handdator

Visa fullständig version : Annorlunda Kreatin fråga.


Rune_Raptor
2006-03-12, 17:20
Hej har läst stickyn osv men denna fråga blir ej besvarad:

Hej på er. Har en liten fundering.. Jag har läst en hel del "skriverier" här på forumet ang Kreatin. Nu har jag en rätt annorlunda fundering. Vad är det EXAKT i kreatinet som gör att du aktiverar ATP cellerna mer. ALltså vad är det som gör att du orkar mera.. Är det själva kreatinet i sig eller är det allt det vattnet du samlar på dig? För jag tänker så här, är det vattenet du sammlar på dig i muskler osv så ska man uh inte dricka ngt vätske drivande samtidigt som man intar Kreatin. Ett exempel på detta är ju faktiskt Coca Cola eller Kaffe. Koffein är ju vätskedrivande.

För att summera min fråga kort. Är kreatin intaget helt värdelöst om man samtidigt dricker cola eller kaffe? Är det vattenet du samlar på dig som ger dig extra energi eller är det ngt annat i kreatinet? Är vattenansammlingarna bara en bieffekt??

Tack så hemskt mycket på förhand, hoppas ngn kan hjälpa mig reda ut detta.

MVH

Sverker
2006-03-12, 17:25
1. Kreatin eller mer rätt kreatinfosfat återbildar snabbt ATP från ADP vid hårt muskelarbete. Återbildningen är mycket snabbare från kreatinfosfat än om muskeln skulle köra glykolysen och bilda mjölksyra. Du kan köra mer/längre innan mjölksyran säger stopp.

2. Teoretiskt slår koffein ut kreatinets effekt i muskeln. Praktiskt för mig och många andra på Kolozzeum fungerar det utmärkt att kombinera.

Rune_Raptor
2006-03-12, 19:10
2. Teoretiskt slår koffein ut kreatinets effekt i muskeln. Praktiskt för mig och många andra på Kolozzeum fungerar det utmärkt att kombinera.

Vadå teoritskt sett? Jag menar ju att koffein är vätskedrivande, Är det alltså Vattnet som gör att du orkar mer? Eller nu får nog du eller ngn annan förklara det där sista... Koffeinet kan väl inte förstöra kreatinet? Enbart det ansammlade vattnet?Och vattnet i sig har väl inget att göra med mer ATP ?

Motbevisa mig gärna o kom med mer argument, jag vill verkligen veta. Har hört båda delarna nu, att det e ok och att det inte e ok....

Kan ingen kunnig svara

MVH

King Grub
2006-03-12, 19:18
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49723&highlight=creatine+caffeine

krilleh
2006-03-12, 19:20
Om du ska inta koffeintabletter så drick mer vatten än vanligt, då bör kreatinet fortfarande fungera utmärkt. SÅ DRICK VATTEN!!!

Sverker
2006-03-12, 19:36
Kan ingen kunnig svara

MVH

Tur att King Grub finns.

King Grub
2006-03-12, 19:42
Tror inte din kunnighet behöver ifrågasättas om man har varit här längre tid än att man hunnit skaffa 2 inlägg. :)

Sverker
2006-03-12, 21:01
Jag kan ta det med ett leende :D

Rune_Raptor
2006-03-13, 16:14
Tror inte din kunnighet behöver ifrågasättas om man har varit här längre tid än att man hunnit skaffa 2 inlägg. :)


Äsch vi behöver väl inte vara otrevliga.. Skriver ju mest på annat håll dessutom studerande inom kropp o hälsa. Kunde ej hitta detta svaret i mina taskiga Budowick böcker endast.. Bara för att jag ej postat så mkt så betyder ju inte det att jag itne läst osv...


det osar besser...

Rune_Raptor
2006-03-13, 16:16
tack för svaret btw

King Grub
2006-03-13, 16:31
Äsch vi behöver väl inte vara otrevliga.. Skriver ju mest på annat håll dessutom studerande inom kropp o hälsa. Kunde ej hitta detta svaret i mina taskiga Budowick böcker endast.. Bara för att jag ej postat så mkt så betyder ju inte det att jag itne läst osv...


det osar besser...

Jag kommenterade inte dig, utan din kommentar mot Sverker... *rolleyes* "Kan ingen kunnig svara"; som om inte Sverker vet vad han pratar om.

Rune_Raptor
2006-03-13, 21:48
Aha, jag menade inte att låta nervärderande mot sverker.. inte min mening.. Men jag tycker om att få saker o ting bevisat för mig.. :) Finns så mkt skojjare o lösa argument på internet så man måste nästan be om källförteckning för det minsta lilla.

Tack för svaren iaf.. Koffein o Kreatin är ingen bra blanding har jag förstått, då lägger jag redbull på hyllan.