handdator

Visa fullständig version : Grönsaker


Skrollovicz
2006-03-12, 21:47
Under min första deff tänkte jag byta ut alla klohydrater (utom på frullen) mot lika mycket grönsaker. skulle detta vara ett bra koncept? Jag menar tror ni man tappar muskelmassa?

Jakobbus
2006-03-12, 21:55
skulle detta vara ett bra koncept?
Nej det skulle det inte.
Har du läst deffguiden? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Fredrik_S
2006-03-12, 21:56
Byta ut hur? Menar du äta lika stor mängd kolhydrater som du gör nu i pasta potatis ris osv till lika stormängd kolhydrater i grönsaker får du nog äta väldigt många kilo grönsaker och det är ingen bra ide.

Grönsaker och frukt ska du främst se som mikronutrientkälla där du alltså får i dig vitaminer och mineraler. Det är en dålig kolhydratkälla.

Skrollovicz
2006-03-12, 22:14
Ok, då vet jag vad ni tycker :D
Asså hur lågt kan man ligga med kolhydraterna under deff utan att förlora muskelmassa?

heljis
2006-03-12, 22:32
Asså hur lågt kan man ligga med kolhydraterna under deff utan att förlora muskelmassa?
Hur mycket väger en sten?

muffe85
2006-03-12, 23:03
Ok, då vet jag vad ni tycker :D
Asså hur lågt kan man ligga med kolhydraterna under deff utan att förlora muskelmassa?

Alltså...
varför vill du ligga lågt med Kolhydrater?
Det är inget fel med mycket kolhydrater, Kolhydraterna är vår primära energikälla.

Deff = Viktminskning + behålla muskelmassa.
Viktminskning = få i dig mindre Kcal än du gör av med, oavsett om det kommer från Proteiner, Fetter eller Kolhydrater
Behålla muskelmassa = Mycket proteiner + optimalt proteinintag i samband med träning, hård styrketräning, ej för lång tid mellan målen, "jämn" tillförsel av protein, inte ligga på för lågt Kcal-minus, osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

Jag ser ingen som helst anledning att ta bort kolhydraterna.

Skrollovicz
2006-03-13, 12:28
Hur mycket väger en sten?
Beror på hur stor den är :D

Skrollovicz
2006-03-13, 12:30
Alltså...
varför vill du ligga lågt med Kolhydrater?
Det är inget fel med mycket kolhydrater, Kolhydraterna är vår primära energikälla.

Deff = Viktminskning + behålla muskelmassa.
Viktminskning = få i dig mindre Kcal än du gör av med, oavsett om det kommer från Proteiner, Fetter eller Kolhydrater
Behålla muskelmassa = Mycket proteiner + optimalt proteinintag i samband med träning, hård styrketräning, ej för lång tid mellan målen, "jämn" tillförsel av protein, inte ligga på för lågt Kcal-minus, osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

Jag ser ingen som helst anledning att ta bort kolhydraterna.
Ok. Nej inte ta bort kolhydraterna men vore intressant att veta hur lågt man kan ligga utan att riskera muskelförlust.
Under deff borde man väl trots allt dra ner på kolhydrater ganska mycket?

muffe85
2006-03-13, 14:09
Ok. Nej inte ta bort kolhydraterna men vore intressant att veta hur lågt man kan ligga utan att riskera muskelförlust.
Under deff borde man väl trots allt dra ner på kolhydrater ganska mycket?

Som jag skrev i mitt inlägg, i en deff ska du ligga lågt på KCAL
Sen det viktigaste är att du får i dig nog med proteiner så du inte tappar muskler.

Sen, Fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater så det är ju KOLHYDRATERNA du ska ligga högt på!! Om du ska få i dig till exempel nog mycket PROTEIN, och sen ligga lågt på kolhydrater, så måste du få i dig resterande energin av FETT, hur bra låter det i dina öron? =)

Mycket protein, mycket kolhydrat, lite fett.
Utgå ifrån :
15-25% protein
8-10% fett
Resten kolhydrater
(GRAM, inte KCAL)

muffe85
2006-03-13, 14:15
Ärsch, nu skrev jag fel! Dumma Edit!!
Kcal procent
25-35% protein
45-60% kolhydrat
15-20% fett

Gram procent
30-40% protein
50-65% kolhydrat
7.5-10% fett

Råkade omvandla siffrorna åt fel håll.

men hur som helst, det är nåt sånt här jag skulle ha utgått ifrån.

Om du ska ligga lågt på Kolhydraterna kan det se ut såhär istället
Gram procent
30-40% protein
10-20% kolhydrat
40-60% fett
Det ser ju her skevt ut!!

Skrollovicz
2006-03-13, 20:40
Ärsch, nu skrev jag fel! Dumma Edit!!
Kcal procent
25-35% protein
45-60% kolhydrat
15-20% fett

Gram procent
30-40% protein
50-65% kolhydrat
7.5-10% fett

Råkade omvandla siffrorna åt fel håll.

men hur som helst, det är nåt sånt här jag skulle ha utgått ifrån.

Om du ska ligga lågt på Kolhydraterna kan det se ut såhär istället
Gram procent
30-40% protein
10-20% kolhydrat
40-60% fett
Det ser ju her skevt ut!!

Ok tack för din åsikt :). Tycker du det är helt fel att äta 50 % protein under deff? sedan 25 % kolisar och 25% fett:P?

muffe85
2006-03-13, 22:52
Ok tack för din åsikt :). Tycker du det är helt fel att äta 50 % protein under deff? sedan 25 % kolisar och 25% fett:P?

Fel och fel. du gör väl som du vill. det är väl ett sätt det med men jag tycker det är en dålig lösning, om inte annat en dyr en. men det är väl min åsikt, men det beror ju även på ditt Kcal. Om ditt dagliga Kcal-intag är lågt måste du ju ta 50% av proteiner för att få i dig den mängd proteiner du ska ha (2-2.5g/kilo kroppsvikt)

Om du t.ex. äter 3000Kcal om dagen så känns 50Kcalprocent protein totalt överskattat. men det är igen min åsikt.

Jag hade istället sett till att jag tränat mer för att höjja dagligt-Kcal. men det är som sagt min åsikt.

Man sitter i den sits man sätter sig i, välj den sits som passar dig bäst.
Ju mindre du tränar, ju mer av din kost måste bestå av proteiner för att få i dig motsvarande 2-2.5g protein/kroppsvikt.

Sniggel
2006-03-14, 15:48
Jag hade gjort så att jag räknat ut hur mycket protein jag behöver:
2g/kg/dag exempelvis vilket i mitt fall blir 150g/dag
Sedan fett:
1g/kg/dag vilket i mitt fall blir 75g/dag (kan nog ligga lite lägre än så om man känner för det)
sedan räkna ut hur mycket kcal det blir (ungefärliga siffror, jag kanske kommer ihåg fel :D )
150 * 4 = 600
+
75 * 9 = 675
=
1275 kcal

Sedan räknar man ut vilket intag man vill ligga på, säg att det blir 2000 då man uppskattat förbrukningen till 2500 per dag
2000g - 1275g = 725g

725 kcal ska då komma från kolhydrater vilket är:
725/4 = 181g

Totalt antal gram:
150g+75g+181g = 406g

Fördelning:

Kolhydrater 181/406 = 45%
Protein 150/406 = 37%
Fett 75/406 = 18%