handdator

Visa fullständig version : Studietips till en sportnörd?


Pumpitup
2006-03-14, 21:00
Jo det är alltså så att det börjar bli dax att välja vilka utbildningar man ska söka till hösten, sista ansökningsdag är 10 april tror jag.

Behöver alltså lite tips på utbildningar som kan passa mig.

Personligen så har jag lite svårt att bestämma mig över om jag verkligen ska "satsa" på en civ ingenjörs utbildning eller om jag ska välja nån utbildning som fördjupar sig inom mitt största intresse här i livet, nämligen sport och hälsa i största allmänhet.

Vet att om jag verkligen vill så har jag ett jättebra läshvud så jag tvivlar itne en sekund över att jag skulle klara en civ ingenjörsutbildning.
Men samtidigt så älskar jag ju idrott, mitt drömyrke vore att vara journalist på sportbladet eller något liknande.

Det jag vill få ut av er är alltså tips på utbildningar som ni tror kan passa mig elelr om ni har gena erfarenheter eller hört om någon/några osm verkligen är roliga samt utbvecklande.

Vet inte varför jag gör en tråd om detta egentligen, förmodligen så känner jag mig enbart vilsen....

Noodles
2006-03-14, 21:04
Är du intresserad av civilingenjörsutbildningarna? Med intresserad menar jag mer än att det är ett "tryggt" val. Om du inte är det borde du inte läsa det. Det finns alldeles för många som läser saker de inte är intresserade och oftast visar det sig i resultaten. Det är inte bra om du börjar en utbildning och sedan får hoppa av efter två år för att du inte är tillräckligt intresserad.

Om du är intresserad av att bli journalist borde du söka in till journalisthögskolan. Kanske söka praktik på någon tidning? Det är en tuff arbetsmarknad men har du ett stort intresse underlättar det.

timoat
2006-03-14, 21:06
Då ska du gå efter det du VILL göra, inte det du TROR ska ge dig störst anställningstrygghet i framtiden för I got news for you: Det finns ingen anställningstrygghet.
Ta reda på hur du ska plugga för att ta dig till ditt drömjobb, och gör sen allt du kan för att ta dig dit. Inget BS om att "det är bredast utbildninig " yada yada yada, för det funkar inte så. Jag läste teknisk linje på HS och är nu grafisk formgivare. Jag visste dock i nte vad jag ville göra förrän jag var 21. Läs för guds skull inte nåt du "kanske" kan ha nytta av. Finn det du älskar att syssla med, sen kommer du fan att bli världsbäst på det. GOGOGO!

Pumpitup
2006-03-14, 21:14
Är du intresserad av civilingenjörsutbildningarna? Med intresserad menar jag mer än att det är ett "tryggt" val. Om du inte är det borde du inte läsa det. Det finns alldeles för många som läser saker de inte är intresserade och oftast visar det sig i resultaten. Det är inte bra om du börjar en utbildning och sedan får hoppa av efter två år för att du inte är tillräckligt intresserad.

Om du är intresserad av att bli journalist borde du söka in till journalisthögskolan. Kanske söka praktik på någon tidning? Det är en tuff arbetsmarknad men har du ett stort intresse underlättar det.


DET är just det där med "intresset" som är min stora akilleshäl, jag vet itne om jag har det riktiga intresset eller helt enkelt bara suktar feter ett arbete med hög lön. Verkligne skitsvårt att veta, speciellt när föräldrarna hemma verkligen pushar en till att läsa till civil ingenjör eller något annat med bra lön.

