handdator

Visa fullständig version : Expressen: "17-åringen dog under skivstången"


Nina L
2006-03-12, 09:39
http://www.expressen.se/index.jsp?a=543535

:(

H.Emanuel
2006-03-12, 09:41
ojojoj, fyfan.

Isdrake
2006-03-12, 09:43
Vad tragiskt. :(

H.Emanuel
2006-03-12, 09:45
Tränar helt själv i gymmet ibland. Det där är verkligen värsta mardrömmen, att lasta på mer än man fixar.

huldz
2006-03-12, 09:45
Ajdå, vilket öde. Hemskt

reinholdsson
2006-03-12, 09:46
Usch, hemskt att läsa.

Stoltz
2006-03-12, 09:47
:(

Timme
2006-03-12, 09:50
Tränar helt själv i gymmet ibland. Det där är verkligen värsta mardrömmen, att lasta på mer än man fixar.


Ja fast om man inte orkar så är det bara att lägga stången på bröstet och rulla av den eller tippa av skivorna.

H.Emanuel
2006-03-12, 09:54
Ja fast om man inte orkar så är det bara att lägga stången på bröstet och rulla av den eller tippa av skivorna.
ja, eller få den över munnen eller halsen i värsta fall

christian
2006-03-12, 09:55
Aj då. Tråkigt.

Kan man tänka sig att han hade tummarna på samma sida som fingrarna pga handledsont och sen tippade stången ned, kanske?

H.Emanuel
2006-03-12, 09:57
Aj då. Tråkigt.

Kan man tänka sig att han hade tummarna på samma sida som fingrarna pga handledsont och sen tippade stången ned, kanske?
Typ nåt sånt? Sen vet man ju inte ang hjärtmuskel och sånt förstås, om han var sjuk alltså

timoat
2006-03-12, 09:57
"Ja fast om man inte orkar så är det bara att lägga stången på bröstet och rulla av den eller tippa av skivorna." Timme

Det kanske 17 åringen också tänkte...
Träna inte med tunga vikter själva!

H.Emanuel
2006-03-12, 10:00
"Ja fast om man inte orkar så är det bara att lägga stången på bröstet och rulla av den eller tippa av skivorna." Timme

Det kanske 17 åringen också tänkte...
Träna inte med tunga vikter själva!
Precis! Tyvärr så är alla inte lika rationella och skickliga som Timme

hahavaffan
2006-03-12, 10:12
Ajdå :(

Är man ensam kan man ju köra lätta bänkpressar, och tunga hantelpressar istället. Stackars kille.

bubbe
2006-03-12, 10:41
Aj då. Tråkigt.

Kan man tänka sig att han hade tummarna på samma sida som fingrarna pga handledsont och sen tippade stången ned, kanske?

eller höll raka handleder? eller en massa annat kan ju ha hänt, frågan är ju om det var själva träningen som tog livet av stackarn eller om något inträffade som tog livet av honom under ansträngning. Tidningen vill ju säkerligen ha det till att träning är livsfarligt.

ivilket fall, mycket tråkigt.

Deceiver85
2006-03-12, 10:47
Tough shit, really tough shit!

Han borde ha läst "Klena bänk-klubben"-tråden innan han stack till gymmet.

H.Emanuel
2006-03-12, 10:49
Tough shit, really tough shit!

Han borde ha läst "Klena bänk-klubben"-tråden innan han stack till gymmet.
Okej, nu kom det första skämtet angående detta.

Deceiver85
2006-03-12, 10:52
Okej, nu kom det första skämtet angående detta.

Någon måste vara den första. Fast jag tycker helt ärligt synd om killen, kan inte varit lätt. Har vi många här på Kolo från Arvika?

Jorgen
2006-03-12, 10:52
Tough shit, really tough shit!

Han borde ha läst "Klena bänk-klubben"-tråden innan han stack till gymmet.
Mogen kommentar.
Verkligen.

Hade du sagt samma sak om det hade varit en av dina kompisar som precis dött?

bubbe
2006-03-12, 10:56
Någon måste vara den första. Fast jag tycker helt ärligt synd om killen, kan inte varit lätt. Har vi många här på Kolo från Arvika?

hur stor är sannolikheten med 10000 användare?

tänk först, skriv sen

(något jag dock inte själv är så duktig på att praktisera)

Deceiver85
2006-03-12, 10:56
Jorgen: Som sagt, ett skämt, om ock ett osmakligt. Jag tycker synd om killen, det gör jag, ingen ska behöva dö på det där viset.

hasse36
2006-03-12, 10:57
Dog han av att han tappade stången i bänkpress? Låter osannolikt.

Deceiver85
2006-03-12, 10:58
hur stor är sannolikheten med 10000 användare?

tänk först, skriv sen

(något jag dock inte själv är så duktig på att praktisera)

Sannorlikheten är väl relativt liten.

Men grabbar...chilla, ok?

Dipshit
2006-03-12, 10:58
sånt här drar ner mig totalt..
ser bilder av mamman rusa fram till sonen om och om igen..

Ryska_raketen
2006-03-12, 10:58
Dog han av att han tappade stången i bänkpress? Låter osannolikt.


Smack på halsen kanske ?

H.Emanuel
2006-03-12, 10:59
Dog han av att han tappade stången i bänkpress? Låter osannolikt.
Ingen som vet. Han hittades död i gymmet, enl artikeln hade han "Förmodligen" lassat på för tungt i bänken.

Lillgrabben
2006-03-12, 11:02
Trist att han dog, dessvärre är det inte första gången någon avlider på ett gym. Det har hänt tidigare & kommer säkerligen att hända igen.

blekfet2
2006-03-12, 11:14
usch, ska sluta köra bänkpress om jag är själv i gymmet....

Ryska_raketen
2006-03-12, 11:16
usch, ska sluta köra bänkpress om jag är själv i gymmet....


varför ? Sluta köra tunga singlar menar du kanske ?

Stoltz
2006-03-12, 11:19
När jag är ensam i gymmet (vilket är sällan men ändå) så brukar jag se till att använda något annat, typ hantelpress eller kablar eller whatever, man vet aldrig vad som kan råka gå fel just den gången.

Än en gång, det är riktigt sorgligt att det ska hända :(

mistermr
2006-03-12, 11:19
Väldigt tragisk incident.

