handdator

Visa fullständig version : Sämre imunförsvar av kreatin?


LuThe
2006-03-12, 13:36
Har hört av en säker källa att om man tar kreatin så får man sämre imunförsvar...

Stämmer detta?
Varför?
Blir det sämre ju fler gram om dan man tar?

Sista frågan; Om man skippar uppladdningsfasen med kreatin, hur många veckor kan man ta 2 portioner om dan tills man ska sänka sig till 1 portion?

Pepz
2006-03-12, 13:40
Kan du säga vilken "säker" källa du fått det ifrån??

LuThe
2006-03-12, 13:41
en person som går på "KTH" fast inom kost och träning .. heter nått på G
men skit samma vem det är men svara på frågan bara :D stämmer de??

Lullig
2006-03-12, 13:42
Det där kan inte vara sant :O

LuThe
2006-03-12, 13:44
För han förklara typ att kreatin bryter ner kroppen eller nått sånt :S men jag hade för mig att det gav bl a snabbare återhämtning

Pepz
2006-03-12, 13:44
en person som går på "KTH" fast inom kost och träning .. heter nått på G
men skit samma vem det är men svara på frågan bara :D stämmer de??

GIH?

LuThe
2006-03-12, 13:49
mm juste ... men är det sant eller inte?

Pepz
2006-03-12, 13:57
mm juste ... men är det sant eller inte?


Jag går där också.

Det är inte sant! Iaf har inte jag hört något om det och jag håller mig relativt uppdaterad om kosttillskott.

LuThe
2006-03-13, 07:28
Såhär fick jag det förklarat.. det kan nog stämma men jag hade aldrig hört talas om det förut så jag ville bara höra andras åsikter...


"Själva processen som kreatinet jobbar med är påfrestande för kroppen vilket innebär att kroppen måste lägga extra fokus på den. Det innebär att imunförsvaret blir sämre, inumförsvaret är det första som blir sämre när kroppen måste jobba extra med något som händer. T ex är det lättare att bli sjuk om du får väldigt mycket träningsvärk, för då går kroppen på högvarv för att återbygga musklerna vilket då sker på imunförsvarets bekostnad.

Så kreatin ger lite snabbare återhämtning men det är på beskostnad av imunförsvaret."

Pepz
2006-03-13, 10:51
Och personens källa på detta??

teal
2006-03-13, 11:01
Och personens källa på detta??

han hörde från någon som hörde det från någon på norsk tv.

Skämt åsido, jag googlade lite för att leta upp fakta om det där och hittade inga vetenskapliga forskningsrön som påvisade att kreatin bryter ned immunförsvaret.

z_bumbi
2006-03-13, 11:21
Kreatin testas alt används för att förbättra imunförsvaret hos sjuka människor, om det än så länge bara är försök eller om det är en godtagen behandling har jag inte koll på just nu.

Men om man kan träna hårdare så kan det vara det som gör att man går in i överträningsstadiet, man återhämtar sig fortare energimässigt men resten av kroppen kanske inte hänger med i samma takt.
Att från det få det till att kroppens imunförsvar försämras av kreatin är dock ganska långsökt..

muffe85
2006-03-13, 13:57
Kreatin testas alt används för att förbättra imunförsvaret hos sjuka människor, om det än så länge bara är försök eller om det är en godtagen behandling har jag inte koll på just nu.

Men om man kan träna hårdare så kan det vara det som gör att man går in i överträningsstadiet, man återhämtar sig fortare energimässigt men resten av kroppen kanske inte hänger med i samma takt.
Att från det få det till att kroppens imunförsvar försämras av kreatin är dock ganska långsökt..

håller med.
Jag tror att personen i fråga egentligen menar överträning eftersom man presterar mycket mer med kreatin och därmed orkar inte kroppen med.
Men enligt mig känns det som långsökt och trångsynt =) men jag är ingen expert heller.

michael
2006-03-17, 03:08
Du har två val, ät mer protein och sov mer, eller käka antibiotika. Båda kommer förbättra immunförsvaret(det sistnämnda kommer bara ta över immunförsvarets roll, då blir allt protein som går till att underhålla det fritt för användningen av nybildandet av muskelceller tex).

z_bumbi
2006-03-17, 06:07
Du har två val, ät mer protein och sov mer, eller käka antibiotika. Båda kommer förbättra immunförsvaret(det sistnämnda kommer bara ta över immunförsvarets roll, då blir allt protein som går till att underhålla det fritt för användningen av nybildandet av muskelceller tex).

Mer protein förbättrar väl inte immunförsvaret om man inte har en brist i kroppen ?

Antibiotika försämrar immunförsvaret..

Tolkia
2006-03-17, 07:29
Antibiotika försämrar immunförsvaret..
Plus den trevliga effekten det har på bakteriepopulationen i tarmen - antibiotika är ju s.a.s. anti allt, inte bara bakterierna som är skadliga. Med allt vad det innebär för prestationsförmågan ...

HajduMan
2006-03-17, 08:39
Behövs inga forskningsrön!
Jag kan intyga att på mig så sänker det imunförsvaret, första vecka då jag börjar med kreatin så blir jag ALLTID sjuk, ALLTID! Dagen efter första teskeden så får jag ont i halsen, anledningen e inte att jag dricker för lite eller sköter kosten dåligt, har inte brist på C-vitamin heller. Men på mig så sänks imunförsvaret avsevärt. Från individ till individ som allt annat, men jag tror kreatin påverkar mitt imunförsvar negativt

michael
2006-03-17, 15:27
Mer protein förbättrar väl inte immunförsvaret om man inte har en brist i kroppen ?

Antibiotika försämrar immunförsvaret..


Jag svarade på följande text:

"Själva processen som kreatinet jobbar med är påfrestande för kroppen vilket innebär att kroppen måste lägga extra fokus på den. Det innebär att imunförsvaret blir sämre, inumförsvaret är det första som blir sämre när kroppen måste jobba extra med något som händer. T ex är det lättare att bli sjuk om du får väldigt mycket träningsvärk, för då går kroppen på högvarv för att återbygga musklerna vilket då sker på imunförsvarets bekostnad.


Och ja antibiotika "försämrar" immunförsvaret i det att den tar över immunförsvarets roll. Således kan de resurserna(protein/aminosyror) som går till immunförsvaret användas av säg musklerna. Varför tror du dom matar kyckling, gris och nötdjur med antibiotika?