Fy fan vad jag hatar att denna ålder, det är så mycket "livsavgörande" val hela tiden, ska man börja plugga eller ska man förverkliga sin drömresa och åka till australien ett halvår för pengar osm du tjänat ihop under samma tid. Eller ska du plugga i hemorten och fortsätta osm du alltid gjort hittills under din livstid, eller ska du helt enkelt börja om på ny kula och plugga på en annan ort. Ska du välja utbildning efter intresse elelr ska du sikta på lönen, för du kan ju trots allt hålla på med ditt intresse vid sidan om.
Svåra val det hära, allt var så mycket enklare när man var bara barnet.
Nu är man bara vilsen och halvvägs till 40 :(

timoat
2006-03-14, 21:17
Du ska göra det du känner för. Världen är ditt muthafukkin ostron, och nästan alla de val du nämner ovan låter helt fantastiska och fullt genomförbara utan att förstöra din framtid. Tvärtom tom. Hoppar du in i nåt du vantrivs med kanske du bara hatar det till slut. Ta ett halvår/år nånannanstans och tänk igenom vad du vill göra. Du kommer att vinna oerhört mycket på det kan jag lova dig, i mognad/livserfarenhet.

Strongman
2006-03-14, 21:19
Bli någon sportsnubbe som hjälper duktiga idrottare. :)

Massage, fötter m.m ;)

Annars kan du väl alltid dyka vid oljeplattformar :naughty:

Pumpitup
2006-03-14, 21:22
Du ska göra det du känner för. Världen är ditt muthafukkin ostron, och nästan alla de val du nämner ovan låter helt fantastiska och fullt genomförbara utan att förstöra din framtid. Tvärtom tom. Hoppar du in i nåt du vantrivs med kanske du bara hatar det till slut. Ta ett halvår/år nånannanstans och tänk igenom vad du vill göra. Du kommer att vinna oerhört mycket på det kan jag lova dig, i mognad/livserfarenhet.

Kan bara hålla med i dina argument, du verkar vara en väldigt klok och erfaren man som vet vad du snackar om. Allt verkar så himla enkelt när du säger det men när jag sitter för mig själv och funderar så känns allt bara sååå jävla hopplöst.

Princy
2006-03-14, 21:23
En sak som kan vara dålig med att välja jobb efter intresse, är att man kanske sliter ut sin hobby genom att jobba med det. Men det är antagligen något du gillar att göra som du borde välja, tänk på hur mycket tid du kommer att lägga ner på det.

Tänk inte att du ska jobba med det hela livet, ta några år i taget istället. :)

Pumpitup
2006-03-14, 21:25
Bli någon sportsnubbe som hjälper duktiga idrottare. :)

Massage, fötter m.m ;)

Annars kan du väl alltid dyka vid oljeplattformar :naughty:

Ja varför inte, skulle säkert trvias ypperligt med det jobbet.

Har för lite kött på benen vad det gäller dykningar och dylkit men jag förstår att det handlar om BIG MONEY. :)

jakke
2006-03-14, 21:28
Ja varför inte, skulle säkert trvias ypperligt med det jobbet.

Har för lite kött på benen vad det gäller dykningar och dylkit men jag förstår att det handlar om BIG MONEY. :)
Det är ganska dödlighet på djupdykare+att dom inte kan jobba såå länge.

timoat
2006-03-14, 21:29
Hehe, jag vet för mig är det lätt, eftersom jag sitter "på andra sidan" så att säga. Det finns säkert massor med saker och förpliktelser som du har runt dig bla föräldrar flickvän polare whatever. Men det bubblar alltid ner till det DU vill göra. Du kanske är rädd att ett år off gör att du förlorar alla dina barndomspolare, eller bruden etc. men jag lovar, det kommer fler, av båda sorterna, speciellt när du drar nånannanstans. du lär känna dig själv på ett helt annat sätt, chanserna är tom stora att du kommer tillbaka som en annan man, med helt andra värderingar/erfarenheter än vad du har nu. Hoppas bara att du har en familj som stöder dig till 100, eftersom de har du bara en av (på gott och ont, hehe) Tror de på dig så är det skitbra, gör de inte det (för olika anledningar) har du ett ypperligt tillfälle att bevisa det! Men det är som sagt ditt eget val.

mela
2006-03-14, 21:32
www.gatewaycollege.se

De har idrotts- och journalistutbildningar utomland :)
Jag funderar på att plugga något sådant

