handdator

Visa fullständig version : vad gör jag FEL egentligen?


soulsplinter
2006-03-13, 17:52
Jag undrar vad jag gör för fel; är en 17 årig tjej som äter mellan 1300 - 2000 kcal /dag. Cyklar på morgonen i 40 min 4 ggr per vecka på motionscykel. cyklar även vissa kvällar/eftermiddagar om jag orkar. Dansar också 4 ggr/vecka. Det jag vill är att gå ner i fettprocent, och sedan bygga lite mer muskler. Har gjort såhär i tre veckor nu, men jag går inte ner i vikt *cry*

jag försöker att dra in på fettet men vet att det är viktigt att få i sig det också. Mitt största problem är att dra in på kolhydraterna, men jag tror att jag lyckas rätt bra med det också =)
är inte alls överviktig vill bara gå ner en sisådär 4 kg i fett för fåfängans skull...
kan det ta väldigt lång tid innan man ser resultat? kan det bero på att det mesta av mitt fett utgörs av "dåligt" fett?
och just det ja, hur ska man bäst cykla om man vill fokusera på fettförbränning?

börjar tappa motivationen lite man ser ju liksom inga resultat haha
är helt ny och lite lost här menmen =)

Milia
2006-03-13, 17:58
Om du tränar ca 10 pass per vecka eller mer så behöver du säkerligen mer mat än sådär, även om du vill gå ner i vikt. Och var är styrketräningen?

soulsplinter
2006-03-13, 18:01
jo kanske det =S men jag tänkte att om jag gör av med mer enrgi än vad jag stopppar imig så borde väl jag gå ner i vikt, men icke!

styrketräning ingår i mina danspass. grejen är väl att jag inte vill "deffa" för jag vill främst gå ner i fettprocent. men det händer att jag snor brorsans hantlar och kör lite hemma också.

userfriendly
2006-03-13, 18:02
om du inte är överviktig kanske inte kroppen heller vill gå ner? det bästa sättet att sänka fett% är att styrketräna

vila några dagar, börja sedan dieten igen - men ta bort kvällscyklingen, håll dig till dansen o morgoncardion (om du nu ändå inte ska bygga muskler) osen ät lite o ofta. Testa ev. att höja ditt energiintag

soulsplinter
2006-03-13, 18:10
okej tack så mkt =)
men ungefär hur mycket av kosten (i procent) ska utgöras av kolhydrater/protein/fett om man vill gå ner i fettprocent?

userfriendly
2006-03-13, 18:51
okej tack så mkt =)
men ungefär hur mycket av kosten (i procent) ska utgöras av kolhydrater/protein/fett om man vill gå ner i fettprocent?


hmm.. 2g protein/kg kroppsvikt, ca 1g fett/kilo kroppsvikt o resten kolhydrater

Jacob79
2006-03-13, 20:38
Jag hade gjort så här:
Först 40 minuter är alldeles för länge.
Jag hade dragit ner det till 20 minuter och kört intervall träning. Mer intensiv träning då som ökar din förbränning, samtidigt bygger det mer muskler.

Sen samma sorts träning flera gånger varje dag, jag tycker det hörs onödigt.
Ett bra genomfört intervallpass ökar din förbräning i 24 timmar framåt.

Sen räkna med det tar tid, 3 veckor är knappt något.
Sen kan det faktiskt vara att du har gått ner i fettprocent redan, Har du varit på undersökning och sätt exakt hur stor procent du hade när du börja?

King Grub
2006-03-13, 20:55
Jag hade gjort så här:
Först 40 minuter är alldeles för länge.

När blev 40 minuter konditionsträning "för länge"... och för länge för vad? :confused:

soulsplinter
2006-03-13, 21:11
jaså, blir fettförbränningen större om man kör ett kortare mycket intensivare pass än ett längre medelintensivt? lr jag läste nånstans att det optimala för fettförbränning var då man jobbade någonstans mellan 60-65% av max..
hur ska jag köra i intervallerna då? typ 2 min fort 2 min långsamt eller?¨

haha nej jag har iofs ingen aning om hur stor procent jag hade när jag började =)

King Grub
2006-03-13, 21:22
lr jag läste nånstans att det optimala för fettförbränning var då man jobbade någonstans mellan 60-65% av max..

Stämmer utmärkt.

Info finns här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59721

soulsplinter
2006-03-13, 21:27
alltså ska man köra 60-65 % av maxpulsen?

detta är kanske också en dum fråga för alla här är ju typ killar (nästan), men hur stor effekt kan P-piller ha på viktökningen? Kan de även hindra en från att gå ner om man en gång gått upp? alltså om någon vet ;P

King Grub
2006-03-13, 21:29
alltså ska man köra 60-65 % av maxpulsen?

Nej, av Vo2max. Det är inte samma sak. Klicka länken ovan.