Fettecke
2006-03-12, 11:24
När jag är ensam i gymmet (vilket är sällan men ändå) så brukar jag se till att använda något annat, typ hantelpress eller kablar eller whatever, man vet aldrig vad som kan råka gå fel just den gången.

Än en gång, det är riktigt sorgligt att det ska hända :(

Det är självklart inte roligt när det händer sådant... Men det kommer inte att ändra mitt träningssätt. jag tränar själv på gymmet ganska ofta, inte kommer jag lugna mig med vikterna bara för det... jag vet min kropps begränsning, visst kan det hända nånting även då, men chansen är Inte stor... på över 300 dokumenterade träningspass i min dagbok så har jag skadat mig några fåtal gånger, varav Inte i böj eller bänk.... utan klämt mig mellan 2 hantlar eller något liknande...

Som sagt, detta förändrar inget.... som det verkar göra för vissa andra här?

Stoltz
2006-03-12, 11:28
Det är självklart inte roligt när det händer sådant... Men det kommer inte att ändra mitt träningssätt. jag tränar själv på gymmet ganska ofta, inte kommer jag lugna mig med vikterna bara för det... jag vet min kropps begränsning, visst kan det hända nånting även då, men chansen är Inte stor... på över 300 dokumenterade träningspass i min dagbok så har jag skadat mig några fåtal gånger, varav Inte i böj eller bänk.... utan klämt mig mellan 2 hantlar eller något liknande...

Som sagt, detta förändrar inget.... som det verkar göra för vissa andra här?

Var och ens val :) Jag kör inte lättare för att jag är ensam, jag kör andra övningar dock. Det är lättare att få ett par hantlar ur vägen än en hel stång.
Jag har kört så innan jag hörde om en sådan här incident, och det är endast när jag är helt ensam på gymmet, inte ifall jag är där "ensam".
Ifall någon ser att någon ligger under en stång så hoppas jag verkligen att de går fram och hjälper personen, annars är det ju skadat.
Som sagt, var och ens val.

Fettecke
2006-03-12, 11:35
Var och ens val :) Jag kör inte lättare för att jag är ensam, jag kör andra övningar dock. Det är lättare att få ett par hantlar ur vägen än en hel stång.
Jag har kört så innan jag hörde om en sådan här incident, och det är endast när jag är helt ensam på gymmet, inte ifall jag är där "ensam".
Ifall någon ser att någon ligger under en stång så hoppas jag verkligen att de går fram och hjälper personen, annars är det ju skadat.
Som sagt, var och ens val.

sant att det är var och ens val... men det är samma princip som med bilkörning.... folk krockar och dör i trafiken. inte tänker väll någon att
"ajfan, nu krockade en människa nere i stockholm, bäst jag lugnar mig att köra bil när det är andra på vägen"

För min del är det helt naturligt att fortsätta med det man höll på med tidigare...

Hittils har jag inte sett en människa som Inte har fått hjälp om dom kört fast i nån övning.... vilket är bra!

blekfet2
2006-03-12, 12:30
varför ? Sluta köra tunga singlar menar du kanske ?


tunga 2:or närmaste bestämt ;)

Yankeee
2006-03-12, 12:33
Man tycker ju att folk som fettecke (20-åriga snubbar som tror att de vet allt om hur sin kropp fungerar) borde få sig en tankeställare. Är man ensam så ser man till att köra övningar som inte innebär någon större fara om man skulle fasna.

Tricklev
2006-03-12, 12:38
Riktigt tragiskt.

Osten80
2006-03-12, 12:43
Man tycker ju att folk som fettecke (20-åriga snubbar som tror att de vet allt om hur sin kropp fungerar) borde få sig en tankeställare. Är man ensam så ser man till att köra övningar som inte innebär någon större fara om man skulle fasna.


Håller med.
Jag tycker nog inte att det farligaste skulle vara att fastna. Det kan man komma undan genom att inte köra så tungt när man är själv på gymmet.
Den största faran enligt mig är om någonting skulle gå ur led, man sträcker sig eller skadar sig på annat vis mitt under pågående set. Det ska inte mycket till när man kommer upp i lite tyngre vikter för att man ska tappa balans eller klanta sig oavsett hur erfaren man är.

Fettecke
2006-03-12, 12:48
Man tycker ju att folk som fettecke (20-åriga snubbar som tror att de vet allt om hur sin kropp fungerar) borde få sig en tankeställare. Är man ensam så ser man till att köra övningar som inte innebär någon större fara om man skulle fasna.

Sen kan man ju tycka att dom äldre ska sluta spekulera om vad dom verkar tro om de som är yngre.

Det finns väll självklart tillfällen då man kanske inte ska tukta rejält, som försöka sig på PB i böj om man är själv.... men bänkpress osv (på dom vikter jag spelar med) så är det inga problem att lägga ner på bröstet om det inte går.... Notera att jag pratar för mig själv, inte för någon annan....

Yankeee
2006-03-12, 12:52
Sen kan man ju tycka att dom äldre ska sluta spekulera om vad dom verkar tro om de som är yngre.

Det finns väll självklart tillfällen då man kanske inte ska tukta rejält, som försöka sig på PB i böj om man är själv.... men bänkpress osv (på dom vikter jag spelar med) så är det inga problem att lägga ner på bröstet om det inte går.... Notera att jag pratar för mig själv, inte för någon annan....

Faktum är att det inte spelar någon roll vad du tror om dig själv, om något oförutsett inträffar som t.ex osten skrev att något går ur led, du tappar balansen eller whatever så kan du ha hur många dokumenterade pass som helst. 100 kg rakt ner på bröstkorgen / halsen / ansiktet ställer nog till det tillräckligt för att man ska vara försöktig även tom med sådana vikter när man är ensam.

Pudzianovski
2006-03-12, 12:53
Många verkar tro att man bara kan fastna och ligga kämpa med att få bort stången. Att tappa stången på halsen eller bröst och svimma av eller i huvudet och tuppa av med mera är också alternativ som är svåra att värja sig mot om man har den oturen. Då spelar det mindre roll hur länge du tränat.

Tråkigt värre.

