag tycker mig känna samma upplevelse nu som då.

+ Man känner att musklerna alltid är explosiva med fin muskeltonus.
+ Mindre träningsvärk mellan passen eftersom det rör sig om 48h vila
+ Inga problem med var man skall köra vissa övningar.
+ Skulle man missa ett pass så är det ingen katastrof och det rubbar inte schemat
+ Känns väldigt bra för motivation och sug efter att träna
+ Kroppen kommer igång direkt på passet och mindre uppvärmning krävs.

- Osäker på hur styrkeutvecklingen påverkas.
- Osäker på hur muskelbyggandet går


De två minusen är ju som sagt osäkra och något som får utvärderas framöver men en känsla jag har är att för styrekutvecklinegn så är det bättre att köra varje muskelgrupp en gång i veckan.


Så här ser mitt ungefärliga schema ut nu men några av övningarna byts ut per pass och även ordningsföljden/pass, jag kör 3-4 arbetsset per övning:

Pass 1
Benpress
Hyper Extensions
Bänkpress
Militärpress i smith
Lats drag
Omv Latsdrag
Benspark
Lårcurl
Vadpress i benpress
Pass 2

Sned Bänk
Stående rodd
Stående rodd m. inv grepp
Knäböj
Dips
Good Mornings
Konc. Curl
Crunches
Strående vadpress lågreps

Pass 3
Marklyft
Chins
Strående vadpress högreps
Hantelrodd
Explosiv bänk
Curl m stång
Liggande tricepspress
Underarmscurl
maghjul


Så här ser det ut ungefär och passen ligger kring 50-80 minuter beroende på när/hur jag kör.

Jag försöker dela upp passen så att jag har några riktigt tunga övningar i varje pass och några lättare. Känns riktigt bra än så länge.

Bengan
2006-03-15, 00:11
Kan bara hålla med mangs.
Det känns mycket bättre sedan jag började träna helkropp. Kroppen känns alltid redo för action när man kommer till träningen. Har gått upp 2-3 kilo sedan jag började med det för 3 månader sedan, från 89 till 92.
Jag kör dock inte strikt helkropp.
Helgerna kör jag halkropp lördagen överkropp Söndagen underkropp
Sedan 2 helkroppspass i veckan.

Enda nakdelen är att man inte känner den där sköna mattheten i muskeln efter träningen.

MilkmaN
2006-03-15, 00:14
Jag skulle säga sök, men.. jag googlade åt dig:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46463&page=1

mistermr
2006-03-15, 08:21
Sedan en månad tillbaka kör jag nu istället helkroppspass 3 gånger i veckan men med olika övningar på de olika passen. Huvudsakligen kör jag basövningar och ibland lägger jag till något finlir. Jag kör mest på känslan och lägger in de övningar som jag känner för. Jag försöker köra proggresivt och jag tycker det går rätt bra än så länge. Jag har ju provat helkroppspass tidigare och jag tycker mig känna samma upplevelse nu som då.

+ Man känner att musklerna alltid är explosiva med fin muskeltonus.
+ Mindre träningsvärk mellan passen eftersom det rör sig om 48h vila
+ Inga problem med var man skall köra vissa övningar.
+ Skulle man missa ett pass så är det ingen katastrof och det rubbar inte schemat
+ Känns väldigt bra för motivation och sug efter att träna
+ Kroppen kommer igång direkt på passet och mindre uppvärmning krävs.

- Osäker på hur styrkeutvecklingen påverkas.
- Osäker på hur muskelbyggandet går


De två minusen är ju som sagt osäkra och något som får utvärderas framöver men en känsla jag har är att för styrekutvecklinegn så är det bättre att köra varje muskelgrupp en gång i veckan.


Så här ser mitt ungefärliga schema ut nu men några av övningarna byts ut per pass och även ordningsföljden/pass, jag kör 3-4 arbetsset per övning:

Pass 1
Benpress
Hyper Extensions
Bänkpress
Militärpress i smith
Lats drag
Omv Latsdrag
Benspark
Lårcurl
Vadpress i benpress
Pass 2

Sned Bänk
Stående rodd
Stående rodd m. inv grepp
Knäböj
Dips
Good Mornings
Konc. Curl
Crunches
Strående vadpress lågreps

Pass 3
Marklyft
Chins
Strående vadpress högreps
Hantelrodd
Explosiv bänk
Curl m stång
Liggande tricepspress
Underarmscurl
maghjul


Så här ser det ut ungefär och passen ligger kring 50-80 minuter beroende på när/hur jag kör.

Jag försöker dela upp passen så att jag har några riktigt tunga övningar i varje pass och några lättare. Känns riktigt bra än så länge.


Amen to that fellow kollo member!

MVH

BRÖÖÖÖD
2006-03-15, 09:09
När man kör helkroppspass kör man då 1*10 , eller kör man 3*10 som i vanliga fall?

Bengan
2006-03-15, 09:52
När man kör helkroppspass kör man då 1*10 , eller kör man 3*10 som i vanliga fall?
Jag kör, 4 set, tre veckor sedan jag ökade från 3 set. så 3*10 fungarar nu alderles utmärkt

Om det var det du menade? Du kanske tänkte att man ska köra tex 4 övnningar med ett set i varje per kroppsdel?