handdator

Visa fullständig version : Bortdomnade fingrar, ulnarisnerven i kläm?


andnor
2006-03-14, 10:46
För ett par dagar sedan, när jag satt framför datorn så kände jag plötsligt att mitt lillfinger och ringfinger somnade och även handkanten på lillfingersidan. Har varit hos en "läkare" på vårdcentralen som gissade på att det var ulnarisnerven som blivit påverkad av ngt tryck eller hamnat i kläm. Han tyckte att jag skulle ge det ngn vecka och se hur det utvecklades. Men jag har på annat håll hört att man ska behandla så fort som möjligt med ngt inflamationshämmande. Är de någon av er som har råkat ut för detta eller har annan erfarenhet av problem med ulnarisnerven?

delta_mats
2006-03-14, 10:48
För ett par dagar sedan, när jag satt framför datorn så kände jag plötsligt att mitt lillfinger och ringfinger somnade och även handkanten på lillfingersidan. Har varit hos en "läkare" på vårdcentralen som gissade på att det var ulnarisnerven som blivit påverkad av ngt tryck eller hamnat i kläm. Han tyckte att jag skulle ge det ngn vecka och se hur det utvecklades. Men jag har på annat håll hört att man ska behandla så fort som möjligt med ngt inflamationshämmande. Är de någon av er som har råkat ut för detta eller har annan erfarenhet av problem med ulnarisnerven?


Jag fick samma problem efter en boxningsträning. Det tog säkert 2-3 veckor innan det gick bort. Men det gick bort av sig självt för mig.

Börje H
2006-03-14, 11:29
Precis som din "läkare", vadå föresten "läkare" vad menar du med ""-tecknen??, kom fram till så kan det vara n. Ulnaris som kommit i kläm någonstans. Vanligaste ställen där detta sker är dels i den sk Cubitaltunneln (sulcus n.ulnaris) på insidan av armbågen eller i Guyons tunnel i passagen nere vid handleden. Är domningarna konstanta hela dagarna eller varierar de? Känner du ngn nedsatt styrka i någon av fingrarna lill eller pek? Ang detta med snabb insats av antiinflamatoriska läkemedel så är tanken att det skall ta ner en eventuell svullnad, vilket iof inte låter helt tokigt, det lär då inte skada iaf. Har du återbesök bokat till "läkaren"?

andnor
2006-03-14, 18:47
Ja, mina domningar är konstanta hela dagen, men kan variera då jag har armen böjd. Böjer jag armen maximalt känns det som en stöt som går från armbågen och ut i handen. Jag upplever ingen nedsatt styrka i fingrarna.

Arne Persson
2006-03-14, 19:07
Har satt några bilder här när jag frilägger N. ulnaris. Kan tyvärr inte längre söka efter dom. Någon som vet var dom är?

Börje H
2006-03-15, 07:35
Har satt några bilder här när jag frilägger N. ulnaris. Kan tyvärr inte längre söka efter dom. Någon som vet var dom är?
Här finns dessa:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51557&page=2&pp=15

Arne Persson
2006-03-15, 08:20
Här finns dessa:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51557&page=2&pp=15


Tack så mycket Börje! :)

Fredrik_S
2006-03-15, 19:05
För ett par dagar sedan, när jag satt framför datorn så kände jag plötsligt att mitt lillfinger och ringfinger somnade och även handkanten på lillfingersidan. Har varit hos en "läkare" på vårdcentralen som gissade på att det var ulnarisnerven som blivit påverkad av ngt tryck eller hamnat i kläm. Han tyckte att jag skulle ge det ngn vecka och se hur det utvecklades. Men jag har på annat håll hört att man ska behandla så fort som möjligt med ngt inflamationshämmande. Är de någon av er som har råkat ut för detta eller har annan erfarenhet av problem med ulnarisnerven?

Det hände exact samma för mig en gång samma fingrar som somnade... tror det varade ett par tre veckor för mig.

nlph
2010-05-21, 09:29
"Inklämning av ulnarisnerven"
http://www.akademiska.se/templates/page____33740.aspx

Sandö
2010-05-21, 11:50
Jag har också detta problem, och det kommer och går veckovis.

Men frågan är om det är något skadligt eller om det helt enkelt bara är irriterande?