Daniel-san
2006-03-13, 22:24
Jag undrar vad jag gör för fel; är en 17 årig tjej som äter mellan 1300 - 2000 kcal /dag. Cyklar på morgonen i 40 min 4 ggr per vecka på motionscykel. cyklar även vissa kvällar/eftermiddagar om jag orkar. Dansar också 4 ggr/vecka. Det jag vill är att gå ner i fettprocent, och sedan bygga lite mer muskler. Har gjort såhär i tre veckor nu, men jag går inte ner i vikt *cry*

jag försöker att dra in på fettet men vet att det är viktigt att få i sig det också. Mitt största problem är att dra in på kolhydraterna, men jag tror att jag lyckas rätt bra med det också =)
är inte alls överviktig vill bara gå ner en sisådär 4 kg i fett för fåfängans skull...
kan det ta väldigt lång tid innan man ser resultat? kan det bero på att det mesta av mitt fett utgörs av "dåligt" fett?
och just det ja, hur ska man bäst cykla om man vill fokusera på fettförbränning?

börjar tappa motivationen lite man ser ju liksom inga resultat haha
är helt ny och lite lost här menmen =)

Det känns som det fattas lite övergripande fakta kring din helhetsbild för att ge bra svar på varför det inte går som du tänkt dig. Sånt som är intressant att veta förutom det du berättar är t ex din vikt, hur ditt kaloriintag är nu jämfört med innan din 3-veckorsperiod, hur de aktivitetsvanor du beskriver är mängdmässigt jämfört med innan din 3-veckorsperiod, hur hårt/länge/mycket cyklar du, vilken dans är det du ägnar dig åt, om dina 1300-2000 kcal gäller i snitt för ALLA dagar dvs inga ätardagar eller svullhelger, väger du dig vid samma tillfälle på dygnet, har vikten förändrats under de tre veckorna alls bl a... lite att fråga om med andra ord.
Generellt gäller dock otvivelaktigt att om du inte går ner i vikt så får du sänka ditt energiintag eller öka din energiförbrukning. Kombinationen blir förstås ännu mer produktiv.

Fed up
2006-03-14, 09:16
hmm.. 2g protein/kg kroppsvikt, ca 1g fett/kilo kroppsvikt o resten kolhydrater

om jag skulle följa det skulle jag knappt få äta några kolisar alls, för det skulle inte bli några kvar knappt när jag ligger på deff. nu har jag inte exakta sifforna här, utan hemma, men tycker det där är skitsvårt att få ihop iallafall. några tips?

tigerofsweden
2006-03-14, 09:18
om jag skulle följa det skulle jag knappt få äta några kolisar alls, för det skulle inte bli några kvar knappt när jag ligger på deff. nu har jag inte exakta sifforna här, utan hemma, men tycker det där är skitsvårt att få ihop iallafall. några tips?

Mer cardio?

Fed up
2006-03-14, 09:24
Mer cardio?

jo det är klart, de siffrorna jag tänkte på nu är om jag är i viloläge typ och det är ju inte många dagar jag ligger och vilar hela dan förståss. men jag tycker det är sjukt svårt att hålla koll på hur mycket jag fått i mig av varje del av prot/fett/kolis, enklare att dela upp i hur stor procent av andelen som ska vara vad, eftersom jag använder hälsovakten. finns det några direktioner på det?

King Grub
2006-03-14, 09:43
om jag skulle följa det skulle jag knappt få äta några kolisar alls,?

Du skall helt enkelt inte behöva ligga så lågt som 1300 kcal per dygn. Så lite energi förbrukar du inte helt utan träning.

Fed up
2006-03-14, 09:51
Så lite energi förbrukar du inte helt utan träning.

förstår inte ovanstående mening riktigt?

jag har legat på 1500 i flera veckor. intet hände. gick ner till 1400. intet hände. då msåte jag väl ändå sänka?

obs, jag pratar nu NETTOsiffror, alltså efter att jag räknat bort träning. brutto ligger jag nog runt 2000 om dan nånting.

tycker själv att jag haft det "för lätt" har nästan aldrig känt mig hungrig etc. som alla gnäller för, så jag måste ha ätit för mycket, tycker jag.

King Grub
2006-03-14, 10:15
förstår inte ovanstående mening riktigt?

Även om du inte tränar ett dugg, är det en mycket låg energiförbrukning.

Fed up
2006-03-14, 11:06
Även om du inte tränar ett dugg, är det en mycket låg energiförbrukning.

varför går jag inte ner ett ynka hekto isåfall?

tror inte det är för att jag ligger på svältnivå och allt det där, för jag har ju som sagt legat högre och är det svältkost vet jag inte hur nån kunde överleva på 1600-talet etc...jag väger all mat jag kan (inte i skolan tex då jag inte tror det är så uppskattat att slänga upp en liten våg bland en massa hysteriska 14-åriga tjejer och säga att man vill gå ner i vikt när man är rätt genomsnittsligt stor).

finns det nåt annat jag kan göra då? alltså inte träna mer, för det går ju på ett ut, eftersom jag snackar nettosiffror här. jag antar att min kropp itne alls känner för att tappa fläsk eftersom den tycker den har ett lagom stort reservförråd, men det måste ju gå ändå.

