handdator

Visa fullständig version : byta schema?


The Fallen
2006-03-13, 20:15
hur länge ska man köra på ett schema och sen byta? för musklerna börjar väl att vänja sig efter ett tag om man bara köra samma schema och övningar?

Jorgen
2006-03-13, 20:50
Finns ingen regel som säger när.
Byt när du tycker det är tråkigt eller när du stagnerar.

The Fallen
2006-03-13, 22:17
okej men jag har hört att musklerna vänjer sig och slutar växa om man fortsätter med samme eller är det bara bullshit?

Stål
2006-03-15, 17:48
okej men jag har hört att musklerna vänjer sig och slutar växa om man fortsätter med samme eller är det bara bullshit?

Förmodligen bara bullshit. Jag har i stort sätt kört samma upplägg sen dag 1 och ökat hela tiden. Då snackar vi sedan 1998. Varför ändra på något som fungerar? Fungerar det däremot inte då ska man ändra på något.

Guns n hoses
2006-03-15, 17:59
Förmodligen bara bullshit. Jag har i stort sätt kört samma upplägg sen dag 1 och ökat hela tiden. Då snackar vi sedan 1998. Varför ändra på något som fungerar? Fungerar det däremot inte då ska man ändra på något.
Men du har väl periodiserad, även fasten du kört samma schema?

Stål
2006-03-15, 21:54
Men du har väl periodiserad, även fasten du kört samma schema?

Nej det har i stort sätt sett lika ut hela tiden sedan jag lärde mig vad som egentligen fungerade för mig, vilket tog runt 1 år ungefär. Kör aldrig lätta perioder utan alltid tungt. Har självklart provat med att lägga in frekventa viloveckor och veckor med lättare träning men det är inget för mig. Hellre vila helt och hållet än att köra lätt. Vila gör jag när jag känner att jag behöver det och inte slaviskt var 6-8 vecka som många förespråkar. Kan gå 12 veckor innan vila, kan gå 3 bara. Som sagt, man lyssnar på sin kropp.

Övningsvalet ser ju annorlunda ut från pass till pass iförsig, det är det som skiljer sig. Men även om jag skulle köra samma övningar vecka efter vecka i samma följd så tror jag bara det är skitsnack att musklerna skulle "vänja sig", det gäller ju att öka från pass till pass på ett eller annat sätt.

Kör de övningar du tycker är roliga, byt när de blir tråkiga, inte innan.