handdator

Visa fullständig version : Kycklingklubbor*Tips*


KRILLE!
2006-03-14, 20:56
Alltså detta är bara för bra för att vara sant. Såg på Ica idag att dom hade kycklingklubbor för 13 spänn kilot, andelen kött är 87%. Bra mycket godare och snäppet billigare än tonfisk.

tonfisk rainbow hela bitar i olja avrunnen 11 g fett:
8 kr 145 gram tonfisk ca 45 gram protein

kycklingklubbor torsåsens 87 % kött 6 gram fett:
13.90 för 1 kg dvs 870 gram kött ca 165 gram protein

RajtanTajtan
2006-03-14, 21:13
Alltså detta är bara för bra för att vara sant. Såg på Ica idag att dom hade kycklingklubbor för 13 spänn kilot, andelen kött är 87%. Bra mycket godare och snäppet billigare än tonfisk.

tonfisk rainbow hela bitar i olja avrunnen 11 g fett:
8 kr 145 gram tonfisk ca 45 gram protein

kycklingklubbor torsåsens 87 % kött 6 gram fett:
13.90 för 1 kg dvs 870 gram kött ca 165 gram protein


Jag älskar kyckling och äter det 2-3 ggr per dag. Tror ni att det ngn risk nu med tanke på det beryktade fågelviruset??

Embrace_the_end
2006-03-14, 21:17
Vi kan inte veta iöverhuvhutaget var viruset finns nu...tror de eller ej:D:D

Men de e väl bara käka på om du inte är livrädd

Fricken
2006-03-14, 21:30
Jag älskar kyckling och äter det 2-3 ggr per dag. Tror ni att det ngn risk nu med tanke på det beryktade fågelviruset??


jag som sextonåring kan säga utan några som helst problem att DU BEHÖVER INTE OROA DIG över någon beryktad fågelinfluensa.
Ät på, själv tänker jag aldrig sluta med min äggfrukost eller min
kyckling-paella.

Pollo :bow:

RajtanTajtan
2006-03-14, 21:34
jag som sextonåring kan säga utan några som helst problem att DU BEHÖVER INTE OROA DIG över någon beryktad fågelinfluensa.
Ät på, själv tänker jag aldrig sluta med min äggfrukost eller min
kyckling-paella.

Pollo :bow:


Jag blir ju givetvis glad när du säger så, men vad grundar du det på?

Me gusta pollo :)

sissa
2006-03-14, 21:38
Om man äter rå kyckling så kan ju vara orolig (fast mest över salmonella eller andra otrevligheter. skulle iaf jag vatt)

Käkar man den tilllagad och helt genomstekt så finns det väl ingen risk alls, då virus dör vid 70 grader.


Läs på http://www.smittskyddsinstitutet.se/

http://www.slv.se/

KRILLE!
2006-03-14, 21:40
Jag blir ju givetvis glad när du säger så, men vad grundar du det på?

Me gusta pollo :)

Fågelinfluensan har funnits i 10 år och det har gått bra tidigare. Se bara till att precis som vanligt tilllaga den ordentligt.

Hmm, tog nyss ur klubborna ur ugnen och det blev mindre kött än beräknat men det var vansinnigt gott. Bra mycket bättre och godare kött på låren än filén måste jag säga :eating:

Fricken
2006-03-14, 21:50
Fågelinfluensan har funnits i 10 år och det har gått bra tidigare. Se bara till att precis som vanligt tilllaga den ordentligt.



menar det! det är först nu när man givit sjukdomen ett namn och ett ansikte och börjat söka efter den som den blivit vad den är idag.
Dessutom är risken minimal att drabbas och efter vad jag hört så är de endast 4 personer som insjunknat i denna sjukdom än och de har praktiskt taget haft samlag med kycklingarna (uppfödare i asien)

Pellefant
2006-03-14, 21:53
Det tillsätts inte vatten i kycklingklubbskött? Resterande 13% är ben?

Doktorn
2006-03-15, 07:54
menar det! det är först nu när man givit sjukdomen ett namn och ett ansikte och börjat söka efter den som den blivit vad den är idag.
Dessutom är risken minimal att drabbas och efter vad jag hört så är de endast 4 personer som insjunknat i denna sjukdom än och de har praktiskt taget haft samlag med kycklingarna (uppfödare i asien)

Ju längre ett virus får härja och spridas bland djur desto större sannolikhet är det att det muterar sig till en farligare form (för människor). Det är det man är rädd för...

4 personer i hela världen?? Njaa...

Nydelaw
2006-03-15, 13:33
Google FFS! :hbang:

Hur många människor har smittats hittills?
Sedan december 2003 har drygt 150 människor fått diagnosen fågelinfluensa, de flesta i Sydostasien men även i Turkiet. Samtidigt hanterar miljontals människor i Asien fåglar varje dag. En person ska utsättas för mycket stora mängder virus för att han eller hon ska bli sjuk

Hur dödligt är viruset?
Cirka 50 procent av alla som fått diagnosen fågelinfluensa har avlidit. Men många fler kan ha blivit smittade, fått en lindrig sjukdom och återhämtat sig utan att ha fått någon diagnos. Detta kan jämföras med en så kallad ”vanlig”, årlig influensa som drabbar flera hundratusen människor i Sverige årlig

Källa: http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=6767

Vet inte hur många miljarder ggr jag hört att det är inga som helst problem att äta kyckling, såvida man inte äter det rått *screwy*

Nydelaw
2006-03-15, 13:37
F.ö. så gäller ovanstående information ENDAST H5N1, det har ju funnits fler varianter av "fågelinfluensa" än just denna.

Fartman
2006-03-15, 15:28
F.ö. så gäller ovanstående information ENDAST H5N1, det har ju funnits fler varianter av "fågelinfluensa" än just denna.
Jepp, tex H1N1 även känd som "spanska sjukan".. den skördade ett par liv, en massa miljoner tom.
Så vi får hoppas att H5N1 inte muterar och börjar sprida sig mellan folk, då skulle rätt många få sätta livet till. Och då förmodligen mest i utvecklingsländer etc.
Att som svensk vara rädd att bli drabbad av fågelinfluensa är ju lite långsökt, då bör man nog oroa sig rätt mycket för andra saker.. ex dö i trafiken.

Don_Kocke
2006-03-15, 21:16
jajaja..är klubborna goda då?

Max
2006-03-15, 22:37
jajaja..är klubborna goda då?
Rätt kryddor och in i ugnen med folie runt, det blir fint det :eating:
Potatisklyftor och tzatsiki till det och du är nära himlen.

KRILLE!
2006-03-16, 11:57
Rätt kryddor och in i ugnen med folie runt, det blir fint det :eating:
Potatisklyftor och tzatsiki till det och du är nära himlen.

Gjorde min första omgång helt utan kryddor och det var gott som satan. Mycket mer smakrikt kött än bröstfilén. Ska göra omgång 2 nu så ska experimentera lite. Men potatisklyftor och tzatsiki....must....have... :eating: