handdator

Visa fullständig version : Steka potatis i ugnen?


bjornes magasin
2006-03-12, 18:16
Håller på koka upp en ordentlig batch potatis nu som jag sedan tänkte steka, men att steka så mycket potatis kommer ta en väldig tid. Så tänkte ifall man kanske kunde slänga in potatisarna på en ugnsplåt och steka i ugnen, klart det går, men frågan är hur resultatet blir förhållandevis till ifall man steket i en panna.

*popcorn* (kanske ska ligga någon annan stanns?)

Sverker
2006-03-12, 18:19
Flyttad.

Blir ju mer bakad än stekt. Mindre fett och mindre stekskorpa = mindre smakupplevelse.

Max
2006-03-12, 19:05
Dom gångerna jag har gjort det har det blivit bra. Högsta värmen och sen mot slutet "grill" på och placering högt upp i ugnen så får potatisen lite färg också. Dom är färdiga när dom fått rätt färg och tänk på att vända ganska ofta mot slutet.

Pepz
2006-03-12, 21:34
häll på lite hemgjord rosmarinolja innan mmmmmmumma

Fed up
2006-03-12, 21:49
Håller på koka upp en ordentlig batch potatis nu som jag sedan tänkte steka, men att steka så mycket potatis kommer ta en väldig tid. Så tänkte ifall man kanske kunde slänga in potatisarna på en ugnsplåt och steka i ugnen, klart det går, men frågan är hur resultatet blir förhållandevis till ifall man steket i en panna.

*popcorn* (kanske ska ligga någon annan stanns?)

Enklaste och godaste potatisrätten:

Borsta potatisen lätt(om den inte är ekologisk kan man skala den), dela i klyftor(jag är lat, jag brukar bara skölja dem om de inte är jättesmutsiga).

Lägg på en långpanna. pressa två vitlöksklyftor över det hela. på med salt och peppar. på med örtkryddor, jag brukar ta "herbes de provence". sist men inte minst olivolja (eller raps eller vad man nu tycker känns nyttigast...) och så blandar man runt lite. typ 15 min i ugnen (man får ta ut och provsmaka efterhand, det beror på hur tjocka klyfotna är etc), ca 200 grader, rör runt lite ibland för annars fastnar det lite i bottnen.

Sjukt gott och sjukt lätt att göra. med stekt haloumi (light), sallad och tsatsiki blir det en riktig festmåltid. :thumbup: