handdator

Visa fullständig version : Utställning om barnfetma på K-huset, Sthlm


userfriendly
2006-03-14, 20:19
Till alla er som har möjlighet, kom precis hem från en utställning på Kulturhuset där fotografen Felicia Webb ställer ut foton om barnfetma. Hon har tidigare arbetat mkt med anorexi osv.
Mkt rörande och bra!

Sonny
2006-03-14, 20:19
"Den förbjuda kroppen" är det inte så den heter?

userfriendly
2006-03-14, 20:20
lägger upp några bilder

userfriendly
2006-03-14, 20:20
"Den förbjuda kroppen" är det inte så den heter?


tack, precis... "Den förbjudna kroppen"


Tyckte att den var rättvis, det var inte en freakshow, varje bild hade text som förde bilden in i ett sammanhang.

Farzan
2006-03-14, 20:20
Ja, jag var där för nån vecka sen och jag håller fullt med dig! Utställningen är hur bra som helst och ni som inte har sett den, ta chansen nu och kolla på den.

Den är riktigt känslofull och om du vill prata med fotografen brukar hon finnas där. Riktigt trevlig person.

userfriendly
2006-03-14, 20:22
den här killen måste få syre när han sover (han e 14) för att fettet runt halsen kväver luftvägarna annars...

Sonny
2006-03-14, 20:23
den här killen måste få syre när han sover (han e 14) för att fettet runt halsen kväver luftvägarna annars...Hemskt.

userfriendly
2006-03-14, 20:50
det är ju skitkul att folk alltid ska driva med allt

Allan
2006-03-14, 20:53
Rensad


allan

Papi
2006-03-14, 20:53
Blir man inte sur när man ser bilderna? Jag får agressiva känslor när jag ser bilderna du lagt upp... :MrT:

Ninjasmurf
2006-03-14, 20:58
Blir man inte sur när man ser bilderna? Jag får agressiva känslor när jag ser bilderna du lagt upp... :MrT:

Jag fick inte dom känslorna, bilderna är tagna med respekt och vördnad för personen. Däremot blir man ganska rörd.

Metal_boy_
2006-03-14, 20:58
Hoppas det kan föra nått gott med sig.

Hoppas även att barnen på bilderna har fått hjälp också :(

Jag håller tummarna för alla barn med fetma och önskar att dom en vacker dag kan sjunga "Botten is nådd" igen :hbang:

mela
2006-03-14, 20:59
Jag börjar nästan gråta.. det är ju hemskt :(

Stoltz
2006-03-14, 21:04
Det är verkligen hemskt, har sett några sådana mindre utställningar om liknande extremheter, åt båda hållen... Det gör lite ont i själen när man ser det, och jag hoppas verkligen att alla som har dessa problem hittar modet och orken att söka den hjälp de behöver.

Papi
2006-03-14, 21:08
Jag fick inte dom känslorna, bilderna är tagna med respekt och vördnad för personen. Däremot blir man ganska rörd.
Jag blir arg som fan på föräldrarna, eller de vuxna ansvariga för barnet som tillåter att detta sker. Må det vara för att de försummar barnen, är okunniga och obildade, skämmer bort barnen eller rent utav uppmuntrar dem till detta. Spelar ingen roll, det är inte värdigt.

JJ
2006-03-15, 08:22
Någon som vet hur länge utställningen går?

hejhopp
2006-03-15, 09:03
Hemskt, skulle aldrig låta mina barn bli sådär feta.

Absinteh
2006-03-15, 09:08
Var får ni bilderna ifrån?

Tjej83
2006-03-15, 09:10
Någon som vet hur länge utställningen går?

På kulturhuset.se står det att den pågår till den 21a maj. Finns mer info där.

mathor
2006-03-15, 09:48
Det borde vara brottsligt med föräldrar som vanvårdar sina barn så gravt.

polaren
2006-03-15, 10:33
Tror inte föräldrarna är den största anledningen till övervikt, det är allt socker, och det finns ju hur jävla mycket som helst!

Papi
2006-03-15, 10:40
Tror inte föräldrarna är den största anledningen till övervikt, det är allt socker, och det finns ju hur jävla mycket som helst!
Och vem är det som bestämmer vad barnet ska äta då?

Mental
2006-03-15, 10:43
Tror inte föräldrarna är den största anledningen till övervikt, det är allt socker, och det finns ju hur jävla mycket som helst!

Självklart är det föräldrarnas fel, i alla fall så länge barnet inte har något större inflytande på vad som köps hem och äts *popcorn*

Fettar man till sig på saker man köper själv som tonåring kan jag ursäkta päronen.

Sen tror jag inte att det är många föräldrar som vill sina barn illa, och som medvetet fettar till sina ungar. det handlar om okunskap.

skaparn
2006-03-15, 10:50
SVT's Debatt igår handlade delvis om barnfetma, blev en ganska intressant diskussion. En viss nyansering från Agnes Wold och Mattias Svensson förekom, vilket sällan hörs i debatten annars.

Länk till SVT där man kanske kan se programmet (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28906)

Mental
2006-03-15, 11:06
SVT's Debatt igår handlade delvis om barnfetma, blev en ganska intressant diskussion. En viss nyansering från Agnes Wold och Mattias Svensson förekom, vilket sällan hörs i debatten annars.

Länk till SVT där man kanske kan se programmet (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28906)

Kollade på inledningen, lite onyanserad kanske?

Programledaren kommer in med en korg med chips, cola, snickers, och en pizza med mera och säger "en uppsättning godis, Skräpmat, som inte gör någon mäniska glad"

Vafan! Skräpmat gör mig ofta glad. inte gott, men glad.

skaparn
2006-03-15, 11:10
Kollade på inledningen, lite onyanserad kanske?

Programledaren kommer in med en korg med chips, cola, snickers, och en pizza med mera och säger "en uppsättning godis, Skräpmat, som inte gör någon mäniska glad"

Vafan! Skräpmat gör mig ofta glad. inte gott, men glad.

Ja, den där korgen var lite löjlig. Mattias Svensson påpekade dock att en sådan korg kostar ca 150 kronor, och det är knappats det som barn under 15 år äter varje dag för att ha hamnat i det tillstånd dom är i. Det framförs ju hela tiden åsikter om att försvåra för människor att köpa skräpmat efter som "den är så mycket billigare" än nyttig mat. Det slog Mattias hål på raskt vilket var skönt, den som säger att nyttig mat är dyrare har antingen konstig definition av "nyttig", alternativt aldrig handlat mat själv.

Mental
2006-03-15, 11:14
Ja, den där korgen var lite löjlig. Mattias Svensson påpekade dock att en sådan korg kostar ca 150 kronor, och det är knappats det som barn under 15 år äter varje dag för att ha hamnat i det tillstånd dom är i. Det framförs ju hela tiden åsikter om att försvåra för människor att köpa skräpmat efter som "den är så mycket billigare" än nyttig mat. Det slog Mattias hål på raskt vilket var skönt, den som säger att nyttig mat är dyrare har antingen konstig definition av "nyttig", alternativt aldrig handlat mat själv.


Jupp, köper en stor bunt snickers och en cola på lunchen för att han inte tycker om skolmaten, köper en-två pizzor på hemvägen och dricker mer cola och hon avslutar med att många byter ut maten för att de inte har råd?

Ehh, pizza och snickers är billigt per kcal, visst, men kan man lägga ett par hundra på skräp om dagen, samtidigt som man har råd att dissa skolmaten, då är det inte där skon klämmer