handdator

Visa fullständig version : träna mage ofta?


suliman
2006-03-13, 16:21
hej hopp.

Har inte tränat så länge (från och till i 8 mån), har ett tvådelat program som jag kör helst tre gånger per vecka, ibland blir det två. Min fråga gäller om jag skulle kunna köra mage båda passen, dvs ibland varannan dag? Känns som den behöver matas mer men jag kanske tänker fel? Blir det för mycket mage, och borde jag följa samma filosofi där som med andra grupper, dvs tillåta vila?

Tackar
Erik

King Grub
2006-03-13, 16:33
Vad är syftet med den frekventa magträningen?

keffat_liv
2006-03-13, 16:44
Varannan dag funkar säkert. Många kör hela kroppen varannan dag.


Är det föresten sant som många säger att magen återhämtar sig mycket snabbare än andra muskler, eller är det bara bs?

Alexlindgren
2006-03-13, 18:51
Varannan dag funkar säkert. Många kör hela kroppen varannan dag.


Är det föresten sant som många säger att magen återhämtar sig mycket snabbare än andra muskler, eller är det bara bs?

Nja, som grub säger, vad är idén med så frekvent träning?

Det är bara *bs* att magen återhämtar sig snabbare än andra muskler. Muskel som muskel.

King Grub
2006-03-13, 18:53
Muskel som muskel.

Njaej, fibersammansättningen och återhämtningstiden på kroppens alla muskler är inte identiska.

tano
2006-03-13, 18:56
tränar den 5 dagar i rad per vecka, fungerar bra,
så varannan dag fungerar säkert bra.

keffat_liv
2006-03-13, 18:57
Nja, som grub säger, vad är idén med så frekvent träning?

Det är bara *bs* att magen återhämtar sig snabbare än andra muskler. Muskel som muskel.

Vadå vad är iden? Fler tillfällen att stimulera muskeln på. Det är iden.

Sniggel
2006-03-13, 19:45
Vadå vad är iden? Fler tillfällen att stimulera muskeln på. Det är iden.
Precis, frågan är om det funkar eller om det blir för mycket :)

Fördom:
Men ofta vill många träna magen för att se några rutor framträda och drar då slutsatsen att man därför måste träna magen oftare om man vill se resultat snabbare. Frågan är då varför man inte tränar hela kroppen så ofta som möjligt om det var det som gav snabbast effekt?

Men visst är där väl skillnader mellan olika musklers återhämtningstid, men jag tror(tm) inte att det är några dramatiska skillnader mellan mage och t ex quadriceps

Alexlindgren
2006-03-13, 20:33
Njaej, fibersammansättningen och återhämtningstiden på kroppens alla muskler är inte identiska.

Ofan det visste jag faktiskt inte. Så återhämtningsgraden kan variera?


Jag missuppfattade, trodde att han menade att man skulle träna den i princip varje dag. Men såklart, eller såklart och såklart, är oftast 2 träningstillfällen i veckan mer muskelstimulerande än 1. Då med vila emellan dessa träningstillfällen.

krellik
2006-03-13, 21:26
Det finns mer än en boxare i världen med vältrännat magparti som tränar mage varje dag i veckan. Inte sagt att detta nödvändigtvis är "optimalt" dock...

keffat_liv
2006-03-13, 21:44
Det finns mer än en boxare i världen med vältrännat magparti som tränar mage varje dag i veckan. Inte sagt att detta nödvändigtvis är "optimalt" dock...

källa? :)

trasan
2006-03-13, 22:08
Sålänge du inte vill bygga upp din bålstyrka och kör tunga basövningar ,finns det ingen anledning till att träna magen.

myggan
2006-03-14, 00:46
Sålänge du inte vill bygga upp din bålstyrka och kör tunga basövningar ,finns det ingen anledning till att träna magen.

Du verkar ganska inskränkt. *screwy*
Alla kanske inte har samma mål med sin träning som du.

Anonym112
2006-03-14, 00:50
Sålänge du inte vill bygga upp din bålstyrka och kör tunga basövningar ,finns det ingen anledning till att träna magen.

Det är ju som att säga att man inte ska träna sina trajseps för att man får från bröst och axelträning. T.ex.

Eller inte träna ben.. för man står på dom *screwy*

krellik
2006-03-14, 01:10
källa? :)

Inte snyggt länkbart nej... Men tämligen vanligt dock, kroppslag gör -ont-.

Men som sagt lämnar jag diskutionen om "omptimal" magträning därhän.
Fast iofs så är det ju tämligen logiskt, om man vill "bygga" sina magmuskler med tung belastning så bör man ju inte träna dom tungt mer än 3 dagar i veckan, medans om man tränar dom med högre repetitioner så kan man utan några större problem träna mage 5-6 dar i veckan.

jim
2006-03-14, 10:01
hej hopp.