Pumpitup
2006-03-14, 21:35
Hehe, jag vet för mig är det lätt, eftersom jag sitter "på andra sidan" så att säga. Det finns säkert massor med saker och förpliktelser som du har runt dig bla föräldrar flickvän polare whatever. Men det bubblar alltid ner till det DU vill göra. Du kanske är rädd att ett år off gör att du förlorar alla dina barndomspolare, eller bruden etc. men jag lovar, det kommer fler, av båda sorterna, speciellt när du drar nånannanstans. du lär känna dig själv på ett helt annat sätt, chanserna är tom stora att du kommer tillbaka som en annan man, med helt andra värderingar/erfarenheter än vad du har nu. Hoppas bara att du har en familj som stöder dig till 100, eftersom de har du bara en av (på gott och ont, hehe) Tror de på dig så är det skitbra, gör de inte det (för olika anledningar) har du ett ypperligt tillfälle att bevisa det! Men det är som sagt ditt eget val.

Känn på dessa ord, det du nyss skrivit kan man läsa om och om igen livet ut.
Tack så hemskt mycket för dina kloka väderingar!

Pumpitup
2006-03-14, 21:42
www.gatewaycollege.se

De har idrotts- och journalistutbildningar utomland :)
Jag funderar på att plugga något sådant

Det där lät verkligen som något som skulle passa mig, gick som snabbast in på sidan och det jag undrar över är om allt bara står på norska?

Tackar ödmjukast! :)

Tolkia
2006-03-14, 21:45
DET är just det där med "intresset" som är min stora akilleshäl, jag vet itne om jag har det riktiga intresset eller helt enkelt bara suktar feter ett arbete med hög lön. Verkligne skitsvårt att veta, speciellt när föräldrarna hemma verkligen pushar en till att läsa till civil ingenjör eller något annat med bra lön.
Är du intresserad - satsa. Är du inte intresserad - skit i det. Det är inget magiskt med civilingenjörsutbildningar; där hittar man, liksom i resten av samhället, både genier (inte fler där än någon annanstans om det var någon som trodde det), jubelidioter och högst vanliga svenssons. Det där med "bra lön" är numera ett tämligen överspelat kapitel; jag vet ganska många som inte fått någon jobb överhuvudtaget efter examen, och själv sitter jag med en lön som någon för ett tag sedan klassade som under existensminimium eller vad det var (nu tror jagi nte att jag delar hans definition av existensminimum eftersom jag klarar mig bra, men det är inte en "fet" lön). Utbildningen är lång och innehåller många kurser som inte är direkt underhållning på hög nivå; d.v.s. det är av och till trist nog även om man är motiverad; är man INTE motiverad och intresserar suger det p-ng, som vissa här skulle säga.

Vad är du intresserad av utöver idrott? Sådant kan ju användas som en ledtråd. Du nämner sportjournalist - gillar du att skriva? Då kan det vissst vara något att satsa på. Gillar du siffror? Gillar du kemi, fysik, språk, historia ...? Gillar du ungar? Idrottslärare kanske, då (kom ihåg att detta inte betyder att du skall bli som din idiot till gympalärare i skolan; DU kan naturligtvis bli allt som han/hon inte var, och därmed en toppenlärare)? Osv. osv.

Summa summarum: Satsa på det du VILL göra; då är det både större chans att du blir så bra på det du gör att du står dig i konkurrensen och att du får ett jobb du kan göra bra ifrån dig i och kan trovas med ett tag. Och OM du ändrar dig går det alltid att ändra sig (jag har provat).

mela
2006-03-14, 21:47
Det där lät verkligen som något som skulle passa mig, gick som snabbast in på sidan och det jag undrar över är om allt bara står på norska?

Tackar ödmjukast! :)

företaget är norskt.. det är väl därför? :D
jag fick hem en reklammoj därifrån på svenska iofs.. *screwy*

timoat
2006-03-14, 21:52
Och OM du ändrar dig går det alltid att ändra sig (jag har provat).

Instämmer till 100 %.

Tolkia
2006-03-14, 21:57
Det händer att jag umgås med planer på att ändra mig igen ... men jag måste ta mitt ansvar och disputera först.

Pumpitup
2006-03-14, 21:58
Ni har så rätt så, allihopa.

