handdator

Visa fullständig version : SvD:Stor andel tillsatt vatten i falukorv!


Pellefant
2006-03-13, 13:45
När Sverige drev igenom särartsskydd för falukorv i EU hamnade den i celebert sällskap med spanska Jamon serrano. Men vad innehåller vår populäraste korv? Mycket vatten, potatismjöl och sämsta klassens kött.

Tio av våra vanligaste falukorvar består av en tredjedel tillsatt kranvatten. :confused:

Svensk falukorv tillhör gräddan av Europas kulinariska kulturarv och är tillsammans med spanska Jamon serrano den enda charkprodukt som erkänts särartsskydd av EU. Köttbranschen ansökte om skyddet för att inte utländska konkurrenter skulle sälja falukorv av sämre kvalitet. Sedan 2001 måste all falukorv följa det godkända EU-receptet.

Nu har det ändå skett en helt legal urvattning av falukorven.
Godkända EU-falukorvar ska enligt uråldrig tradition innehålla minst 40 procent kött.
Men dagens kött har få likheter med det traditionella. 1973 höjdes först andelen fett som får ingå
i begreppet ”kött” från 20 till 25 procent, och 2003 EU-anpassades reglerna så att kött nu även får innehålla 25 procent bindväv.
Regeländringen innebar att köttmängden plötsligt tycktes öka med drygt 10 procent i alla korvar.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12077386.asp

När jag var liten lagade mamma ofta falukorv, då tyckte jag det var gott, men inte numera, kanske beror på kvaliten då och inte ändrade smakvanor.

Cerberus
2006-03-13, 14:13
usch falukorv e så äckligt, all korv är princip helt värdelös mat. Antagligen väldigt lågt BV pga allt skräp de stoppar in i korvarna.

Korv me bröd kan va gott dock :D

Pellefant
2006-03-14, 15:51
SvD fortsätter idag:

Charkvarorna i kyldisken är ofta fullpumpade med billigt kranvatten utan att mängden anges. Världsledande Lyckeby stärkelsen förser industrin med färdig saltlakemix som ökar vikten på skinka med upp till 67 procent

Igår berättade SvD att falukorvar innehåller upp till 38 procent tillsatt vatten. Men övriga charkvaror är helt oreglerade och får fyllas med hur mycket vatten som helst.

Saltningen av kassler sker nu inte bara för smakens skull. Saltet behövs för att stärka köttfibrerna så att den fulla sugeffekten hos polyfosfaterna kan utnyttjas utan att köttet löses upp.

Vid tumling frigörs aminosyran myosin som fungerar som klister och gör att köttbitarna lätt kan formas och att mindre köttbitar kan pressas ihop så att det ser ut som hel skinka. En tillsatt fettrand fulländar intrycket.

– Jag har hört talas om vinmarinerad kassler som består av 76 procent vätska. Man blandar i socker och saltlake för att få dem tyngre och godare

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12087904.asp

Slimfit
2006-03-14, 16:23
Har slutat köpt alla förädlade köttprodukter sedan en tid tillbaka men jag undrar litegrann om de gör samma sak med t ex en oxfilé eller biff? Verkar som man snart får köpa en halv ko av en bonde och slakta själv om man vill veta vad man äter...

Greg
2006-03-14, 16:57
Har slutat köpt alla förädlade köttprodukter sedan en tid tillbaka men jag undrar litegrann om de gör samma sak med t ex en oxfilé eller biff? Verkar som man snart får köpa en halv ko av en bonde och slakta själv om man vill veta vad man äter...

Eftersom skinka och kalkon i förpackning innehåller druvsocker så tänkte jag fråga de i charken om de tillsatte socker i kalkonen och dyligt, de sa JA. Detta är en ICA-affär om det är någon skillnad.

Yankeee
2006-03-14, 18:06
Det är väl inte svårare än att kolla proteinhalten / 100 g för att se om det är något att ha eller inte?

Sverker
2006-03-14, 19:08
SvD fortsätter idag:



http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12087904.asp

Hmm...tidningen borde någon korrekturläsa artikeln först. Myosin är ingen aminosyra och pollyfosfater höjer pH, men har ingen sugeffekt, vad det nu är :confused:


Den gamla sanningen om att det går inte att göra bra produkter från dåliga råvaror gäller fortfarande.
En korv ska inte släppa för mycket vatten i stekpannan och den ska fortfarande ha tuggmotstånd och upplevas lite elastisk efter stekning.

Slimfit
2006-03-14, 20:03
Det är väl inte svårare än att kolla proteinhalten / 100 g för att se om det är något att ha eller inte?

Det är sant, men på vissa produkter som de packar själva i butiken brukar det inte finnas sånt angivet. Tänker på smörgåsmaten som de paketerar på ica, t ex, kalkon, hästkött, olika skinkor osv.

Annars har jag sett att det skilljer en del i angivet näringsvärde på kyckling så där går det ju bra att jämföra mellan de olika märkena.