handdator

Visa fullständig version : Grunge


The Somberlain
2006-03-13, 19:15
Vad tycker ni? Pearl Jam's debut är svårslagen!

mangs
2006-03-13, 19:21
Pearl Jam - Ten och Nirvana - Nevermind är de jag främst tänker på. Två mästerverk till skivor som framkallar många minnen.

The Somberlain
2006-03-13, 19:45
Sen är Alice in Chains - Dirt inte heller helt åt helvete. Riktigt bra platta!

bubbe
2006-03-13, 19:56
temple of the dog, en klar kultskiva inom genren.

Krampus
2006-03-13, 20:08
Nirvana var aldrig grunge i mitt tycke.
Dem fick den stämpeln för att dem var ifrån Seattle och kom samtidigt i en våg samtidigt som andra band som "var" grunge. Även om någon låt som tex On a plain på Nevermind går åt grungehållet, så var första plattan Bleach mkt mer åt punkhållet. Vad som hände sedan blev ngt helt eget. Men det är bara vad jag tycker. Dock var Nirvana husgudar när det begav sig.

Grunge för mig är Pearl Jam, Screaming Trees, Soundgarden, Stone Temple Pilots och dem bästa och mörkaste av dem alla: ALICE IN CHAINS. :)

bubbe
2006-03-13, 20:26
aah, kom på en till fast inte lika kultig skiva, Mad Season där sångaren från alice in chains gör en kanonskiva.

Pudzianovski
2006-03-13, 20:45
Soundgarden är mitt nr 1 band.

Dante
2006-03-13, 20:47
Pearl jam Mtv unplugged , :bow:
Ståpäls varje gång man ser avspelningen.




(fin sig. bubbe, ett program som inte lämnar hjärnbalken :D )

bubbe
2006-03-13, 20:54
(fin sig. bubbe, ett program som inte lämnar hjärnbalken :D )

:thumbup:

Inte vill man det heller..... :)

edit:gaaaah

bubbe
2006-03-13, 21:02
var tvungen att snurra igång Temple bara för det.....

riktigt skönt, chris cornell är kanon.

Runda Grodan
2006-03-13, 21:52
Pearl Jam - Ten.

Alice In Chains - Facelift - Dirt.

Soundgarden - Superunknown - Down On The Upside.

STP - Core - 12 Gracious Melodies.

Mycket bra skivor.



Jag tycker man kan nämna Faith No More också.

Days Of The New är lite nyare grunge, inte lika bra som ovanstående men ändå.



Vad heter Alice In Chains albumet med en trebent hund på? Det står inte på fodralet.

The Somberlain
2006-03-13, 23:10
Krampus
Är lite inne på din linje där faktiskt, dock gick väl Nirvana aldrig aktivt in för grungestilen utan gjorde vad dom ville och blev (av media) placerat i den "nya" genren, antagligen p.g.a. attribut som flanellskjorta, flåtigt hår och att dom kom från just Seattle. Grungen är ju dock ett ganska relativt uttryck eftersom man inte direkt kan påstå att något av banden som blivit placerade inom denna genere låter speciellt lika varandra, dock besitter dom en viss gemensam "feeling" (gäller även Nirvana) och det är väl antagligen därför dom blivit placerade i just grunge-facket.

Krampus
2006-03-13, 23:30
Alice In Chains Tour Dates:

6/17/06 - Hultsfred Festival - Sweden

Ooooui!
Ingen som sjunger ännu. Läs mer:

http://www.mtv.com/news/articles/1524813/02232006/alice_in_chains.jhtml


Albumet med den trebenta hunden heter bara "Alice in chains".

Rock'nRoll
2006-03-13, 23:34
Alice In Chains - Dirt är en tidlös klassiker. Resten av scenen ger jag inte mycket för.

Om det nu är så att Alice In Chains ska turnera utan Layne så är det helt åt helvete!

Krampus
2006-03-13, 23:35
Krampus
Är lite inne på din linje där faktiskt, dock gick väl Nirvana aldrig aktivt in för grungestilen utan gjorde vad dom ville och blev (av media) placerat i den "nya" genren, antagligen p.g.a. attribut som flanellskjorta, flåtigt hår och att dom kom från just Seattle. Grungen är ju dock ett ganska relativt uttryck eftersom man inte direkt kan påstå att något av banden som blivit placerade inom denna genere låter speciellt lika varandra, dock besitter dom en viss gemensam "feeling" (gäller även Nirvana) och det är väl antagligen därför dom blivit placerade i just grunge-facket.

