handdator

Visa fullständig version : Äta innan träning


GLC
2006-03-14, 07:58
Hej!

Jag har lite funderingar på hur jag bör äta innan min träning. En exempeldag kan se ut såhär:

06:15 Promenad, ca: 30 min
06:45 Frukost Havregrynsgröt och smörgås
11:30 Lunch Vanlig husman
15:00 Mellanmål av nåt slag (tar gärna emot förslag här)
18:00 Proteindrink, c:a 25gram protein (tillräckligt? Vill gärna ha mer i magen innan träning)
19:30 Träning (shootfighting (främst brottarträning))
21:00 0,5gram protein /kg kroppsvikt och maltodextrin 0,8gram / kg kroppsvikt.


Förslag? Jag väger 88 kilo @ 197cm men vill gärna gå upp lite och se till att träningen ger så mycket som möjligt.

Tacksam för snabba svar!

Fredrik_S
2006-03-14, 08:10
Hej!

Jag har lite funderingar på hur jag bör äta innan min träning. En exempeldag kan se ut såhär:

06:15 Promenad, ca: 30 min
06:45 Frukost Havregrynsgröt och smörgås
11:30 Lunch Vanlig husman
15:00 Mellanmål av nåt slag (tar gärna emot förslag här)
18:00 Proteindrink, c:a 25gram protein (tillräckligt? Vill gärna ha mer i magen innan träning)
19:30 Träning (shootfighting (främst brottarträning))
21:00 0,5gram protein /kg kroppsvikt och maltodextrin 0,8gram / kg kroppsvikt.


Förslag? Jag väger 88 kilo @ 197cm men vill gärna gå upp lite och se till att träningen ger så mycket som möjligt.

Tacksam för snabba svar!

Jag ser bara två måltider som är kompletta och båda är på förmiddagen, du borde ha ca två till måltider likt lunch eller frukost på eftermiddag/kväll.

GLC
2006-03-14, 08:20
Jag ser bara två måltider som är kompletta och båda är på förmiddagen, du borde ha ca två till måltider likt lunch eller frukost på eftermiddag/kväll.

Ah, tack. Glömde iofs att jag brukar käka middag vid 17 snåret. Detta blir dock ofta inte av de kvällar jag tränar. Känns som att jag behöver äta mer mellan 14-17, några förslag?

trasan
2006-03-14, 18:58
Ah, tack. Glömde iofs att jag brukar käka middag vid 17 snåret. Detta blir dock ofta inte av de kvällar jag tränar. Känns som att jag behöver äta mer mellan 14-17, några förslag?

Ät mer efter du tränat.

GLC
2006-03-15, 08:35
Ät mer efter du tränat.

Får försöka göra detta. Igår käkade jag lunch 1130 och sen en pastasallad med kyckling kl 15:30. Sen drog jag i mig en proteindrink precis innan träningen. Kände mig grymt laddad på passet och inte alls lika "tung" som man gör med massa mat i magen. Hade dock bra med energi för att orka hela passet.

Äta mer efter träningen alltså. Behövs det när jag tagit en gainer efter träningen? Och vad borde jag isåfall äta? Jag kommer hem efter träningen vid 22 och lägger mig inte långt efter det... (trött kontorsarbetare ;) )

Fartman
2006-03-15, 09:31
Får försöka göra detta. Igår käkade jag lunch 1130 och sen en pastasallad med kyckling kl 15:30. Sen drog jag i mig en proteindrink precis innan träningen. Kände mig grymt laddad på passet och inte alls lika "tung" som man gör med massa mat i magen. Hade dock bra med energi för att orka hela passet.

Äta mer efter träningen alltså. Behövs det när jag tagit en gainer efter träningen? Och vad borde jag isåfall äta? Jag kommer hem efter träningen vid 22 och lägger mig inte långt efter det... (trött kontorsarbetare ;) )
Ät åtminstone protein när du kommer hem vid 22, tex en kesella och någonting till. Allra helst ska du ju ha fler än bara ett mål efter efterträningsdrinken men är du i säng så snart efter hemkomst så finns det ju bara plats för ett mål. Men absolut minimum borde ju iaf vara att få sig något vid hemkomsten 22.00
Ett enkelt kvällsmål kan vara typ kesella eller proteindrink med några grövre mackor.

GLC
2006-03-15, 19:54
Ät åtminstone protein när du kommer hem vid 22, tex en kesella och någonting till. Allra helst ska du ju ha fler än bara ett mål efter efterträningsdrinken men är du i säng så snart efter hemkomst så finns det ju bara plats för ett mål. Men absolut minimum borde ju iaf vara att få sig något vid hemkomsten 22.00
Ett enkelt kvällsmål kan vara typ kesella eller proteindrink med några grövre mackor.

Aha, ok. Så det är ingen risk att det blir "för mkt" protein iom att det är en del i gainern efter träningen också? Isåfall blir det nog stora mackor med keso på eller proteindrink om keso/kesella inte finns hemma.

Tack för svaret.

King Grub
2006-03-15, 19:56
Aha, ok. Så det är ingen risk att det blir "för mkt" protein iom att det är en del i gainern efter träningen också?

Nej, proteinintag vid tillfälle X efter träning minskar inte det anabola gensvaret på proteinintag vid tillfälle Y en timme senare.

GLC
2006-03-15, 20:20
Nej, proteinintag vid tillfälle X efter träning minskar inte det anabola gensvaret på proteinintag vid tillfälle Y en timme senare.

Ok. Men jag antar att förr eller senare på 1 dag så kan det väl bli för mkt protein för kroppen? Och detta blir väl till fett om man inte använder upp det? Eller har jag fel? Vill bara inte få i mig för mkt, eller trycka i sig för mkt mat och öka massa vikt...

Eller kan man helt enkelt säga att på en dag där man tränar hårt, så är det ingen större risk att man får i sig för mkt, utan snarare tvärt om?

Jag har både tid och möjlighet till att äta massor, vill bara få det svart på vitt hur jag ska göra... :hbang: