handdator

Visa fullständig version : Har whey-80 aspartam?


Suhain
2006-03-14, 16:57
Fick reda på att det är cancer framkallande? vad händer nu, har star nutritions whey-80 aspartam, och ifall dem har det, vet någon om dem ska börja använda ngt annat sötningsmedel eller nåt?

Greg
2006-03-14, 16:59
Så vitt jag vet innehållet det aspartam.

Denna produkt skall dock inte innhålla aspartam: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=154

Suhain
2006-03-14, 17:12
Så vitt jag vet innehållet det aspartam.

Denna produkt skall dock inte innhålla aspartam: http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=154

Aaa det såg jag också, but it is expensiiivo :P

Nitrometan
2006-03-14, 17:38
Aaa det såg jag också, but it is expensiiivo :P
Det kostar och ligga på topp.

Om du nu tror att du kommer att dö cancerdöden av att sörpla din prottedrink får du vara beredd att betala för att slippa det.

Pay or die.

Om du nu tror att det är så farligt.

muffe85
2006-03-14, 17:53
Jag tror det är större risk att du dör av hudcancer från solens UV-strålar än att dö av Cancer av Aspartam. "Allt" är cancerframkallande, går inte att undvika.

Man borde undvika aspartam, jag säger inte att det är ofarligt. Men i så fall borde man undvika solen, salt, godis, chips, datorer, TV, damm, osv osv osv.
Jag tror riskerna med Aspartam är överdriven, men det är som sagt min åsikt.

Apos78
2006-03-14, 20:34
Att säga att allt är cancerframkallande kanske är att ta i men med substanser som bevisligen påvisat en ökad risk för cancer så kan en tanke över sitt eget intag/exponering vara värd att tänka.

Johan.P
2006-03-14, 20:41
Ofan, det hade jag ingen aning om =/

Medim
2006-03-14, 20:54
då är min fråga hur mkt aspartam whey-80 innehåller?
står det någonstans?

muffe85
2006-03-14, 21:29
Att säga att allt är cancerframkallande kanske är att ta i men med substanser som bevisligen påvisat en ökad risk för cancer så kan en tanke över sitt eget intag/exponering vara värd att tänka.

Sant. Men ni förstår tanken ändå.

vassle
2006-03-15, 01:55
lol aspartam finns överallt typ
den finns nästan i alla läskedryck tex COLA!

Bryggeriet Carlsberg uppger att man kan dricka upp till fyra liter aspartamsötad läsk per dag utan att komma över några gränsvärden.

Så ja tror inte proteinet är farligare än Läsk.

Sverker
2006-03-15, 05:48
då är min fråga hur mkt aspartam whey-80 innehåller?
står det någonstans?

Någon annan person på forumet skrev 0.2 % aspartam i proteinpulvret.
Eftersom aspartam är ca 200 gånger sötare än socker blir det ca 40 % socker ifall du skule blanda vasslenaturell med socker och dricka rakt upp och ned.
Jämförelsen haltar betänkligt eftersom 40 % socker låter *spy* att dricka.

Väger 100 kg och tar 100g proteinpulver per dag blir det 2 mg aspartam per kg kroppsvikt.

Zera
2006-03-15, 11:53
Whey-80 naturell innehåller inget aspartam

Lindstein
2006-03-15, 14:43
lol aspartam finns överallt typ
den finns nästan i alla läskedryck tex COLA!

Bryggeriet Carlsberg uppger att man kan dricka upp till fyra liter aspartamsötad läsk per dag utan att komma över några gränsvärden.

Så ja tror inte proteinet är farligare än Läsk.

Tex Cola har tagit bort Aspartamet i sina produkter, samma sak gäller väldigt många andra "företags jättar"

Carlsberg baserar sina fyra liter på information från livsmedelsverkets rekomendationer. Livsmedelsverket i sin tur baserar sig på Studier. De senaste studierna ang Aspartam visar att informationen livsmedelsverket ger är fel...

vassle
2006-03-15, 17:50
Whey-80 naturell innehåller inget aspartam

Ingredienser:
Proteinblandning bestående av Ultra filtrerat Whey protein Instant.
Cross flow Micro filtrerat Whey protein Isolate.
Naturliga färg- och smakämnen.
Aspartam, fenylananin (ej Naturell)
(Instant gör proteinet extremt lättblandat)

Jakobbus
2006-03-15, 17:58
Ingredienser:
Proteinblandning bestående av Ultra filtrerat Whey protein Instant.
Cross flow Micro filtrerat Whey protein Isolate.
Naturliga färg- och smakämnen.
Aspartam, fenylananin *uppdate* (ej Naturell) *uppdate*
(Instant gör proteinet extremt lättblandat)
...

RajtanTajtan
2006-03-15, 18:09
Tex Cola har tagit bort Aspartamet i sina produkter, samma sak gäller väldigt många andra "företags jättar"

Carlsberg baserar sina fyra liter på information från livsmedelsverkets rekomendationer. Livsmedelsverket i sin tur baserar sig på Studier. De senaste studierna ang Aspartam visar att informationen livsmedelsverket ger är fel...


Vilka andra företagsjättar då?

Trance
2006-03-15, 18:18
Coca Cola började med sukralos före dessa senaste studierna. Sukralos skall väl inte ha den speciella bismaken aspartam har och vara ännu sötare tror jag.

Enligt min åsikt så krävs det bättre studier innan man kan ropa panik, denna enda studien var rätt lustig om man skall dra sådana slutsatser. T.ex. råttor som inte fick något aspartam utvecklade mer tumörer än de som fick näst högsta dosen.

Snakeyes
2006-03-16, 20:58
ADI för aspartam är 40 mg / kg kroppsvikt / per dag. ADI är satt med 100 ggrs säkerhetsmarginal från djurstudier, dvs upp till 4 g / kg kroppsvikt / per dag är säkert i djurstudier. Det flesta människor konsumerar långt under 40 mg / kg kroppsvikt som redan konstaterats.

King Grub
2006-03-16, 21:06
I den senaste studien säger forskarna att redan 20 mg/kg/dygn är carcinogent. Om ADI skall sättas efter dom siffrorna blir det 0 gram.

Det är ju upp till var och en vad man vill tro på... men själv ser jag ingen som helst anledning att trycka i mig något som dels är näringsmässigt fullkomligt värdelöst och dels kanske är skadligt.

Snakeyes
2006-03-16, 21:33
I den senaste studien säger forskarna att redan 20 mg/kg/dygn är carcinogent. Om ADI skall sättas efter dom siffrorna blir det 0 gram.

Det är ju upp till var och en vad man vill tro på... men själv ser jag ingen som helst anledning att trycka i mig något som dels är näringsmässigt fullkomligt värdelöst och dels kanske är skadligt.

Ja, vi får se vad EFSA kommer fram till, i nuläget menar de sig inte ha någon anledning till att förändra sina rekommendationer.

http://www.efsa.eu.int/press_room/press_release/1038/pr_aspartame_en1.pdf

King Grub
2006-03-16, 21:41
Ovanstående rapport är dock från innan studien blev granskad och peer-review och publicerad i en vetenskaplig tidskrift, vilket den nu är.

Snakeyes
2006-03-17, 09:35
Ovanstående rapport är dock från innan studien blev granskad och peer-review och publicerad i en vetenskaplig tidskrift, vilket den nu är.

Nej, det framgår att EFSA ska ta resultatet av studien i beaktande och genomföra en ny säkerhetsöversikt av aspartam. Den säkerhetsöversikten verkar inte vara klar/genomförd ännu.