Jupp.
Det finns ett klart gemensamt drag imellan de övriga banden som skilljer dem från Nirvana, öh vi kan nog kalla det begåvning.....
Grunge för mig är en kallare och smutisgare fortsättning på glamrock (rent musikaliskt, inte textmässigt) fast utan tönteriet.

Krampus
2006-03-13, 23:36
Alice In Chains - Dirt är en tidlös klassiker. Resten av scenen ger jag inte mycket för.

Om det nu är så att Alice In Chains ska turnera utan Layne så är det helt åt helvete!

Det kommer dem nog att göra eftersom han är död...

Rock'nRoll
2006-03-14, 00:49
Det kommer dem nog att göra eftersom han är död...

Men..! Jag hadde väll ingen aning om att dem skulle turnera överhuvudtaget! Om dom nu ska göra det utan Layne så är det verkligen för jävligt.

Ungefär som när Death skulle turnera utan Chuck

The Somberlain
2006-03-14, 06:54
Det finns ett klart gemensamt drag imellan de övriga banden som skilljer dem från Nirvana, öh vi kan nog kalla det begåvning.....

Att dom övriga rent tekniskt sett kanske skriver mer avancerade låtar än Nirvanas 3-ackordare säger iofs inte så mycket om kvalitén på låtarna. Grunge eller inte så (bokstavligt talat) avgudar jag Nirvanas debut, just för den enorma feeling plattan besitter.


Grunge för mig är en kallare och smutisgare fortsättning på glamrock (rent musikaliskt, inte textmässigt) fast utan tönteriet.

Nja, det vettefan. Ett kallare Mötley Crue då eller? Håller inte med dig där.

Papi
2006-03-14, 09:48
aah, kom på en till fast inte lika kultig skiva, Mad Season där sångaren från alice in chains gör en kanonskiva.
Ahh, vilka minnen från tonåren! Fan vad jag gillade den skivan! Måste nästan lyssna på den igen nu, hoppas jag inte blir besviken.

mangs
2006-03-14, 10:01
Pearl Jam - Ten.

Alice In Chains - Facelift - Dirt.

Soundgarden - Superunknown - Down On The Upside.

STP - Core - 12 Gracious Melodies.

Mycket bra skivor.



Jag tycker man kan nämna Faith No More också.

Days Of The New är lite nyare grunge, inte lika bra som ovanstående men ändå.



Vad heter Alice In Chains albumet med en trebent hund på? Det står inte på fodralet.

Håller med om allt utom F'N'M.
Jag har samtliga deras verk och är en hängiven lyssnare, kan dock inte minnas att de någonsin gjort något som låter som Grunge, skulle du kunna utveckla detta?

The Somberlain
2006-05-25, 19:56
"Faith No More" brukade väl av media klassas som "Funk Metal" av någon outgrundlig anledning. Ej grunge enl. mig heller, även om det är "alternativt".

Jense
2006-05-25, 20:23
pearl jam - ten är det jag tänker på och den skivan spelades ofta när jag va liten!

Runda Grodan
2007-09-03, 18:43
Håller med om allt utom F'N'M.
Jag har samtliga deras verk och är en hängiven lyssnare, kan dock inte minnas att de någonsin gjort något som låter som Grunge, skulle du kunna utveckla detta?
Öhh nej det kan jag tyvärr inte. Jag vet själv inte varför jag skrev det. Kanske jag tänkte på nåt annat band? :confused:

Jag sitter och lyssnar på Temple Of The Dog och tänkte jag skulle bumpa denna tråden.

Något nytt som är värt att lyssna på?

Krampus
2007-09-03, 18:50
Ah typ orka läsa tråden -Men Enya är inte rave. Enya är techno..

egge
2007-09-03, 18:58
Ah typ orka läsa tråden -Men Enya är inte rave. Enya är techno..

RESPECT!!

Eddie Vedder
2007-09-03, 19:39
Tack för den här bumpen. Hur har jag kunnat missa denna tråden!!!?

