handdator

Visa fullständig version : HDD är död, finns det nån räddning?


timoat
2006-03-13, 11:45
Ok, så jag väcktes i lördags natt av skumma ljud från datorhörnan. De försvann och jag somnade om. Söndag morgon var den död...

Min 7 månader gamla Maxtor Onetouch II 250 gigs externa HDD. Alla mina arbeten samt annat viktigt är väck. Jag har garanti kvar på den, men skulle vilja ha tillbaka min data.

Det går ström till den, men när man slår på den hörs bara ett spydigt "meh - meh" från den. Dyker inte upp som nånting på datorn. Alla sladdar sitter i.
Vet någon nånstans som lagar den här typen av grejer? Är det ens möjligt? Om jag skickar in den till Maxtor kommer de ju bara att skicka en ny. och allt arbete jag hade kommer att gå förlorat. Detta var ju backupen på dvd skivor som naturligtvis inte funkar längre att läsa från.
Alla tips uppskattas!

Timpa

Piranha
2006-03-13, 11:48
Ok, så jag väcktes i lördags natt av skumma ljud från datorhörnan. De försvann och jag somnade om. Söndag morgon var den död...

Min 7 månader gamla Maxtor Onetouch II 250 gigs externa HDD. Alla mina arbeten samt annat viktigt är väck. Jag har garanti kvar på den, men skulle vilja ha tillbaka min data.

Det går ström till den, men när man slår på den hörs bara ett spydigt "meh - meh" från den. Dyker inte upp som nånting på datorn. Alla sladdar sitter i.
Vet någon nånstans som lagar den här typen av grejer? Är det ens möjligt? Om jag skickar in den till Maxtor kommer de ju bara att skicka en ny. och allt arbete jag hade kommer att gå förlorat. Detta var ju backupen på dvd skivor som naturligtvis inte funkar längre att läsa från.
Alla tips uppskattas!

Timpa

IBAS restaurerar hårddiskar ( dem finns i Upplands Väsby ) bredden.

Men det är itne billigt kan jag säga.

timoat
2006-03-13, 11:48
Tackar Pirahana, jag ska kolla upp det!

thomast
2006-03-13, 11:51
Tips: Testa den i en annan dator innan du skickar den till IBAS. Du kanske missförstod mr P med hans påstående "itne billigt", han menade verkligen det.

De vill ha dubbla din dators nypris bara för att ta emot hårddisken.

Loke
2006-03-13, 11:53
Kanske det är möjligt att köpa en ny, identisk disk och byta diskarna. Om det fungerar i verkligheten vet jag inte, men teoretiskt sett så... =)

King Grub
2006-03-13, 11:55
Maxtor. http://bestsmileys.com/angry1/24.gif

timoat
2006-03-13, 11:56
Tips: Testa den i en annan dator innan du skickar den till IBAS. Du kanske missförstod mr P med hans påstående "itne billigt", han menade verkligen det.

De vill ha dubbla din dators nypris bara för att ta emot hårddisken.


Ouch...
Jag gissar mig fram till att det är "nålen" eller elektroniken inuti som pajat, inte att själva HDDn är korrupt. Jag vet ju inte hur de funkar exakt inuti.. Men ännu en okvalificerat gissning säger mig att den inte kommer att dyka upp på en annan dator heller. Ett par försök till är det värt iallafall.
Tackar tackar

bubbe
2006-03-13, 11:57
stoppa den i frysen, har du tur snurrar den igång temporärt och kan få ut data.

Metal_boy_
2006-03-13, 11:58
Ha viktiga grejer på originalhårddisken. Alla råkar ju för fan ut för det där när dom har köpt till hårddiskar och installerat.

Piranha
2006-03-13, 11:59
Inte för jag skulle rekomendera det eftersom du med statisk elekticitet kan pajja kretskort etc.

En variant är öppna den externa disken.

Kolla exakt märke modell, revision etc.

Köpa en identisk disk , flytta över kretkort och motor ifrån den nya, försöka backa upp den data du behöver , skruva tebax allting igen och sen skicka in den gamla på garantin.

Klart osupporterad lösning men fullt genomförbar för den "händige".

skaparn
2006-03-13, 12:00
IBAS restaurerar hårddiskar ( dem finns i Upplands Väsby ) bredden.