Coldsmith
2006-03-12, 12:53
Usch, jag som alltid kör bänkpress ensam :(

Fettecke
2006-03-12, 12:55
Faktum är att det inte spelar någon roll vad du tror om dig själv, om något oförutsett inträffar som t.ex osten skrev att något går ur led, du tappar balansen eller whatever så kan du ha hur många dokumenterade pass som helst. 100 kg rakt ner på bröstkorgen / halsen / ansiktet ställer nog till det tillräckligt för att man ska vara försöktig även tom med sådana vikter när man är ensam.

Olyckor händer överallt.... gymmet är inget undantag..... men fortfarande så anser jag det inte som någon Riktig orsak till att begränsa passet... skulle jag gå efter din teori så skulle jag ha blivit tvingad att lägga om hela min träning, då jag tränar själv mestadels hela tiden...
För min del så håller inte det argumentet.... visst har jag tänkt tanken, men inte längre än att det skulle begränsa mig.

Niclas03
2006-03-12, 12:57
Ett tips är att köra i powerracken ifall man nu "måste" köra tungt.

Stoltz
2006-03-12, 13:14
sant att det är var och ens val... men det är samma princip som med bilkörning.... folk krockar och dör i trafiken. inte tänker väll någon att
"ajfan, nu krockade en människa nere i stockholm, bäst jag lugnar mig att köra bil när det är andra på vägen"


Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron, det går inte att jämföra trafikolyckor med gymolyckor på det sättet.
Det handlar ju inte om att begränsa sig när man snackar om att ändra sin träning lite ifall man är ensam. Att kunna alternera och anpassa sig är väl minst lika viktigt?

PS. Finns smith också. DS

Gurk-Burk
2006-03-12, 13:19
Tragiskt :(

Fettecke
2006-03-12, 13:25
Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron, det går inte att jämföra trafikolyckor med gymolyckor på det sättet.
Det handlar ju inte om att begränsa sig när man snackar om att ändra sin träning lite ifall man är ensam. Att kunna alternera och anpassa sig är väl minst lika viktigt?

jag tog avsiktligt i lite väl där för att poängtera, men principen är ju desamma tycker jag...
för min del, så blir det ju en stor omställning, om jag nu skulle börja gå efter "kanske skadar jag mig, måste ha en till person här då" snacket.... alltså, bort med böjar kring 80-100% av 1rm, samma med bänk....och andra övningar där vikten är över mig.... detta var också att ta i... men du ser vart jag vill komma.... självklart ska man anpassa sig, men för min del blir det ju... en permanent anpassning tills det kanske kommer in någon som tränar samtidigt ? (vilket det gör Väldigt sällan i den lilla by jag bor i)
återigen så pratar jag för mig själv och mina omständigheter...

Jag vet att det låter väldigt trångsynt... men det finns inte så många andra sätt att göra, som jag ser det.... jobbet osv. styr träningstiderna, som oftast brukar ligga väldigt sent på kvällen... då inte en käft är där....

Sedan så måste jag ju fråga ifall någon är tycker att hantelpress är "skonsammare mot skador" jämnfört med bänkpress.... det brukar inte vara så stadigt att putta upp gristunga hantlar, med varsin arm.... ena handen kan ju vika sig lättare(tycker jag) än om man ska balansera en stång?... iofs, man bryter ju bara en arm och inte bröstkorgen om man tappar hanteln bakåt jämnfört med stång

Jtor
2006-03-12, 13:25
Man tycker ju att folk som fettecke (20-åriga snubbar som tror att de vet allt om hur sin kropp fungerar) borde få sig en tankeställare. Är man ensam så ser man till att köra övningar som inte innebär någon större fara om man skulle fasna.

Åldern har iof inget med saken att göra. Men visst är det vanligare att man blir mer erfaren ju äldre man blir.
Jag tror man inte lyssnar ordentligt förens man har skadat sig själv riktigt ordentligt, så att man får sig en tankeställare.

Metal_boy_
2006-03-12, 13:27
Jag tror inte på Expressens och Aftonbladets skitsnack.

Yankeee
2006-03-12, 13:32
Jag tror inte på Expressens och Aftonbladets skitsnack.

Du fattar verkligen inte vad det där handlar om va?

Metal_boy_
2006-03-12, 13:43
Du fattar verkligen inte vad det där handlar om va?


*rolleyes*

Lullig
2006-03-12, 13:56
Jag var ensam i gymmet en gång och var nära på döden kan man väl säga. Det var inte mkt vikt, jag orkade inte riktigt sista så jag tappade stången på bröstet och den rullade ner mot halsen, kunde inte andas men tog i allt va jag hade och rullade upp den till brösten och ner till midjan. Kan varit nån liknande för han men att han inte orkade få upp den. :(

Big_Vik
2006-03-12, 14:07
Kom att tänka på när jag fick hjälpa en av de större snubbarna på gymmet. Det var bara han och jag där, jag stod och curlade de extremt manliga 10 kg:s hantlarna framför spegeln. :D Plötsligt hör man ett jävla bröl bortifrån bänkpressen "Hjälp, Hjälp!" Gubben hade fastnat rejält med 150 kg har jag för mig, så jag fick slita som ett skållat ollon för att få upp stången. Efter det var han alltid himla trevlig mot mig, men efter sommaren bytte jag gym. Ibland går tankarna till denne väldige jätte som alltid tränade i PIttsburgh-tröja, undrar om han kör på än? Det här visar ju hursomhelst att de flesta kan överskatta sig själva någon gång oavsett var i karriären de befinner och att denna enda gång kan räcka. 150 kg kanske inte är det lättaste att rulla bort? Tror ni att jag räddade livet på honom eller skulle han klarat sig ändå? Kul att veta. :)

H.Emanuel
2006-03-12, 14:13
Kom att tänka på när jag fick hjälpa en av de större snubbarna på gymmet. Det var bara han och jag där, jag stod och curlade de extremt manliga 10 kg:s hantlarna framför spegeln. :D Plötsligt hör man ett jävla bröl bortifrån bänkpressen "Hjälp, Hjälp!" Gubben hade fastnat rejält med 150 kg har jag för mig, så jag fick slita som ett skållat ollon för att få upp stången. Efter det var han alltid himla trevlig mot mig, men efter sommaren bytte jag gym. Ibland går tankarna till denne väldige jätte som alltid tränade i PIttsburgh-tröja, undrar om han kör på än? Det här visar ju hursomhelst att de flesta kan överskatta sig själva någon gång oavsett var i karriären de befinner och att denna enda gång kan räcka. 150 kg kanske inte är det lättaste att rulla bort? Tror ni att jag räddade livet på honom eller skulle han klarat sig ändå? Kul att veta. :)
Seriös du var då. Hade väntat mig nåt om att det är väl ingenting att sörja eller bli nedstämd över

timoat
2006-03-12, 14:13
Fettecke, vad fan snackar du om?