Temple of The Dog är absolut bra men släppte bara en skiva. Det var väl egentligen aldrig ett "riktigt" band utan bara en sammanslagning av Matt Cameron (numera Pearl Jam sedan 1998) och Chris Cornell tillsammans med det som skulle bli Pearl Jam. Dom gjorde skivan som en hyllning till Andrew Wood som var sångare i bandet Mother Love Bone tillsammans med bl.a. Jeff Ament och Stone Gossard som senare bildade just Pearl Jam tillsammans med Mike McCready och geniet Eddie Vedder.

Deras album är bra men slår inte Pearl Jam med hästlängder, dock är "Hunger Strike" med Temple of the Dog en klassiker!:thumbup:

J de Koof
2007-09-04, 07:29
Hm, definition på Grunge?

För mig innebär begreppet mest alla de kids i Lund som under 90-talet ansträngde sig för att se ut som om "jag bryr mig inte om mitt utseende", det vill säga försmutsade illasittande manchesterbyxor, flåttigt rufsigt hår, snett hängande öppen flanellskjorta med skrynkligt t-shirt under, oknutna gympadojjor och framåthängande hållning.

Det lustiga resultatet av denna "jag bryr mig inte..." var att alla såg exakt likadana ut.

Men det fanns säkert en massa bra musik som man borde lyssnat mer på.

/J

Krampus
2007-09-04, 15:35
Hm, definition på Grunge?

För mig innebär begreppet mest alla de kids i Lund som under 90-talet ansträngde sig för att se ut som om "jag bryr mig inte om mitt utseende", det vill säga försmutsade illasittande manchesterbyxor, flåttigt rufsigt hår, snett hängande öppen flanellskjorta med skrynkligt t-shirt under, oknutna gympadojjor och framåthängande hållning.

Det lustiga resultatet av denna "jag bryr mig inte..." var att alla såg exakt likadana ut.

Men det fanns säkert en massa bra musik som man borde lyssnat mer på.

/J

Jag tror fan inte den beskrivningen kommer bli godkänd på Wikipedia, men det vore ganska kul att försöka få med den. "Wtf is Lund?" :)

Tack för den här bumpen. Hur har jag kunnat missa denna tråden!!!?

Temple of The Dog är absolut bra men släppte bara en skiva. Det var väl egentligen aldrig ett "riktigt" band utan bara en sammanslagning av Matt Cameron (numera Pearl Jam sedan 1998) och Chris Cornell tillsammans med det som skulle bli Pearl Jam. Dom gjorde skivan som en hyllning till Andrew Wood som var sångare i bandet Mother Love Bone tillsammans med bl.a. Jeff Ament och Stone Gossard som senare bildade just Pearl Jam tillsammans med Mike McCready och geniet Eddie Vedder.

Deras album är bra men slår inte Pearl Jam med hästlängder, dock är "Hunger Strike" med Temple of the Dog en klassiker!:thumbup:

Ament, Gossard, Vedder har nog aldrig misslyckats med ngt de har gjort. Ta random Pearl Jam-platta och lyssna på en okänd låt två ggr om ni inte fastnar första gången. Det går inte att avfärda någon låt som svagt material. PJ saknar dock ngt som tex ska vi ta Tool (heh) har: En sinnesjukt bra trummis. Men om man tar dessa två musikgrupperingar i jämförelse igen så håller jag Vedder som den klart bättre av de båda bandens textförfattare.
Helt onödigt inlägg av mig men jag har ev någon psykisk deffekt att skylla på senare.

Glöm aldrig att Enya inte är rave.

Eddie Vedder
2007-09-04, 20:07
Helt onödigt inlägg av mig men jag har ev någon psykisk deffekt att skylla på senare.


Ditt inlägg var inte det minsta onödigt, du blev plötsligt min idol t.ex.:) Angående trummisen kan jag säga att Matt Cameron är en FRUKTANSVÄRT duktig trummis, det är ju mest det att Pearl Jams musik inte direkt "inbjuder" till att gå lös ordentligt som trummis.

Musiken är ju allmänt lättspelad så därav kan det ju framstå som om trummisen inte är mer än okej. Men jag håller givetvis med om att Tools trummis är skrämande duktig även han. Finns många många kanontrummisar, vissa får chansa att flasha sina egenskaper bättre än andra i sin musik helt enkelt.

