handdator

Visa fullständig version : upplägg flera muskelgrupper per träning


muffe85
2006-03-14, 11:35
Om jag ska träna 2 muskelgrupper en dag, låt säga Biceps och Triceps.
Jag har fått för mig att det är bättre att göra bort ena muskeln innan man börjar med andra, alltså, man startar med den man prioriterar.

Finns det någon nackdel med att köra varannan muskel?
EX
Biceps, Triceps, Biceps, Triceps, Biceps och sist Triceps ISTÄLLET för 3 biceps + 3 triceps?

Ange gärna källa eller forskningsresultat innan spridda tankar och åsikter forsar in.

Tack på förhand

Jorgen
2006-03-14, 11:36
Ange gärna källa eller forskningsresultat innan spridda tankar och åsikter forsar in.
Då väntar jag lite med att svara. ;)

muffe85
2006-03-14, 11:40
Då väntar jag lite med att svara. ;)

Haha, nämen jag tänkte att det vore mer givande för mig (trådstartaren) att först få ett svar som har grund i forskning eller så, innan allas åsikter strömmar in. Vi vet ju av erfarenhet att åsikter kan både stämma, och tyvärr vara helt missvisande :P

Mr. Moose
2006-03-14, 12:35
Om jag ska träna 2 muskelgrupper en dag, låt säga Biceps och Triceps.
Jag har fått för mig att det är bättre att göra bort ena muskeln innan man börjar med andra, alltså, man startar med den man prioriterar.

Finns det någon nackdel med att köra varannan muskel?
EX
Biceps, Triceps, Biceps, Triceps, Biceps och sist Triceps ISTÄLLET för 3 biceps + 3 triceps?

Ange gärna källa eller forskningsresultat innan spridda tankar och åsikter forsar in.

Tack på förhand

Har inga forskningsresultat men vad jag gör om jag har lite dåligt med tid är att alternera muskelgrupperna.

T ex om jag kör rygg o bröst.

Ett set bent over row, ett set bänkpress, ett set row, bänk etc tills alla set är klara. Kör sen nästa två övningar i samma stil.

Man kan hålla ganska högt tempo och var muskelgrupp får ändå hyfsat med vila.

Vet inte om det är vetenskapligt bevisat att det fungerar men jag växer och blir starkare så jag kommer att fortsätta med det. *flex*

Claes

mangs
2006-03-14, 15:03
Har inga forskningsresultat men vad jag gör om jag har lite dåligt med tid är att alternera muskelgrupperna.

T ex om jag kör rygg o bröst.

Ett set bent over row, ett set bänkpress, ett set row, bänk etc tills alla set är klara. Kör sen nästa två övningar i samma stil.

Man kan hålla ganska högt tempo och var muskelgrupp får ändå hyfsat med vila.

Vet inte om det är vetenskapligt bevisat att det fungerar men jag växer och blir starkare så jag kommer att fortsätta med det. *flex*

Claes


Jag gör på samma sätt oftast och anser inte att jag får sämre resultat för det utan bara att jag får lite bättre flås och mer tid över för mat och vila. Tycker också att om man kör biceps/triceps framsida/baksida lår bröst/rygg på detta vis så stretchar man ut den andra muskeln under tiden man kör den första.


Det som skulle tal mot det hela är att blodet måste fördela sig på fler muskler men detta är ärligt talat inget som jag tycker känns sämre. jag får tillräckligt med pump ändå.