handdator

Visa fullständig version : Knäböj


jakkan
2006-03-14, 16:41
Kollade lite på träningsbanken i forumet, måste man verkligen gå ner så förbaskat långt i knäböj? räcker det inte med att ha låren paralella mot backen innan man vänder upp, känns som att det kommer bli väldigt svårt att hålla ryggen rak hela vägen ner om man kör så långt som han på animationen kör

jwzrd
2006-03-14, 16:43
Att böja ner till parallellt är helt ok, det är att betrakta som djupt och det är sannolikt djupare än du tror. (Det är mycket djupare än 90-grader i knät för alla som inte har en i det närmaste perfekt SL-teknik)

jakkan
2006-03-14, 16:56
Ok, tack för svaret. Då till min följdfråga är det helt kasst att köra knäböj i smith jämfört med fri skivstång på rygg? Har nämligen en väldigt dålig skivstångsställning som jag inte vill använda då det kommer bli extremt svårt att ställa tillbaks stången på ställningen

MilkmaN
2006-03-14, 17:09
Att böja ner till parallellt är helt ok, det är att betrakta som djupt och det är sannolikt djupare än du tror. (Det är mycket djupare än 90-grader i knät för alla som inte har en i det närmaste perfekt SL-teknik)

Vadå? Är knäleden 90 grader är ju följaktligen benet parallelt med underlaget, såvida man inte har enorma klackar.

Lövbiffen
2006-03-14, 17:12
Vadå? Är knäleden 90 grader är ju följaktligen benet parallelt med underlaget, såvida man inte har enorma klackar.

Du kan väl inte gå ner utan att luta dej framåt!? Det du säger fungerar ju bara i en smith-ställning om du står med fötterna framför ställningen, vilket inte går att göra i en vanlig knäböj!

z_bumbi
2006-03-14, 17:15
Vadå? Är knäleden 90 grader är ju följaktligen benet parallelt med underlaget, såvida man inte har enorma klackar.

Lyckas du hålla 90 grader mellan vadbenet och lårbenet när du böjer parallellt med fri stång?

Ska man vara riktigt petig så ska man även vara under parallellt för att bli godkänd inom styrkelyft.

MilkmaN
2006-03-14, 17:16
Jag skulle illustera hur jag tänkte i paint och insåg då vart min tankegång gick fel. Tänkte inte på att man står med knäna framåt och såg bara en bild på ett knä i huvudet.

jwzrd
2006-03-14, 17:27
Ok, tack för svaret. Då till min följdfråga är det helt kasst att köra knäböj i smith jämfört med fri skivstång på rygg? Har nämligen en väldigt dålig skivstångsställning som jag inte vill använda då det kommer bli extremt svårt att ställa tillbaks stången på ställningen

Smith-böj är inte i sig en kass benövning men i jämförelse med fri knäböj, som är en mycket bra övning, är det det. Men är det farligt att träna fri knäböj där du tränar så blir det smith:en.

Strongman
2006-03-14, 17:35
jag har inte hunnit börja gymma än, och har bara testat lite vikter en enda gång, och då körde ja bland annat knäböj, då gick jag ner så långt man kunde.

Ända ner dvs, är inte det de bästa? ( har jävligt ont i knäna kmr nog inte klara böja mig ens utan vikt anymore :()

Nitrometan
2006-03-14, 17:44
Det är jättebra att gå ända ner.

Jag tror att dina knän kommer att må bättre av knäböj. Fast det är bara en helt ogrundad åsikt. Jag vet inte vad du har för problem emd knäna.

Jag hade ett trasigt knä innan jag började träna. Det är helt OK nu. Och jag kör en del knäböj (1-2 gånger i veckan).

emmzan
2006-03-14, 17:46
För att vara motvalls tycker jag det är bättre att inte gå ner i botten eftersom det oftast slutar med att man inte kan hålla spänningen därnere och att man rundar ryggen.

Nitrometan
2006-03-14, 18:10
För att vara motvalls tycker jag det är bättre att inte gå ner i botten eftersom det oftast slutar med att man inte kan hålla spänningen därnere och att man rundar ryggen.
Givetvis är det teknikberoende. En bra böj före en djup böj.

Popeye
2006-03-14, 22:41
Vad säger reglementet? Höftvecket skall vara i nivå med knäet, eller hur var det?

Nitrometan
2006-03-14, 22:58
Den översta punkten där höften möter överkroppen ska vara lägre än den översta punkten där knät möter låret.