Doctor Snuggles
2007-09-04, 20:46
Ditt inlägg var inte det minsta onödigt, du blev plötsligt min idol t.ex.:) Angående trummisen kan jag säga att Matt Cameron är en FRUKTANSVÄRT duktig trummis, det är ju mest det att Pearl Jams musik inte direkt "inbjuder" till att gå lös ordentligt som trummis.

Musiken är ju allmänt lättspelad så därav kan det ju framstå som om trummisen inte är mer än okej. Men jag håller givetvis med om att Tools trummis är skrämande duktig även han. Finns många många kanontrummisar, vissa får chansa att flasha sina egenskaper bättre än andra i sin musik helt enkelt.

Matt Cameron kom ju inte med förrän de senaste vad, 3 skivorna? Fast en jävligt bra trummis, som man däremot märkte mycket mer i Soundgarden.

Fast gillar man Down on the Upside har man inte förstått SG:s storhet när det begav sig. ;) Trist, förutsägbar, ojämn rock, något som man INTE kan säga om Badmotorfinger och mästerverket Superunknown, t.ex.

Eddie Vedder
2007-09-04, 21:52
Matt Cameron kom ju inte med förrän de senaste vad, 3 skivorna? Fast en jävligt bra trummis, som man däremot märkte mycket mer i Soundgarden.

Fast gillar man Down on the Upside har man inte förstått SG:s storhet när det begav sig. ;) Trist, förutsägbar, ojämn rock, något som man INTE kan säga om Badmotorfinger och mästerverket Superunknown, t.ex.

Amen till allt ovanstående. Jag har själv Louder Than Love, Badmotorfinger samt Superunknown med Soundgarden. Gillar alla tre skarpt, ÄLSKAR Superunknown men skulle sedan aldrig komma på tanken att inhandla något nyare än så från Soundgarden. Då tror jag faktiskt Chris Cornells soloprojekt kan vara bättre och även Audioslaves första album (resten från dom har varit skit enligt mig).

Matt Cameron har varit på PJ:s tre senaste album, ja. Innan dess har dom haft fyra andra trummisar varav två under längre tid, Dave Abbruzzese (som är med på t.ex. Unplugged samt på albumen Vs. och Vitalogy) och Jack Irons (tidigare Red Hot Chili Peppers). Abbruzzese anser jag vara riktigt duktig även han, Jack Irons är väl mer tveksamt. Hursomhelst är det lite ironiskt med honom att han är så relativt okänd trots att han spenderat ett antal år som medlem i två så stora världsband som RHCP och Pearl Jam.:)

LarsK
2007-09-05, 04:23
Jag har druckit grogg på Eddie Vedders bar på Broadway i Seattle. Baren heter Garage och har en jäkla massa biljardbord.

Eddie Vedder
2007-09-05, 09:34
Jag har druckit grogg på Eddie Vedders bar på Broadway i Seattle. Baren heter Garage och har en jäkla massa biljardbord.

Jag avundas dig (milt uttryckt), jag gissar att det är en typ av bar man inte direkt skulle gissa att en mångmiljonär driver om man klev in i?;)

Intressant att just Pearl Jam levt vidare och etablerat sig så starkt som ett "gubband" när alla dom andra Seattlebanden bröts upp, för jag är helt övertygad att Nirvana hade brytits upp även om Kurt Cobain levt. Och Alice In Chains ser jag också som ett icke-existerande band trots att jag de facto såg dom förra sommaren. Det var abara tragiskt att se en konsert med AIC där man inte ens nämner Layne Staley EN ENDA GÅNG på hela konserten med påstår att hela turnén var till hans minne.

Konserten var bra dock, och jag fick Jerry Cantrells plektrum!:hbang:

LarsK
2007-09-06, 01:59
Det var över 10 år sen jag var där. Vad jag kommer ihåg var att mitt i rummet var baren. Runt omkring var det en massa biljardbord. Baren var i ett halvrum typ, väggar runt omkring. Bartendern var britt och visste inte att man kunde blanda vodka och coca.