Fettecke
2006-03-12, 14:19
Fettecke, vad fan snackar du om?
inget specielt av värde... min syn på att våga köra tungt eller inte om man är själv..... vidarespinning av Yankee´s text.

Vesseldahl
2006-03-12, 14:21
iofs, man bryter ju bara en arm och inte bröstkorgen om man tappar hanteln bakåt jämnfört med stång

Använder du dragremmar i hantelpressarna?

Fartman
2006-03-12, 14:23
PS. Finns smith också. DS
Om man fastnar i smithen sitter man i en betydligt värre situation än med en fri stång.
Obehaglig olycka förövrigt. Jag har aldrig haft en tanke på att man kan ta livet av sig i gymmet om något går fel. Nåväl, nu kör jag alltid bänken med någon som passar ändå så..

Deceiver85
2006-03-12, 14:50
Är man helt själv så ger man sig inte på några PBs direkt.

Jag kom dock på att tänka på förra sommaren (tror jag det var), så var det en massa ungar kring 9-10 år som dog på fotbollsträningen, de hade bara kollapsat på fotbollsplanen. Obduktionerna hittade oupptäckta hjärtfel och så vidare.

Denne bänkare kan ha haft något sådant, eller varför inte blodsockerfall, tappat stången på halsen och kvävts?

timoat
2006-03-12, 14:53
Det bubblar ändå ner till att man ska se till att man inte tränar potentiellt farliga övningar själv.

Deceiver85
2006-03-12, 14:58
Eftersom det mesta kan vara potentiellt farligt så bör grundregeln för träning vara:

* Se till att snabbt kunna bli räddad vid en nödsituation

Stoltz
2006-03-12, 14:59
Om man fastnar i smithen sitter man i en betydligt värre situation än med en fri stång.

Helt rätt.

Mago
2006-03-12, 15:08
Sannorlikheten är väl relativt liten.

Men grabbar...chilla, ok?

Jag känner 1 person från Arvika här på kolo iaf.


Jävligt sorgligt det där. :(

Deceiver85
2006-03-12, 15:12
Det värsta är nu ifall denna nyhet uppmärksammas allt för mycket, då kan vi räkna med en rejäl moralpanik i alla skval..kvällstidningar i stil med:

"Har du blivit dödssexchockad på gymmet? Maila aftonbladet och berätta"

"Per 14: Jag vred armen ur led under uppvärmning av rotator"

skaparn
2006-03-12, 15:18
Förresten så borde ni inte länka dit alls, och vi andra borde inte klicka, men nu är det ju som det är...

Finns detta omskrivet i någon annan tidning?

skaparn
2006-03-12, 15:21
Fann det.

http://www.lokaltidningen.net/nyheter/nyhet.php/9076

Trist.

Loke
2006-03-12, 15:28
Eftersom det mesta kan vara potentiellt farligt så bör grundregeln för träning vara:

* Se till att snabbt kunna bli räddad vid en nödsituation

Fast tänk om man dör på studs då? 100 kilo från en halvmeter rakt på näsan är nog tillräckligt för att knäcka skallen om man har otur. Alla tar en risk så fort man använder fria vikter.

Jag tänker inte heller ändra min träning. Jag vill träna tungt, även när jag är ensam, och tar risken att jag kan dö. Inte konstigare än att jag kör bil även på vintern.

Metal_boy_
2006-03-12, 15:45
Jag tror (ifall det var så att det var skivstången han dog av) att han fick den på struphuvudet eller i skallen. Nånting iaf som gjorde att han tuppade av och inte kunde kontrollera situationen efter det. Hade han bara fått ner den och fastnat med den över halsen så tror jag att han hade fått bort den på nått sätt pga paniken.

H.Emanuel
2006-03-12, 16:39
Näsbenet då, tjoff

capoje
2006-03-12, 17:48
Trist, det ger ju helt klart en tankeställare.

Av säkerhetskäl, är det bättre att inte sätta en "stoppklämma" så att vikterna lätt ramlar av om något liknande skulle ske?

Fettecke
2006-03-12, 17:51
Kan ju bli tvärtemot-effekt... ifall du får lite snedlyft i böj tex. åsså rasar ena sidan pga att du inte hade nån stopp, så lär det gå åt storhelvete även där.

samma sak i bänkpress.... i marklyft får du garanterat snedlyft om du inte har någon stopp då kakorna vandrar när du slår ner vikterna i marken.

Kebab-Arne
2006-03-12, 18:45
Kan ju bli tvärtemot-effekt... ifall du får lite snedlyft i böj tex. åsså rasar ena sidan pga att du inte hade nån stopp, så lär det gå åt storhelvete även där.

samma sak i bänkpress.... i marklyft får du garanterat snedlyft om du inte har någon stopp då kakorna vandrar när du slår ner vikterna i marken.

Att få snedlyft i bänken så att vikterna ramlar av vill jag se. Undra hur man lyfter då?

Använder aldrig klämmor i bänken numera. Varför? Vikterna är kvar ändå. Däremot i böjen där de lättare rör sig så har jag klämmor.

Skulle vilja säga att det är mycket säkrare i bänken att köra utan klämmor.

Pez
2006-03-12, 18:45
Det värsta är nu ifall denna nyhet uppmärksammas allt för mycket, då kan vi räkna med en rejäl moralpanik i alla skval..kvällstidningar i stil med:

"Har du blivit dödssexchockad på gymmet? Maila aftonbladet och berätta"

"Per 14: Jag vred armen ur led under uppvärmning av rotator"
Knappast.. och även ovanstående var rätt trista "skämt".

