handdator

Visa fullständig version : Rakapparat!??


HowardMarks
2006-03-13, 10:22
Nu är jag trött på att skära mig på sylvassa mach-3 hyvlar! Dags att investera i en rakapparat!

Behöver råd och tips på vilken apparat jag ska välja, gärna både och billig och bra (max 1000 kr typ)!

Krav:
Att jag inte skär mig!

Officer
2006-03-13, 10:35
Nu är jag trött på att skära mig på sylvassa mach-3 hyvlar! Dags att investera i en rakapparat!

Behöver råd och tips på vilken apparat jag ska välja, gärna både och billig och bra (max 1000 kr typ)!

Krav:
Att jag inte skär mig!


Lär dig raka dig ordentligt istället. Exempelvis med raklbadet på min avatar.

HajduMan
2006-03-13, 10:35
Rakapparater e SKIT!
jag har en dyr jävel för 2500:-, men man kommer fan inte åtpå halsen, den tar inte, det går bra på kinderna men de e allt, rakhyvel eller inget, tyvär!

Metal_boy_
2006-03-13, 10:50
Jävla apparater är bara skit, skaffa en bra hyvel och lär dig raka ist. :thumbup:

MasterChief
2006-03-13, 10:58
Hyvel är bäst men jag har så förbannat riklig skäggväxt och måste raka mig varje dag (minst). Så för mig är det viktigt med en bra maskin och jag tycker Philips är de bästa. Köp den som du har råd med.

Vissa föredrar dock Braun och deras teknik och det är väl en smaksak antar jag. Personligen så tycker jag de inte alls är lika bra.

Melker
2006-03-13, 10:59
Nu är jag trött på att skära mig på sylvassa mach-3 hyvlar! Dags att investera i en rakapparat!

Behöver råd och tips på vilken apparat jag ska välja, gärna både och billig och bra (max 1000 kr typ)!

Krav:
Att jag inte skär mig!


Har du grövre skäggväxt än att du inte får bort den med frottéhandduk så bör du lägga mer än 1000:- på rakapparaten. Det är bara bortkastade pengar (egen erfarenhet)

Tips: Kolla på Fab5, de har raktips i nästan varje avsnitt :D

Larsson
2006-03-13, 11:19
Jag använder braun och tycker de är bra. Det jag har kostade dock en hel del mer än vad din budget tillät. Håller med föregående talare i tråden, ska du använda den varje dag, köp en dyr direkt.

Baan
2006-03-13, 11:27
tycker att rakapparater är bara skit; går inte jämföra med hyvel. förstår inte hur man kan skära sig på en mach-3, prova att byta ut rakbladet det är itne tänkt att det ska hålla hela livet :D

Tomten
2006-03-13, 12:35
Nu är jag trött på att skära mig på sylvassa mach-3 hyvlar! Dags att investera i en rakapparat!


Du verkar ju ha ungefär samma motoriska förmåga som en två-åring. Hur klarar du dig i köket? Skurit av dig några lemmar på senaste tiden? :D

Kebab-Arne
2006-03-13, 12:39
Min Braun fungerar bra på kinderna och hakan o så men funkar inte alls på halsen och under hakan. Så blir att ta med hyveln där. Och då försvinner ju litegrann meningen med rakapparat.

HowardMarks
2006-03-13, 12:42
tänkte använda en högst två gånger i veckan typ (inte direkt arab-style på min skäggväxt..). det är främst hakan och kinderna som orsakar problemen (har ganska kraftig kant på käken/hakan och då blir det lätt att man slinter, typ jättelite, men så blöder det helt plötsligt, händer inte så ofta men tillräckligt för att man ska lacka..)

Braun alltså..??

Pata
2006-03-13, 12:46
Min Braun fungerar bra på kinderna och hakan o så men funkar inte alls på halsen och under hakan. Så blir att ta med hyveln där. Och då försvinner ju litegrann meningen med rakapparat.