Hela Broadway och närliggande gator rekommenderas för en grunge fantast. Man känner riktigt var de fått sin inspiration från. Det finns en jäkla massa små roliga affärer.
De har en stor staty av Jimmy Hendrix på Broadway också. Jag kommer inte ihåg om han var född i Seattle eller han bodde där när han dog.

skaparn
2007-09-06, 07:27
Till och med jag gillar Alice in Chains - Dirt, så den måste ha något speciellt.

Vinter
2007-09-06, 07:29
Ska lyssna på Pearl Jam's Ten och minnas lite ungdoms dumheter.

Eddie Vedder
2007-09-06, 07:30
Till och med jag gillar Alice in Chains - Dirt, så den måste ha något speciellt.

Ska lyssna på Pearl Jam's Ten och minnas lite ungdoms dumheter.

Kloka ord från kloka herrar.:)

The Somberlain
2007-12-22, 00:52
Numera (tja, det var väl snart 2 år sedan jag startade tråden) håller jag uppföljaren till "Ten", "V.S." som Pearl Jams absolut bästa platta. Och snackar vi Soundgarden, är det givetvis 80-talet som gäller. SuperMegaOK och Louder Than Love, bra blandning av alternative/garage- och 70tals-hårdrock.

EDIT: Mudhoney och Nirvanas "demoperiod" är hejdlöst underskattat.

The Somberlain
2008-01-30, 19:25
Bäst just nu; Mudhoney på Reading '92!

http://www.youtube.com/watch?v=rZPRTPuTIaA

hangatyr
2008-01-30, 19:53
Hur mår grungegenren idag 2008?

Jag har aldrig lyssnat på musiken i fåga, men när jag gick i gymnasiet så var det galet inne med grunge, sen dog det bara ut.

The Somberlain
2008-01-30, 19:56
Alternativrocken finns, men du får leta upp den själv.

Eddie Vedder
2008-01-30, 20:09
Hur mår grungegenren idag 2008?

Jag har aldrig lyssnat på musiken i fåga, men när jag gick i gymnasiet så var det galet inne med grunge, sen dog det bara ut.

Några nya band som kallas grunge existerar nog inte. Det är ju på sätt och vis ingen musikstil i sig utan bara ett samlingsnamn som alla Seattlebanden från tidigt 90-tal fick typ.
Alla från Seattle med lite deppiga texter och flanellskjortor blev "grunge" oavsett hur olika dom lät rent musikmässigt.:D

Enda bandet som verkligen lever för fullt än idag är väl Pearl Jam, Alice In Chains har ju turnerat lite och så men det känns lite desperat tycker jag. Mest konserter med "Greatest Hits" och känns mer som kort och temporär comeback än att bandet faktiskt "lever".
Mudhoney var ju även med som förband på Pearl Jams senaste stora turné under ett par spelningar i USA.

SHUMMAN
2008-01-30, 20:25
Eeeeveeen flooooow

Eddie Vedder
2008-01-30, 21:01
Eeeeveeen flooooow

*cupid* :thumbup:

Doozer
2008-01-30, 21:07
Mindrally är ju det nya nu va.. *rolleyes*
http://www.myspace.com/mindrally

The Somberlain
2008-01-30, 23:05
Haha, vilket jävla fult namn på ett band (Mindrally). Är du med där?

Snabel
2008-01-31, 14:06
Eddie_vedder, vad tycker du om skivan "mirrorball" som Neil Young gjorde tillsammans med din favoritgrupp Pearl Jam?

Jag tycker den är bra (då är jag ju ett ny fan också så)

Krampus
2009-11-18, 22:15
Har lyssnat på Soundgarden de senaste veckorna. Hann inte med under 90-talet. 5 av 5, går inte att ge bandet mindre.

Doctor Snuggles
2009-11-19, 02:01
var tvungen att snurra igång Temple bara för det.....

riktigt skönt, chris cornell är kanon.

Imperfekt. Idag gör han ngn slags Marc Anthony/Timberlake skithybrid.

KalleBalik
2009-11-19, 09:39
Känner att jag måste posta den här videon, troligtvis den bästa duetten som någonsin gjorts.

Lln5i1N3J8g

The Somberlain
2009-11-19, 10:40
Oj, har lyckats missa videon. Helt lysande såklart!

Doctor Snuggles
2009-11-19, 14:18
Har lyssnat på Soundgarden de senaste veckorna. Hann inte med under 90-talet. 5 av 5, går inte att ge bandet mindre.

