handdator

Visa fullständig version : Ludvig van Beethoven


Perscitus
2006-03-14, 14:46
Nå, är det någon mer än mig som älskar hans med ord obeskrivligt underbara musik?

Inget kan överträffa den njutning jag upplever av att lyssna på hans 9:e symfoni, fjärde satsen i presto.

Utan att börja analysera för mycket vågar jag påstå att all musik producerad på senare tid är ett skämt i jämförelse med den klassiska musiken. Det bör betraktas som underhållning, men att titulera t.ex alla dessa moderna rockband som musiker är att vanära människor som Beethoven, Vivaldi, Bach och Mozart då de inte ens kan jämföras på en och samma skala. Är fullt medveten om hur provokativ jag är men kan inte hjälpas. Jag tror de flesta kan uppskatta klassisk musik med rätt inställning, det handlar inte om en svängig melodi som med lite variation upprepar sig i tre minuter, utan en lång komposition med vagt återkommande toner, eller helt annorlunda, alla nya små detaljer man ständigt finner efter att ha lyssnat på samma stycke för hundrade gången.

Officer
2006-03-14, 15:03
Utan att börja analysera för mycket vågar jag påstå att all musik producerad på senare tid är ett skämt i jämförelse med den klassiska musiken.


Håller med fullständigt. Med det sagt så betyder det inte att nutida musik inte har några bra "mästerverk" men jämfört med den gamla kvalitativa klassiska musiken så finns det INGET, absolut INGET som kan jämföra med klassisk musik.

MasterChief
2006-03-14, 15:06
Japp, du har rätt. Musiken från förr innehåller ett konstnärligt värde som överstiger det mesta som produceras idag (visst finns det undantag!).

Beethoven är en husgud till mig dock kan han inte störta varken Mozart eller Bach i min värld. Vissa av Bachs verk är så komplexa och ypperliga att även efter 20 års lyssnande så har jag varken tröttnat eller "lyssnat klart".

För övrigt anser jag att en del av metallen är klart komplex och innehåller stor musikalitet. Tex Operth och Nevermore.

OggeP
2006-03-14, 15:10
Inget kan överträffa den njutning jag upplever av att lyssna på hans 9:e symfoni, fjärde satsen i presto.


Ursäkta min okunskap maestro men förekommer inte den satsen i A clockwork orange?

Perscitus
2006-03-14, 15:11
Japp, du har rätt. Musiken från förr innehåller ett konstnärligt värde som överstiger det mesta som produceras idag (visst finns det undantag!).

Beethoven är en husgud till mig dock kan han inte störta varken Mozart eller Bach i min värld. Vissa av Bachs verk är så komplexa och ypperliga att även efter 20 års lyssnande så har jag varken tröttnat eller "lyssnat klart".

För övrigt anser jag att en del av metallen är klart komplex och innehåller stor musikalitet. Tex Operth och Nevermore.
Det finns delade meningar om vem som är den bästa, till trots är de alla fantastiska! :)

Som AP sade, tycker fortfarande att det inte går att jämföra med den klassiska musiken även om de också är mästerverk.

delta_mats
2006-03-14, 15:12
Klassisk musik rockar!
Just nu lyssnar jag mest på Bach och Beethoven.

King Grub
2006-03-14, 15:12
Beethoven är min favvis bland dom klassiska mästarna. I övrigt gillar jag mest dom "lättare" kompositörerna: Mozart, Händel, Haydn, t ex.

Perscitus
2006-03-14, 15:13
Ursäkta min okunskap maestro men förekommer inte den satsen i A clockwork orange?
Det stämmer mycket bra! :)

Magnifik film med helt fantastisk musik må jag säga. Främst förekommande i den är fjärde och andra satsen, som de flesta säkert känner igen.

Sonny
2006-03-14, 15:14
Bach - Toccata and fugue in D minor är en ohotad favorit när det gäller klassisk musik.

Perscitus
2006-03-14, 15:18
Beethoven är min favvis bland dom klassiska mästarna. I övrigt gillar jag mest dom "lättare" kompositörerna: Mozart, Händel, Haydn, t ex.
Så ser jag det också - inga andra överträffar Beethovens tyngd i musiken. Det börjar försiktigt, stegras sakta upp med stråkar, för att blixtsnabbt eskalera och nå klimax i ett dundrande symbal-/pukslag. Sedan drar det igång med hela symfoniorkestern på en gång, för att sedan gå ner i volym och bli så diskret att allt är tyst och man hör försiktiga violiner spela. De andra är mer jämna, medan Beethoven känns så skarp och vass vilket är min personliga preferens. Det finns säkert namn för allt det här men jag har inte särskilt stora kunskaper i klassisk musik annat än det jag hör.