Jag tycker det är konstigt att jag inte gick ner i vikt när jag låg på tex 1600 kcal om nu 1300 är svältnivå. kan ju knappast vara så att även 1600 är mer än 1000 under min normalnivå, för skulle jag äta 2600 i vila så skulle jag få hetsäta hela dagen.

The Draf
2006-03-14, 11:47
Väger du all din mat? Finns det möjligen någonting som kan orsaka fel i dina uträkningar? Äter näringsrik mat?

Fed up
2006-03-14, 12:18
Väger du all din mat? Finns det möjligen någonting som kan orsaka fel i dina uträkningar? Äter näringsrik mat?

min morgongröt har jag ju samma mått i varje dag så den väger jag kanske varannan, var tredje dag för att se så jag inte ligger fel. detsamma med keso, sylten och mjölken jag har på. Vägs kanske varannan dag och ligger nästan alltid på samma nivå.

Lunchen vägs aldrig nu när jag har praktik och den är dessutom ganska näringsmässigt bristfällig (skolmat), men det är sista veckan jag har praktik nu så snart är det slut på det. Idag åt jag tex. 2 bitar ugnspannkaka, ett knäckebröd med lite lätta på, sallad, gurka, morötter, kokta morötter och ltie andra grönsaker. Men luncherna får jag ju höfta lite på, brukar försöka att ta lite i överkant när jag skriver in dem för att de inte ska göra så jag äter för mycket.

Kvällsmat vägs alltid.

Mellanmål däremellan är ungefär som frukost, är det nåt jag vägt tusen gånger förr så hoppas jag det ibland eftersom jag tycker jag har bra koll på vad det ligger på. samma med tex prottedrnik och sånt som har "fasta mått" så att säga.

Det som jag tycker är svårast att mäta är motionen. vad ska man räkna med och vad inte. jag menar om jag går i skolan en dag borde jag ju göra av med en dag då jag sitter stilla hela dan, utöver styrketräning och sånt. Sen är det svårt att veta hur mycket varje motionsmoment bränner eftersom alla siffror är generella etc.

Jag tränar styrketräning 3-4 ggr i veckan, går på boxning ibland, går promenad varje dag (hur långa beror på tid och hur mycket jag tränar i övrigt) och skenar på löpband och trampar cykel på gymmet ibland när jag inte har tränat och ibland i kombination med träning (då blir det ju mindre av den varan dock...).

Detta gör mig tokig iallafall. jag vägrar tro att jag ska äta mer för att gå ner i vikt för jag har ju ätit mer i hela mitt liv utan att gå ner ett gram (snarare tvärtom). jag blir inte klok på det hela.

tigerofsweden
2006-03-14, 12:23
jag blir inte klok på det hela.

Då är vi två :( Låter väldigt märkligt

Nadja
2006-03-14, 12:45
..hur länge har ni följt era respektive kostupplägg? Regelbundenhet är nyckeln, vissa behöver mer tid än andra för att få igång "maskineriet". Första deffen jag genomförde, höll jag också på att bli galen. Testade massa olika kcal-nivåer, inget hände, gav upp, gick på deffen igen etc. Jag anser att man måste pröva sig fram - misstag är en del av framgången! det blir enklare när man deffat några gånger - faktiskt!

//Nadja

Fed up
2006-03-14, 12:46
Då är vi två :( Låter väldigt märkligt

ja, men kom igen du har MASSOR fler poster än jag (post=kunnande, det vet alla) så du borde ha NÅT förslag på vad som kan vara fel. ;)

jag får anställa nån som följer mitt liv i några veckor och noterar allt jag äter/tränar och se om den får samma resultat som jag eller hittar några fel. det vore nåt...

men är verkligen 1300 så himla lite i total vila då? det stämmer enligt bde uppladdningen och deffguidens uträkning, visserligen är jag sjukt kass på matte, men ja, jag tror det iallafall...Men å andra sidan vore det ju konstigt att jag skulle gå ner en massa bara för att jag sänkt 100 kcal om dan är jag inte gått ner när jag låg på 1400.

