handdator

Visa fullständig version : Vilovecka - Er filosofi.


Humanist
2006-03-13, 18:36
Pja, sökfunktionen är nere så jag postar en ny tråd. Antar att det finns mängder av dylika frågeställningar redan dock.

Hursomhelst. Vilken är er filosofi bakom viloveckorna? Hur ofta tar ni dem och tränar ni något annorlunda, eller inte alls?

Själv har jag kört regelbundet nu i närmare ett år. Har funkat bra för mig och känner mig trots allt ganska pigg i kroppen. Nu börjar jag dock fundera på att ta en vecka med lite mindre belastning iallafall.

Tänkte att jag skulle köra på 80% av den vanliga vikten jag annars kör på. Försöka fokusera på uthålligheten och utförandet, som ju ibland blir lite lidande när man försöker köra tungt. Har läst lite häran och däran att det kan vara fördelaktigt att ibland gå ner i vikt på övningarna och köra uthållighet. Att den nya belastningen kan stimulera ytterligare tillväxt.

Vad tror ni och hur gör ni?

Fatalist
2006-03-13, 19:40
Ta helt ledigt en vecka istället om du känner att du vill/behöver vila. Du kommer inte förlora något på det...

userfriendly
2006-03-13, 19:43
det låter ju inte som ngn vilovecka direkt!? *screwy*

Sniggel
2006-03-13, 19:47
Håller med UF, det låter snarare som varierad träning och inte som vila.

Humanist
2006-03-13, 20:03
Jo ni har ju givetvis rätt i era kommentarer. Egentligen skulle jag nog helst köra på som vanligt. Träningen ser jag främst som en rolig syssla vid sidan om, och jag kör inte med något definierat mål i sikte. Jag kör dock seriöst 4 ggr/veckan, och gjort ganska goda framsteg i mina egna ögon.

Samtidigt har man ju hört om överträning och att det framhålls som gott att låta kroppen vila mellan varven. Vet inte om det kan vara positivt ur muskelbyggnads-perspektiv att låta bli att träna en vecka?

Är nog lite skraj för att jag kommer klättra på väggarna om jag inte får träna. Som sagt, gått som en klocka nu i ett år lite drygt.

robba_86
2006-03-13, 20:04
man kan tjäna mer än vad man tror på att vila...

HenrY
2006-03-13, 20:12
Tar aldrig frivilliga viloveckor jag. Utan de inträffar enbart när jag åker utomlands.
Behöver jag vila lite extra räcker det med 2-3 dagar.

pecson
2006-03-13, 23:23
1 dags vila från träning räcker gott och väl tycker jag

Stål
2006-03-15, 16:45
Tung träning funkar bra för mig, lägger aldrig in lättare veckor eftersom det inte ger mig något. Vila gör jag när jag känner att jag behöver och inte slaviskt en vecka off var 8:e vecka.

Sonny
2006-03-15, 17:20
Vila gör jag när jag känner att jag behöver och inte slaviskt en vecka off var 8:e vecka.Double that

Sniggel
2006-03-15, 18:46
Har jag hållt på och tränat regelbundet i några veckor och tar en veckas vila där jag inte har det minsta tankar på (styrke)träning, kanske nån sväng med andra aktiviteter, bad, innebandy 1-3 ggr den veckan, kommer jag tillbaka veckan efter det och är mycket starkare.
Men det är väl individuellt, testa du och se om det blir positiva effekter av vilan.

Humanist
2006-03-15, 20:31
Expanderar frågan istället för att starta en ny tråd. Brukar ni variera er träning och köra mer uthållighetsbaserad styrketräning? Har som sagt läst att det kan vara positivt för träningen att variera belastningen. Någon som vet mer om detta?

Stål
2006-03-15, 22:14
Expanderar frågan istället för att starta en ny tråd. Brukar ni variera er träning och köra mer uthållighetsbaserad styrketräning? Har som sagt läst att det kan vara positivt för träningen att variera belastningen. Någon som vet mer om detta?