Visst - man ska inte dra på för stora växlar, men självklart blir det en mer relevant nyhet för medlemmarna här då det inträffade i samband med styrketräning. Man känner sig oftast närmre ett dödsfall man kan relatera till på något sätt.

Tragiskt är det hur som helst, för familjen och föräldrarna främst då.
Som man brukar säga - "Döden är värst för dem som lever".

Big_Vik
2006-03-12, 19:07
Seriös du var då. Hade väntat mig nåt om att det är väl ingenting att sörja eller bli nedstämd över

Hur tänkte du nu då?

Jag visade i mitt inlägg att t.o.m. de mest optimala och erfarna superbiffarna kan missbedöma den egna styrkan och hamna i obehagliga situationer ibland, situationer som de trodde att de kunde undvika. Kan det här få en enda av Fetteckes gelikar att tänka om så är det ju jävligt bra, så vad menar du?

Metal_boy_
2006-03-12, 19:11
Om man fastnar i smithen sitter man i en betydligt värre situation än med en fri stång.
Obehaglig olycka förövrigt. Jag har aldrig haft en tanke på att man kan ta livet av sig i gymmet om något går fel. Nåväl, nu kör jag alltid bänken med någon som passar ändå så..


Det är ju det jag säger, smithen är mer hardcore.

Avesta
2006-03-12, 19:16
så synd

Pez
2006-03-12, 19:17
Hur tänkte du nu då?

Jag visade i mitt inlägg att t.o.m. de mest optimala och erfarna superbiffarna kan missbedöma den egna styrkan och hamna i obehagliga situationer ibland, situationer som de trodde att de kunde undvika. Kan det här få en enda av Fetteckes gelikar att tänka om så är det ju jävligt bra, så vad menar du?
Jag tror, se "tror", att Herr Emanuel uttryckte sin förvåning över att du hanterade ämnet med en seriositet han uppenbarligen inte trodde att du besatt.

Fartman
2006-03-12, 19:36
Det är ju det jag säger, smithen är mer hardcore.
:D

Fettecke
2006-03-12, 19:50
Att få snedlyft i bänken så att vikterna ramlar av vill jag se. Undra hur man lyfter då?

Använder aldrig klämmor i bänken numera. Varför? Vikterna är kvar ändå. Däremot i böjen där de lättare rör sig så har jag klämmor.

Skulle vilja säga att det är mycket säkrare i bänken att köra utan klämmor.
starkare i någon av armarna, på en för tung vikt.... så är det gjort sen. kanske inte blir av en singel, men några reps så kan vikterna vandra bra ifall det är för tungt.... inte så ofta det händer dom som tränat ett tag, men för de som "nyss "börjat med bänkpress kan det bli ett faktum

mangemani
2006-03-12, 19:55
tja,det är sånt som händer.
det är alltid en risk att sätta sin fot på ett gym,alla vet om risken(hoppas jag).
tragiskt att det hände iaf.

Big_Vik
2006-03-12, 19:58
Jag tror, se "tror", att Herr Emanuel uttryckte sin förvåning över att du hanterade ämnet med en seriositet han uppenbarligen inte trodde att du besatt.

Hm. Jag som är så torr...? Ville ju få honom att säga det själv,förstår du väl. Tänker inte tjaffsa om Herr Emanuels bild av mig, helst inte i en såhär sorglig tråd där folk redan gått Off-t och försökt göra sig lustiga. Om fler tror som Emanuel, att jag tycker att det här är ingenting att bry sig om, så kan ni i fortsättningen pm:a mig era oerhört värdefulla åsikter.

H.Emanuel
2006-03-12, 20:01
Hm. Jag som är så torr...? Ville ju få honom att säga det själv,förstår du väl. Tänker inte tjaffsa om Herr Emanuels bild av mig, helst inte i en såhär sorglig tråd där folk redan gått Off-t och försökt göra sig lustiga. Om fler tror som Emanuel, att jag tycker att det här är ingenting att bry sig om, så kan ni i fortsättningen pm:a mig era oerhört värdefulla åsikter.
Haha. Det där sved tydligen ordentligt. Big Dick goes serious :bow:

H.Emanuel
2006-03-12, 20:14
Skämtar med Big_Vik. Ber om ursäkt för det. menar inte på nåt sätt att dra ett löjets skimmer över denna tragiska händelse. Kan inte kolo på nåt sätt maila till gymmet det hände på och uttrycka ett gemensamt beklagande?

Deceiver85
2006-03-12, 20:22
Låter som en riktigt nobel idé! Jag är på!

Johan86
2006-03-12, 22:24
fy fan vad jobbigt det måste vara för mamman att komma in dit och se sin son ligga där *cry*

får nog ta en funderare när jag kör tung bänk nästa gång

Miiix
2006-03-12, 22:35
Yippi, nu fick jag verkligen lust att köra bänkpress.

Känns så jävla tragiskt, vet verkligen inte vad jag ska säga.

Dumleman
2006-03-12, 22:38
Nu lär det nog komma ett förslag/lagändring om att förbjuda bänkpress. I västerbotten förbjöd de kommunala badbryggor efter att ett fyllesvin hade dykt med huvudet före från en brygga och brytit nacken...

Kwon
2006-03-12, 22:40
Verkligen tråkigt att höra.

Pushing to the limit and beyond är inget man skall göra ensam.

the_PL_man
2006-03-13, 08:48
Enligt NWT så hittades han med 130 kg på halsen i bänkpress.

/the_PL_man

the_PL_man
2006-03-13, 08:57
Lite mer info:
http://www.vf.se/vf/docs/visa.asp?artikelID=79224

Bänkpressmaskin ? Är det en smithmaskin man menar ?

/the_PL_man

Shadow Warrior
2006-03-13, 09:02
Tragiskt... sådant skulle ju inte behöva hända om inte folk vart så besatta av bänkpress som varken är en nödvändig övning och som också påvisat är skadligt (enligt somliga).

Shadow Warrior
2006-03-13, 09:23
Tragiskt... sådant skulle ju inte behöva hända om inte folk vart så besatta av bänkpress som varken är en nödvändig övning och som också påvisat är skadligt (enligt somliga).

Nitrometan
2006-03-13, 09:28
Det här är en "bänkpressmaskin":
http://www.powerhouse-fitness.co.uk/commercial/html0001/fl040013.jpg

Fast de menar säkert Smith.