Ett problem är att min våg hemma är analog och värdelös. Brukar väga mig på gymmet ett par gånger i veckan, men då har jag ju lite kläder och det blir vid olika tider på dan. Men när jag vägt mig tio gånger och legat på ungefär samma hela tiden så kan det väl inte vara helt fel, tänker jag...

känner lite att jag kuppat den här tråden från trådskaparen nu, men va sjutton... :thumbup:

tigerofsweden
2006-03-14, 12:53
ja, men kom igen du har MASSOR fler poster än jag (post=kunnande, det vet alla) så du borde ha NÅT förslag på vad som kan vara fel. ;)

jag får anställa nån som följer mitt liv i några veckor och noterar allt jag äter/tränar och se om den får samma resultat som jag eller hittar några fel. det vore nåt...

men är verkligen 1300 så himla lite i total vila då? det stämmer enligt bde uppladdningen och deffguidens uträkning, visserligen är jag sjukt kass på matte, men ja, jag tror det iallafall...Men å andra sidan vore det ju konstigt att jag skulle gå ner en massa bara för att jag sänkt 100 kcal om dan är jag inte gått ner när jag låg på 1400.

Ett problem är att min våg hemma är analog och värdelös. Brukar väga mig på gymmet ett par gånger i veckan, men då har jag ju lite kläder och det blir vid olika tider på dan. Men när jag vägt mig tio gånger och legat på ungefär samma hela tiden så kan det väl inte vara helt fel, tänker jag...

känner lite att jag kuppat den här tråden från trådskaparen nu, men va sjutton... :thumbup:

Önskar jag kunde det :) Men för mig går det inte ihop *screwy*

Berätta exakt vad du äter en dag då du får i dig 1400 kcal så är du snäll :)

Fricken
2006-03-14, 12:57
[QUOTE=soulsplinter]Jag undrar vad jag gör för fel; är en 17 årig tjej som äter mellan 1300 - 2000 kcal /dag. QUOTE]

ganska stor skillnad mellan 1300-200 kanske?
försök pricka en kalorimängd som du käkar och dela in
i 40%protein, 30% kolisar och 30% fett

good luck :hbang:

Fed up
2006-03-14, 12:57
Önskar jag kunde det :) Men för mig går det inte ihop *screwy*

Berätta exakt vad du äter en dag då du får i dig 1400 kcal så är du snäll :)

jag får göra det när jag kommer hem, där jag har mått och vikter och alles.

obs, du är med på att det är 1400 netto va? jag känner att jag inte nog kan understryka detta då de fleta här på forumet pratar om bruttosiffror, vilket jag tycker verkar vara ganska irrelevant...

Fed up
2006-03-14, 12:58
[QUOTE=soulsplinter]Jag undrar vad jag gör för fel; är en 17 årig tjej som äter mellan 1300 - 2000 kcal /dag. QUOTE]

ganska stor skillnad mellan 1300-200 kanske?
försök pricka en kalorimängd som du käkar och dela in
i 40%protein, 30% kolisar och 30% fett

good luck :hbang:


hörrödu, jag har kapat den här tråden. det betyder att man får svara på mina problem och ENDAST mina problem! :whipped:

:D

tigerofsweden
2006-03-14, 12:58
jag får göra det när jag kommer hem, där jag har mått och vikter och alles.

obs, du är med på att det är 1400 netto va? jag känner att jag inte nog kan understryka detta då de fleta här på forumet pratar om bruttosiffror, vilket jag tycker verkar vara ganska irrelevant...

Med det menar du? Så att allt är solklart!

Fed up
2006-03-14, 13:01
Med det menar du? Så att allt är solklart!

med det menar jag matintag-träning.
alltså om jag ätit för tex 2000 kcal på en dag så får jag träna 600 kcal.
är jag däremot lat en dag och kanske bara bränner ca 200 kcal får jag bara äta 1600 kcal.
skulle jag vara däckad och sjuk och helt sängliggandes en hel dag får jag abra äta 1400 kcal.

om 1400 är det jag bestämt mig för då alltså. det har ju skiftat lite som bekant...

tigerofsweden
2006-03-14, 13:04
med det menar jag matintag-träning.
alltså om jag ätit för tex 2000 kcal på en dag så får jag träna 600 kcal.
är jag däremot lat en dag och kanske bara bränner ca 200 kcal får jag bara äta 1600 kcal.
skulle jag vara däckad och sjuk och helt sängliggandes en hel dag får jag abra äta 1400 kcal.

om 1400 är det jag bestämt mig för då alltså. det har ju skiftat lite som bekant...

Ok ok jag förstår :) Lättare hade ju varit om du följt strömmen och berättat kcal intaget för det du ätit och skrivit upp vad du tränat :) För mig är det lättare och se var det möjligtvis brister då :)

Fed up
2006-03-14, 13:07
Ok ok jag förstår :) Lättare hade ju varit om du följt strömmen och berättat kcal intaget för det du ätit och skrivit upp vad du tränat :) För mig är det lättare och se var det möjligtvis brister då :)

hur då? jag fattar inte, alla skriver att det gör så men jag begriper inte hur det går till i praktiken och varför, om man inte i praktiken gör som jag alltså räknar bort det man tränat från det man ätit.
Jag skriver ju upp vad jag tränat och ätit, men det jag tränat dras bort från det man ätit i hälsovakten. Alltså om jag ätit 1000 kcal en dag och går och tränar och så skriver jag in träningen som ex blir 300 kcal då görs de 1000 automatiskt om till 700.

finns det nån nackdel med det?