Instämmer! Körde med en Phillips (1500kr klassen). Helt värdelös! *grr* Tar ju nästan 15-20 min om man ska få bort allt skägg runt adamsäpplet! Och vid det laget ser din hals ut som begagnad dambinda.
Håll dej till hyvel och och byt ut rakvatten till hudkräm eller annan after shave moisterizer. Gjorde susen för min stackars hud i alla fall.

PS skölj av halsen ordentligt med kallt vatten efter hyvelrakning så drar blodkärlen ihop sig.

HowardMarks
2006-03-13, 16:20
jag tror inte ni fattar mitt problem, jag riskerar att gå omkring och se ut som om jag varit inblandad i nått skumt i balkan under balkankriget om det fortsätter så här..

finns det några hyvlar som inte är kirurgiskt sylvassa som mach-3 hyvlarna är?

som sagt, halsen kan jag ta med hyvel, det är hakan och kinderna som är problemet (ansiktet)..

Sonny
2006-03-13, 16:26
Jag skulle då inte vilja raka mig med slöa blad..

keffat_liv
2006-03-13, 16:29
jag tror inte ni fattar mitt problem, jag riskerar att gå omkring och se ut som om jag varit inblandad i nått skumt i balkan under balkankriget om det fortsätter så här..

finns det några hyvlar som inte är kirurgiskt sylvassa som mach-3 hyvlarna är?

som sagt, halsen kan jag ta med hyvel, det är hakan och kinderna som är problemet (ansiktet)..

hmm, hur svårt kan det vara att raka sig? :confused: Ta en dag och träna istället. På benet eller nåt.

Perscitus
2006-03-13, 16:29
jag tror inte ni fattar mitt problem, jag riskerar att gå omkring och se ut som om jag varit inblandad i nått skumt i balkan under balkankriget om det fortsätter så här..

finns det några hyvlar som inte är kirurgiskt sylvassa som mach-3 hyvlarna är?

som sagt, halsen kan jag ta med hyvel, det är hakan och kinderna som är problemet (ansiktet)..
Drar du rakhyveln i sidled eller? Du får väl träna dig om du har svårt, jag har aldrig någonsin fått ens ett litet märke av rakhyveln och jag rakar mig varje dag.

Metal_boy_
2006-03-13, 16:32
hmm, hur svårt kan det vara att raka sig? :confused: Ta en dag och träna istället. På benet eller nåt.


Haha, öva på benet :D Räcker det inte med den automatiska övningen han får genom att han MÅSTE raka sig i ansiktet om han inte vill vara hårig, så har han inte mycket till skägg iaf :)

Metal_boy_
2006-03-13, 16:38
Tips: Raka åt samma håll som håren ligger åt, raka fram och tillbaka på varje ställe, men inte vända hyveln nu alltså. Se till att inte gå åt sidan nått för då skär du i huden. Lugna ner dig när du kör på hakan och på överläppen(trubbigare ställen alltså).

Gör du som pappa Metal säger nu så kommer du bli len och fin som en barnstjärt.

HowardMarks
2006-03-13, 16:44
det är inte lätt att var skillsmässobarn..

menar ni på fullt allvar att ni ALLDRIG skär er när ni rakar er, låter väldigt otroligt i mina öron..!!??

tur att man inte använder en sån stillet som förr i tiden iaf

keffat_liv
2006-03-13, 16:45
det är inte lätt att var skillsmässobarn..

menar ni på fullt allvar att ni ALLDRIG skär er när ni rakar er, låter väldigt otroligt i mina öron..!!??

tur att man inte använder en sån stillet som förr i tiden iaf

på överläppen, inte annars.

Sonny
2006-03-13, 16:46
Händer väll nån gång att man slinter lite men inte värre än så..

HowardMarks
2006-03-13, 16:46
får bli skägg helt enkelt..

