handdator

Visa fullständig version : löpning efter styrka?


tenshi
2006-03-14, 18:04
Tjo,

Inriktad på löpträning men kör även 2-3 styrkepass/vecka. De dagar jag styrketränar blir det ett löppass direkt efter. Antingen intervallpass eller ca: 50min löpning. Börjat fundera på ifall det kanske inte e direkt bra. Vad säger ni?
thnx!

King Grub
2006-03-14, 18:11
Betydligt bättre att separara passen, i synnerhet om man, som du säger att du är, är inriktad på löpningen, i stället för att nedreglera prestationsförmågan med styrketräning innan. Dessutom är det nog inte det bästa för styrketräningsresultaten att sätta igång med 50 minuters löpning direkt efter passet.

Noodles
2006-03-14, 18:12
Tjo,

Inriktad på löpträning men kör även 2-3 styrkepass/vecka. De dagar jag styrketränar blir det ett löppass direkt efter. Antingen intervallpass eller ca: 50min löpning. Börjat fundera på ifall det kanske inte e direkt bra. Vad säger ni?
thnx!

Hur intensivt styrketränar du? Hur intensivt löptränar du? Jag skulle aldrig orka löpa efter ett styrkepass. Min åsikt är att det varken blir hackat eller malet. Försök lägga det på separata dagar. Eller se åtminstone till att sprida ut det under dagen och ät ordentligt mellan.

Edit: Självklart var Grub snabbare.

tenshi
2006-03-14, 18:13
misstänkte det, dags att planera om...
tack!

tenshi
2006-03-14, 18:23
Hur intensivt styrketränar du? Hur intensivt löptränar du? Jag skulle aldrig orka löpa efter ett styrkepass. Min åsikt är att det varken blir hackat eller malet. Försök lägga det på separata dagar. Eller se åtminstone till att sprida ut det under dagen och ät ordentligt mellan.

Edit: Självklart var Grub snabbare.

Tar väl inte i så jag kräks av styrkan. Är inte min favoritsysselsättning, blir ett helkroppspass varje gång. Brukar inte ta ut mig lika mycket i benen som i överkroppen. Men där brukar det kännas.
Borde nog bli seriösare med styrkan för att bli starkare i löpningen.

Blir 5-6 löppass i veckan på olika intensiteter så det är därför jag klämt in styrkan framför. Men det blir förm. som du säger. Inget vettigt av det alls istället. Dags för modulering i schemat...

Noodles
2006-03-14, 18:28
Tar väl inte i så jag kräks av styrkan. Är inte min favoritsysselsättning, blir ett helkroppspass varje gång. Brukar inte ta ut mig lika mycket i benen som i överkroppen. Men där brukar det kännas.
Borde nog bli seriösare med styrkan för att bli starkare i löpningen.

Blir 5-6 löppass i veckan på olika intensiteter så det är därför jag klämt in styrkan framför. Men det blir förm. som du säger. Inget vettigt av det alls istället. Dags för modulering i schemat...

Hur kvalitativ löpträning kör du? En idé är kanske att skära ner antalet pass. Om du har tävlingsambitioner inom löpningen krävs förmodligen fler pass men då blir det ändå svårt att orka med styrketräningen.

tenshi
2006-03-14, 18:55
Hur kvalitativ löpträning kör du? En idé är kanske att skära ner antalet pass. Om du har tävlingsambitioner inom löpningen krävs förmodligen fler pass men då blir det ändå svårt att orka med styrketräningen.

Inga tävlingsambitioner på ngot vis, ställer upp i lopp mest för min egen skull. Sthlm marathon i sommar nästa mål.

Kör efter träningsschema med 3 faser, vecka ett kortare, vecka två lite längre, vecka tre ytterliggare längre o så tillbaka till vecka ett. osv.

Veckoexempel ur fas 2:
Mån: vila
Tis: 5+45min 70-75% av MHR
Ons: 5+50min 65-70% av MHR
Tors: 20+ 4*4'*1, 75-80% av MHR
Fre: vila (ev. spinning)..skulle kanske kunna lägga styrka här.
Lör:5+50min 60-65% av MHR
Sön: distans, 19km

Har lite svårt att få två pass om dagen, klarar det på sommaren men nu e de segt. Alldeles för mycket löpband. Inte riktigt diciplin nog att traska till gymmet två gånger om dagen.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, vill absolut inte stryka styrkan men det är löpningen som är intressant. Ska pröva att lägga in styrkan på fredagar iallafall.

mistermr
2006-03-14, 19:46
Betydligt bättre att separara passen, i synnerhet om man, som du säger att du är, är inriktad på löpningen, i stället för att nedreglera prestationsförmågan med styrketräning innan. Dessutom är det nog inte det bästa för styrketräningsresultaten att sätta igång med 50 minuters löpning direkt efter passet.

Är det okej att springa ca 2.5 Km efter ett helkroppspass?

MVH

King Grub
2006-03-14, 19:52
Definiera "okej". Du tar inte skada av att göra det, men det är sämre än om du hade separerat passen. Men visst är det smidigt att träna både styrke+cardio i samma pass, och jag gör det gärna själv (men då lägger jag konditionspasset först).

mistermr
2006-03-14, 19:57
Definiera "okej". Du tar inte skada av att göra det, men det är sämre än om du hade separerat passen. Men visst är det smidigt att träna både styrke+cardio i samma pass, och jag gör det gärna själv (men då lägger jag konditionspasset först).

Så du menar att jag tar mina 2.5 Km först och inte i slutet?

Så körde jag innan, men ngn här på kollo skrev att det kommer att ta på mina krafter vilket medför att jag ej kommer att prestera så bra under styrkepasset. Vilket fall som helst, med okej menade jag om det kan ha några negativa effekter eller ej?

Dessutom undrar jag, vid cardio träning exempelvis löpning, så är det sträckan som räknas och inte hastigheten på löpbandet eller har jag fel?


MVH

King Grub
2006-03-14, 19:58
1. Jag gör det. Det ger större frisättning av GH och större EPOC, plus, viktigast av allt, jag tycker det känns bättre. Du måste inte.

2. Sämre än att separera passen.

3. Givetvis spelar även intensiteten roll. Störst roll, t o m, per tidsenhet. Är du t ex ute efter max fettförbränning är det runt 65% av Vo2Max som gäller.

mistermr
2006-03-14, 20:01
1. Jag gör det. Det ger större frisättning av GH och större EPOC, plus, viktigast av allt, jag tycker det känns bättre. Du måste inte.

2. Sämre än att separera passen.

3. Givetvis spelar även intensiteten roll. Störst roll, t o m, per tidsenhet. Är du t ex ute efter max fettförbränning är det runt 65% av Vo2Max som gäller.

Tack för dina svar!

Men grejen är att jag ställde tredje frågan beror på att ibland vill inte kroppen att jag springer snabbt. Vet ej om det beror på att jag direkt springer med maxhastighet utan att ta det stegvis eller inte?

MVH