Fed up
2006-03-14, 13:15
övrig info, jag har hållt på i ungefär en månad nu. först 1500 nån vecka eller två och sen 1400 (har exakta uppgifter hemma också...).

rasslade loss ett kilo direkt till 58 och magen såg mindre ut snabbt, men sen dess ahr jag legat på runt 58,5. antar att det bara var vätska som lossnade där i början....?

tigerofsweden
2006-03-14, 13:17
finns det nån nackdel med det?

Ja att man måste tänka om eftersom alla andra gör på det andra sättet :)

Med det menar ja att man måste tänka i nya banor för att jämföra med andra osv, lättare att få en klar bild om du gjort som andra :thumbup:

hasse36
2006-03-14, 13:18
med det menar jag matintag-träning.
alltså om jag ätit för tex 2000 kcal på en dag så får jag träna 600 kcal.
är jag däremot lat en dag och kanske bara bränner ca 200 kcal får jag bara äta 1600 kcal.
skulle jag vara däckad och sjuk och helt sängliggandes en hel dag får jag abra äta 1400 kcal.

om 1400 är det jag bestämt mig för då alltså. det har ju skiftat lite som bekant...

Berätta om några typiska träningsdagar och hur mycket energi du tror att du förbrukar när du tränar.

//hasse36
Ryktandes sin käpphäst

Rataxes
2006-03-14, 14:28
övrig info, jag har hållt på i ungefär en månad nu. först 1500 nån vecka eller två och sen 1400 (har exakta uppgifter hemma också...).

rasslade loss ett kilo direkt till 58 och magen såg mindre ut snabbt, men sen dess ahr jag legat på runt 58,5. antar att det bara var vätska som lossnade där i början....?
Jag väger nästan 10 kg mer (antar att viktskillnaden till stor del utgörs av muskler också) och måste ligga på 1500 kcal för att gå ned i vikt utan träning. Vem av oss är det som har underskattat sitt energiintag eller överskattat sin energiförbrukning? Spelar egentligen ingen roll. Att använda Harris-Benedict-formeln, kaloritabeller, matvågar, caloriesperhour.com, mm, är bra för att kunna placera sig i någorlunda rätt startposition för den kroppsförändring man vill åstadkomma, men i slutändan måste man härleda sin nettoenergi(o)balans från den faktiska förändringen, inte tro att det nödvändigtvis går att göra tvärtom. Går man inte ned i vikt måste man äta mindre eller förbränna mer, och som jag har förstått kan inget annat än någon metabolisk sjukdom rubba detta termodynamiska samband mer än marginellt.

Om man försöker gå ned (eller gå upp) i vikt baserat på några uppgifter man har tagit fram som säger att man borde gå ned i vikt, istället för att justera efter om man faktiskt går ned i vikt eller inte, lämnar man det egentligen helt åt slumpen om de små faktorer man har utelämnat eller gjort oprecisa uppskattningar av kommer resultera i något energiunderskott eller inte.

Fed up
2006-03-14, 14:41
Jag väger nästan 10 kg mer (antar att viktskillnaden till stor del utgörs av muskler också) och måste ligga på 1500 kcal för att gå ned i vikt utan träning. Vem av oss är det som har underskattat sitt energiintag eller överskattat sin energiförbrukning? Spelar egentligen ingen roll. Att använda Harris-Benedict-formeln, kaloritabeller, matvågar, caloriesperhour.com, mm, är bra för att kunna placera sig i någorlunda rätt startposition för den kroppsförändring man vill åstadkomma, men i slutändan måste man härleda sin nettoenergi(o)balans från den faktiska förändringen, inte tro att det nödvändigtvis går att göra tvärtom. Går man inte ned i vikt måste man äta mindre eller förbränna mer, och som jag har förstått kan inget annat än någon metabolisk sjukdom rubba detta termodynamiska samband mer än marginellt.

Om man försöker gå ned (eller gå upp) i vikt baserat på några uppgifter man har tagit fram som säger att man borde gå ned i vikt, istället för att justera efter om man faktiskt går ned i vikt eller inte, lämnar man det egentligen helt åt slumpen om de små faktorer man har utelämnat eller gjort oprecisa uppskattningar av kommer resultera i något energiunderskott eller inte.