Noodles
2006-03-13, 16:50
Jag skär mig aldrig när jag rakar mig. Det hände väl ett par gånger i början men nu har jag inte lyckats på 10 år. Det handlar bara om övning och vana. Jag provade också på rakapparat under en period. Trodde att det skulle vara mer skonsamt för huden. Resultatet blev grisrosa hud och dåligt resultat. Håll dig till rakhyvel. Jag tycker inte ens de dyraste rakapparaterna ger en bra rakning.

Personligen föredrar jag att raka längs med håren. Det blir skonsammare för huden. På halsen kan det vara svårare att få bort allt men då kör jag lite mothårs.

Ett billigare alternativ och betydligt snällare mot huden är att du skaffar helskägg.

Zakath
2006-03-13, 16:53
Jag är väldigt nöjd med min rakapparat, kostade runt 1700kr och fungerar mycket bra. Missar några hårstrån på halsen och polisongerna, men det tar bara någon extra sekund med rakhyveln om jag orkar bry mig. :thumbup:

Coldsmith
2006-03-13, 17:27
Många rakar ju HELT fel och där uppstår problemen.

1: det är inget race, man ska inte raka så bladen glöder. Ta det långsamt. Håren ska skäras av, inte klippas av som en gräsklippare.
2: använd nån form av skum eller kräm för att få det mjukare när man rakar
3: byt blad när dom blir slöa
4: har man kraftiga hår så hjälper det väldigt att raka sig efter en dusch så stråna har mjukats upp lite
5: använd en fuktare efter rakningen.
6: dra hyveln i samma riktning som stråna

Allt man behöver veta om rakning, rakt från Fab 5 :D.

Zakath
2006-03-13, 17:33
Många rakar ju HELT fel och där uppstår problemen.

1: det är inget race, man ska inte raka så bladen glöder. Ta det långsamt. Håren ska skäras av, inte klippas av som en gräsklippare.
2: använd nån form av skum eller kräm för att få det mjukare när man rakar
3: byt blad när dom blir slöa
4: har man kraftiga hår så hjälper det väldigt att raka sig efter en dusch så stråna har mjukats upp lite
5: använd en fuktare efter rakningen.
6: dra hyveln i samma riktning som stråna

Allt man behöver veta om rakning, rakt från Fab 5 :D.


Rakapparat: Dra den långsamt över de områden där du har skägg, klart.

carloskar
2006-03-13, 17:41
Min Far köpte två stycken rakapparater i slutet på 80-talet. En åt min Morfar och en till sig själv. Min morfar använder fortfarande sin varje dag, och jag använder den andra.

Den ser ut som denhär modellen, om än fulare design, och denna har säkert endel förbättringar (vattentät bland annat).

http://www.elgiganten.se/is-bin/intershop.static/WFS/store-elgigantenSE-Site/-/sv_SE//images//hq7820_mx.jpg

Jag är inte kunnig på området, men skulle tippa på att det är en pryl med bra prestanda och kvalitet för pengarna...

Finns på elgiganten för 990:-
Model: PHILIPS HQ7820

Coldsmith
2006-03-13, 18:31
Rakapparat: Dra den långsamt över de områden där du har skägg, klart.

Fast du kommer inte åt nå bra, blir inte lika nära rakning osv.

Hyvel rockar.

lillnisse
2006-03-13, 18:45
Min Far köpte två stycken rakapparater i slutet på 80-talet. En åt min Morfar och en till sig själv. Min morfar använder fortfarande sin varje dag, och jag använder den andra.

Den ser ut som denhär modellen, om än fulare design, och denna har säkert endel förbättringar (vattentät bland annat).

http://www.elgiganten.se/is-bin/intershop.static/WFS/store-elgigantenSE-Site/-/sv_SE//images//hq7820_mx.jpg

Jag är inte kunnig på området, men skulle tippa på att det är en pryl med bra prestanda och kvalitet för pengarna...

Finns på elgiganten för 990:-
Model: PHILIPS HQ7820


Köpte en, använde den en gång...