Hmmm. 130 över halsen i Smithen. Då kommer man jävlar inte loss. Inte konstigt att han dog.

Tragiskt.

Stackars hans föräldrar.

Fartman
2006-03-13, 10:24
Lite mer info:
http://www.vf.se/vf/docs/visa.asp?artikelID=79224

Bänkpressmaskin ? Är det en smithmaskin man menar ?

/the_PL_man

Borde ju vara det. Det här borde fungera som en rejäl tankeställare för alla som väljer smithmaskinen i brist på passare/folk på gymmet.

Metal_boy_
2006-03-13, 10:55
Lite mer info:
http://www.vf.se/vf/docs/visa.asp?artikelID=79224

Bänkpressmaskin ? Är det en smithmaskin man menar ?

/the_PL_man



Är det nog, men vad fan gör man med 130kg ovanför halsen. Borde man inte köra med stången längre ner? Får ju fan inte ut nån kraft där uppe.

MasterChief
2006-03-13, 10:59
Är det nog, men vad fan gör man med 130kg ovanför halsen. Borde man inte köra med stången längre ner? Får ju fan inte ut nån kraft där uppe.

Han var 17...

Cerberus
2006-03-13, 11:22
Undrar om det var en bekant till nån man känner...Arvika är en så pass liten stad. Ska höra runt lite..

timoat
2006-03-13, 11:30
Satan vad sorgligt det är. Det får mig att tänka på alla de gånger man själv varit nära att förolyckas pga av missbedömingar, eller ren klantighet, typ inte kollat innan man går över vägen, eller supit sig in i dimma, eller hamnat i bråk. Ja ni fattar..... Huu...
Stackars föräldrar, speciellt modern, som jag kan tänka mig resten av livet har bilderna på hur hennes son ligger på bänken ekandes i huvudet.

Metal_boy_
2006-03-13, 11:32
Han var 17...


Ja iof. Låter logiskt.

the_PL_man
2006-03-13, 11:43
Definitivt Smithmaskin.....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,792121,00.html

/the_PL_man

stenis
2006-03-13, 12:20
Definitivt Smithmaskin.....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,792121,00.html

/the_PL_man

Läste det oxo nu, 130kg i smithen o man fastnar längst ned då äre inte kul längre!

RIP

Nitrometan
2006-03-13, 13:33
Definitivt Smithmaskin.....

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,792121,00.html

/the_PL_man
Jo. Men man undrar ju. Dels vad grabben sysslade med...

Dels vad polisen pratar om här:
- Det verkar som att han hade lastat för tungt och troligen hade han gjort något med utrustningen. Normalt sett ska stången i alla fall inte kunna falla ner hela vägen på det sättet som den gjorde, säger förundersökningsledare Curt Nilsson vid Arvikapolisen till Aftonhoran
Ja, han hade lastat för tungt.
Ja, han gjorde nåt med utrustningen.
Men vad menar han med att stången inte ska kunna "falla ner hela vägen"? :confused:

Shadow Warrior
2006-03-13, 13:35
Men vad menar han med att stången inte ska kunna "falla ner hela vägen"? :confused:

Dom flesta smith maskiner (alla jag sett?) har två spärrar man kan flytta men folk tenderar att ignorera dessa har jag sett...

Nitrometan
2006-03-13, 13:52
Dom flesta smith maskiner (alla jag sett?) har två spärrar man kan flytta men folk tenderar att ignorera dessa har jag sett...
Men då är de ju flyttbara. Och inget som hindrar stången att "falla ner hela vägen".

Om man ställer en bänk under Smithen. Och så lägger man en normalt byggd 17-åring på den. Så har jag aldrig sett en Smith som är konstruerad för att hindra stången att gå ända ner till bröstet på grabben som ligger där.

Jag bara undrar vad han pratar om?

http://www.diamondfitnesssystems.com/Smith_Machine.jpg
På denna finns ju flyttbara spärrar längst ner.

Men om han är tillräckligt dum för att köra med 130 kg mot halsen, ensam, i en Smith-maskin. Hur stor är då sannolikheten att han satte de spärrarna på lämplig höjd?


http://www.hmc.psu.edu/ufc/resources/exercise/2004/Images/febt2.jpghttp://www.hmc.psu.edu/ufc/resources/exercise/2004/Images/feb1.jpg
På denna finns inga såna spärrar.

Metal_boy_
2006-03-13, 14:03
Men då är de ju flyttbara. Och inget som hindrar stången att "falla ner hela vägen".

Om man ställer en bänk under Smithen. Och så lägger man en normalt byggd 17-åring på den. Så har jag aldrig sett en Smith som är konstruerad för att hindra stången att gå ända ner till bröstet på grabben som ligger där.

Jag bara undrar vad han pratar om?

http://www.diamondfitnesssystems.com/Smith_Machine.jpg
På denna finns ju flyttbara spärrar längst ner.

Men om han är tillräckligt dum för att köra med 130 kg mot halsen, ensam, i en Smith-maskin. Hur stor är då sannolikheten att han satte de spärrarna på lämplig höjd?


http://www.hmc.psu.edu/ufc/resources/exercise/2004/Images/febt2.jpghttp://www.hmc.psu.edu/ufc/resources/exercise/2004/Images/feb1.jpg
På denna finns inga såna spärrar.


Han menar att det finns maskiner som du kan sätta dit som sprintar på sidan i t.ex brösthjöjd och ifalla du tappar stången så åker den på de där sprintarna och flippar fram hakarna så stången hakas fast automatiskt.

Nitrometan
2006-03-13, 15:01
Han menar att det finns maskiner som du kan sätta dit som sprintar på sidan i t.ex brösthjöjd och ifalla du tappar stången så åker den på de där sprintarna och flippar fram hakarna så stången hakas fast automatiskt.
Jag vet vad han menar. Men de är flyttbara/frivilliga att använda. Enligt polisens uttalande skulle det inte gå att få ner stången så långt.

Det var bara det jag tyckte var konstigt.

Metal_boy_
2006-03-13, 15:18
Jag vet vad han menar. Men de är flyttbara/frivilliga att använda. Enligt polisens uttalande skulle det inte gå att få ner stången så långt.