Men det är ju det jag vill göra, justera efter hand eftersom ignet händer och alltså minska, men då sägs det ju att det är sjukt lågt och svältkost osv osv hit och dit. King grub brukar ju vara ganska allsmäktig om det mesta så därför blir jag ju förvirrad...:)

Hasse: Ska skriva ner ett par dagar utförligt, inkl. träning, när jag kommer hem (känns som jag sagt det tusen gånger nu, ursäkta att jag tjatar...:))

Sniggel
2006-03-14, 15:02
förstår inte ovanstående mening riktigt?

jag har legat på 1500 i flera veckor. intet hände. gick ner till 1400. intet hände. då msåte jag väl ändå sänka?

obs, jag pratar nu NETTOsiffror, alltså efter att jag räknat bort träning. brutto ligger jag nog runt 2000 om dan nånting.

tycker själv att jag haft det "för lätt" har nästan aldrig känt mig hungrig etc. som alla gnäller för, så jag måste ha ätit för mycket, tycker jag.

Tror det har skett lite missförstånd mellan de som svarat och Fed up.
På detta form brukar vi inte räkna så här.
När du tidigare säger att du ligger på 1500kcal så tror vi att det är ditt intag av energi, nu visar det ju sig att det är snarare 2000kcal som är ditt intag och det innebär isåfall att vi fått en felaktig uppfattning om hur mycket du äter och därmed underskattat hur lågt energiintag du hade.

Nu när vi vet att 2000 är ditt intag så blir det kanske lättare att hitta vad som är fel.
Om jag skulle göra en gissning så är det att du överskattar din förbrukning.
Det kanske är möjligt att skolmaten innehåller mer energi än vad du uppskattar dessutom.
Hälsovakten ger en siffra på vad varje aktivitet förbränner per timme va? Justeras detta efter vad man väger?
Med tanke på att du väger mindre än snittet borde siffran isåfall justeras neråt om den inte redan gör det på hälsovatken.

Sniggel
2006-03-14, 15:04
Jag väger nästan 10 kg mer (antar att viktskillnaden till stor del utgörs av muskler också) och måste ligga på 1500 kcal för att gå ned i vikt utan träning.
Här är ett typiskt exempel på missförstånd.
Fed up ligger inte så lågt, hon ligger på runt 2000 om jag förstått det rätt.
Rätta mig nu om jag har fel.

Rataxes
2006-03-14, 15:45
Här är ett typiskt exempel på missförstånd.
Fed up ligger inte så lågt, hon ligger på runt 2000 om jag förstått det rätt.
Rätta mig nu om jag har fel.
Om jag har förstått det rätt så var 2000 kcal bruttointaget, vilket blir 1500 kcal netto med träning för 500 kcal. Utan träning, som i mitt fall, blir ju dock brutto = netto = 1500 kcal.

Men det är ju det jag vill göra, justera efter hand eftersom ignet händer och alltså minska, men då sägs det ju att det är sjukt lågt och svältkost osv osv hit och dit. King grub brukar ju vara ganska allsmäktig om det mesta så därför blir jag ju förvirrad...
Jo, men det är ju som sagt dina uppskattningar som kommenteras som sjukt låga, och om det verkligen stämde att du inte gick ned i vikt på 1300 kcal brutto, såvida du inte ligger helt förstenad 24/7, så skulle det verkligen vara konstigt. I och för sig finns det lite tendenser på Kolo att inte ta hänsyn till kroppsstorlek när man avgör vad som är acceptabla kalorinivåer eller inte - det blir i allmänhet mindre ramaskri om en biffig kille på 185 cm och 95 kg presenterar ett deffupplägg på 2000 kcal än om en tjej på 160 cm och 55 kg presenterar ett på 1500 kcal.

I alla fall, du tränar du ju dock ganska mycket och verkar ha en varierad kost som du anpassar efter hur mycket du uppskattar att du tränar, med måltider som du inte alltid väger eller har exakt koll på vad de innehåller, vilket ger stort utrymme för massvis med olika feluppskattningar som kan lägga sig på hög. Kort sagt tror jag inte att du äter så lite som du tror eller förbrukar så mycket som du tror de dagar du tillåter dig att äta mer pga träning.

Fed up
2006-03-14, 16:31
Om jag har förstått det rätt så var 2000 kcal bruttointaget, vilket blir 1500 kcal netto med träning för 500 kcal. Utan träning, som i mitt fall, blir ju dock brutto = netto = 1500 kcal.


Jo, men det är ju som sagt dina uppskattningar som kommenteras som sjukt låga, och om det verkligen stämde att du inte gick ned i vikt på 1300 kcal brutto, såvida du inte ligger helt förstenad 24/7, så skulle det verkligen vara konstigt.

Nej, jag har legat på 1500 och 1400 utan att gå ner. har sänkt till 1300 nu.

och ang.sniggel: jo precis, därför jag hela tiden skrev obs,netto etc. jag förstår helt ärligt inte poängen med att prata ett fasst bruttointag, eftersom iallafall jag rör på väldigt olika mycket från dag till dag.

