handdator

Visa fullständig version : Ont i magen svårt att andas.


aitamaa
2006-03-13, 21:20
Hallå

Såhär ligger det till.. Lillsyrran har haft ont i magen några dagar och gått till läkarn och kollat.. hon blev inlagd för prover å sånt över natten.. var bättre sen dagen efter. blev utskriven.. sen någon dag senare vakna hon av att hon int kunde andas och har ont i magen...

Nu är hon i sunderbyn på lungröntgen.. Vad kan det vara?

B-jay
2006-03-13, 21:27
Hade en liknande grej när jag var 17, vaknade mitt i natten och hade skitont i magen och kunde inte andas! Lades in för observation, men dom hade ingen förklaring till det hela.

Kanske inte hjälper dig så mycket! men förhoppningsvis är det inget allvarligt!
Håller tummarna!

timoat
2006-03-13, 21:32
blindtarmen? Jag har liknande spells ibland, brukar dock bara hålla i sig uver en natt, men smärtan är outhärdlig. Varje andetag man tar hugger till som en kniv, oc man är helt uppblåst som en ballong. Man kan inte gå på toa hur mycket man vill, och till sist blir jag så arg och irriterad att jag trycker på magen så hårt jag pallar, sen somnar jag av utnattning. Vet dock ej vad det är. Jag får det var tredje månad ungefär. IBS kanske?

aitamaa
2006-03-13, 22:29
Okey då kanske det är blindtarmen.. =) visst är den löstagbar och ingen nödvändig komponent i kroppen?

Pez
2006-03-13, 22:33
Okey då kanske det är blindtarmen.. =) visst är den löstagbar och ingen nödvändig komponent i kroppen?
Blindtarmen går utmärkt att välja bort. Även om den tillhör basutbudet så fyller den ingen direkt funktion.

Sen är allt du kan få höra här rena gissningar.
Lyssna på vad läkarna säger istället.

aitamaa
2006-03-13, 22:35
Blindtarmen går utmärkt att välja bort. Även om den tillhör basutbudet så fyller den ingen direkt funktion.

Sen är allt du kan få höra här rena gissningar.
Lyssna på vad läkarna säger istället.

Jo det är klart.. men hon har inte på mobilen då hon ligger på sjukan och så tänkte jag bara höra vad folk gissade på :)

mathor
2006-03-13, 22:44
Det är helt omöjligt att gissa sig till en diagnos på en obefintlig anamnes och så vaga symtom.

Wennerberg
2006-03-13, 22:48
När jag var runt 12 vaknade jag och hade ont i magen, bröstet och ryggen, och kunde knappt andas. Min papp sa till mig att ta en dusch och jag duschade i två timmar. Låg och vilade dagen efter sen gick det över.

Det var kanske jobbigt att ha den känslan som ung men vi gick aldrig till doktorn med det, så det vete fan om det är samma sak.

Totalt onödig post :/

HenrY
2006-03-13, 22:57
Blindtarmen går utmärkt att välja bort. Även om den tillhör basutbudet så fyller den ingen direkt funktion.

Sen är allt du kan få höra här rena gissningar.
Lyssna på vad läkarna säger istället.

Ursäkta att jag går lite offtopic.

Blindtarmen, någon funktion måste den ha? Någon som vet?

jakke
2006-03-13, 23:15
Ursäkta att jag går lite offtopic.

Blindtarmen, någon funktion måste den ha? Någon som vet?
Nej, ingen NADA.
Minns jag inte fel så användes den "förr"

David
2006-03-13, 23:15
Människans blindtarm och lilltå är väll de enda kroppsdelar som inte har någon nyttig funktion.

^AzAzeL^
2006-03-14, 00:09
Ursäkta att jag går lite offtopic.

Blindtarmen, någon funktion måste den ha? Någon som vet?


Är inte blindtarmen exempel på att evolution ägt rum?

Blindtarmen nämns ofta som ett exempel på ett organ som inte har någon funktion i kroppen och därför är "på väg ut", och att det alltså skulle vara ett bevis på att evolution äger rum.

Faktum är att blindtarmen inte alls är "på väg ut". Blindtarmen består nämligen av lymfkörtelvävnad och producerar antikroppar, och har alltså en funktion i kroppens immunförsvar. Vad man vet är den extra viktig hos nyfödda; när barnet växer upp avtar sedan blindtarmens "viktighet", även om den har en funktion hela livet. Så blindtarmen behövs visst, även om man klarar sig hyfsat bra utan den. (Din kropp klarar också av att bli av med armar, ben, ena njuren, halva levern...)

Dessutom är blindtarmen rik på blodkärl, vilket kanske inte borde vara fallet om den är i färd med att tillbakabildas och "på väg ut" enligt det evolutionistiska tankesättet.

Blindtarmen räknades länge till de s.k. rudimentära organen, dvs organ som saknade funktion och som man trodde därför var "rester" från evolutionen. I början av 1900-talet trodde man att det fanns ett 150-tal rudimentära organ hos människan, men allt eftersom tiden har gått har man insett att dessa organ visst har en funktion. Idag finns inga (eventuellt 1-2 stycken) som man fortfarande inte känner funktionen för, men det är förmodligen bara en tidsfråga innan vi får kunskap om vad de har för funktion.

Rudimentära organ har för länge sedan lämnats av kunniga evolutionister som bevis för utvecklingsläran. Tyvärr hänger de envist kvar i många av skolans läroböcker fortfarande.

Om evolutionen fortfarande pågick borde det ju finnas många "meningslösa" organ, men så är alltså inte fallet! Alla organ i vår kropp har en funktion, och det är ju ett argument för att det finns Någon som tänkt till när Han skapade oss!

källa:http://www.genesis.nu/faq/blindtarm.htm


har även för mig att det snackas om att våra förfäder hade den till att smälta rått kött!

Viveqa
2006-03-14, 00:46
Blindtarmen smälter cellolosa hos djur som äter mycket gräs, bark etc. människans blindtarm har inte den funktionen utan andra, kommer inte ihåg exakt vilka dessa är.

Bolio
2006-03-14, 03:01
Jag har legat med en tjej utan blindtarm en gång.

H.Emanuel
2006-03-14, 05:26
Kan det vara panikångest?

Melker
2006-03-14, 07:13
Kan det vara panikångest?

Jag tror också på panikångest orsakad av magkatarr.

/ Dr Melker

HajduMan
2006-03-14, 07:27
Jag har legat med en tjej utan blindtarm en gång.


va d skönt

Linnda
2006-03-14, 09:15
Kan det vara panikångest?

Precis, det kan ju vara något psykiskt, har hon mått dåligt på sistone, som du vet om? Annars kan det som sagt vara IBS, det kan göra väldigt ont och beror ju lite på vad hon äter. Kan hon vara laktosintolerant? Eller överkänslig/allergisk mot något annat hon äter? Kolla med läkaren om de kan göra tester på laktos, nötter, mjölprodukter osv.

aitamaa
2006-03-14, 11:46
Läkarna säger att det är ett virus.. som vandrar runt i kroppen och ger inflamationer nu är det i brosket runt bröstkorgen.. Dom skicka hem henne med 5 pronaxen tabletter..

Edde_1
2006-03-14, 12:12
När jag var runt 12 vaknade jag och hade ont i magen, bröstet och ryggen, och kunde knappt andas. Min papp sa till mig att ta en dusch och jag duschade i två timmar. Låg och vilade dagen efter sen gick det över.

Det var kanske jobbigt att ha den känslan som ung men vi gick aldrig till doktorn med det, så det vete fan om det är samma sak.

Totalt onödig post :/
:laugh: Stor humor.