Det var bara det jag tyckte var konstigt.


Jadu, det var märkligt att han sa så. Den åker ju ända ner till golvet då om den vill.

^AzAzeL^
2006-03-14, 00:00
Förstår inte hur folk kan köra bänkpress i smithen.
först och främst visar det juh på hur farligt det är om man är ensam sen blir det juh en konstigt ledad rörelse som inte är naturlig för kroppen tycker att det borde bli lättare att få skador i en ledad stång än i en vanlig bänkpress.

men vad vet jag!


Tragiskt hursomhelst. Tar en tyst minut för pojken :(

NiXPhoenix
2006-03-14, 00:53
Ett tips är att köra i powerracken ifall man nu "måste" köra tungt.


Jo, precis, powerrack är otroligt bra. Tyvärr inte nåt som finns på alla gym, ska byta gym snart och det kommer vara min första prioritetet, MÅSTE ha powerrack helt enkelt. Hur ska man annars kunna köra riktigt hårt? Våga sig på den där sista repetitionen?

När det gäller bänkpressar så har jag sett filmklipp här som en kille spelat in med sin mobilkamera, han körde riktigt tungt, ett set med en negativ repetition bland annat. Ingen pass utan det fanns "hållare" på vardera sidan om bänken som man kunde ställa in, grymt bra! Har aldrig sett det förr.

Sen säger en del av er att det är farligare i smithen i en sån här situation och visst, kanske just i det här fallet men orkar man bara pressa upp stången pyttelite så är det ju lugnt i smithen. De flesta smithmaskiner har dessutom säkerhetsklämmor (som ingen brukar använda)...
Att riskerna är större när man kör vanlig bänkpress borde väl de flesta kunna hålla med om eller? Nu menar jag inte vanliga skador, det är säkert bättre att köra riktig bänk i det avseendet, utan jag menar mer allvarliga "krossa bröstkorgen-skador". Fan, lite allt möjligt kan liksom hända, man fastnar på sista repetitionen och tvingas lägga ner den på bröstet, man kan tappa stången när man kör. Själv brukar jag lattja lite med stången och inte hålla händerna helt knutna när jag värmer upp lite lätt, händer att jag nästan kastar upp stången när jag är högst upp. Det är ingen vikt tänker jag, men hur skulle det egentligen gå om jag tappade stången över mig från högsta läget? Usch. :(
Förr hände det ofta att jag fastnade när jag körde bänk, då brukade jag alltid lösa det med att lägga ner stången på bröstet, resa på överkroppen och rulla den neråt. La den på bänken, klev över, vände på mig och lyfta upp den igen.
Sist det hände var för kanske nån månad sen, då hade jag haft en period på minst ett halvår då jag inte fastnat så jag var en smula ringrostig.. Rulla ner ville inte funka, så jag tippade istället stången åt ena sidan, när den väl var i golvet var resten enkelt. Ska dock tillägga att jag hade klämmor här, men det funkar ändå. Kör inte med speciellt tunga vikter när jag kör bänk, men det är mycket för mig... Vem som helst kan fastna, finns så många faktorer som spelar in. På det här forumet så kör många riktigt tungt, men att fastna i bänken verkar samtidigt otänkbart för en del?! För mig går det inte riktigt ihop.


Synd om grabben och hans familj i vilket fall som helst.

Damien Thorne
2006-03-15, 08:40
Jag har spekulerat lite hur det går till att få 130kg över halsen i en smithmaskin. Jag gissar att han inte värmde upp något före, för då hade han upptäckt att bänken var för långt framåtskjuten. Rörelsebanan är annorlunda i smithmaskinen än det är om man kör med en vanlig bänkpress.
När man kör i en vanlig bänkpress är startläget ovanför halsen, men när man sänker stången sänker man den inte rakt ner, utan man sänker den mot bröstet.

Om man har exakt samma startposition i en smithmaskin och sänker stången så hamnar den på halsen.

Själv så har jag aldrig gillat att köra rak bänkpress i smithmaskin just pga att det är "fel" rörelsbana.

Däremot om man kör lutande smithmaskin så blir det samma rörelsebana som om man kör lutande bänkpress med fri stång.




Eller så var det självmord :(

trym
2006-03-15, 08:58
jag tycker de hela verkar lite suspekt, finns inte speciellt många 17åringar i sverige som kan dra iväg 130 kg i bänk o själv tycker jag det blir tyngre att köra i smithen också. senn de som tidigare påpekats, han hade upptäckt att stången kom ner vid halsen om han värmt upp innan.
verkar allmänt skummt att inte värma upp innan man går på något som förmodligen är kring pb...!?

Gripparn
2006-03-15, 09:12
Fast han kan ju ha värmt upp sedan lagt sig för långt ner på bänken när han körde tungt.

Dissector
2006-03-15, 09:30
jag tycker de hela verkar lite suspekt, finns inte speciellt många 17åringar i sverige som kan dra iväg 130 kg i bänk o själv tycker jag det blir tyngre att köra i smithen också. senn de som tidigare påpekats, han hade upptäckt att stången kom ner vid halsen om han värmt upp innan.
verkar allmänt skummt att inte värma upp innan man går på något som förmodligen är kring pb...!?

Hela grejen var ju att han INTE klarade det? Och om han inte är så kunnig av sig kanske han inte såg riskerna med att helt oplanerat försöka sig på ett maxlyft. Han kanske dessutom inte visste om att stången inte skulle gå så högt upp mot halsen. Tycker nog inte det hela är så suspekt, snarare en tråkig händelse p.g.a oförsiktighet och kanske okunskap om hur pressen skulle utföras.

Fatalist
2006-03-15, 09:51
Dårskap att lira smithbänk ensam. Inte mindre tragiskt för det dock.

H.Emanuel
2006-03-15, 12:53
Oavsett exakt hur det gick till eller varför så är det ett faktum att grabben låg död med stången över halsen i en Smithmaskin. Det har hänt att folk har drunknat i vattenpölar också. Man behöver inte frossa i eventuella detaljer egentligen.