Jag vet inte om hälsovakten räknar in ens vikt eller om det är samma för alla. jag skriver vad jag tränat och vad den ansett om det så kan ni ju se om det verkar rimligt.

ok. nu reogör jag för två dagar här nedan så kan ni säga vad ni tror:

igår:

Frukost:
havregrynsgröt bestående av fiberhavregryn 60 g, 5 g krossade linfrön, 15 g solrosfrön och så kanel och vatten.=324 kcal
keso mini 90 g=60 kcal
sojamjölk 50 g=24 kcal
lågkalorisylt 30 g=14 kcal

Lunch:
Kokt färsk pasta ca 250 g=322 kcal
jordärtsskockssås ca 240g=132 kcal
(hade ej möjlighet att väga denna maten, så jag gick efter måtten då jag åt den sist (medhavda rester) då den portionen var av ungefär samma mått)

Snacks på rasten:
två riskakor 20 g=72 kcal

Innan träning:
vasslepulver 20g=79 kcal
sojamjölk 300 g=147 kcal
(+vatten)

Efter träning:
Druvsocker 50 g=175 kcal
(+vatten)

Kvällsmat:
Burrito (även den medtagen, alltså inga exakta mått men jag vägde mycket nogrannt när vi åt dem i lördags så jag gick på samma mått då den var jämnstor) bestående av
Fullkornstorilla 42 g= 114 kcal
gräddfil 20 g=27 kcal
svarta bönor 30 g=33 kcal
Kokt råris 30 g= 31 kcal
spenat 30 g= 5 kcal
17% ost 20 g=56 kcal
salsa 10 g=10 kcal
Vegebitar 30 g=62 kcal (lite förre än lördagen för de tog slut...)

Hemma igen:
falu rågrut grov 11g=34 kcal
Bregott mellan 5 g= 36 kcal

allting=1750 kcal

dagens träning:
Promenera snabbt 80 min = 235 kcal
styrketräning 40 min= 165 kcal
cykla som en tok 10 min=50 kcal

all träning= 450 kcal

-----

Lördags:

frukost:
yoghurt naturell 140 g=84 kcal
kesella 180 g= 235 kcal
blåbär 30 g=14 kcal
hallon 50 g=17 kcal
honung 7 g=23 kcal
falu rågrut grov 22 g=69 kcal
ost 17% 20 g=56 kcal
bregott mellan 5 g=27 kcal

undermåligt mellanmål:
banan 100 g =92 kcal

Lunch:
stuvade makaroner 225 g=281 kcal
Linsbullar 117 g =143 kcal
gröna ärtor 80 g=50 kcal
ketchup utan socker 15 g=8 kcal

Kvällsmat:
Samma burritos som ovan fast två stycken. bara en skiva ost på varje och sammanlagt 70 g vegebitar(=144 kcal.)

Hela dagens intag= 1630 kcal

Motion:
var hundvakt så gick 110 minuter=220 kcal

---

puh. årets längsta post tror jag. haha.

så. kan detta stämma då?

(jag vet att mina mellanmål suger på de där dagarna, men jag äter faktiskt bra mellanmål ibland. ganska ofta tom. men när jag är i skolan finns inte så mycket att välja på, har riskakor där och äter ibland en äggvita om jag hunnit koka på morgonen. när jag går långa dagar äter jag en polarkraft extrem med äggvita och keso.)

Sniggel
2006-03-14, 16:54
Om jag har förstått det rätt så var 2000 kcal bruttointaget, vilket blir 1500 kcal netto med träning för 500 kcal. Utan träning, som i mitt fall, blir ju dock brutto = netto = 1500 kcal.


Ok, då var du med på hur hon menade.

Men 2000 kcal brutto är väl inte superlågt?
Inte för en tjej på den vikten väl?

Fed up
2006-03-14, 17:05
Ok, då var du med på hur hon menade.

Men 2000 kcal brutto är väl inte superlågt?
Inte för en tjej på den vikten väl?

nej, men nu när jag kollade lite nogrannare är det oftast mindre är 2000. som lägst runt 1650 och som högst runt 2000. genomsnitt 1800-1900. inte så jäkla stor skillnad från 2000, men rätt ska vara rätt...

Sniggel
2006-03-14, 17:05
Oj, såg att jag kommenterat fel person, nu är det bäst jag läser igenom tråden en gång till så jag har koll på vem som är vem :D

Fed up
2006-03-14, 17:07
Oj, såg att jag kommenterat fel person, nu är det bäst jag läser igenom tråden en gång till så jag har koll på vem som är vem :D

jo, jag har kuppat den här tråden från den andra tjejen, kan ma säga (det var inte avsiktligt).