Men det är itne billigt kan jag säga.

Dagens underdrift. Har varit med om att det blev billigare för ett företag att låta två personer göra om en helgs arbete med övertid och traktamente, än att skicka in den tappade hårddisken på recovery.
Så om inte de uppbackade DVD-skivorna trådskaparen hade där var exklusivt material på Ulf Ekman som dyrkar djävulen han tänkt sälja till kvällspressen, är det nog inte värt det.

Piranha
2006-03-13, 12:00
Ha viktiga grejer på originalhårddisken. Alla råkar ju för fan ut för det där när dom har köpt till hårddiskar och installerat.


Tack för din geniala lösning av problemet metal.

timoat
2006-03-13, 12:01
Maxtor. http://bestsmileys.com/angry1/24.gif

Är det så?
Skulle jag kört på Lacie eller nåt istället?

Piranha
2006-03-13, 12:03
Är det så?
Skulle jag kört på Lacie eller nåt istället?


lacie tillverkar inte egna diskar , svårt å veta vad som sitter i låddan :-)

King Grub
2006-03-13, 12:04
Är det så?
Skulle jag kört på Lacie eller nåt istället?

Jag har haft massor av hårddiskar. Dom enda som gått sönder är Maxtor-diskar. Jag kan inte säga att alla Maxtor är värdelösa, men jag kommer aldrig att skaffa en igen.

Larsson
2006-03-13, 12:05
Jag har haft massor av hårddiskar. Dom enda som gått sönder är Maxtor-diskar. Jag kan inte säga att alla Maxtor är värdelösa, men jag kommer aldrig att skaffa en igen.

Jag har också haft maxtordisk som har krashat. Har man ordentligt med backup är det ingen större fara, eftersom maxtor är sjukt snabba på att skicka en ny disk.

timoat
2006-03-13, 12:05
Tusan också...
Jag kanske ska ge frysförsöket en test. Så jag slänger in den i en försluten fryspåse ett par timmar, sen direkt sätta på och hoppas på det bästa?

Metal_boy_
2006-03-13, 12:06
Tack för din geniala lösning av problemet metal.


Ja ibland är jag så jävla smart.

Loke
2006-03-13, 12:08
Jag har haft massor av hårddiskar. Dom enda som gått sönder är Maxtor-diskar. Jag kan inte säga att alla Maxtor är värdelösa, men jag kommer aldrig att skaffa en igen.

Hmm... För mig har det varit IBM som har pajat medans Maxtor har funkat hela tiden.

Tomten
2006-03-13, 12:19
Maxtor. http://bestsmileys.com/angry1/24.gif

Maxtor har inte större mängd reklamationer än andra tillverkare. De enda hårddiskarna jag verkligen vet har haft överdrivet mycket problem är 30-60GB's versionerna av IBM's deskstar hårddiskar.

Har själv haft en del strul med maxtor's hårddiskar, vilket har resulterat i att jag istället börjat köpa seagate hårddiskar, men det är väl bara en tidsfråga innan de strular med.

Fast att externa hårddiskar strular förvånar mig inte det minsta, oavsett vilken tillverkare det är. De har högre arbetstempratur än interna hårddiskar på grund av att de är införslutna i ett plast eller plåthölje. De är ju också lika känsliga som vanliga hårddiskar och jag kan tänka mig att folk flyttar runt sina externa hårddiskar nu och då, vilket med all säkerhet lätt kan sluta med att de går sönder (stötar, statisk elektricitet).

Tomten
2006-03-13, 12:22
Är det så?
Skulle jag kört på Lacie eller nåt istället?

Lacie använder hårddiskar från bland annat maxtor, så det skulle nog inte gjort någon skillnad. Höljet på Lacie's externa hårddiskar är också gjort av hårdplast och det leder inte värme bra, vilket resulterar i att Lacie's hårddiskar har väldigt hög arbetstempratur (vilket sänker hårddiskens livslängd)

timoat
2006-03-13, 12:23
Aha... Har du nån aning ifall det här frysknepet kan funka förresten?

Jman
2006-03-13, 12:39
Inte för jag skulle rekomendera det eftersom du med statisk elekticitet kan pajja kretskort etc.