Missa inte motorvision - deras typ enda egna live konsert video. Grym är den iaf, typ bara badmotorfinger låtar:
http://www.youtube.com/view_play_list?p=6A4B951E1F8FA47C&search_query=soundgarden+motorvision

Doctor Snuggles
2010-08-28, 13:51
Ljudträdgården is backk! Backk like a heart atackk!

crILNt7-kj8
vWxrFv-5LJE
9VuyMvF8wo4

Doctor Snuggles
2010-08-28, 14:04
536wPEJbFdM

Eddie Vedder
2010-08-28, 14:19
Ljudträdgården is backk! Backk like a heart atackk!

Och med Matt Cameron bakom trummorna! Han har ju varit i Pearl Jam sedan 98 men PJ tar ju ett uppehåll på obestämd tid nu. Kanske för alltid. :(

Doctor Snuggles
2010-08-28, 14:22
Och med Matt Cameron bakom trummorna! Han har ju varit i Pearl Jam sedan 98 men PJ tar ju ett uppehåll på obestämd tid nu. Kanske för alltid. :(

Det är klart med Matt, annars så vore det ju inte samma sak. Ja, Eddie ska väl bli Bob Dylan på riktigt nu är det kanske tänkt. ;)

Eddie Vedder
2010-08-28, 14:28
Det är klart med Matt, annars så vore det ju inte samma sak.

Det bästa med honom är att han förmodligen är den enda som idag är BÄTTRE än under Soundgardens storhetstid. Att Chris Cornell ska ha samma tryck i rösten kan man ju knappast förvänta sig. Och jäklar vad gammal Kim Thayil har blivit! :D

Men cred till Cornell med nya (nygamla) frisyren!:hbang:

Ja, Eddie ska väl bli Bob Dylan på riktigt nu är det kanske tänkt. ;)

Han är för ärlig för att bli Bob Dylan. :D Bob Dylans kännetecken är ju att alltid säga A sedan B och vrida och vända på allt hit och dit men Eddie är öppen med åsikter och hymlar inte en sekund om vad låtarna handlar om och vilka åsikter han har.

Doctor Snuggles
2010-08-28, 14:35
Det bästa med honom är att han förmodligen är den enda som idag är BÄTTRE än under Soundgardens storhetstid. Att Chris Cornell ska ha samma tryck i rösten kan man ju knappast förvänta sig. Och jäklar vad gammal Kim Thayil har blivit! :D

Men cred till Cornell med nya (nygamla) frisyren!:hbang:



Han är för ärlig för att bli Bob Dylan. :D Bob Dylans kännetecken är ju att alltid säga A sedan B och vrida och vända på allt hit och dit men Eddie är öppen med åsikter och hymlar inte en sekund om vad låtarna handlar om och vilka åsikter han har.

Kim såg väl alltid rätt gammal ut. Han var ju äldst innan också. ;)
Eddie har väl en lååång bit att nå fram till Dylans lyrik å andra sidan. Dylan är ju en av de få textförfattarna som på riktigt kan anses vara en poet.
Chris har väl fortfarande tryck, även om det fattas några noter på toppen (men det var sällan han var på topp live förut heller), men hans röst är mest annorlunda nu än något annat. Låter lite mer skränigt och okontrollerat i vissa moment.

Eddie Vedder
2010-08-28, 14:36
Eddie har väl en lååång bit att nå fram till Dylans lyrik å andra sidan. Dylan är ju en av de få textförfattarna som på riktigt kan anses vara en poet.

Jag håller med dig. Och anledningen till att jag håller med är att jag vet att även Eddie själv skulle hålla med. :)

Doctor Snuggles
2010-08-28, 14:43
Jag håller med dig. Och anledningen till att jag håller med är att jag vet att även Eddie själv skulle hålla med. :)

Dylan låter som en nästäppt kråka å andra sidan, så det jämnar ut sig ;)

Eddie Vedder
2010-08-28, 14:49
Dylan låter som en nästäppt kråka å andra sidan, så det jämnar ut sig ;)

Om du gillar Eddies sång mer men Dylans låtar bättre så rekommenderas följande:

jrVkEKcSoFE

uwMLLmQFwyc