Officer
2006-03-14, 15:20
Så ser jag det också - inga andra överträffar Beethovens tyngd i musiken. Det börjar försiktigt, stegras sakta upp med stråkar, för att blixtsnabbt eskalera och nå klimax i ett dundrande symbal-/pukslag. Sedan drar det igång med hela symfoniorkestern på en gång, för att sedan gå ner i volym och bli så diskret att allt är tyst och man hör försiktiga violiner spela. De andra är mer jämna, medan Beethoven känns så skarp och vass vilket är min personliga preferens. Det finns säkert namn för allt det här men jag har inte särskilt stora kunskaper i klassisk musik annat än det jag hör.


Lugn, musikaliska termer är inge kul att höra ändå, förutom för massa petiga kunskapsnördar :) Örat är din vän, min vän!

Bra beskrivet hursomhelst. :bow:

Garnax
2006-03-14, 15:20
Det går inte att gemföra dansband med t.ex Trance eller Hårdrock

Inte heller klassisk musik med modern pop...

Officer
2006-03-14, 15:22
Det går inte att gemföra dansband med t.ex Trance eller Hårdrock

Inte heller klassisk musik med modern pop...


Nej gemföra kan man definitivt inte göra.

Papi
2006-03-14, 15:22
Två av favoriterna är Pachebels Canon in D och Ravels Bolero.
Särskilt Bolero är otroligt stämningsfull och mäktig på vansinnigt hög volym.
Sättet den byggs upp på och stegrar, med fler och fler instrument, makalöst!

Metal_boy_
2006-03-14, 15:24
Nej gemföra kan man definitivt inte göra.



Ahahahaaaaaa! :laugh:

Metal_boy_
2006-03-14, 15:25
Ap får jag föra ett Gem i dig?

Perscitus
2006-03-14, 15:29
Lugn, musikaliska termer är inge kul att höra ändå, förutom för massa petiga kunskapsnördar :) Örat är din vän, min vän!

Bra beskrivet hursomhelst. :bow:
Instämmer, det tar egentligen bort hela grejen med musik - konstnärlighet, nyckfullhet och njutning. :) Tack för uppskattningen!

Det går inte att gemföra dansband med t.ex Trance eller Hårdrock

Inte heller klassisk musik med modern pop...

Förvisso inte, men det finns en markant skillnad mellan klassisk musik och all annan musik, som vida överstiger den inbördes gradskillnaden bland de genrer du nämner. Utan att blanda in personlig tycke och smak är det väl rätt enkelt att peka på upplägget, tre minuter är normalt 10 minuter uppeseendeväckande i "låtarna". Medan t.ex. symfonier kan vara i över en timme, och risken att tröttna är ändå obefintlig om man inte är döv.

Perscitus
2006-03-14, 15:30
Två av favoriterna är Pachebels Canon in D och Ravels Bolero.
Särskilt Bolero är otroligt stämningsfull och mäktig på vansinnigt hög volym.
Sättet den byggs upp på och stegrar, med fler och fler instrument, makalöst!
Honom har jag faktiskt inte lyssnat på, för se till att göra det!

Styrkebyggare
2006-03-14, 15:32
Beethoven är även min favorit i "supertrion" Bach-Mozart-Beethoven, även om de flesta kännare håller de övriga två högre.

Det handlar nog mest om att Beethovens musik är mycket djärvare och mer uttrycksfull i och med att han bröt med de flesta "regler" som kompositörerna innan honom höll sig till. Som det supergeni han var så plockade Beethoven inte bara fram nya former för komposition och harmoni - han utvecklade verkligen de flesta av dem (t.ex. symfonierna och pianosonaterna) till fulländning. Han hade emellertid sina små stickspår - t.ex. med sina sista stråkkvartetter som generellt upplevs som mycket kärva och svårtillgängliga.

Bach och Mozart utvecklade och fulländade alla musikstilar och former de över huvud taget rörde vid - däremot så uppfann de inte så mycket "nytt".

Papi
2006-03-14, 15:34
Jag lyckades stava fel på Pachelbel (glömde ett l). :em:
Jo, du lär säkert känna igen dem båda.