Den enda variation på belastningen jag kör med är att försöka öka varje vecka. Alltså alltid så tungt jag kan. Varför vill man köra lättare egentligen? För genomblödningens skull? Hmm... Har inte sett några studier på att det skulle stimulera tillväxt. En anna orsak kan kanske vara att man känner sig lite hängig en vecka och bestämmer sig för att köra lättare, jaha... Som jag ser det hade då varit m7ycket bättre att vila helt och hållet.

Tungt eller total vila enligt mig. :thumbup:

emmzan
2006-03-15, 22:17
Jag varierar belastningen och veckan innan och veckan efter tävling blir rejält mycket lugnare.

Sen sköter min skolgång det så att jag vissa veckor inte kan träna etc.

fonzie
2006-03-15, 22:22
Den enda variation på belastningen jag kör med är att försöka öka varje vecka. Alltså alltid så tungt jag kan. Varför vill man köra lättare egentligen? För genomblödningens skull? Hmm... Har inte sett några studier på att det skulle stimulera tillväxt. En anna orsak kan kanske vara att man känner sig lite hängig en vecka och bestämmer sig för att köra lättare, jaha... Som jag ser det hade då varit m7ycket bättre att vila helt och hållet.

Tungt eller total vila enligt mig. :thumbup:

Tycker jag med, detta funkar bäst för mig. Att försöka öka varje pass är en bra filosofi.

z_bumbi
2006-03-16, 06:26
När jag kunde köra något så när seriöst så hade jag viloveckor och lugna veckor inbakat i planeringen, lugna veckor har oftast varit att jag bara tränat en eller två muskelgrupper under ett pass. Upplägg, vila 3-4 dagar, köra ett pass, vila 3-4 dagar och sen köra igång med den vanliga träningen.

Vilovecka är en vilovecka men volymen veckan innan var högre jämfört med en normal vecka.

När jag började med det här så gick träningen bättre och jag slapp ömhet i vissa gamla skador, för min del troligtvis för att jag låg lite väl nära vad min kropp klarade av att köra konstant.

mistermr
2006-03-16, 10:56
Viloveackor för mig är ngt som jag blir tvungen till och inte önskar. Jag tvingas till viloveckor på grund av förbindelser när det gäller examinationer i skolan.

MVH

userfriendly
2006-03-16, 11:00
Tar aldrig frivilliga viloveckor jag. Utan de inträffar enbart när jag åker utomlands.
Behöver jag vila lite extra räcker det med 2-3 dagar.


samma här, blir jag trött så vilar jag lite extra bara...

Snake
2006-03-16, 12:05
Viloveackor för mig är ngt som jag blir tvungen till och inte önskar. Jag tvingas till viloveckor på grund av förbindelser när det gäller examinationer i skolan.

MVH

What a load of crap! Man hinner alltid avvara några timmar varje dag till träning om man verkligen vill, även fast man har en massa tentor.

Själv vilar jag när jag känner mig sliten, ingen schemalagd vila.

mistermr
2006-03-16, 16:22
What a load of crap! Man hinner alltid avvara några timmar varje dag till träning om man verkligen vill, även fast man har en massa tentor.

Själv vilar jag när jag känner mig sliten, ingen schemalagd vila.

Jag bor inte nära gymmet, får åka en bit för att nå dit. Dessutom verkar det som om en ny vilovecka är på gång, ty jag verkar ha blivit smittad och är förkyld :furious:

MVH

Humanist
2006-03-16, 16:28
Den enda variation på belastningen jag kör med är att försöka öka varje vecka. Alltså alltid så tungt jag kan. Varför vill man köra lättare egentligen? För genomblödningens skull? Hmm... Har inte sett några studier på att det skulle stimulera tillväxt. En anna orsak kan kanske vara att man känner sig lite hängig en vecka och bestämmer sig för att köra lättare, jaha... Som jag ser det hade då varit m7ycket bättre att vila helt och hållet.

Tungt eller total vila enligt mig. :thumbup:

Pja flera anledningar, varav du påpekar några. För min del skulle det vara att i någon mån vila kroppen från maximal belastning utan att därmed försätta den i total vila. Ett annat syfte skulle vara att återfånga lite av det korrekta utförandet av vissa övningar, som definitivt blir lidande när man satsar på att öka vikterna.