Metal_boy_
2006-03-15, 13:10
Jag har spekulerat lite hur det går till att få 130kg över halsen i en smithmaskin. Jag gissar att han inte värmde upp något före, för då hade han upptäckt att bänken var för långt framåtskjuten. Rörelsebanan är annorlunda i smithmaskinen än det är om man kör med en vanlig bänkpress.
När man kör i en vanlig bänkpress är startläget ovanför halsen, men när man sänker stången sänker man den inte rakt ner, utan man sänker den mot bröstet.

Om man har exakt samma startposition i en smithmaskin och sänker stången så hamnar den på halsen.

Själv så har jag aldrig gillat att köra rak bänkpress i smithmaskin just pga att det är "fel" rörelsbana.

Däremot om man kör lutande smithmaskin så blir det samma rörelsebana som om man kör lutande bänkpress med fri stång.




Eller så var det självmord :(


Han har antagligen inte spelat bänkpress uppe vid halsen. Det som jag tror på när jag har spekulerat är att han har tappat orken, haft den på bröstet och försökt glida framåt och ur maskinen. Då kom han inte ut med huvudet och försökte med att haka av stången och snäppa upp den en bit, för att dra ur skallen. Det som kan ha hänt då är förmodligen att han har fått av den från hakarna, men i det läget han ligger i hade han ingen kraft och stången åker pladask rakt ner på halsen ist, utan att han hinner blinka.

Spekulation från mig bara.

Baan
2006-03-15, 13:21
vad är poängen egentligen med alla spekulationer?

Metal_boy_
2006-03-15, 13:48
vad är poängen egentligen med alla spekulationer?


Vad är poängen med några spekulationer öht?

CoKEmaN
2006-03-15, 14:12
tragiskt

Fernicus
2007-01-25, 00:07
Hela skolan var annorlunda ett bra tag efteråt, det blev mycket tystare i korridorerna och många var frånvarande. Han var en jävligt trevlig person, som aldrig gjorde nån nåt illa, så det tog väldigt hårt på hans vänner, klasskamrater och familj.

Raggis
2007-01-25, 04:12
Det är värre med decline bänkpress.

Frippe_L
2007-01-25, 06:27
Mycket bumpar inatt.....

Depzon
2007-02-03, 03:42
Om man tränar bänk i smith och känner att det håller på att gå åt fanders, tryck med hjälp av armar (och eventuellt fötter) bort bänken du ligger på så gott det går. Använd armkraften du skulle ha använt till att försöka lyfta vikten rakt uppåt till att istället försöka pressa bort dig själv från farozonen. Res överkroppen och haka fast vikten. Det här har hänt mig en del gånger och räddningen känns alltid instinktiv och effektiv... håller ni inte med? Eller funkar kanske inte detta med enorma vikter?

Jag har aldrig fått stången på halsen vid vanlig bänkpress, därmot på bröstet, och då har det gått ganska bra att rulla ner stången. Har inte varit så stora vikter då heller. Men hur ska man egentligen göra om stången hamnar farligt och det är en tung vikt, och ingen människa finns i närheten? Tror ni det funkar att bara försöka lyfta med ena handen, så att stången tippar över på andra sidan?

Batman
2007-02-03, 04:22
Men då är de ju flyttbara. Och inget som hindrar stången att "falla ner hela vägen".

Om man ställer en bänk under Smithen. Och så lägger man en normalt byggd 17-åring på den. Så har jag aldrig sett en Smith som är konstruerad för att hindra stången att gå ända ner till bröstet på grabben som ligger där.

Jag bara undrar vad han pratar om?

http://www.diamondfitnesssystems.com/Smith_Machine.jpg
På denna finns ju flyttbara spärrar längst ner.

Men om han är tillräckligt dum för att köra med 130 kg mot halsen, ensam, i en Smith-maskin. Hur stor är då sannolikheten att han satte de spärrarna på lämplig höjd?


http://www.hmc.psu.edu/ufc/resources/exercise/2004/Images/febt2.jpghttp://www.hmc.psu.edu/ufc/resources/exercise/2004/Images/feb1.jpg
På denna finns inga såna spärrar.

Jo dom finns längst ner, kolla nogrannare.

shadowfire
2007-02-03, 10:15
Om man tränar bänk i smith och känner att det håller på att gå åt fanders, tryck med hjälp av armar (och eventuellt fötter) bort bänken du ligger på så gott det går. Använd armkraften du skulle ha använt till att försöka lyfta vikten rakt uppåt till att istället försöka pressa bort dig själv från farozonen. Res överkroppen och haka fast vikten. Det här har hänt mig en del gånger och räddningen känns alltid instinktiv och effektiv... håller ni inte med? Eller funkar kanske inte detta med enorma vikter?

Jag har aldrig fått stången på halsen vid vanlig bänkpress, därmot på bröstet, och då har det gått ganska bra att rulla ner stången. Har inte varit så stora vikter då heller. Men hur ska man egentligen göra om stången hamnar farligt och det är en tung vikt, och ingen människa finns i närheten? Tror ni det funkar att bara försöka lyfta med ena handen, så att stången tippar över på andra sidan?

:nono: :nono: :nono:
Det var så jag pajjade min axel.

Garnax
2007-02-03, 10:25
1: Man tränar inte bänk i smith

2: Kör man "fri" bänk så är dessutom möjligheterna att ta sig ur en stång på
bröstet mycket enklare. Man kan rulla stången ned mot magen, det gör lite ont över höften men sen kan man sätta sig upp och flytta stången bort från låren.

Man kan tippa stången åt sidan

Men har man inte passning ska man akta sig för tyngre vikter än vad man lätt
hanterar.

Cilia
2007-02-03, 10:57
:nono: :nono: :nono:
Det var så jag pajjade min axel.
fast jämfört med att dö så kanske det är ett lite mildare alternativ?

666white
2007-02-14, 22:15
Det är därför ja är otroligt rädd att köra i smith ensam utan spärrarna på sidan. Annars kör jag med nån som kan hålla koll. Vill inte kvävas till döds :( *cry*

shadowfire
2007-02-14, 22:34
fast jämfört med att dö så kanske det är ett lite mildare alternativ?

Vad förväntar du dig att jag ska svara på den frågan?

Jag står fast vid att det är idioti att träna så man hela tiden fastnar under stången och måste trycka med axlar o armar för o komma loss, precis som inläggsskribenten skrev att han hela tiden gör.