Garnax
2006-03-14, 15:34
Instämmer, det tar egentligen bort hela grejen med musik - konstnärlighet, nyckfullhet och njutning. :) Tack för uppskattningen!


Förvisso inte, men det finns en markant skillnad mellan klassisk musik och all annan musik, som vida överstiger den inbördes gradskillnaden bland de genrer du nämner. Utan att blanda in personlig tycke och smak är det väl rätt enkelt att peka på upplägget, tre minuter är normalt 10 minuter uppeseendeväckande i "låtarna". Medan t.ex. symfonier kan vara i över en timme, och risken att tröttna är ändå obefintlig om man inte är döv.

Är detta en universiell sanning eller din åsikt?

Perscitus
2006-03-14, 15:36
Är detta en universiell sanning eller din åsikt?
Universiell sanning såklart! ;)

Beethoven är även min favorit i "supertrion" Bach-Mozart-Beethoven, även om de flesta kännare håller de övriga två högre.

Det handlar nog mest om att Beethovens musik är mycket djärvare och mer uttrycksfull i och med att han bröt med de flesta "regler" som kompositörerna innan honom höll sig till. Som det supergeni han var så plockade Beethoven inte bara fram nya former för komposition och harmoni - han utvecklade verkligen de flesta av dem (t.ex. symfonierna och pianosonaterna) till fulländning. Han hade emellertid sina små stickspår - t.ex. med sina sista stråkkvartetter som generellt upplevs som mycket kärva och svårtillgängliga.

Bach och Mozart utvecklade och fulländade alla musikstilar och former de över huvud taget rörde vid - däremot så uppfann de inte så mycket "nytt".

Amen to that. :bow:

Papi
2006-03-14, 15:36
Naturligtvis en universell sanning!

Coldsmith
2006-03-14, 15:37
Pachelbels Canon är en favorit, men Brahms Hungarian Dance no 5 är snuskbra också.

Metal_boy_
2006-03-14, 15:38
OMG! Garnax goes for the Top Model Contest!!

Weehiiiiiiii!!

http://aubonsketch.ifrance.com/Copine_de_Mr_Bean.gif

Papi
2006-03-14, 15:40
Det finns ju nutida artister som gör en slags blandning av modern musik och klassisk musik, t ex Mike Oldfield - Tubular Bells, men han är ju en klåpare jämfört med de klassiska mästarna.
Vangelis är väl lite åt det hållet också.

Coldsmith
2006-03-14, 15:43
Har vi ens någon "modern" kompositör?

Coldsmith
2006-03-14, 15:43
OMG! Garnax goes for the Top Model Contest!!

Weehiiiiiiii!!

http://aubonsketch.ifrance.com/Copine_de_Mr_Bean.gif

bahahaha.... det tog tre kollar av tråden för att lägga märke till ansiktet :D

Metal_boy_
2006-03-14, 15:45
bahahaha.... det tog tre kollar av tråden för att lägga märke till ansiktet :D


Hehe, vilken jävla tur att du såg det innan du tog fram den :)

MasterChief
2006-03-14, 15:50
Har vi ens någon "modern" kompositör?

Vad menar du med "modern"? Det finns massor av kompetenta nu levande kompositörer.

Däremot tror jag vi aldrig kommer få en ny Mozart, Beethoven eller Bach.

Styrkebyggare
2006-03-14, 15:58
Har vi ens någon "modern" kompositör?

Arvo Pärt tycker jag kan vara ganska trevlig att lyssna på. I övrigt finns det ju många kompositörer som skriver klassisk musik (inte minst till film, teater mm) - dock ingen som är i närheten av de gamla mästarna.

Andra halvan av 1900-talet ägnades mycket åt atonala kompositioner som relativt få finner nöje i att lyssna på. Den "slutliga frigörelsen" från allt vad rytmer och harmonier innebar genererade mest experimentiella kompositioner med mycket begränsat musikaliskt värde. Schönberg och Webern hör väl till de bättre även om jag inte är särskilt road av atonal musik. I princip tycker jag att musik, liksom bildlig konst, även skall kunna användas för att skildra obehagliga och surrealistiska saker. De atonala kompositörerna har dock enligt min åsikt i stora mått misslyckats med att ge sin musik liv och sammanhang - känns mest som en massa osammanhängande fragment.

De tidiga delvis "atonala" kompositörerna (t.ex Prokofiev och Shostakovitj), lyckades dock föredömligt.