Sniggel
2006-03-14, 17:25
Meh!
Skrev en lång post med uträkningar så tappa jag bort det jag skrivit.
Jag kollade iaf upp den där ekvationen för hur mycket man förbrukar och kom fram till att din förbrukning per dag kunde vara mellan 1900-2150kcal (med träning inräknat)
Om det var det högre värdet skulle det ta dig en månad att bli av med ett kilo (för lång tid för att märka resultatet snabbt)
om det var det lägre värdet skulle det ta nästan 2 månader för dig att bli av med ett kilo.
Så jag tycker att du ska fortsätta ligga på den nivån du gör och märker du inget, sänk 100 kcal till, eller träna mer.
Det är ju trots allt marginalerna som gör skillnaderna, du ligger förmodligen nära din gräns och det kräver bara småförändringar för att du ska se resultat (gissar jag på).

Jacob79
2006-03-14, 18:41
När blev 40 minuter konditionsträning "för länge"... och för länge för vad? :confused:


Enligt denna studien: http://www.*******.se/f_s/cribb/december_2001/cribb_fs_1_december_2001.asp

Kanske"gammal" information som inte är akutell längre.
Iförsig ska man dela upp 2 passen i kortare enligt den studien, så lite vilse var jag:)

Fed up
2006-03-14, 19:15
jag insåg just när jag kilade iväg till träningen förut att de flesta antagligen gjort som du, sniggel, och trott att jag var den som startat tråden, tex king grub från början. jag tyckte det var lite underligt att han visste vilken nivå han låg på men utgick såklart att han svarade mig. så ja, det var inte jag som startade tråden alltså.

sniggel: jag planerar nu att ligga kvar på den något sänkta nivå som jag legat på sen igår och händer inget tänker jag fortsätta sänka intaget/öka träningen till kilona släpper taget...

men varför är alla så förtjusta i att prata bruttosiffror? vad är poängen med det? om jag säger att jag ligger på 1900 så kan ju det innebära 1300 ena dagen och 1800 andra beroende på hur mycket jag tränar. är det inte bra att hålla en jämn nivå? jag begriper't inte.

jag har också kommit fram till att jag kanske överskattat min träning en smula, så ska skriva in lite snålare siffror där...

villie
2006-03-14, 20:15
Det känns lättare att hålla koll på -kcal om man räknar brutto.

Du räknar ut ditt grund behov typ 2000kcal(för att göra det enkelt) sen plus:ar du på träning+aktiviteter som vi säger är 500kcal när du tränar. käkar du då 2000kcal denna dag ligger du ju minus 500.
Om du inte skulle träna och vet om det, du kanske bara går på stan/ute och går och gör åt 300 kcal du ska du stoppa på 1800kcal ifall du vill ligga -500kcal. bara exempel nu men räknar man brutto mat minus energibehov + aktiveter så känns det iaf enkelt att hålla koll på hur många kcal man ligger minus respektive plus.

Jag tycker det iaf :D

Fed up
2006-03-14, 20:21
Det känns lättare att hålla koll på -kcal om man räknar brutto.

Du räknar ut ditt grund behov typ 2000kcal(för att göra det enkelt) sen plus:ar du på träning+aktiviteter som vi säger är 500kcal när du tränar. käkar du då 2000kcal denna dag ligger du ju minus 500.
Om du inte skulle träna och vet om det, du kanske bara går på stan/ute och går och gör åt 300 kcal du ska du stoppa på 1800kcal ifall du vill ligga -500kcal. bara exempel nu men räknar man brutto mat minus energibehov + aktiveter så känns det iaf enkelt att hålla koll på hur många kcal man ligger minus respektive plus.

Jag tycker det iaf :D

jag gör ju likadant bara det att jag dragit bort de 500 från summan. så det blir kanske lika enkelt oavsett.

villie
2006-03-14, 20:33
ja förmodligen det är väl bara en vanesak antaligen

Fricken
2006-03-14, 21:59
[QUOTE=Fricken]


hörrödu, jag har kapat den här tråden. det betyder att man får svara på mina problem och ENDAST mina problem! :whipped:

:D


Sorry m8 :bow:

Sniggel
2006-03-14, 22:10
Äsch får väl hoppas att det inte gör originalpostern så mycket. Hon kanske drar nytta av de råden vi gett dig Fed up, annars får hon fortsätta fråga :D

Fed up
2006-03-14, 22:15
Äsch får väl hoppas att det inte gör originalpostern så mycket. Hon kanske drar nytta av de råden vi gett dig Fed up, annars får hon fortsätta fråga :D

Jo precis. Vi verkar ju ligga på ungefär samma energinivå nu, för jag antar att hon äter 2000 de dagar hon tränat som mest och 1300 då hon inte tränat alls (tvärt om hade ju varit lite bekymmersamt...) vilket ju är så som jag ligger, så då kan hon ju ta till sig det vi pratat om menar jag.

Sen vet jag ju inte om vi är jämnlånga och väger lika mycket och sånt. plus att jag är något av en tant i jämförelse, hehe, jag menar i hennes ålder hade jag en helt annan typ av förbränning än nu trots att jag aldrig tränade.