En variant är öppna den externa disken.

Kolla exakt märke modell, revision etc.

Köpa en identisk disk , flytta över kretkort och motor ifrån den nya, försöka backa upp den data du behöver , skruva tebax allting igen och sen skicka in den gamla på garantin.

Klart osupporterad lösning men fullt genomförbar för den "händige".
Har aldrig fallit mig in att göra några sådana ingrepp. Visst har man öppnat diskar men då i destruktivt syfte. Jag ser framför mig en steril miljö där inte en minsta dammpartikel finns. Skulle det mot förmodan fungera så skulle livstiden inte var lång. Partiklar i disken skulle ge skadade sektorer ganska snabbt.

Jag har själv en maxtor disk med några kb skadade sektorer sedan några månader tillbaks. Tror du den kan sänkas när som helst? Den är rel. ny. En gammal disk skulle jag bytt direkt.

timoat
2006-03-13, 12:39
Jag verkar har hittat den perfekta hemma lösningen:

http://www.datadocktorn.nu/se_frag1.php

Tomten
2006-03-13, 12:45
Jag verkar har hittat den perfekta hemma lösningen:

http://www.datadocktorn.nu/se_frag1.php

:laugh:

Konvex
2006-03-13, 12:52
Maxtor. http://bestsmileys.com/angry1/24.gif

Hålller med haft 2 stycken som gått sönder, låter mycket gör dom också.

Piranha
2006-03-13, 12:55
Har aldrig fallit mig in att göra några sådana ingrepp. Visst har man öppnat diskar men då i destruktivt syfte. Jag ser framför mig en steril miljö där inte en minsta dammpartikel finns. Skulle det mot förmodan fungera så skulle livstiden inte var lång. Partiklar i disken skulle ge skadade sektorer ganska snabbt.

Jag har själv en maxtor disk med några kb skadade sektorer sedan några månader tillbaks. Tror du den kan sänkas när som helst? Den är rel. ny. En gammal disk skulle jag bytt direkt.


Kretkortet och motorn sitter utanför inkapslingen.

Pata
2006-03-13, 12:56
Lacie använder hårddiskar från bland annat maxtor

Japp, sitter en maxtor i min externa 250 gigs Lacie.

Min kompis hade samma problem som du. Vi plockade då bara ut disken, vilket är en vanlig IDE HD och satte i som intern HD i datorn. Fungerade alldeles utmärkt. :thumbup:
Sedan satte vi tillbaka disken i höljet (efter att ha backat all data såklart) och skickade tillbaka den och fick en ny.

Lycka till!

timoat
2006-03-13, 12:59
Problemet är att jag har en bärbar dator. Dessutom kommer väl garantin att försvinna ifall man bryter förseglingar och grejor?

Tomten
2006-03-13, 13:04
Problemet är att jag har en bärbar dator. Dessutom kommer väl garantin att försvinna ifall man bryter förseglingar och grejor?

är väl inte som du behöver säga att du öppnat disken...

Jman
2006-03-13, 13:10
Kretkortet och motorn sitter utanför inkapslingen.
Ah.. Nu när jag tänker efter så är det så på vissa diskar ... Tänkte mig inte för.
Det största ingrepp jag lyckades komma undan med var att löda dit nya anslutningar för strömtillförseln. Höll på att bränna upp kretskortet :D

timoat
2006-03-13, 13:13
är väl inte som du behöver säga att du öppnat disken...

True Dat, men den har en klisterlapp utanpå som säger "guarantee void if seal is broken. Den sitter limmad över ett hål, så om man tar ut disken ur aluminium höljet så sitter en del av lappen kvar= jag har pillat där jag inte bör... som vanligt då

Pata
2006-03-13, 14:09
True Dat, men den har en klisterlapp utanpå som säger "guarantee void if seal is broken. Den sitter limmad över ett hål, så om man tar ut disken ur aluminium höljet så sitter en del av lappen kvar= jag har pillat där jag inte bör... som vanligt då


Mmm, riskfaktor förstås men du får överväga kostnaden för ditt förlorade arbete också. Om du bara har en laptop blir det krångligare att ansluta disken internt... du kanske har en kompis/granne som har en vanlig burk ?

Lycka till! :thumbup: