handdator

Visa fullständig version : Ang. Mat vid träning


Embrace_the_end
2006-03-13, 23:45
Äggröra är väl bra när man tränar?(utan äggula såklart)

Tonfisk med lätt kesella och potatis/fullkornspasta borde väl funka bra som lunch/kvällsmat?

Skulle va bra om jag fick lite tips på vad jag ska äta under träning. (inte tips på frukost eftersom jag inte äter det).

Vad för snabba kolhydrater efter träning är bra att få i sig?

här är va jag vanligen äter under en dag:

Lunch: Vanlig skolmat..brukar bli potatis och nåt kött + sallad

kommer hem framåt 15:00 då drar ja o tränar direkt

15:15 tränar till 16:00, köper ofta en gainer om jag har pengar annars tar jag fil med musli när jag kommer hem

Någon gång mellan 18-19:00 äter jag oftast äggröra. Jag vet inte va jag ska äta annars som inte är snabba kolhydrater eller mycket fett (gärna tips som sagt)

mellan 21:00 och 22:00 blir jag oftast sugen på något men vet då inte heller vad jag ska äta. Brukar bli nåt äpple o riskakor, vilket är mycket snabba kolhydrater i (iaf i riskakorna

sen sömn mellan 00:00 - 01:00 till kl 07:30.

MvH// Emil

Sniggel
2006-03-13, 23:51
Oj va lite du äter.
Du kommer nog inte få några svar på din originalfråga utan snarare påpekan om att du borde lära dig att äta mat istället.

Liten Men Fet
2006-03-14, 00:42
Det dummaste du kan göra om du vill bygga muskler det är att hoppa över frukosten. Rejäl frukost gärna gröt och något extra proteinrikt.
Att äta fil och mussli är ju inte så bra heller men vi måste få reda på vad du har för mål med träningen innan vi kan ge några relevanta kostråd.

Sen tycker jag det är dumt att kasta bort äggulan om du ska göra omelette mycket protein i den.

Frustrator
2006-03-14, 07:19
Och ser inte ut som det blir mycket till middag heller..för att få i dig ditt dagsbehov av energi så får det bli en väldigt stor middag..(eller så är du väldigt liten)..

Guns n hoses
2006-03-14, 08:29
:confused: :confused:

ingen frukost?
ingen middag?
Övriga måltider var aningen tafatta oxå tycker jag.

Vad är dina mål med träningen? Att växxa? För de är en sak du inte kommer göra med det kostschemat :)

Embrace_the_end
2006-03-14, 15:24
Jah vill bli lite större o få mer definerade muskler...samtidigt som jag vill få bort magen o få fram musklerna:D...Jag har inte så myckjet fett på magen men vill ändå få bort deh.

va ja har hört så ska man ta bort äggulan för att den är onyttig:S...men då vet ja nu att ja ska använda den=).

och jag äter inte frukost eftersom jag mår illa så fort jag får i mig något som har med mat att göra innan kl 9 typ =)

Sniggel
2006-03-14, 16:52
Angående äggulan så trodde man tidigare att kolesterolet i det höjde den dåliga kolesterolnivån i kroppen, det verkar dock inte vara så att intaget av kolesterol har att göra med vilka nivåer av kolesterol man har i kroppen, snarare är det så att livsstilen avgör om du får höga kolesterolnivåer elelr inte.

Du äter inte frukost för att du mår dåligt av det, känner igen det där. Det kvittar dock, du måste äta mycket mer än vad du gör nu om du vill få muskler. Så ligger det till.
Jag kanske kan trösta dig med att det här med illamående på morgonen när man äter, brukar gå över efter ett tag om man vänjer sig vid att äta frukost, och dessutom om man tränar regelbundet så får man mer hunger efter ett tag.

Jag själv är alltid hungrig direkt när jag vaknar och skulle kunna äta en portion i proportionerna lunch/middag om någon hade lagat det åt mig medans jag sov :D
Jag mådde också illa av frukost innan jag började träna.

foxx
2006-03-14, 17:08
Som Sniggel säger, man vänjer sig vid och äta frukost, jag käkade aldrig frukost förut, men så började jag lätt, med nån macka, sedan gick det bättre och bättre, nu överlever jag inte dagen utan en redig frukost.

Embrace_the_end
2006-03-14, 17:59
Okej...jo som sagt man vänjer sig väl..så jag får väl börja:D
Det är ju trots alt ett jävligt viktigt mål på dagen.
Något förslag på vad jag kan äta som frukost isåfall?...Gröt?


Och en orsak till att mitt matschema ser ut som de gör är att jag inte har någon fantasi.
När jag kommer hem efter träning så blir det oftast en banan.
ca 1 timma senare så blir det nån form av mat..oftast Linssoppa med potatis och linser. Eller annars blir det fil, musli och mackor, vilket inte är någon höjdar kvällsmat=)

sen blir jag som sagt oftast hungrig senare på kvällen framåt 9-10...något förslag på vad jag kan äta då?

skulle va bra om ni kom med förslag och ändringar i mitt dåliga matschema:D

Noodles
2006-03-14, 18:22
Min mage är väldigt känslig och ibland är det riktigt svårt att äta på morgonen. Det är dock ett viktigt mål och ska du träna ordentligt måste du äta frukost. Försök få in en frukostrutin. Försök att vänja dig vid frukost så blir det nog lättare efter ett tag. Lycka till!

Sniggel
2006-03-14, 18:48
Jo precis. Ta en sak i taget. Börja med att försöka vänja dig vid att äta frukost.
Och börja även träna även om du kanske äter för lite, jag tror att träningen kommer att öka din hunger efter ett tag.

Embrace_the_end
2006-03-14, 19:36
Tränar gym gör jag ca 45-60 minuter om dagen

Springer även 10 minuter dom dagen...haha:D

Embrace_the_end
2006-03-14, 21:39
Varför hackar alla upp sig på min frukost..

det är resten av måltiderna under dagen jag behöver hjälp med:D