handdator

Visa fullständig version : Honung?


Thorwaldsson
2006-03-14, 17:14
Hur bra är honung kontra malto? Menar att jag ska ta det efter träning alltså. Har i princip fri tillgång till denna råvara då farsgubben är biodlare.

Det är inte aktuellt med använding för tillfället, då man försöker dra ner på godsakerna, men kan bli det vid en kommande bulk.

King Grub
2006-03-14, 17:20
Svårt att säga exakt om honung, då ration glukos/fruktos kan variera rätt kraftigt.

Thorwaldsson
2006-03-14, 17:27
Oki, kanske beror på vilken typ av blommor det är hämtat från också då?

Om man generaliserar och ration till 50/50. Hur är det då??

Undrar bara eftersom jag har fri tillgång till en vara som kanske inte är så mycket sämre än malto.

tristan
2006-03-14, 17:27
Innehåller honung några nyttiga mikronutrienter och stuff eller är det bara rena kolhydrater?

King Grub
2006-03-14, 17:52
Oki, kanske beror på vilken typ av blommor det är hämtat från också då?

Om man generaliserar och ration till 50/50. Hur är det då??

Undrar bara eftersom jag har fri tillgång till en vara som kanske inte är så mycket sämre än malto.

Du menar 50% fruktos? Då blir det som strösocker och undermåligt efter styrketräning. Fruktos går bara till levern.

King Grub
2006-03-14, 17:53
Innehåller honung några nyttiga mikronutrienter och stuff eller är det bara rena kolhydrater?

http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=8_004&ln=&ug=&lg=&na=&ng=B%3AMaxibas&nd=&ma=&tb=0&un=1&tn=

Fredrik_S
2006-03-14, 21:52
Här är en länk där det står besrivet fördelningen av sockerarterna i honungen, men som sagt kunde det variera kraftigt.

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/cgi-bin/list_nut_edit.pl

Fredrik_S
2006-03-14, 21:56
Svensk honung består av ungefär lika delar glukos och fruktos (ca 35% vardera). Glukosen kristalliserar och gör honungen mer fast. Honung med en hög halt av fruktos håller sig flytande länge.

Fredrik_S
2006-03-14, 22:22
• Fruktos (fruktsocker) - gör honungen lös och söt: Brukar utgöra 32-47 % av sockerarterna i svensk honung, sommarhonung runt 38 %, hösthonung mer. Enligt lag måste minst 60 % av hela honungen vara fruktos och glukos tillsammans (blomhonung) eller 45 % av dem tillsammans (bladhonung eller blad- och blomhonung blandad). Det får inte tillsättas. Den svenske biodlare som i början av 2000-talet tillsatte 30 % fruktsocker för att göra honungen flytande, fick alltså inte sälja honungen som honung.
• Glukos (druvsocker) - gör honungen hård och lättkristalliserad: Brukar utgöra 22-45 % av sockerarterna i svensk honung, sommarhonung runt 32 %.
• Sackaros (rörsocker) - sammansatt sockerart av fruktos + glukos: Brukar utgöra 1-10 % av sockerarterna i svensk honung, sommarhonung 1-2 %. Får utgöra högst 5 % av hela honungen, lavendel- och gurkörtshonung 15 %, citrushonung och honung från en handfull växter som knappast finns i Sverige 10 %.
• Andra sockerarter: Brukar utgöra 7-8 % av sockerarterna i svensk sommarhonung.

Taget från http://www.shenet.se/ravaror/honung.html

Stämmer dom siffrorna med din honung så är fruktosdelen antagligen för stor för att det ska va vidare bra att ta istället för malto efter träning.

RajtanTajtan
2006-03-14, 22:23
Som ni ser så är Fredrik_S en otroligt hjälpsam kille :)

Fredrik_S
2006-03-15, 00:33
Innehåller honung några nyttiga mikronutrienter?

Jag skulle vilja sammanfatta länken grub gav.

I princip inga.

Papi
2006-03-15, 10:57
Ok, utanför ämnet kanske:
Stämmer det att man förr i tiden använde honung för att behandla sår och skador? På vilket sätt hjälper detta?

Ikon
2006-03-15, 11:11
Det ska tydligen finnas bakteriedödande ämnen i honung, men dessa försvinner om man värmer upp honungen över 40-45 grader.

Fredrik_S
2006-03-15, 18:08
Det ska tydligen finnas bakteriedödande ämnen i honung, men dessa försvinner om man värmer upp honungen över 40-45 grader.

Honung tillverkad i EU får inte värmas så att enzymerna förstörs eller blir overksamma (vilket sker vid 38-40°, ibland sägs 45-50°). Honung som har "överhettats" (eller jäst eller har en "främmande smak eller lukt") får bara säljas som "bagerihonung".

E.S
2006-03-15, 21:21
Ok, utanför ämnet kanske:
Stämmer det att man förr i tiden använde honung för att behandla sår och skador? På vilket sätt hjälper detta?

Honung påskyndar sårläkning och minskar ärrbildning, mer exakt vad det är som gör det vet jag inte. Men som jag har förstått det så var det för 'små'-sår, alltså inte Bamse-style d.v.s. få en lans genom bålen och så bara hälla på en burk honung och köra igen.