Skrev för övrigt ett mail till en killa på sportbladet och förklarade min livssituation, hoppas han inte blir rädd utan ger mig ett svar på hur jag kan gå till väga :)

mela
2006-03-14, 21:58
i värstafall kan du göra lumpen :D

Pumpitup
2006-03-14, 22:00
i värstafall kan du göra lumpen :D

Det blev ej av, skulle egentligen legat inne 15 månader men nedskärningar inom det militära gjorde det omöjligt. Känns faktiskt bra att jag slapp det så här i efetrhand :)

mela
2006-03-14, 22:02
Det blev ej av, skulle egentligen legat inne 15 månader men nedskärningar inom det militära gjorde det omöjligt. Känns faktiskt bra att jag slapp det så här i efetrhand :)

Fan, jag som funderar på lumpen (jag funderar på det mesta).
tar också studenten nu i sommar, men funderar på att ta en biljett å dra ner till Australien och hoppas på att få jobb

timoat
2006-03-14, 22:04
tar också studenten nu i sommar, men funderar på att ta en biljett å dra ner till Australien och hoppas på att få jobb


GOGOGO!!!

Pumpitup
2006-03-14, 22:07
Fan, jag som funderar på lumpen (jag funderar på det mesta).
tar också studenten nu i sommar, men funderar på att ta en biljett å dra ner till Australien och hoppas på att få jobb

Jag tycker absolut att du ska dra ner till Autrailen, själv så tog jag studenten förra året och jag hade tåänkt resa och ha kul men nu blev det så att jag efter sommarjobbet som lagerarbetare fick fortästta coh där har jag varit fram tills nu, inget vidare kan jag lova...

mela
2006-03-14, 22:08
Jag tycker absolut att du ska dra ner till Autrailen, själv så tog jag studenten förra året och jag hade tåänkt resa och ha kul men nu blev det så att jag efter sommarjobbet som lagerarbetare fick fortästta coh där har jag varit fram tills nu, inget vidare kan jag lova...

känner en som nydligen flyttat till australien.. tänkte flytta in hos henne tills jag hittar något jobb och kan skaffa eget.. au pair vore kul :)

Pumpitup
2006-03-14, 22:14
känner en som nydligen flyttat till australien.. tänkte flytta in hos henne tills jag hittar något jobb och kan skaffa eget.. au pair vore kul :)

Have a nice day! :cool:

mela
2006-03-14, 22:17
Have a nice day! :cool:

men au pair är inget? eller gå en av Arnes kurser? :)

Noodles
2006-03-14, 22:31
Om dina föräldrar pratar om att civilingenjör garanterat ger jobb och bra lön får du uppdatera dem lite. Precis som timoat nämner så är marknaden inte lika enkel längre. När jag började min utbildning (2001, civilingenjör) fick många erbjudanden om att hoppa av skolan redan efter något år. Jobben som erbjöds var välbetalda projektledarjobb. För ett par år sedan blev alla nyexaminerade jag kände arbetslösa. Många är tyvärr kvar där. Idag är arbetsmarknaden bättre men mer sansad. Visst har civilingenjörer en relativt låg arbetslöshet men det är ingen "garantiutbildning".

Som jag tidigare skrev ska du gå efter ditt intresse. Högskoleutbildning kan vara krävande och jag känner alldeles för många utan intresse som kuggade kurser och sedan hoppade av. Det var folk som hade haft lätt för sig (även bra studiedisciplin) och 19,5-20.0 i betyg men saknade intresse för det de läste. Tänk på att det är en lång utbildning och du får inte många andrum.

Angående att din fritid kan förlora på att du jobbar med ditt intresse är det nog lugnt. Jag är visserligen väldigt intresserad av matte och teknik men på min fritid sysslar jag mest med annat. Hade jag jobbat med musik (ett stort intresse) skulle jag nog resonerat annorlunda.

Försök att inte se ditt val som något negativt. Se det som en möjlighet att välja. Det finns folk som inte har samma valmöjlighet. Livets stora smörgåsbord ligger framför dig. Glöm bara inte att betala för maten.