Ser jag tillbaka på min träning tycker jag ofta att det blir så för min del. Två steg framåt, ett steg bakåt. Ökar fint i vikter tills jag upptäcker att utförandet blivit kasst, så då sänker jag igen och börjar om.

no1fitness
2006-03-17, 05:41
Jag har aldrig haft en vilovecka under de dryga 13 år jag tränat. Inte ens de senaste åren då jag tränat tävlingsinriktat. Vilar jag mer än 2-3 dagar så blir jag allmänt slö i kroppen och tappar ork och styrka snabbt.

Väldigt individuellt det där med om man vill ha vilovecka eller inte.

mistermr
2006-03-17, 10:52
Jag har aldrig haft en vilovecka under de dryga 13 år jag tränat. Inte ens de senaste åren då jag tränat tävlingsinriktat. Vilar jag mer än 2-3 dagar så blir jag allmänt slö i kroppen och tappar ork och styrka snabbt.

Väldigt individuellt det där med om man vill ha vilovecka eller inte.

Hur gör du när du är sjuk då?

MVH

Snake
2006-03-17, 11:20
Hur gör du när du är sjuk då?

MVH

Sjukdom är ingen vilovecka, kroppen jobbar för fullt för att utrota viruset du har i kroppen - den vilar inte alls.

mistermr
2006-03-17, 18:31
Sjukdom är ingen vilovecka, kroppen jobbar för fullt för att utrota viruset du har i kroppen - den vilar inte alls.

Men frågan var om personen vilade eller tränade under sjukdom?

MVH

no1fitness
2006-03-17, 22:52
Men frågan var om personen vilade eller tränade under sjukdom?

MVH

Under sjukdom vilar jag naturligtvis, men börjar oftast träna för tidigt då man inte är helt frisk... :em:

mistermr
2006-03-17, 22:59
Under sjukdom vilar jag naturligtvis, men börjar oftast träna för tidigt då man inte är helt frisk... :em:

Idag körde jag ett träningspass trots att jag har hiskeligt ont i halsen och håller på att få en icke attraktiv förkylning. Vet ej, men jag tror inte det var särskilt bra.

MVH

HenrY
2006-03-17, 23:02
Under sjukdom vilar jag naturligtvis, men börjar oftast träna för tidigt då man inte är helt frisk... :em:

Jah, då vilar du ju inte under sjukdom med andra ord?:D

Sry, kunde inte låta bli!:D

Annars håller jag med dig, vilar jag längre än några dagar blir jag också väldigt slö och orkeslös.

Batman
2006-03-17, 23:06
Jag kör vilovecka när jag känner att jag behöver en psykisk vila, blir ganska tråkigt att pumpa 5 dar i veckan precis som jobbet kan bli ibland.

En vecka med andra aktiviteter får mig att få tillbaka "Nyträningskänslan", typ den som folk får vid nyår och strax innan sommaren.

no1fitness
2006-03-17, 23:22
Idag körde jag ett träningspass trots att jag har hiskeligt ont i halsen och håller på att få en icke attraktiv förkylning. Vet ej, men jag tror inte det var särskilt bra.

MVH

Nej, det är väl inte optimalt, men jag blir i alla fall inte sjukare av min träning. :D

HenrY : Ordmärkare. *grr27*
Vila blir man allt bra seg av.

Popeye
2006-03-18, 08:24
Det man tappar kommer snabbt igen.
Efter en vecka eller två vilande så brukar jag börja lungt men det tar bara några pass så är jag tillbaka där jag var innan vilan.

Vila brukar oftast vara påtvingad av sjukdom och jag vill vara frisk när jag går tillbaka och tränar.

Baan
2006-03-18, 09:41
jag tar mer viloveckor när jag måste, om man ska åka utomlands eller har andra förhinder som försvårar/omöjliggör träningen. annars tycker jag inte viloveckor alls är ett måste, det blir mer en psykisk grej att man intalar sig att man måste vila någon gång.. hellre variera träningen eller liknande istället för att gå runt övertränad och djävlig