handdator

Visa fullständig version : Linfröolja


Jacky
2006-03-14, 08:06
Linfröolja har en god fettsammansättning. Däremot har jag ej kommit fram till hur jag skall lyfta in den i min kost.
Några recept förutom att ha det i bröd, morotskaka och ringla det över maten? Brukar alltid finnas personer som har skumma matkombinationer som är gott :)

Juliette
2006-03-14, 11:00
Linfröolja har en god fettsammansättning. Däremot har jag ej kommit fram till hur jag skall lyfta in den i min kost.
Några recept förutom att ha det i bröd, morotskaka och ringla det över maten? Brukar alltid finnas personer som har skumma matkombinationer som är gott :)

Jag brukar bla ha den i egengjord hoummus, ta kikärter (lättast är från burk) häll över linfröoljan, lite pressad vitlök och salt, kör med mixerstav tills det är slätt. Brukar även ha i sesampasta; tahin, men det kanske är lite överkurs..

Även om man inte gillar kikärter så där jättemycket, så vet jag ändå flera som ändå tycker att hoummus smakar gott..

Man kan ha det som pålägg på bröd, eller till maten.. Jag brukar äta den som den är ibland utan nåt till, men det är kanske inte så "optimalt".. :eating:

Pepz
2006-03-14, 12:12
Ska det inte vara citronsaft (och persilja) i hoummus??

Juliette
2006-03-14, 12:26
Ska det inte vara citronsaft (och persilja) i hoummus??

Det kan man ha i oxå om man vill :) finns lite olika recept.. persilja sägs ju ta bort vitlöksdoften, så om man gillar det så kan man ju ha i det..

Oftast har jag inte ens vitlök i, bara olja och kikärter.. och ibland tahin. Jag "gillar" linfröoljesmaken, men för de som vill dölja den så funkar vitlök riktigt bra. Och vitlök tillhör ju originalreceptet..

Slimfit
2006-03-14, 16:32
Halsa direkt ur flaskan! Det smakar ju gott! :eating:

Kary
2006-03-14, 16:43
Har aldrig hört talas om att det ska vara persilja i hummus. Ett tips kan dock vara att byta ut en del eller ersätta kikärtorna med kokta röda linser. Gott som variation också om man tröttnar på kikärtssmaken. Men i den "riktiga" varianted ska det ju vara kikärtor.