Har inte tränat så länge (från och till i 8 mån), har ett tvådelat program som jag kör helst tre gånger per vecka, ibland blir det två. Min fråga gäller om jag skulle kunna köra mage båda passen, dvs ibland varannan dag? Känns som den behöver matas mer men jag kanske tänker fel? Blir det för mycket mage, och borde jag följa samma filosofi där som med andra grupper, dvs tillåta vila?

Tackar
Erik


jag förstår inte varför så extremt många människor har fått för sig att magen ska tränas oftare än allt annat? träna alla muskler lika mycket under samma tidsperiod! det kommer garanterat iaf på längre sikt vara det mest effektiva!

likaså om du tränar alla andra muskelgrupper i 12-15 tunga set på 6-8 reps styck till failure då ska du träna magen likadant! inte 3 set x 35 reps och vad man ser folk köra :/

wintzell
2006-03-14, 12:13
jag förstår inte varför så extremt många människor har fått för sig att magen ska tränas oftare än allt annat? träna alla muskler lika mycket under samma tidsperiod! det kommer garanterat iaf på längre sikt vara det mest effektiva!

likaså om du tränar alla andra muskelgrupper i 12-15 tunga set på 6-8 reps styck till failure då ska du träna magen likadant! inte 3 set x 35 reps och vad man ser folk köra :/

Men man vet väl att magmuskulaturen har mer långsamma fiber som stimuleras bättre av lite fler reps?

jim
2006-03-14, 12:49
Men man vet väl att magmuskulaturen har mer långsamma fiber som stimuleras bättre av lite fler reps?

vet man? jag vet det inte iaf men jag vet inte allt.. jag vet däremot att min tunga magträning gett väldigt bra resultat och det räcker för att jag ska fortsätta med den :)

Sniggel
2006-03-14, 14:29
Isåfall borde ju musklerna i benen ha långsamma fibrer eftersom man går med dom dagarna i ända, varför tränar man inte knäböj med 35 reps eller mer?

Sniggel
2006-03-14, 14:34
http://www.abcbodybuilding.com/abbsflash.php
http://www.abcbodybuilding.com/thigh.php

kolla runt lite här själva om ni är nyfikna :)

Anonym112
2006-03-14, 21:04
http://www.abcbodybuilding.com/abbsflash.php
http://www.abcbodybuilding.com/thigh.php

kolla runt lite här själva om ni är nyfikna :)

Underarmar har dominant med slow fibers enligt den där sidan, alltså ska underarmar köras med högre reps för volym? eller vad?

Don_Kocke
2006-03-14, 21:29
http://www.abcbodybuilding.com/abbsflash.php
http://www.abcbodybuilding.com/thigh.php

kolla runt lite här själva om ni är nyfikna :)


det där är ju sjukt..att dom i detalj besrkiver fiberfördelningen olika muskler emellan när det förmodligen är totalt olika på dom flesta människorna..eller är det inte?

Sniggel
2006-03-14, 22:56
det där är ju sjukt..att dom i detalj besrkiver fiberfördelningen olika muskler emellan när det förmodligen är totalt olika på dom flesta människorna..eller är det inte?
Jo det är nog individuellt med, men misstänker att detta är ett snitt.

Angående om man ska träna muskler med långsamma fibrer med fler reps, har jag inget att säga om :)

Anonym112
2006-03-14, 23:10
[QUOTE=Sniggel]Jo det är nog individuellt med, men misstänker att detta är ett snitt.

Angående om man ska träna muskler med långsamma fibrer med fler reps, har jag inget att säga om :)[QUOTE]

Nån ?

Bump

Don_Kocke
2006-03-14, 23:15
[QUOTE=Sniggel]Jo det är nog individuellt med, men misstänker att detta är ett snitt.

Angående om man ska träna muskler med långsamma fibrer med fler reps, har jag inget att säga om :)[QUOTE]

Nån ?

Bump


Det har jag för mig att man ska..man ska iaf träna dom explosiva fibrerna med få tunga repetitioner..så långsamma fibrer lär ju tränas på motsatt sätt

Frustrator
2006-03-15, 07:29
Sen är inte kroppen dummare än att den kan förändra fibrerna..(till viss del). Och sen om du vill få magrutor som sticker ut/är lite bulliga så bör du köra även magen explosivt, för att på så sätt få de få snabba fibrerna i magen att växa till sig, och därmed få större volym på muskelbukarna.